1780
Ο διευθύνων σύμβουλος της Σεμέλης Κωνσταντίνος Δαριβάκης (αριστερά) μαζί με τον οινολόγο και γενικό διευθυντή Λεωνίδα Νασιάκο στα γραφεία της εταιρείας | Φωτο: Ελένη Κατρακαλίδη/Protagon

Σεμέλη: rebranding, επενδύσεις και οινοτουρισμός

Κική Τριανταφύλλη Κική Τριανταφύλλη 17 Απριλίου 2019, 13:35
Ο διευθύνων σύμβουλος της Σεμέλης Κωνσταντίνος Δαριβάκης (αριστερά) μαζί με τον οινολόγο και γενικό διευθυντή Λεωνίδα Νασιάκο στα γραφεία της εταιρείας
|Φωτο: Ελένη Κατρακαλίδη/Protagon

Σεμέλη: rebranding, επενδύσεις και οινοτουρισμός

Κική Τριανταφύλλη Κική Τριανταφύλλη 17 Απριλίου 2019, 13:35

Στο προφίλ των οινοποιείων φιγουράρει συνήθως ένα πρόσωπο. Σχεδόν πάντοτε πρόκειται για τον ιδιοκτήτη, ο οποίος συνήθως καλείται να τα βγάλει πέρα με πολλούς διαφορετικούς και πολύ απαιτητικούς ρόλους. Είναι ταυτόχρονα αμπελουργός, οινοποιός, manager και πωλητής, χωρίς φυσικά να τα καταφέρνει πάντοτε καλά με όλα αυτά.

Στην περίπτωση του Κτήματος Σεμέλη, μαζί με τις μεγάλες επενδύσεις,  που στόχο έχουν να μετατρέψουν το Κούτσι της Νεμέας σε αμπελοοινικό προορισμό στο πρότυπο της Τοσκάνης, και το rebranding, στα ηνία της εταιρείας βρίσκονται πλέον δύο δυναμικοί τύποι που αγαπούν πολύ το κρασί και συμπληρώνουν άριστα ο ένας τον άλλο. Διευθύνων σύμβουλος είναι ο Κωνσταντίνος Δαριβάκης, πράγμα που δίνει στον οινολόγο και γενικό διευθυντή της Σεμέλης Λεωνίδα Νασιάκο, τον χρόνο και την ελευθερία να αναπτύξει αυτό που ξέρει πάρα πολύ καλά να κάνει, το κρασί.

«Ο Λεωνίδας γνωρίζει το κρασί καλύτερα από όλους μας, είναι ο ambassador του Κτήματος Σεμέλη και τώρα μπορεί πια να αφοσιωθεί περισσότερο στο κρασί και λιγότερο στα διοικητικά καθήκοντα», λέει ο Κωνταντίνος Δαριβάκης σε μια κουβέντα που κάνουμε για το κρασί και τον υπέροχο αμπελώνα της Νεμέας. Και συμπληρώνει ότι ο ίδιος έχει αναλάβει την ανάπτυξη της εταιρείας με «την καθοδήγηση αλλά και την έμπνευση, τη φλόγα του Λεωνίδα».

Καθώς όμως η Σεμέλη έχει μεγαλώσει πια πολύ, έχουν μπει και άλλοι νέοι άνθρωποι και όλοι μαζί λειτουργούν σαν μια μεγάλη ομάδα, η οποία από την πρώτη στιγμή άρχισε να ανθίζει και να καρποφορεί. Τι σημαίνει αυτό σε νούμερα; Μέσα σε ένα χρόνο οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 60% και παραπάνω αφού ο Λεωνίδας Νασιάκος είχε πλέον τον χρόνο να αφιερωθεί περισσότερο στο κρασί, να ταξιδέψει και να το προωθήσει στις ξένες αγορές.

«Για εμάς προηγείται η πρώτη ύλη, αυτή μας καθοδηγεί, η απαίτηση της αγοράς ακολουθεί» τονίζει ο Λεωνίδας Νασιάκος

«Στο μεταξύ αφουγκραστήκαμε τους experts της αγοράς, μπορέσαμε να αφομοιώσουμε γρήγορα τις προτάσεις τους και να προχωρήσουμε αμέσως σε ένα πραγματικά σοβαρό rebranding, το οποίο ήταν προαπαιτούμενο για να μπορέσει να περάσει η Σεμέλη στη νέα εποχή», λέει ο Κωνσταντίνος Δαριβάκης, και συμπληρώνει «Η επιτυχία βέβαια οφείλεται στο γεγονός ότι πρόκειται για μια οινική εταιρεία πάρα πολύ καλά στημένη, με δική της ταυτότητα, την οποία δεν καταργήσαμε αλλά την προωθήσαμε βγάζοντας στην αγορά νέα προϊόντα βελτιωμένα ποιοτικά»

