1343
Με το «Μόνος στο σπίτι» ο Μακόλεϊ Κάλκιν έγινε διεθνής σταρ στα 10 του | 20th Century Fox

Ο Μακόλεϊ Κάλκιν και η κόλαση στα γυρίσματα του «Home Alone»

Protagon Team Protagon Team 1 Δεκεμβρίου 2020, 06:55
Με το «Μόνος στο σπίτι» ο Μακόλεϊ Κάλκιν έγινε διεθνής σταρ στα 10 του
|20th Century Fox

Ο Μακόλεϊ Κάλκιν και η κόλαση στα γυρίσματα του «Home Alone»

Protagon Team Protagon Team 1 Δεκεμβρίου 2020, 06:55

Η οικογενειακή κωμωδία «Μόνος στο σπίτι» («Home Alone») ήταν το πιο ακριβό λάθος που έκανε ποτέ η Warner Brothers. Το στούντιο αγαπούσε τον δημιουργό της και αυτό βασικά διότι ο Τζον Χιουζ, σεναριογράφος και παραγωγός της ταινίας, μπορούσε να κάνει επιτυχίες με μικρούς προϋπολογισμούς.

Ο Χιουζ ειδικευόταν σε εφηβικές ταινίες όπως «Η πιο κουφή μέρα του Φέρι Μπούλερ» και το «Μπρέκφαστ κλαμπ», αλλά το «Μόνος στο σπίτι», το οποίο έγινε πρόσφατα 30 ετών, δεν ήταν εφηβική ταινία. Πρωταγωνιστής ήταν ένα 10χρονο παιδί, που έπρεπε να αντιμετωπίσει μόνο του τους διαρρήκτες, αφού η οικογένειά του έφυγε για το Παρίσι και τον άφησε κατά λάθος στο σπίτι. Η Warner Brothers συμφώνησε με τον Χιουζ ότι ο προϋπολογισμός θα περιοριζόταν στα 10 εκατ. δολάρια.

Καθώς όμως, όπως γράφει η Telegraph, ξεκαθαριζόταν σιγά-σιγά ότι κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατο, η Warner Brothers αποχώρησε και ανέλαβε η 20th Century Fox, στην οποία είχε απευθυνθεί στο μεταξύ κρυφά ο Χιουζ. Το «Μόνος στο σπίτι» κόστισε τελικά 18 εκατ. δολάρια, κυκλοφόρησε στις 16 Νοεμβρίου 1990, και –για 14 χρόνια– έγινε η κωμωδία δράσης με τα μεγαλύτερα κέρδη όλων των εποχών, αποφέροντας περισσότερα από 476 εκατ. δολάρια. (Δείτε το trailer στο τέλος του κειμένου)

Ο Τζέρι Μπάμαν (αριστερά), ο Κίραν Κάλκιν και ο Τζεντίντια Κόεν στο «Μόνος στο σπίτι», 1990 (20th Century Fox)

Για τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Κέβιν ΜακΑλιστερ, ο Χιουζ ήθελε τον Μακόλεϊ Κάλκιν, που είχε παίξει και στην προηγούμενη ταινία του «Μόνος με τον θείο» («Uncle Buck»). Ωστόσο, ο σκηνοθέτης του «Μόνος στο σπίτι», Κρις Κολόμπους, δεν ήθελε να πει το ναι χωρίς να δει και άλλα παιδιά από τη Νέα Υόρκη ή το Σικάγο. Δεν ήθελαν ένα παιδί από το Λος Άντζελες, επειδή η πολιτεία εκεί είχε τους αυστηρότερους νόμους για την παιδική εργασία.

Ετσι, η υπεύθυνη του κάστινγκ, Τζάνετ Χίρσενσον, πέταξε στο Σικάγο για να κάνει οντισιόν και σε άλλα πιτσιρίκια για τον ρόλο του Κέβιν. Μάλιστα, όταν μπήκε στο αεροπλάνο, η ταινία ήταν της Warner Bros, αλλά όταν προσγειώθηκε, είχε ήδη περάσει στη Fox. «Υπήρχαν μερικά υπέροχα παιδάκια», λέει η Χίρσενσον στην Telegraph, «αλλά ο Μακόλεϊ ήταν ο Μακόλεϊ. Ηταν απλά αυτό το μαγικό παιδί».

Τα γυρίσματα ήταν δύσκολα, εξαιτίας των περιορισμών για τα παιδιά ηθοποιούς. Και ένας από τους λόγους για τους οποίους ο προϋπολογισμός αυξήθηκε πάρα πολύ, ήταν επειδή τα παιδιά μπορούσαν να δουλεύουν μόνο λίγες ώρες την ημέρα, οπότε έπρεπε να αυξηθεί ο αριθμός των ημερών.

