669
| REUTERS/Adnan Abidi/File Photo

Πτήση AI171: Μυστήριο με τους διακόπτες καυσίμων, πανικός, 260 νεκροί

Protagon Team Protagon Team 12 Ιουλίου 2025, 09:21
|REUTERS/Adnan Abidi/File Photo

Πτήση AI171: Μυστήριο με τους διακόπτες καυσίμων, πανικός, 260 νεκροί

Protagon Team Protagon Team 12 Ιουλίου 2025, 09:21

Ασαφής ως προς τις αιτίες του αεροπορικού δυστυχήματος με τους 260 νεκρούς, που συνέβη πριν από έναν μήνα ακριβώς στην Ινδία, είναι η προκαταρκτική έκθεση διερεύνησης η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα νωρίς το πρωί του Σαββάτου.

Το πόρισμα διαπιστώνει ότι λίγο πριν την συντριβή του Boeing 787 της Air India, οι διακόπτες που ρύθμιζαν την τροφοδοσία των δυο κινητήρων με καύσιμα είχαν γυριστεί στη θέση «διακοπή» («cutoff»). Το αποτέλεσμα ήταν οι κινητήρες να χάσουν ώθηση, ενώ το αεροπλάνο είχε απογειωθεί ελάχιστα λεπτά νωρίτερα.

Πανικός στο κόκπιτ

Αναλυτικά, σύμφωνα με την έκθεση, το αεροσκάφος είχε αναπτύξει ταχύτητα 180 κόμβων (333 χιλιομέτρων ανά ώρα) κι είχε μόλις απογειωθεί όταν οι διακόπτες τροφοδοσίας των δυο κινητήρων γυρίστηκαν από τη θέση «λειτουργία» («run») στη θέση «διακοπή» («cutoff»), με διαφορά ενός δευτερολέπτου ο ένας από τον άλλο.

Αυτό φαίνεται να προκάλεσε σύγχυση στο κόκπιτ. Στην καταγραφή των συνομιλιών στο πιλοτήριο, ο ένας από τους πιλότους ακούγεται να ρωτά τον άλλο γιατί σταμάτησε την τροφοδοσία των καυσίμων με καύσιμα. Ο δεύτερος του απαντά πως το δεν το έκανε. Δεν διευκρινίζεται αν την ερώτηση έκανε ο κυβερνήτης ή ο συγκυβερνήτης.

Λιγότερο από ένα λεπτό αργότερα, ακούγεται το σήμα κινδύνου «Mayday, Mayday, Mayday» και το αεροσκάφος συντρίβεται.

Στις εικόνες από κάμερες του συστήματος επιτήρησης του αεροδρομίου καταγράφηκε πως μικρή βοηθητική τουρμπίνα (Ram Air Turbine, RAT), τέθηκε σε λειτουργία αμέσως μετά την απογείωση. Πρόκειται για μέρος του εφεδρικού συστήματος ισχύος (Auxiliary Power Unit, APU), που είναι σχεδιασμένο για την ηλεκτροδότηση καίριων συστημάτων του αεροσκάφους σε περίπτωση διακοπής λειτουργίας των κινητήρων, ή όταν αυτό βρίσκεται στο έδαφος.

Συνολικά 241 άνθρωποι που επέβαιναν στο Boeing 787-8 Dreamliner της Air India σκοτώθηκαν –μόλις ένας επέζησε– όταν το αεροσκάφος συνετρίβη πάνω σε κτίρια σε μικρή απόσταση από το αεροδρόμιο της πόλης Αχμενταμπάντ (δυτικά). Οι ινδικές αρχές ταυτοποίησαν επίσης 19 θύματα στο έδαφος.

Το αεροσκάφος χτύπησε τον ξενώνα του BJ Medical College, περίπου 0,9 ναυτικά μίλια από τον διάδρομο προσγείωσης. Επεσε πάνω σε δέντρα και σε μια καμινάδα, και στη συνέχεια προσέκρουσε σε ένα κτίριο με ελαφρά κλίση προς τα πάνω. Συνολικά υπέστησαν ζημιές πέντε κτίρια, με μεγάλες δομικές ζημιές και ζημιές από πυρκαγιά. Η εικόνα των συντριμμιών δείχνει ότι το αεροσκάφος διαλύθηκε καθώς διέσχιζε τις κατασκευές – δίνοντας στους ερευνητές κάποια στοιχεία για τις τελευταίες στιγμές του

Αναπάντητο το «γιατί;»

Η έκθεση, που δόθηκε στη δημοσιότητα η ινδική υπηρεσία έρευνας αεροπορικών δυστυχημάτων (AAIB), δεν καταλήγει σε σαφές συμπέρασμα για τα αίτια της συντριβής του Boeing και δεν αποδίδει ευθύνες για το δυστύχημα. Ουσιαστικά, αναφέρει τι έγινε, αλλά δεν εξηγεί το γιατί.

Οι διακόπτες ελέγχου καυσίμων είναι σχεδιασμένοι να μην μετακινούνται κατά λάθος. Η μετακίνησή τους από το run στο cutoff είναι μια διαδικασία δύο σταδίων. Κάθε διακόπτης πρέπει να ανυψωθεί πριν μετακινηθεί προς τα κάτω, και υπάρχουν δύο από αυτούς, ένας για κάθε κινητήρα.

Η συνομιλία μεταξύ των δύο πιλότων φαίνεται να δείχνει ότι ο ένας από αυτούς γνώριζε ότι οι διακόπτες είχαν μετακινηθεί – αν και ο άλλος το αρνήθηκε.

Πρόκειται για ένα απλό λάθος ενός πιλότου υπό πίεση ή υπήρχε κάποιος άλλος λόγος; Η έκθεση παραθέτει επιγραμματικά τις ακριβείς ώρες κατά τις οποίες μετακινήθηκαν οι διακόπτες, αλλά δεν δίνεται κανένα άλλο πλαίσιο – εκτός από αυτή τη σύντομη στιχομυθία μεταξύ των πιλότων.

Η ίδια η έκθεση δεν επισημαίνει κανένα τεχνικό πρόβλημα που θα μπορούσε να οδηγήσει σε σύγχυση στο πιλοτήριο, πριν οι κινητήρες χάσουν την ισχύ τους.

Το BBC αναφέρει μάλιστα, πως ειδικοί δεν αποκλείουν ακόμη και την (τρομακτική) πιθανότητα προμελετημένης ενέργειας.

Τα ευρήματα παραπέμπουν σε δελτίο της Ομοσπονδιακής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας του 2018, το οποίο προειδοποιούσε για την πιθανή απεμπλοκή του μηχανισμού ασφάλισης στον διακόπτη καυσίμου.

Ωστόσο, δεν υπάρχει σαφής εξήγηση για το πώς αυτό το μηχανικό πρόβλημα θα μπορούσε να προκαλέσει την σχεδόν ταυτόχρονη ενεργοποίηση και των δύο διακοπτών. Το δελτίο ήταν συμβουλευτικό και οι επιθεωρήσεις από την Air India δεν αφορούσαν το συγκεκριμένο σύστημα, σύμφωνα με το BBC. Στις δύο τελευταίες συντηρήσεις του αεροσκάφους (2019 και 2023) καμία ενέργεια δεν συνδέθηκε με τους διακόπτες ελέγχου καυσίμου.

Μέχρι να διερευνηθεί περαιτέρω αν πρόκειται για ανθρώπινο λάθος ή για μια σπάνια μηχανική δυσλειτουργία, η αιτία παραμένει άλυτη.

Η έρευνα συνεχίζεται και το τελικό πόρισμα αναμένεται εντός εντός έτους.

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...