Το τέλος της πανδημίας είναι βέβαιο ότι θα βρει την ανθρωπότητα σε μια νέα κοινωνική πραγματικότητα. Το ποια θα είναι αυτή, αποτελεί ήδη αντικείμενο επιστημονικής διερεύνησης και οι πρώτες αναλύσεις είναι δυσοίωνες | Shutterstock

Πώς θα είναι ο κόσμος μετά την πανδημία;

Protagon Team Protagon Team 29 Οκτωβρίου 2020, 00:01
|Shutterstock

Πώς θα είναι ο κόσμος μετά την πανδημία;

Protagon Team Protagon Team 29 Οκτωβρίου 2020, 00:01

Χιλιάδες επιστήμονες και ερευνητές έχουν ριχτεί τους τελευταίους δέκα μήνες στη μάχη της αποκρυπτογράφησης του κορονοϊού, των επιπτώσεων που έχει στον ανθρώπινο οργανισμό και, φυσικά, της ανάπτυξης εμβολίων και θεραπειών.

Μια άλλη πτυχή της πανδημίας αποφάσισαν να διερευνήσουν 12 επιστήμονες διαφορετικών τομέων, από μεγάλα αμερικανικά πανεπιστήμια. Αναλύοντας τα ευρήματα 90 μελετών, η ερευνητική ομάδα κατέληξε σε μια σειρά από ιδιαιτέρως ενδιαφέροντα συμπεράσματα για τις κοινωνικές τάσεις και, γενικότερα, την ψυχολογική κατάσταση των ανθρώπων μετά το τέλος της πανδημίας. Επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας ήταν επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας-Λος  Αντζελες (UCLA).

Σε ανακοίνωση του πανεπιστημίου αυτού, παρουσιάζονται τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης.

«Οι ψυχολογικές και κοινωνικές επιπτώσεις της πανδημίας θα έχουν μεγάλη χρονική διάρκεια και όσο περισσότερο διαρκέσει η πανδημία, οι επιπτώσεις αυτές θα παγιώνονται ολοένα και περισσότερο» σημειώνει η Μάρτι Χέισελτον, καθηγήτρια Ψυχολογίας και Επιστημών Επικοινωνίας στο UCLA, εκ των επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας, στην οποία συμμετείχαν ψυχολόγοι, νευροεπιστήμονες, εξελικτικοί βιολόγοι, γιατροί, κοινωνιολόγοι και οικονομολόγοι.

Η ψυχολόγος Μάρτι Χέισελτον μαζί με πολλούς συναδέλφους της προσπάθησαν να προσεγγίσουν τους κοινωνικούς αυτοματισμούς που θα προκύψουν μετά τη λήξη της πανδημίας. Οι εκτιμήσεις τους δεν είναι καθόλου αισιόδοξες
Οι επιπτώσεις

· Πολλά ζευγάρια που είχαν αποφασίσει να παντρευτούν θα αναβάλουν τον γάμο τους.

· Πολλά ζευγάρια που σκόπευαν να κάνουν παιδί άμεσα, θα μεταθέτουν την προσπάθεια σε μεταγενέστερο χρόνο.

· Είναι πολύ πιθανό οι εργένηδες, και ειδικά οι γυναίκες που δεν έχουν σχέση, να θελήσουν να συνεχίσουν να ζουν έτσι και να μην αναζητούν σύντροφο.

· Η παραμονή των γυναικών στο σπίτι και η διακοπή της επαγγελματικής τους ζωής για να φροντίζουν τα παιδιά που περνούν πολλές ώρες μέσα σε αυτό, δεν πηγαίνουν σχολείο κ.λπ. θα επαναφέρει καταστάσεις προηγούμενων εποχών, όπου η γυναίκα εξαρτιόταν οικονομικά αποκλειστικά από τον άνδρα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

· Τα χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης πανδημίας, σε αντίθεση με άλλες κρίσεις που είχαν μαζικές επιπτώσεις, δεν παράγουν αισθήματα καλοσύνης, ενσυναίσθησης και ευσπλαχνίας.