Στο τριώροφο σπίτι στο χωριό Γουίνετκα κοντά στο Σικάγο, όπου έγιναν τα γυρίσματα, ο Τζέρι Μπάμαν (θείος Φρανκ) θυμάται ότι «η ενέργεια όλων αυτών των παιδιών από πέντε έως 15 ετών ήταν εκρηκτική. Και ήταν εκπληκτικό το γεγονός ότι ο Κρις κατάφερνε να την ελέγξει εποικοδομητικά». Πρώτα γυρίστηκαν οι σκηνές των παιδιών και μετά των μεγάλων, λέει ο διευθυντής παραγωγής Τάρκουιν Γκοτς που αποκαλύπτει ακόμη ότι «μπορούσες να δωροδοκήσεις τον Μακόλεϊ με λίγα δολάρια αν ήθελες να γίνει κάτι βιαστικά και πίεζαν οι προθεσμίες».

Ο Μακόλεϊ Κάλκιν με τους Τζο Πέσι και Ντάνιελ Στερν στο «Μόνος στο Σπίτι 2: Χαμένος στη Νέα Υόρκη» (20th Century Fox)

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, με την παρουσία του στα γυρίσματα ο Κιτ Κάλκιν, πατέρας του Μακόλεϊ, αλλά και του Κίραν, που έπαιξε ένα από τα ξαδέρφια του Κέβιν –και πρωταγωνιστεί τώρα στη βραβευμένη σειρά του HBO «Succession»– δυσκόλευε ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Πρώην ηθοποιός και ο ίδιος, ο Κιτ έλεγε στους ανθρώπους τι ήθελε να κάνει ο Μακόλεϊ. Και δυστυχώς, «σύμφωνα με το νόμο, είχε τη δύναμη να ακυρώσει το συμβόλαιο εάν υποστήριζε ότι διακυβεύεται η ευημερία του παιδιού του», λέει ο Μπάμαν.

Ο Κιτ και η σύντροφός του Πατρίτσια μεγάλωσαν τον Μακόλεϊ και άλλα έξι παιδιά σε μια γκαρσονιέρα στο Απερ Ιστ Σάιντ του Μανχάταν. Το ζευγάρι χώρισε το 1995 και όταν ο Μακόλεϊ έγινε 15 ετών, πέτυχε να μην είναι πλέον οι νόμιμοι κηδεμόνες του και να διαχειρίζεται ο ίδιος την περιουσία του.

Τριβές όμως δεν έπαψαν να υπάρχουν και με άλλους ηθοποιούς, που έπαιρναν μέρος στα γυρίσματα, κυρίως σε σχέση με τις αμοιβές τους, τόσο, που όλοι πίστευαν ότι η ταινία ήταν καταραμένη…

Κάποια στιγμή εμφανίστηκε και ο Μάικλ Τζάκσον, τον οποίο ο Μακόλεϊ Κάλκιν θεωρούσε φίλο του. «Εγινε το σώσε», λέει ο Μπάμαν. Ο τραγουδιστής κατέφθασε στο Γουίνετκα με ένα βαν με κατεβασμένα τα ρολά, ώστε να μην μπορεί να τον δει κανείς και συνάντησε το καστ μέσα στο σπίτι. «Όλοι ήταν ενθουσιασμένοι, ειδικά οι έφηβοι. Δεν έγινε τίποτα κακό ή περίεργο», λέει ο Μπάμαν. Ο Γκοτς, ωστόσο, θυμάται αλλιώς το περιστατικό με τον Τζάκσον. Λέει ότι μετά το γύρισμα ο Κάλκιν επρόκειτο να τον επισκεφτεί στην Καλιφόρνια, «και ήταν πραγματικά ανησυχητικό για όλους τους ενδιαφερόμενους. Φαινόταν πράγματι κάπως αφύσικο».

Με την Αννα Κλάμσκι στο «Κορίτσι μου», 1991 (Columbia Pictures)

Η επιτυχία που ακολούθησε δεν ήταν καθόλου αναμενόμενη. Ο Γκοτς εξηγεί ότι η δράση στο «Μόνος στο σπίτι» ξεκινά ασυνήθιστα αργά για κωμωδία. Στις δοκιμαστικές προβολές, ο Χιουζ στεκόταν στο φουαγιέ, με έναν καφέ στο χέρι, έτσι ώστε να ακούει την ταινία και τις αντιδράσεις του κοινού. Ηταν εκνευριστικό, λέει ο διευθυντής παραγωγής επειδή για περίπου μια ώρα η ταινία δεν προκαλούσε παρά σποραδικά χάχανα. Και ξαφνικά «Μπουμ», η αίθουσα τραντάχτηκε από τα γέλια του κοινού.