Κατά την αναδιοργάνωση του portfolio της Σεμέλη κάποια κρασιά άλλαξαν όνομα, για παράδειγμα, αυτό που ξέραμε ως Αιθέρια ερυθρό τώρα λέγεται Επιτομή, ενώ το Αιθέρια ροζέ μετονομάστηκε σε Δέλεαρ. Επίσης κατά το rebranding κάποια προϊόντα ομαδοποιήθηκαν αλλιώς, ενώ άλλα διαχωρίστηκαν και αντιμετωπίζονται ως διαφορετική κατηγορία: το Δελεαρ, για παράδειγμα, αυτονομήθηκε και αντιμετωπίζεται ως ξεχωριστό προϊόν γιατί έχει πλέον τη δική του αγορά.

«Επίσης η Μαντινεία αποκτά νέα ελαφρώς διαφοροποιημένη ετικέτα και μαζί με το Νεμέα reserve  ανήκει πλέον σε μια νέα ομάδα ΠΟΠ κρασιών από τις δύο ζώνες ΠΟΠ, τη Μαντινεία και τη Νεμέα, στις οποίες πατάμε πολύ γερά», λέει ο Κώστας Δαριβάκης, επισημαίνοντας ότι «έτσι τα κρασιά του Κτήματος Σεμέλη αποκτούν πιο ισχυρό χαρακτήρα».

Οικονομική στρατηγική

Πέρα από το rebranding όμως, ουσιαστικό για το μέλλον του Οινοποιείου Σεμέλη είναι το γεγονός ότι εδώ και δύο χρόνια έχει αρχίσει να εφαρμόζεται ένα σοβαρό οικονομικό πλάνο με την αγορά εξοπλισμού και γης, το οποίο όταν ολοκληρωθεί θα φθάσει τα 2 εκατ. ευρώ.

«Τα ιδιόκτητα αμπέλια είναι απαραίτητα για να ελέγχουμε το προϊόν μας οπότε η στρατηγική μας είναι να αυξάνουμε τη γη μας στην περιοχή, τόσο την όμορη όσο και σε άλλα τερουάρ», λένε με μια φωνή οι συνομιλητές μου. Γιατί; Η περιοχή της Νεμέας είναι το μεγαλύτερο οινικό brand στην Ελλάδα, σαν μορφολογία όμως έχει ιδιαιτερότητες που πρέπει να γίνουν γνωστές και είναι πολύ σημαντικό αυτό.

To ροζέ κρασί Δέλεαρ

«Η Νεμέα είναι τόσο κοντά στην Αθήνα, πράγμα που μερικές φορές την αδικεί», λέει ο Δαριβάκης, τονίζοντας τις διαφορές της μορφολογίας της: «όταν επισκέπτεται κανείς την περιοχή βλέπει μπροστά του να απλώνεται η ελληνική Τοσκάνη και καταλαβαίνει ότι τα αμπέλια δεν είναι ενιαία. Αντίθετα οι ενιαίες εκτάσεις μπορεί να είναι έως και βαρετές. Εδώ μιλάμε για την έννοια του πραγματικού ελληνικού τερουάρ με έντονες διαφορές στο μεσοκλίμα της περιοχής ακόμα και το μικροκλίμα αφού οι σκιάσεις διαφέρουν μέσα στην ημέρα έντονα».

Η Σεμέλη διαθέτει μέχρι στιγμής και καλλιεργεί 300 στρέμματα μη ενιαίας έκτασης που απαιτούν πολύ πιο μεγάλη φροντίδα και άρα έχουν μεγαλύτερο κόστος από ένα ενιαίο κτήμα ίδιας έκτασης. «Αλλά αν έχεις πάρει απόφαση ότι θα κάνεις ποιοτικό κρασί πρέπει να ξεκινήσεις από το δεδομένο ότι έχεις δικά σου αμπέλια. Με αυτό το δεδομένο και στοχεύοντας στις ετικέτες ΠΟΠ θέλουμε οπωσδήποτε τα κρασιά μας να προέρχονται από δικά μας αμπελοτόπια. Και εκεί επενδύουμε», τονίζει ο Λεωνίδας Νασιάκος.

Ο Λεωνίδας Νασιάκος και ο Κωνσταντίνος Δαριβάκης επικεφαλής του Κτήματος Σεμέλη

Το δεύτερο σκέλος των επενδύσεων αφορά στον μηχανολογικό εξοπλισμό, για τον οποίο ο Νασιάκος έκανε έρευνα αγοράς και έτσι η Σεμέλη απέκτησε ότι καλύτερο υπάρχει στον κόσμο, έφερε μάλιστα πρώτη στην Ελλάδα τον πλέον σύγχρονο μηχανικό εκραγιστήρα (η τελευταία λέξη της τεχνολογίας στα οινοποιεία). Η εμμονή για βελτιώσεις όμως είναι εμφανής, αφού έτσι γίνεται πολύ καλύτερη διαχείριση της πρώτης ύλης (που είναι ήδη επιλεγμένη και αρίστης ποιότητας) και κατ’ επέκταση οδηγεί σε ανοδική ποιότητα των κρασιών, πράγμα απαραίτητο για όσους στοχεύουν τις ξένες αγορές.

