791
Το 1999 το Octavia WRC έφερε την επανάσταση στα αγωνιστικά χρονικά της Škoda | Škoda

Από τον κομμουνισμό στο motorsport: Τα 25 χρόνια της Škoda

Το 1999 το Octavia WRC έφερε την επανάσταση στα αγωνιστικά χρονικά της Škoda
|Škoda

Από τον κομμουνισμό στο motorsport: Τα 25 χρόνια της Škoda

Ελάχιστες εταιρείες αυτοκινήτου έχουν ωφεληθεί τόσο πολύ όταν άλλαξαν αφεντικό. Ως γνωστόν, το κομβικό σημείο στη νεότερη ιστορία της Škoda έλαβε χώρα στις 9 Δεκεμβρίου 1990, όταν η VW επιλέχθηκε από την κυβέρνηση της Τσεχίας. Λίγο πριν είχε ανακοινωθεί η απόφαση για την ιδιωτικοποίηση της Škoda. Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες έδειξαν ενδιαφέρον.

Στον σχετικό διαγωνισμό ενεγράφησαν 24 εταιρείες. Μεταξύ αυτών οι BMW, Ford, General Motors, Mercedes-Benz, Renault, Volvo και Volkswagen. Βλέπετε, το Τείχος του Βερολίνου είχε πέσει, η Bελούδινη Επανάσταση έφερε ειρηνικά την αλλαγή, οι περισσότερες βιομηχανίες ιδιωτικοποιήθηκαν και οι μεγάλες πολυεθνικές μυρίστηκαν πάνω από το πτώμα του κομμουνισμού πεδίον οικονομικής δόξας λαμπρόν. Από τις παραπάνω, οι τελικές υποψήφιες εταιρείες ήταν η Renault και η Volkswagen. Τα υπόλοιπα είναι Ιστορία.

Οπως και ότι, δειλά-δειλά, δεν ήταν και τόσο ντροπιαστικό να κυκλοφορείς με ένα Škoda, ειδικά το πρώτης γενιάς Octavia. Ο τίτλος που είχα βάλει σε ένα άρθρο δοκιμής του, γύρω στο 2000, ήταν «ΚΚΕ: Κομμουνιστικό Κόμμα Εκάλης». Ο υπότιτλος περιέγραφε την αλλαγή που δρομολογούσε με μια άλλη πτώση, εκείνη τη φορά μια κοινωνική στα ακριβά βόρεια προάστια της Αθήνας.

Σήμερα, εν έτει 2024, οδηγώντας ένα Kamiq ή ένα Enyaq Coupe iV, η ταξική ανισότητα έχει καταρριφθεί. Και αυτό γιατί η VW φρόντισε να «ταΐσει» στοχευμένα και μεθοδικά το «πεινασμένο» της τέκνο του άλλοτε Ανατολικού Μπλοκ με τεχνολογία, κοινά σασί, κινητήρες, στάιλινγκ και τριπλοτσεκαρισμένο μάρκετινγκ.

Παράλληλα, έκανε την κίνηση τη σωστή και μπήκε στο motorsport. Το πρώτο Octavia WRC (σ.σ.: η επίσημη ελληνική Škoda έξυπνα επιμένει να το γράφει με θηλυκό άρθρο, αλλά τέτοια ειδυλλιακά διλήμματα υπάρχουν μόνο στην ελληνική γλώσσα) έκανε πρεμιέρα στο Ράλι του Μόντε Κάρλο το 1999 – εξ ου και η επέτειος που αναφέρεται στον τίτλο.

Δίλιτρος κινητήρας, τούρμπο, πέντε βαλβίδες στον κύλινδρο, τετρακίνηση, επίβλεψη από τη VW για το αγωνιστικό Οctavia WRC

Το Škoda Octavia WRC κινούνταν από έναν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα δύο λίτρων με τεχνολογία πέντε βαλβίδων. Απέδιδε 300 ίππους, με τη ροπή να είναι αρχικά 500 Nm στις 3.250 σ.α.λ. και στη συνέχεια να αυξάνεται στα 600 Nm. Το βάρος του αυτοκινήτου ήταν 1.230 κιλά, δηλαδή το ελάχιστο που καθοριζόταν από τους κανονισμούς της ομοσπονδίας. Σε συνδυασμό με την τετρακίνηση, το Octavia WRC κατέστη το πιο επιτυχημένο αγωνιστικό αυτοκίνητο μέχρι εκείνο το χρονικό σημείο στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού της Škoda.

