778
Αποψη των εγκαταστάσεων της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά | Nikos Libertas / SOOC

Χρονιά του… Δράκου το 2016 για τον ΟΛΠ

Protagon Team Protagon Team 21 Ιανουαρίου 2016, 12:02
Αποψη των εγκαταστάσεων της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά
|Nikos Libertas / SOOC

Χρονιά του… Δράκου το 2016 για τον ΟΛΠ

Protagon Team Protagon Team 21 Ιανουαρίου 2016, 12:02

Το μεγαλύτερο ντιλ των τελευταίων ετών αποτελεί γεγονός. Ο ΟΛΠ αλλάζει χέρια, περνά από το ελληνικό Δημόσιο στους Κινέζους, μέσω μιας ιδιωτικοποίησης-ορόσημο για το ελληνικό πρόγραμμα, που συνιστά τη μεγαλύτερη από τότε που αυτό ξεκίνησε.

Το κυριότερο όμως είναι ότι η συμφωνία φέρει την υπογραφή ενός αριστερού κόμματος, για το οποίο η λέξη ιδιωτικοποίηση δεν είναι πλέον πιπέρι στο στόμα του.

Τι κι αν ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας έσπευσε το βράδυ της Τετάρτης να εκδώσει ανακοινώση υποστηρίζοντας ότι το ΤΑΙΠΕΔ δεν τον είχε ενημερώσει και πως έμαθε την παραχώρηση του ΟΛΠ από τον… Τύπο. Ο Δρίτσας ανήκει στους νοσταλγούς του παρελθόντος.

«Με πόνο» ή χωρίς, η κυβέρνηση έχει αρχίσει να παίζει για τα καλά το χαρτί των ιδιωτικοποιήσεων, κλείνοντας την πιο πολιτικοποιημένη, περίπλοκη αλλά και σημαντικότερη απ’ όλες.

Η παραχώρηση του 67% του ΟΛΠ στους Κινέζους δεν είναι μικρό πράγμα, συνιστά στρατηγικού χαρακτήρα αποκρατικοποίηση -μεγαλύτερη από εκείνη των αεροδρομίων- καθώς αλλάζει τις ισορροπίες σε όλη τη λιμενική βιομηχανία της περιοχής.

Οι Κινέζοι της Cosco Group δεν είναι τυχαίος επενδυτής. Ελέγχοντας ήδη τις δύο από τις τρεις προβλήτες του ΟΛΠ (ΙΙ και ΙΙΙ), αποκτούν τώρα τη διαχείριση τόσο της τρίτης (Ι), όσο επίσης της κρουαζιέρας, της ναυπηγοεπισκευής, της ακτοπλοίας και ολόκληρου του ΟΛΠ για τα επόμενα 36 χρόνια, έως και το 2052.

Η επιμονή τους να παραμείνουν μέχρι τέλους στην κούρσα για το λιμάνι συνδέεται με το ευρύτερο σχέδιο για μετατροπή του Πειραιά σε διαμετακομιστικό κόμβο μεταφοράς των ασιατικών προϊόντων προς την Ευρώπη, και αναπόσπαστο τμήμα του «Δρόμου του Μεταξιού». Γι’ αυτό και η Cosco διεκδικεί το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, και αυτός είναι ο λόγος που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την περαιτέρω ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ώστε να ενισχυθεί η δυνατότητα διακίνησης φορτίων που σήμερα είναι εξαιρετικά περιορισμένη.

