1333
Ο Μπονγκ Τζουν Χο πανηγυρίζει τον θρίαμβό του | REUTERS/Mario Anzuoni

Θρίαμβος για τα «Παράσιτα» στα Οσκαρ!

Protagon Team Protagon Team 10 Φεβρουαρίου 2020, 06:40
Ο Μπονγκ Τζουν Χο πανηγυρίζει τον θρίαμβό του
|REUTERS/Mario Anzuoni

Θρίαμβος για τα «Παράσιτα» στα Οσκαρ!

Protagon Team Protagon Team 10 Φεβρουαρίου 2020, 06:40

H βραδιά φαινόταν να μην έχει εκπλήξεις. Σε όλη τη διαδικασία των εφετινών, 92ων Οσκαρ, τα χρυσά αγαλματάκια έδειχναν να ακολουθούν τον δρόμο που είχαν ανοίξει όλα τα άλλα κινηματογραφικά βραβεία που είχαν προηγηθεί – Χρυσές Σφαίρες, SAG, BAFTA κ.λπ.

Ο Χοακίν Φίνιξ πήρε το Οσκαρ για την εμβληματική πλέον ερμηνεία του στο «Τζόκερ». Η Ρενέ Ζελβέγκερ τιμήθηκε για τον ρόλο της ως Τζούντι Γκάρλαντ στο «Judy». Ο Μπραντ Πιτ έφυγε με το δεύτερο Οσκαρ της καριέρας του –αλλά το πρώτο για ερμηνεία, καθώς είχε προηγηθεί η νίκη του ως παραγωγός του «12 χρόνια σκλάβος» το 2014– για τον ρόλο του «Κάποτε στο… Χόλιγουντ» του Ταραντίνο. Και η Λόρα Ντερν πήρε αντίστοιχα το Οσκαρ β’ γυναικείου ρόλου για το «Marriage story». Ομως η βραδιά είχε μια μεγάλη έκπληξη. Τεράστια έκπληξη!

Αθόρυβα αλλά μεθοδικά η 50χρονη σήμερα Ρενέ Ζελβέγκερ πήρε το δεύτερο Οσκαρ της καριέρας της, καθώς είχε τιμηθεί με το β’ γυναικείου ρόλου για την «Επιστροφή στο Cold Mountain» (Cold Mountain) το 2004, ενώ ήταν υποψήφια τέσσερις φορές. Η βράβευσή της για το «Judy», συνιστά μία ακόμα προτίμηση της Ακαδημίας στους ρόλους ιστορικών προσώπων και μάλιστα από τον χώρο του θεάματος – πέρυσι ήταν ο Ράμι Μάλεκ που πήρε το Οσκαρ α’ ανδρικού, επειδή υποδύθηκε τον Φρέντι Μέρκιουρι.

«Λένε “ποτέ μη γνωρίσεις τους ήρωές σου”. Κι εγώ απαντάω “αν είσαι τυχερός, είναι οι γονείς σου”. Ευχαριστώ τον Μπρους Ντερν και την Νταϊάν Λαντ που ήταν οι ηθοποιοί –κι όχι μόνο– ήρωές μου. Σας αγαπώ», είπε αναφερόμενη στους ηθοποιούς γονείς της, η Ντερν, η οποία τιμήθηκε για τον ρόλο της στο «Ιστορία γάμου» του Νόα Μπάουμπακ.

Παραλαμβάνοντας το Οσκαρ, ο Πιτ επέλεξε να κάνει ένα πολιτικό σχόλιο. «Μου είπαν ότι έχω 45 δευτερόλεπτα για να μιλήσω, τόσα δεν είχε ο Τζον Μπόλτον» είπε, αναφερόμενος στο γεγονός ότι κατά τη δίκη του Ντόναλντ Τραμπ, η Γερουσία αρνήθηκε να καλέσει ως μάρτυρα τον πρώην σύμβουλο Εθνικής Ασφαλείας του προέδρου των ΗΠΑ (εδώ).

Κατά τα άλλα, είπε διάφορα «ευχαριστώ».

«Σε ευχαριστώ, Ακαδημία, για τη μεγαλύτερη τιμή που θα μπορούσες να μου κάνεις. Κουέντιν, είσαι αυθεντικός, είσαι μοναδικός, η βιομηχανία θα ήταν φτωχή χωρίς εσένα. Λίο, θα ακολουθώ τα βήματά σου ανά πάσα στιγμή. Σκέφτομαι τους δικούς μου να με πηγαίνουν μικρό σινεμά για να δούμε τους “Δύο Ληστές” και συγκινούμαι. Το αφιερώνω στα παιδιά μου, που μου έμαθαν όσα ξέρω. Σας λατρεύω…», είπε βιαστικά ο 57χρονος  Πιτ, απευθυνόμενος κυρίως στον Ταραντίνο και τον Ντι Κάπριο.