Η παραγωγή ξεπέρασε πέρσι το 1 εκατ. φιάλες ενώ το οινοποιείο έχει τη δυνατότητα να φτάσει στο 1,5 εκατ. φιάλες, «αριθμό τον οποίο μπορεί και να μην τον φτάσουμε πριν περάσουν πέντε χρόνια οπότε θα είμαστε σίγουροι ότι ελέγχουμε απολύτως την πρώτη ύλη και την ποιότητά μας», επισημαίνει ο Λεωνίδας Νασιάκος, τονίζοντας ακόμη ότι «Για εμάς προηγείται η πρώτη ύλη, αυτή μας καθοδηγεί, η απαίτηση της αγοράς ακολουθεί».

Η παλαίωση των κρασιών απαιτεί, εξάλλου, όλο και περισσότερο χώρο. Το Κτήμα Σεμέλη έχει επενδύσει σε δρύινους οινοποιητές (όπως τα κορυφαία οινοποιεία στη Γαλλία, και σε όλο τον κόσμο), και σε δρύινα βαρέλια, πάντοτε τα καλύτερα, τα οποία αλλάζονται συνεχώς. «Το κόστος της εταιρείας σε εξοπλισμό και στη διαχείρισή του είναι πάρα πολύ υψηλό, όχι γιατί έχουμε βίτσιο να χαλάμε χρήματα αλλά γιατί έχει βίτσιο ο Λεωνίδας να φτιάχνει το καλύτερο κρασί», διευκρινίζει ο Κώστας Δαριβάκης και με την ευκαιρία αυτή επισημαίνει την εμμονή του προέδρου του Κτήματος Σεμέλη με την ποιότητα.

Επιτομή, το ερυθρό κρασί της Σεμέλης από τις διεθνείς ποικιλίες Syrah, Merlot και Cabernet Sauvignon

«Ο κύριος Μιχάλης Σάλλας δεν είναι απλά ένας τραπεζίτης που παρεμπιπτόντως διαθέτει και ένα οινοποιείο. Είναι ένας άνθρωπος που λατρεύει το κρασί, έχει ασχοληθεί ο ίδιος και έχει επενδύσει όλα αυτά τα χρήματα χωρίς να έχει πάρει πίσω ούτε ένα ευρώ. Όχι γιατί δεν θέλει αλλά επειδή γνωρίζει ότι η παραγωγή κρασιού είναι ένας μαραθώνιος και την στηρίζει πάρα πολύ δίνοντας προτεραιότητα στην ποιότητα του παραγόμενου προϊόντος και μετά στις πωλήσεις. Ακόμα και ο ίδιος, όπου βρεθεί κι όπου σταθεί, προωθεί το κρασί του. Το πίνει γιατί ξέρει να το ξεχωρίζει, το πουλάει ο ίδιος γιατί είναι κάτι που το αγαπάει πάρα πολύ», λέει ο Δαριβάκης και ο Νασιάκος συμπληρώνει:  «Να το πω αλλιώς. Αν το έβλεπε καθαρά σαν επένδυση και μετά από πέντε χρόνια  δεν είχε την απόδοση που περίμενε μπορεί να σταματούσε, αλλά δεν το βλέπει έτσι. Κοντεύουμε 18 χρόνια στην εταιρεία και πραγματικά στέκεται κοντά μας. Ολα αυτά τα χρόνια συνεχίζεται το “χτίσιμο” της εταιρείας καθώς όλα τα κέρδη ξαναπέφτουν στην επιχείρηση».

Ένα οινοποιείο πόλος έλξης

Ο οινοτουρισμός είναι επίσης ένας τομέας τον οποίο ετοιμάζονται να  εξελίξουν δυναμικά: «Η στρατηγική μας και το unique selling point προτέρημα, που έχουμε έναντι του ανταγωνισμού ο οποίος είναι πληθωρικός στον τομέα του κρασιού, είναι ότι συνδυάζουμε μια ακίνητη περιουσία και ένα ακίνητο, το Κτήμα Σεμέλη, που είναι ίσως ένα από τα πιο σημαντικά αρχιτεκτονικά εγχειρήματα που έχουν γίνει στην Ελλάδα», τονίζουν οι συνομιλητές μου. Πράγματι το οινοποιείο, όταν έγινε, ήταν πολύ μπροστά για την εποχή του. Αρμονικό με το περιβάλλον, μοντέρνο και διαχρονικό ταυτόχρονα, με πρωτοπόρο τεχνολογικό εξοπλισμό και ένα μοναδικό κελάρι, έφερε ακόμη μια  καινοτομία στην περιοχή. Ηταν εξαρχής επισκέψιμο, μάλιστα, διέθετε σουίτες φιλοξενίας μέσα στον ίδιο χώρο, κάτι μοναδικό για την Ελλάδα αλλά σπάνιο ακόμη και για το εξωτερικό.

