Πτήση ΑΙ171: 32 δευτερόλεπτα ως τον θάνατο
Πτήση ΑΙ171: 32 δευτερόλεπτα ως τον θάνατο
Η προκαταρκτική έκθεση έρευνας για τη συντριβή της πτήσης 171 της Air India στις 12 Ιουνίου αποκάλυψε τι συνέβη στο Boeing Dreamliner κατά τις τελευταίες στιγμές του – ένα ταξίδι 32 δευτερολέπτων από την απογείωση μέχρι τη συντριβή του σε κτίρια κοντά στο αεροδρόμιο.
Από τη συντριβή κοντά στο αεροδρόμιο του Αχμενταμπάντ σκοτώθηκαν 241 επιβαίνοντες και 19 άτομα στο έδαφος. Μόλις ένας επιβάτης επέζησε.
Η έκθεση επικεντρώθηκε στις στιγμές μετά την απογείωση, δείχνοντας ότι οι δύο διακόπτες ελέγχου καυσίμων του αεροσκάφους μετακινήθηκαν γρήγορα στη θέση «αποκοπής». Η ενέργεια αυτή διέκοψε την παροχή καυσίμων στους κινητήρες, με αποτέλεσμα το αεροσκάφος να χάσει αμέσως κάθε ώθηση.
Οι διακόπτες βρίσκονται στην κεντρική κονσόλα του πιλοτηρίου, ακριβώς κάτω από τους μοχλούς ώσης των κινητήρων. Χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο της ροής καυσίμου στους κινητήρες – κυρίως κατά την εκκίνηση και το κλείσιμο του κινητήρα στο έδαφος ή για το κλείσιμο ενός κινητήρα σε περίπτωση βλάβης του κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Είναι, δε, εξοπλισμένοι με μηχανισμό ασφάλισης ο οποίος τους διατηρεί στη θέση τους και αποτρέπει την ακούσια μετακίνησή τους. Χρειάζεται δύναμη για να αλλάξουν θέση από το on στο off και αντίστροφα.
Ειδικοί της αεροπορίας λένε στο Reuteres ότι ένας πιλότος δεν θα μπορούσε να μετακινήσει τους διακόπτες καυσίμων κατά λάθος.
Η προκαταρκτική έκθεση ανέδειξε τα βασικά γεγονότα πριν και μετά την απογείωση του αεροσκάφους. Ολα τα συστήματα αναφέρθηκε ότι λειτουργούσαν κανονικά μέχρι τη στιγμή που το αεροσκάφος απογειώθηκε.

Τι συνέβη λοιπόν;
Μια σειρά κρίσιμων γεγονότων εκτυλίχθηκε στα 32 δευτερόλεπτα που μεσολάβησαν από την απογείωση ως τη συντριβή – από τη μετάβαση των διακοπτών ελέγχου των καυσίμων στη θέση «cutoff» μέχρι την ενεργοποίηση των μονάδων παροχής ενέργειας έκτακτης ανάγκης και την προσπάθεια ανάφλεξης των κινητήρων.
Το Reuters καταγράφει αυτά τα γεγονότα, μετρώντας αντίστροφα:
- 29 δευτερόλεπτα πριν το τέλος: Μόλις τρία δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, το αεροπλάνο επιτυγχάνει την μέγιστη καταγεγραμμένη ταχύτητα των 180 κόμβων
- 28 δευτερόλεπτα πριν το τέλος: Ενα δευτερόλεπτο μετά την επίτευξη της μέγιστης ταχύτητας, οι διακόπτες ελέγχου καυσίμων βρίσκονται στη θέση αποκοπής, πρώτα ο αριστερός και μετά ο δεξιός. Το προκαταρκτικό πόρισμα δεν εξηγεί πώς έγινε αυτό. Η ισχύς των κινητήρων αρχίζει να μειώνεται. Ο ένας από τους πιλότους ακούγεται να «ρωτάει τον άλλον γιατί έκοψε». Ο άλλος απαντά ότι δεν το έκανε. Δεν αναφέρεται η ταυτότητα κανενός από τους πιλότους σε αυτή τη συνομιλία.