Ο Φίνιξ έδωσε μία ακόμα συναισθηματική ομιλία, με αφορμή την ταινία και τον πολυσυζητημένο ρόλο του.

«Δεν νιώθω ανώτερος από κανέναν. Μοιραζόμαστε την αγάπη για το σινεμά και δεν ξέρω τι θα είχα απογίνει χωρίς αυτό. Νομίζω όμως ότι το μεγαλύτερο δώρο είναι ότι μάς δίνεται η δυνατότητα να έχουμε φωνή, όταν πολλοί γύρω μας δεν έχουν. Είτε μιλάμε για γυναικεία θέματα, για ρατσισμό, για την οικολογία, στην ουσία μιλάμε για τον αγώνα απέναντι στην αδικία. Και υπάρχει αδικία σε αυτό τον κόσμο. Εχουμε αποσυνδεθεί από τη φύση. Είμαστε εγωκεντρικοί – δεν είμαστε το κέντρο του Σύμπαντος. Νιώθουμε ότι έχουμε το δικαίωμα να παίρνουμε το γάλα μιας αγελάδας και να το βάζουμε στον καφέ μας. Και μετά, της κλέβουμε και το μοσχαράκι της. Αν είχαμε την αγάπη ως οδηγό, θα βρίσκαμε το σύστημα που θα μας επέτρεπε να επιβιώσουμε. Εχω υπάρξει κωλόπαιδο. Και εσείς μου δώσατε μία δεύτερη ευκαιρία. Για αυτό πρέπει να βοηθάμε όλοι ο ένας τον άλλον. Να συγχωρούμε, να δίνουμε ευκαιρίες στον άλλον να μεγαλώσει».

Ωστόσο, η βραδιά ανήκε σε έναν έως τώρα άσημο Νοτιοκορεάτη.

Πρώτα ο Μπονγκ Τζουν Χο τιμήθηκε με το Οσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου για τα «Παράσιτα», σε μια στιγμή που ο συνυποψήφιός του Κουέντιν Ταραντίνο δεν χειροκρότησε. Και λίγη η ώρα αργότερα όταν ο Σπάικ Λι παρουσίασε τα Οσκαρ σκηνοθεσίας, φάνηκε ότι θα ήταν μια βραδιά μεγάλων ανατροπών των προγνωστικών. Οχι, το χρυσό αγαλματάκι δεν πήγε τελικά στον Σαμ Μέντες, που είχε πάρει όλα τα βραβεία ως τώρα για την καταπληκτική δουλειά του στο πολεμικό δράμα «1917» – ο νοτιοκορεάτης κινηματογραφιστής ήταν αυτός που τιμήθηκε από τα μέλη της Ακαδημίας για τη δουλειά του στα «Παράσιτα», μια σκληρή κοινωνική σάτιρα που ανατρέπει φόρμες και βεβαιότητες, γύρω από τη ζωή μιας οικογένειας ανέργων στη Σεούλ.

«Οταν ήμουν στη σχολή, μελετούσα τις ταινίες του Σκορσέζε. Ποτέ δεν ονειρεύτηκα ότι θα βρεθώ συνυποψήφιός του», ανέφερε o 50χρονος σκηνοθέτης, κάνοντας τον ίδιο τον Μάρτιν Σκορσέζε, υποψήφιο για τον «Ιρλανδό», να σηκωθεί, ώστε όλη η αίθουσα του Dolby Theater να τον χειροκροτήσει.

Ο Σπάικ Λι –με το Νο 24 στην πλάτη, έναν φόρο τιμής στον Κόμπι Μπράιαντ– συνοδεύει τον Μπονγκ Τζουν Χο, νικητή του Οσκαρ Σκηνοθεσίας, εκτός σκηνής. Ο Νοτιοκορεάτης θα επέστρεφε εκεί… (Reuters)

Και λίγο αργότερα, ήρθε ο θρίαμβος. H θρυλική Τζέιν Φόντα ανέβηκε στη σκηνή. Ηταν σίγουρα μια συμβολική επιλογή από πλευράς Ακαδημίας για να παρουσιαστεί το Οσκαρ καλύτερης ταινίας, καθώς η Φόντα το τελευταίο διάστημα είναι μόνιμα έξω από το Καπιτώλιο στην Ουάσινγκτον και διαμαρτύρεται (και συλλαμβάνεται) για το κλίμα.

«Τίποτα δεν είναι πιο σημαντικό από να αφυπνίζονται οι συνειδήσεις – σωστά; Ας δούμε λοιπόν ποιες ήταν οι ταινίες που έκαναν ακριβώς αυτό φέτος…» ανέφερε η Φόντα και άνοιξε τον φάκελο: «Παράσιτα»!