H εξέλιξη δεν είναι αμελητέα, θα δώσει άλλον αέρα στην πορεία του ελληνικού προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων. Οπως έλεγε και ο Ντενγκ Σιάο Πίνγκ «δεν με νοιάζει τι χρώμα είναι η γάτα, αρκεί να πιάνει ποντίκια»

Στο δια ταύτα του ντιλ, το βελτιωμένο τίμημα ύψους 369 εκατ. ευρώ που προσέφεραν έπειτα από διαπραγμάτευση με την ελληνική πλευρά οι Κινέζοι (έναντι 293 εκατ. ευρώ του αρχικού) κρίνεται υπό τις παρούσες συνθήκες της οικονομίας ως ικανοποιητικό. Εννοείται πως αν δεν παρέμεναν ο μοναδικός υποψήφιος, πιθανώς το τίμημα να ανέβαινε κι άλλο μέσα από την πλειοδοσία που ακολουθούσε όταν το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητούσε βελτιωτικές προσφορές. Ανεξάρτητα ωστόσο απ’ αυτό, το τίμημα θεωρείται «καλό», καθώς ξεπερνά κατά 70% την τρέχουσα χρηματιστηριακή αξία του 67% του ΟΛΠ (211 εκατ. ευρώ), ενώ συνοδεύεται από υποχρέωση για επενδύσεις 350 εκατ. ευρώ, στην πλειοψηφία τους εντός πενταετίας. Σωρευτικά, μιλάμε για 720 εκατ. ευρώ, τα οποία θα αρχίσουν σταδιακά να εκταμιεύονται από το 2017, μόλις δηλαδή η συμφωνία πάρει την έγκριση των Αρχών και αρχίσει να υλοποιείται.

Δεν είναι λίγο, αφού η επένδυση θα φέρει νέο χρήμα, θέσεις εργασίας και γενικότερα άλλον αέρα στο τραυματισμένο θανάσιμα τα τελευταία χρόνια από το country risk ελληνικό επενδυτικό αφήγημα. Απλά η κυβέρνηση, μετά τον ΟΛΠ που αποτελεί ορόσημο για τις ελληνικές αποκρατικοποιήσεις καλά θα κάνει να ανοίξει βηματισμό, και να φανεί πιο τολμηρή. Εκτός δηλαδή από το να ολοκληρώνει συμφωνίες που ξεκίνησε ο προκάτοχός της, να δώσει βάρος και σε νέες επενδύσεις.

Σε αυτή καθευατή τη συμφωνία για τον ΟΛΠ, η αξία του ντιλ ανέρχεται συνολικά σε 1,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ. Το ποσό περιλαμβάνει την προσφορά των 368,5 εκατ. ευρώ, τις υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ και τα αναμενόμενα έσοδα του Δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ), εκτιμώμενου συνολικού ύψους 410 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό ποσό συγκαταλέγονται επίσης τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι και τη λήξη της παραχώρησης το 2052.

Η συναλλαγή διαρθρώνεται σε δύο στάδια: Στο πρώτο στάδιο η Cosco Group (Hong Kong) Limited θα καταβάλει ποσό ύψους 280,5 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ και θα καταστεί μέτοχος 51% του ΟΛΠ. Εντός διαστήματος πέντε ετών, και εφόσον στο μεταξύ έχει ολοκληρώσει τις υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 300 εκατ. ευρώ, η Cosco θα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ επιπλέον 88 εκατ. ευρώ και θα αυξήσει το μερίδιό της στον OΛΠ από 51% σε 67% (δεύτερο στάδιο). Από εκεί και πέρα, κατά τη δεύτερη πενταετία η Cosco υποχρεούται να προχωρήσει σε επιπλέον επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ.

H εξέλιξη δεν είναι αμελητέα, θα δώσει άλλον αέρα στην πορεία του ελληνικού προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων. Οπως έλεγε και ο Ντενγκ Σιάο Πίνγκ «δεν με νοιάζει τι χρώμα είναι η γάτα, αρκεί να πιάνει ποντίκια». Το επόμενο διάστημα αυτά όλα θα φανούν. Θα αποδειχθεί δηλαδή αν η κυβέρνηση Τσίπρα έχει πράγματι επιλέξει την οδό του πραγματισμού στα οικονομικά ή αν η περίπτωση του ΟΛΠ και των αεροδρομίων δεν ήταν παρά η εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα.

 

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...