- 24 δευτερόλεπτα πριν το τέλος: Το εφεδρικό σύστημα RAT (Ram Air Turbine) αρχίζει να παρέχει υδραυλική ισχύ στο αεροσκάφος. Το RAT είναι σύστημα έκτακτης ανάγκης και βρίσκεται στη δεξιά πλευρά του κύτους του αεροσκάφους. Η τουρμπίνα ενεργοποιείται αυτόματα ως πηγή ενέργειας έκτακτης ανάγκης όταν το το αεροσκάφος χάνει ισχύ από τους κινητήρες.
- 19 δευτερόλεπτα πριν το τέλος: Ο διακόπτης καυσίμου του αριστερού κινητήρα μετακινείται από τη θέση «αποκοπή» στη θέση «λειτουργία».
- 17 δευτερόλεπτα πριν το τέλος: Η θύρα εισόδου αέρα της βοηθητικής μονάδας ισχύος (Auxiliary Power Unit – APU) αρχίζει να ανοίγει, σύμφωνα με τη λογική της αυτόματης εκκίνησης. Η APU είναι ένας μικρός αεριοστρόβιλος κινητήρας που βρίσκεται στην ουρά του αεροσκάφους. Σε έκτακτη ανάγκη ή όταν οι κύριοι κινητήρες είναι εκτός λειτουργίας, η APU παρέχει ζωτική ισχύ για τη διατήρηση λειτουργίας στα συστήματα του αεροσκάφους.
- 15 δευτερόλεπτα πριν το τέλος: Ο διακόπτης καυσίμου του δεξιού κινητήρα μετακινείται από τη θέση «αποκοπή» στη θέση «λειτουργία». Το αεροσκάφος ήταν εξοπλισμένο με σύστημα αυτόματης επανεκκίνησης των κινητήρων όταν οι διακόπτες ελέγχου καυσίμου μετακινούνται από τη θέση «cutoff» στη θέση «run». Η έκθεση ανέφερε: Η θερμοκρασία καυσαερίων παρατηρήθηκε ότι αυξανόταν και για τους δύο κινητήρες, υποδεικνύοντας αναζωπύρωση. Η επιβράδυνση του πυρήνα του αριστερού κινητήρα αντιστράφηκε και η λειτουργία του άρχισε να ανακάμπτει. Ο δεξιός κινητήρας άναψε, αλλά δεν στάθηκε δυνατό να ανακάμψει ενώ γινόταν συνεχής τροφοδότηση με καύσιμο.
- 6 δευτερόλεπτα πριν το τέλος: Ενας από τους πιλότους εκπέμπει «Mayday Mayday Mayday Mayday», την κλήση που χρησιμοποιείται στην αεροπορία για να σηματοδοτήσει μια απειλητική κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας ρώτησε, δεν έλαβε καμία απάντηση από τους πιλότους, και στη συνέχεια είδε το αεροσκάφος να συντρίβεται έξω από τα όρια του αεροδρομίου.
- Ωρα 13:39:11. Οι καταγραφείς δεδομένων πτήσης του αεροσκάφους σταματούν να καταγράφουν. Το αεροσκάφος προσέκρουσε στον ξενώνα του BJ Medical College, περίπου 1,6 χιλιόμετρα από το τέλος του διαδρόμου προσγείωσης. Σύμφωνα με την έκθεση, τα συντρίμμια ήταν διασκορπισμένα σε μια περιοχή περίπου 37.000 τετραγωνικών μέτρων. Πέντε κτίρια χτυπήθηκαν και υπέστησαν μεγάλες δομικές ζημιές και ζημιές από πυρκαγιά.
Και οι δύο διακόπτες καυσίμων βρέθηκαν στη θέση λειτουργίας στο σημείο της συντριβής.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