Η ταινία κυκλοφόρησε έναν μήνα πριν από τα Χριστούγεννα και παρέμεινε στην κορυφή του box office για 12 εβδομάδες. Η επιτυχία της ήταν κολοσσιαία, παρά το γεγονός ότι χλευάστηκε από τους κριτικούς. «Είναι μια ταινία που οι ενήλικες θέλουν να τη βλέπουν ξανά και ξανά, το ίδιο και τα παιδιά» λέει ο Μπάμαν.  Μάλιστα ήταν τόσο επιτυχημένη, που και εκείνος (ως θείος Φρανκ) δεν μπορούσε να κυκλοφορήσει χωρίς να τραβήξει την προσοχή του κόσμου, και στον κινηματογράφο περίμενε συχνά μέχρι να φύγουν όλοι οι άλλοι πριν βγει.

Οσο για τον Μακόλεϊ Κάλκιν, ο οποίος άρχισε να παίζει σε ηλικία τεσσάρων ετών, στα δέκα του έγινε διεθνής σταρ, και έναν χρόνο αργότερα έλαβε αμοιβή ένα εκατομμύριο δολάρια για τον ρόλο του στο «Κορίτσι μου», ποσό ρεκόρ για έναν ανήλικο ηθοποιό, μόλις 11 ετών. Και μέχρι τα 14, που αποφάσισε να σταματήσει να παίζει, ο Κάλκιν θεωρούνταν το σημαντικότερο παιδί-ηθοποιός μετά τη Σίρλεϊ Τεμπλ. Σίγουρα, όμως, δεν είχε πάρει μαθήματα για το πώς αντιμετωπίζει κανείς τις εκδηλώσεις λατρείας. Ετσι τα επόμενα χρόνια της ζωής του ήταν πραγματικά πολύ ιδιαίτερα και μοναδικά.

«Αυτό που ζούσε ήταν πραγματική ελευθερία, την οποία δεν είμαι σίγουρος ότι θα έπρεπε να έχουν τα παιδιά», λέει ο συμπρωταγωνιστής του Ντέβιν Ράτρεϊ (υποδύθηκε τον αδελφό του Κέβιν, Μπαζ). Ο Ράτρεϊ επισκεπτόταν τον Κάλκιν στο διαμέρισμα που είχε ως έφηβος, και τον θυμάται να κάνει skate πάνω σε μια πόρτα και σε έναν διάδρομο σπαρμένο με γυάλινα μπουκάλια.

Ο Μακόλεϊ Κάλκιν ανάμεσα στους Αντόνιο Πιλούζο, Τζάστιν Σίλβερμαν, Κίραν Φάλον και Τζέιμς Ρολφ στο επεισόδιο «Big Trouble in Little China» της σειράς «Cinemassacre Video» (2018)

Στην εφηβεία του, ο Κάλκιν είχε ήδη όλα όσα θα μπορούσε να επιθυμεί ένα παιδί. Τα επόμενα χρόνια, σχεδόν για μια δεκαετία σταμάτησε να παίζει, μετά επικεντρώθηκε στο συγκρότημά του «The Pizza Underground» και συμμετείχε σε ασήμαντες ταινίες. Και τότε ο Τύπος απολάμβανε να ανακοινώσει ότι η ζωή του είχε πάρει τη κάτω βόλτα. Σε μια κρίσιμη φάση, μάλιστα, διαδόθηκε ότι ήταν εθισμένος στην ηρωίνη, ότι είχε AIDS, ότι πέθαινε. «Αναστατώθηκα πάρα πολύ γιατί ο Μακ είναι πολύ γλυκό παιδί», λέει στην Telegraph ο Ράτρεϊ, «Είχε μια φυσική περιέργεια και μια ειλικρίνεια που την κράτησε μέχρι την ενηλικίωση».

Καλώς ή κακώς, ο ηθοποιός, τον οποίο όλοι θυμόμαστε σαν πιτσιρίκι αλλά είναι πια σαραντάρης (έκλεισε τα 40 τον Αύγουστο), θα είναι για πάντα ταυτισμένος με την ταινία, η οποία «γέννησε» τέσσερα σίκουελ, τηλεοπτικές εκδοχές και, μια επανέκδοση, τα γυρίσματα της οποίας σταμάτησαν τον Μάρτιο λόγω της πανδημίας.

Και είναι πολύ πιθανό η Warner Bros να καταριέται την ταινία επειδή χάνοντάς τη έχασε εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια, κάθε χρόνο τέτοια εποχή, όμως, αμέτρητες οικογένειες σε όλο τον κόσμο διασκεδάζουν βλέποντας την καλύτερη χριστουγεννιάτικη ταινία όλων των εποχών.