«Το ανθρώπινο είδος δεν είναι από τη φύση του φτιαγμένο να θέλει να κατανοήσει με απόλυτη ακρίβεια τον κόσμο στον οποίο βρίσκεται έτσι όπως αυτός ο κόσμος είναι στην πραγματικότητα. H προδιάθεση των ανθρώπων όταν ξεκινά μια προσπάθεια συλλογικής κατανόησης και διαχείρισης μια κατάστασης είναι τέτοια, που οδηγεί τελικά σε μια ευρείας κλίμακας διασπορά λάθος πληροφοριών. Αυτό συμβαίνει γιατί οι άνθρωποι τείνουν να αναζητούν δεδομένα που στηρίζουν την άποψή τους και για αυτό συχνά δεν εμπιστεύονται την άποψη ειδικών, όπως στην προκειμένη περίπτωση των επιστημόνων του κλάδου της υγείας» αναφέρουν οι ερευνητές στο άρθρο τους, που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ «PNAS».

COVID-19: Ενα παγκόσμιο κοινωνικό πείραμα

Καθώς οι γάμοι θα μειώνονται και οι γεννήσεις θα ακολουθούν πτωτικό ρυθμό, ο πληθυσμός ορισμένων χωρών θα συρρικνώνεται συνεχώς, φτάνοντας σε σημεία «μη αναπλήρωσης» και προκαλώντας μια σειρά από σοβαρά κοινωνικά προβλήματα και τελικά κινδύνους για αυτήν καθαυτήν την ύπαρξη ενός έθνους, εκτιμούν οι ερευνητές.

Η μελέτη δείχνει ότι και πριν την εμφάνιση της πανδημίας οι γυναίκες αντιμετώπιζαν μεγάλο στρες για να διαχειριστούν τις επαγγελματικές και οικογενειακές υποχρεώσεις. Με την πανδημία οι γυναίκες έχουν τώρα αυξημένες ευθύνες τόσο για τη φροντίδα των παιδιών όσο και για την μαθησιακή τους πρόοδο, όσο αυτά παραμένουν εκτός σχολείων. Η κατάσταση αυτή αποτυπώνεται ήδη στον επιστημονικό στίβο, όπου παρατηρείται μεγάλη μείωση της συμμετοχής γυναικών σε μελέτες που δημοσιεύονται τον τελευταίο έναν χρόνο, ενώ την ίδια στιγμή παρατηρείται αυξημένη παραγωγικότητα στους άνδρες συναδέλφους τους.

Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι αυτό που βιώνει η ανθρωπότητα αυτή τη στιγμή μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένα παγκόσμιο κοινωνικό πείραμα. Εκτιμούν ότι η πανδημία θα οδηγήσει σε συντηρητικοποίηση της κοινωνίας, που θα γίνει λιγότερο ανεκτική σε θέματα σεξουαλικού προσανατολισμού, στις αμβλώσεις και στις κοινωνικές ομάδες που δεν συμβαδίζουν με τα παραδοσιακά στερεότυπα της σχέσης άνδρα-γυναίκας. Διαβλέπουν, επίσης, ότι θα υπάρξει αυξητική τάση στις γυναίκες στο να προβάλλουν έντονα την σεξουαλικότητά τους, στο πλαίσιο του ανταγωνισμού με τις άλλες γυναίκες για την κατάκτηση ενός άνδρα.

Ενα ακόμη πρόβλημα που εντοπίζουν οι ερευνητές σχετίζεται με τις διαπροσωπικές σχέσεις. «Θα υπάρχει η χημεία που απαιτείται σε μια σχέση; Αυτό δεν μπορεί κανείς να το γνωρίζει μέσω Zoom. Οι άνθρωποι που θα γνωρίζονται και θα επικοινωνούν online θα αντιμετωπίζουν συχνά την απογοήτευση, όταν τελικά κάποια στιγμή συναντηθούν. Αυτό θα συμβαίνει επειδή σε μια νέα σχέση, πολλές φορές υπάρχει εξιδανίκευση του υποψηφίου συντρόφου και συχνά βλέπουμε κάποιον όπως εμείς θέλουμε να είναι και όχι όπως πραγματικά είναι. Οταν η σχέση αποτελεί προϊόν online επικοινωνίας, η εξιδανίκευση μεγαλώνει» παρατηρεί η Μάρτι Χέισελτον.