Το οινοποιείο του Κτήματος Σεμέλη είναι απόλυτα ενταγμένο στο τοπίο

«Το κτίριό μας και τα κρασιά μας, τα δείχνουμε μαζί, τα προωθούμε μαζί, τα πουλάμε μαζί. Σκοπός μας είναι να εντάξουμε τον επισκέπτη στο οινοποιείο μας», λέει με τον χειμαρρώδη του τρόπο ο Κώστας Δαριβάκης, «θέλουμε όλοι να μας επισκεφτούν στο Κούτσι της Νεμέας γιατί όταν κάποιος δοκιμάζει τα κρασιά μας στο οινοποιείο μας καταλαβαίνει ότι οι άνθρωποι που είναι υπεύθυνοι για την παραγωγή τους το κάνουν με μεράκι». Τονίζει ακόμη τα σοβαρά πράγματα που έκανε η εταιρεία για την Ελλάδα αφού «πάνω στον καιρό της κρίσης συνεχίσαμε να επενδύουμε, πράγμα που δεν είναι απλό. Η Σεμέλη δεν έχει δάνεια, γιατί όσα χρήματα έβγαζε ο επιχειρηματίας τα έβαζε πάλι μέσα, και δικά του ακόμη, αφήνοντας την εταιρεία να αναπτυχθεί με τις δικές της δυνάμεις, τις δυνάμεις των μετόχων και τις δικές του»

Με την ανακαίνιση, το ιστορικό κελάρι της Σεμέλης αναμένεται να γίνει πολύ πιο εντυπωσιακό από ό,τι είναι, αφού θα φωτιστεί με ειδικό φωτισμό και θα αξιοποιηθεί με τη δημιουργία ειδικού χώρου για γευσιγνωσίες και εκδηλώσεις, οινικές και μουσικές.

Θα αξιοποιηθούν επίσης οι χώροι του φουαγιέ για να φιλοξενήσουν με τον καλύτερο τρόπο οινογευσιγνωσίες, οινοτουρισμό και οινοπωλητήριο,  ο περιβάλλων χώρος βελτιώνεται με τη φύτευση ιδιαίτερων ποικιλιών αμπέλου και τριανταφυλλιών και τέλος αλλάζουν επίσης οι χώροι φιλοξενίας. Η βεράντα έξω από το φουαγιέ μεγαλώνει ακόμη περισσότερο με ειδικές τζαμαρίες που θα ανοίγουν πλήρως όταν έχει καλοκαιρία. Και τα οκτώ υπάρχοντα δωμάτια θα δώσουν τη θέση τους σε δέκα πολυτελείς σουίτες με τζάκι όπου θα φιλοξενούνται όχι μόνο οι συνεργάτες και οι φίλοι του κτήματος αλλά και οι επισκέπτες που θα ήθελαν να βιώσουν ολόκληρη την εμπειρία μέσα και γύρω από οινοποιείο.

Απολαμβάνοντας τη θέα και ένα ωραίο ροζέ στη βεράντα της Σεμέλης

Η θέα από τις βεράντες του οινοποιείου είναι συγκλονιστική, κανείς δεν μπορεί να ονειρευτεί  κάτι καλύτερο από ένα ηλιοβασίλεμα στο σημείο αυτό με ένα ροζέ στο χέρι, ακόμη και το χειμώνα με τα τζάκια αναμμένα. Αλλά δεν είναι μόνο το υπέροχο τοπίο, είναι και η αίσθηση της γαλήνης που σε περιβάλλει, η αύρα ενός τόπου μοναδικού, που γοητεύει τον επισκέπτη.

Φεύγοντας από τη συνάντησή μας, ζωντανεύει στο μυαλό μου η υπέροχη εικόνα της Νεμέας. Εκτός από τη Σεμέλη, ο Σκούρας και ο Παλυβός, για παράδειγμα, παλεύουν επίσης.  Μακάρι να ενωθούν όλοι οινοποιοί της περιοχής, σκέφτομαι, και να κάνουν τον τόπο τους προορισμό για έλληνες και διεθνείς επισκέπτες που αγαπούν το κρασί. Η Νεμέα το αξίζει, άλλες μυθικές περιοχές όπως η Τοσκάνη και ο Λίγηρας έχουν δείξει προ πολλού τον δρόμο.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...