AI171: Δυστύχημα ή πτήση αυτοκτονίας;
AI171: Δυστύχημα ή πτήση αυτοκτονίας;
Νέα στοιχεία προσθέτουν ακόμη μεγαλύτερο μυστήριο στα αίτια της αεροπορικής τραγωδίας με τους 260 νεκρούς στην Ινδία.
Αμερικανοί ερευνητές εκτιμούν ότι ο κυβερνήτης του Boeing 787 Dreamliner της Air India, το οποίο συνετρίβη λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση από το Αχμενταμπάντ, ενδέχεται να απενεργοποίησε σκόπιμα ή κατά λάθος την παροχή καυσίμου προς τους κινητήρες, οδηγώντας στο θάνατο 260 ανθρώπους.
Αν και η επίσημη έρευνα δεν έχει αποδώσει ακόμα ευθύνες, η αμερικανική ανάλυση των δεδομένων καταγραφής πτήσης και συνομιλιών στο πιλοτήριο εγείρει σοβαρά ερωτήματα για τον ρόλο του έμπειρου πιλότου, αλλά και για πιθανές τεχνικές ή επικοινωνιακές αστοχίες.
Ο κυβερνήτης Σουμίτ Σαμπχαρβάλ, που χειριζόταν το μοιραίο Boeing, ρωτήθηκε από τον πανικόβλητο συγκυβερνήτη του για ποιο λόγο είχε μετακινήσει τους διακόπτες ελέγχου καυσίμου στη θέση «αποκοπή» («cut-off») λίγο μετά την απογείωση. Εκείνος απάντησε ότι δεν το έκανε.
Ο κυβερνήτης, γράφουν οι Times του Λονδίνου, φέρεται να διατήρησε την ψυχραιμία του κατά τη διάρκεια αυτού του σύντομου του διαλόγου και ενώ το αεροπλάνο ήδη έχανε ισχύ για να συντριβεί τελικά περίπου μισό λεπτό μετά την απογείωση. Από τους 230 επιβάτες, μόνον ένας επέζησε, ενώ και τα 12 μέλη του πληρώματος σκοτώθηκαν. Αλλοι 19 άνθρωποι σκοτώθηκαν στο έδαφος καθώς το αεροσκάφος χτύπησε πέντε κτίρια κατά την πτώση του.

Η προκαταρκτική έκθεση που δημοσιεύτηκε την περασμένη εβδομάδα από τις ινδικές αρχές επιβεβαιώνει ότι οι διακόπτες καυσίμου μετακινήθηκαν σχεδόν ταυτόχρονα, χωρίς όμως να κατονομάζει ποιος πιλότος το έκανε, ούτε να διευκρινίζει αν επρόκειτο για λάθος ή εσκεμμένη ενέργεια.
Πιλότοι από τις ΗΠΑ που μελέτησαν την έκθεση σημείωσαν ότι ο συγκυβερνήτης, Κλάιβ Κούντερ, 32 ετών, πιθανότατα είχε τα χέρια του στα χειριστήρια κατά την απογείωση, ενώ ο κυβερνήτης, Σουμίτ Σαμπχαρβάλ, 56 ετών, ως παρατηρητής εκείνη τη στιγμή, ίσως είχε ελεύθερα τα χέρια του.
Οι διακόπτες απενεργοποιήθηκαν με διαφορά ενός δευτερολέπτου, γράφουν οι Times, και ενεργοποιήθηκαν ξανά δέκα δευτερόλεπτα αργότερα, όπως αναφέρεται στην έκθεση. Με τους συγκεκριμένους διακόπτες ελέγχεται η τροφοδοσία των κινητήρων με καύσιμα. Απαιτούν συνειδητή ενέργεια για να αλλάξουν θέση, καθώς προστατεύονται από ειδικούς μηχανισμούς ασφαλείας.
Οι ερευνητές της συντριβής της Air India εξετάζουν τα ιατρικά αρχεία του πιλότου της μοιραίας πτήσης, καθώς υπάρχουν στοιχεία ότι έπασχε από κατάθλιψη και είχε προβλήματα ψυχικής υγείας. Ο 56χρονος κυβερνήτης Σουμίτ Σαμπχαρβάλ, απείχε λίγους μόνο μήνες από τη συνταξιοδότησή του, αλλά σκεφτόταν να φύγει νωρίτερα για να φροντίσει τον ηλικιωμένο πατέρα του μετά τον θάνατο της μητέρας του το 2022, όπως ανέφερε κατ’ αποκλειστικότητα η Telegraph. Ο πιλότος υποβλήθηκε τελευταία φορά σε ιατρικές εξετάσεις στις 5 Σεπτεμβρίου του 2024.
Η ινδική Ενωση Πιλότων Εμπορικών Πτήσεων υπερασπίστηκε το πλήρωμα, λέγοντας ότι «έδρασε σύμφωνα με την εκπαίδευση και τις αρμοδιότητές του υπό αντίξοες συνθήκες» και τόνισε ότι οι πιλότοι δεν πρέπει να στοχοποιούνται «χωρίς αποδείξεις».
«Το να υπονοείται αβίαστα πιθανή αυτοκτονία πιλότου χωρίς επιβεβαιωμένα στοιχεία αποτελεί σοβαρή παραβίαση της δεοντολογίας και προσβολή για το επάγγελμα», ανέφερε.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Air India, Κάμπελ Γουίλσον, διαβεβαίωσε το προσωπικό της εταιρείας μέσω εσωτερικού σημειώματος ότι οι πιλότοι είχαν περάσει τους απαραίτητους ελέγχους αλκοτέστ και υγείας πριν από την πτήση.
Επιβεβαίωσε, επίσης, ότι δεν εντοπίστηκαν μηχανικά ή τεχνικά προβλήματα στο αεροσκάφος. Πρόκειται για την πρώτη θανατηφόρα συντριβή αεροσκάφους τύπου Boeing 787 Dreamliner, σημειώνουν οι Times. Ωστόσο, η προκαταρκτική έκθεση δεν απέκλεισε πλήρως ενδεχόμενα κατασκευαστικά ελαττώματα ή προβλήματα συντήρησης.
Ο Σαμπχαρβάλ ήταν πιλότος με εμπειρία δεκαετιών και είχε στο ενεργητικό του 15.638 ώρες πτήσης, εκ των οποίων οι 8.596 ήταν με Boeing 787. Σύμφωνα με τους Times of India, είχε υποσχεθεί στην οικογένειά του ότι θα τους τηλεφωνούσε μόλις έφτανε στο Λονδίνο. Ο συγκυβερνήτης είχε 3.403 ώρες πτήσης.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