O Μπονγκ Τζουν Χο φιλάει την Τζέιν Φόντα που απένειμε στα «Παράσιτα» το Οσκαρ καλύτερης ταινίας (Reuters)

Εννέα μήνες μετά την πρώτη επιτυχία του στις Κάννες, από όπου είχε φύγει με τον Χρυσό Φοίνικα, ο σπουδαίος αυτός ασιάτης δημιουργός πήρε το βαρύτιμο βραβείο: Τα «Παράσιτα» είναι η κάτοχος του Οσκαρ καλύτερης ταινίας για το 2020, ποτέ άλλοτε δεν είχε συμβεί ένα μη αγγλόφωνο φιλμ να πάρει το συγκεκριμένο βραβείο. Ως τώρα, στα 91 χρόνια της ιστορίας των Οσκαρ, μόνο 12 ξενόγλωσσες (μη αγγλικές) ταινίες ήταν υποψήφιες για Οσκαρ καλύτερης ταινίας και καμία από αυτές δεν το κέρδισε.

Το εντυπωσιακό στην περίπτωση των «Παρασίτων» και του Μπονγκ Τζουν Χο είναι ότι νωρίτερα είχαν τιμηθεί και με το Οσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας, το οποίο από εφέτος ονομάζεται Οσκαρ Διεθνούς Ταινίας.

«Είναι η πρώτη φορά που βραβεύεται ταινία από τη Νότια Κορέα. Είμαι πολύ χαρούμενος που παίρνω το πρώτο βραβείο με τη νέα ονομασία, γιατί χειροκροτώ τη νέα κατεύθυνση που αυτή η αλλαγή συμβολίζει. Θέλω να χειροκροτήσετε τους ηθοποιούς μου, που είναι όλοι εδώ απόψε. Και τώρα είμαι έτοιμος να πάμε για ποτά», είχε πει κατενθουσιασμένος σε εκείνο το σημείο της τελετής ο Μπονγκ Τζουν Χο. Δεν έπρεπε να βιάζεται τόσο…

Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για μια στροφή του Χόλιγουντ. Καθώς η Αμερική βυθίζεται όλο και περισσότερο στην απολιτική κουλτούρα του Ντόναλντ Τραμπ, η κινηματογραφική βιομηχανία στρέφεται προς την αντίθετη κατεύθυνση.

Τα βραβεία

Καλύτερης ταινίας: «Παράσιτα» («Parasite»)

Α’ ανδρικού ρόλου: Χοακίν Φίνιξ («Joker»)

Α’ γυναικείου ρόλου: Ρενέ Ζελβέγκερ («Judy»)

Καλύτερης σκηνοθεσίας: Μπονγκ Τζουν Χο («Parasite»)

Β’ ανδρικού ρόλου: Μπραντ Πιτ («Once Upon a Time in Hollywood»)

Β’ γυναικείου ρόλου: Λόρα Ντερν («Marriage Story»)

Πρωτότυπου σεναρίου: Μπονγκ Τζουν Χο («Parasite»)

Προσαρμοσμένου σεναρίου:  Τάικα Γουατίτι («Jojo Rabbit»)

O Τάικα Γουατίτι με το Οσκαρ διασκευασμένου σεναρίου για το «Jojo Rabbit» (Reuters)

Καλύτερης ταινίας animation: «Toy Story 4»

Ντοκιμαντέρ: «American Factory»

Καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας: «Parasite»

Διεύθυνσης φωτογραφίας: Ρότζερ Ντίκινς («1917»)

Σκηνή από το «1917» που τιμήθηκε και για τον ήχο του

Καλλιτεχνικής διεύθυνσης: Μπάρμπαρα Λινγκ, Νάνσι Χεϊγκ («Κάποτε στο… Χόλιγουντ»)

Κοστουμιών: Ζακλίν Ντουράν («Μικρές κυρίες»)

Μακιγιάζ: «Bombshell»

Καλύτερου πρωτότυπου τραγουδιού: «(I’m Gonna) Love Me Again» (Rocketman)

O σερ Ελτον Τζον με το δεύτερο Οσκαρ της καριέρας του –είχε προηγηθεί, πριν από 25 χρόνια, το Οσκαρ για το τραγούδι του «The Lion King» (Reuters)

Μουσικής:  Χιλντούρ Γκουοναντότιρ («Joker»).

Μοντάζ: «Ford v Ferrari»

Οπτικών εφέ: «1917»

Μοντάζ ήχου: «Ford v Ferrari»

Ο Κρίστιαν Μπέιλ στο «Ford v Ferrari»

Επεξεργασίας ήχου: «1917»