Μάλιστα, στον τελευταίο αγώνα της σεζόν του ’99, ο Βέλγος Μπρούνο Τιρί παραλίγο να τερματίσει στο βάθρο, καταλαμβάνοντας την 4η θέση συνολικά. Μέσα σε μόλις μία σεζόν το Octavia WRC είχε εξελιχθεί, από απλός νεοσύλλεκτος, σε υπολογίσιμο διεκδικητή. Το Octavia WRC συνέχισε να συμμετέχει στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα για ακόμη τριάμισι χρόνια, μέχρι που αποσύρθηκε κατά τη σεζόν του 2003 με καλύτερο τερματισμό την 3η θέση στο Ράλι Σαφάρι του 2001, υπό την ευγενική «χορηγία» του έμπειρου γερμανού οδηγού Αρμιν Σβαρτς.

Το μομέντουμ της εμπλοκής της Škoda στους αγώνες είχε πάρει γερή φόρα. Τη σκυτάλη πήρε, το 2003, το Fabia WRC, επίσης με απόδοση 300 ίππων, ροπή 600 Nm, εξάρι σειριακό κιβώτιο και τρία ενεργά διαφορικά. Λόγω κανονισμών, η Škoda φρόντισε να βάλει και έναν μεγαλύτερο προφυλακτήρα στο Fabia RS παραγωγής. Αυτό, φυσικά, ήταν ένα απλό προσθιοκίνητο, «αδελφάκι» των Ibiza Cupra και Polo GTi – ουδεμία σχέση με το «τέρας» του WRC. Ομως ο προφυλακτήρας ήταν απαραίτητος στην περίπτωσή του προκειμένου το συνολικό μήκος να ξεπεράσει τα 4 μέτρα που όριζε η FIA ως ελάχιστη τιμή.

(Από αριστερά επάνω, με τη φορά του ρολογιού) Το Škoda Fabia WRC του 1999, ο μεγάλος και πρόωρα αδικοχαμένος Κόλιν Μακρέι στο μπάκετ του Fabia WRC 2005, ο Κάλε Ροβανπέρα ίπταται στο Ράλι Σουηδίας, το 2019 με Fabia R5 WRC2 και όλες οι γενιές των αγωνιστικών Fabia έξω από το Μουσείο της εταιρείας, στην Τσεχία

Η συνέχεια είναι γνωστή και εξακολουθεί να παίζεται με επιτυχία στις ειδικές διαδρομές. Το υπερμίνι της γκάμας είναι σταθερά η πλατφόρμα στην οποία βασίζεται η προσπάθεια. Οσον αφορά το κόστος του αγωνιστικού; Θυμάμαι ακόμα τη διευκρίνιση που είχε δοθεί πριν μερικά χρόνια από τα στελέχη της ελληνικής εισαγωγικής στον Ναυτικό Ομιλο Ελλάδας, στο Μικρολίμανο του Πειραιά, με αφορμή τη δημοσιογραφική παρουσίαση της έκδοσης Fabia Monte Carlo, όταν αναφέρθηκε το χάος κοστολογίου ανάμεσα σε αυτό και στο τετρακίνητο αγωνιστικό – κάποια 300.000 ευρώ και πλέον.

Για να το κλείνω με τη σύνδεση στο σήμερα, η Škoda συμμετέχει στο πρωτάθλημα του 2024 στην κατηγορία RS Rally2. Διεκδικεί ό,τι καλύτερο, αλλά τονίζει επίσης τις όποιες οικολογικές ευαισθησίες μπορούν να τονιστούν σε ένα σπορ που αυτές τις περνάει στα ψιλά. Συγκεκριμένα, το αγωνιστικό Fabia έχει σχεδιαστεί να λειτουργεί με καύσιμο P1 WRC χωρίς ορυκτά και με ουδετερότητα άνθρακα.

Είκοσι πέντε χρόνια μετά από εκείνο το Octavia, το ντυμένο με τα αγωνιστικά αυτοκόλλητα, η «γέφυρα» με το motorsport έχει εδραιωθεί. Πιθανόν και η απενοχοποιημένη σύνδεση της εταιρείας με την Εκάλη.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...