Advertisement

492
Το πλοίο μεταφοράς κοντέινερ Venta Maersk στο Βλαδιβοστόκ στις 22 Αυγούστου | REUTERS/Yuri Maltsev

Πλοίο κοντέινερ διέπλευσε για πρώτη φορά την Αρκτική

Protagon Team Protagon Team 24 Σεπτεμβρίου 2018, 09:00
Το πλοίο μεταφοράς κοντέινερ Venta Maersk στο Βλαδιβοστόκ στις 22 Αυγούστου
|REUTERS/Yuri Maltsev

Πλοίο κοντέινερ διέπλευσε για πρώτη φορά την Αρκτική

Protagon Team Protagon Team 24 Σεπτεμβρίου 2018, 09:00

Αλλεπάλληλα είναι πλέον τα κατορθώματα της εμπορικής ναυτιλίας στον Αρκτικό Κύκλο λόγω των δυνατοτήτων των νέων πλοίων αλλά και εξαιτίας της υπερθέρμανσης του πλανήτη μας η οποία λιώνει τους πάγους του ευαίσθητου οικοσυστήματος και καθιστά τον πλου εφικτό.

Επειτα από το κινεζικό φορτηγό που πρόσφατα χάραξε τη νέα ρότα για τον «δρόμο του μεταξιού» και από το ρωσικό τάνκερ που τα κατάφερε χωρίς τη βοήθεια παγοθραυστικών, ένα άλλο πλοίο, μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυτή τη φορά, διέπλευσε επιτυχώς τον Βόρειο Παγωμένο Ωκεανό.

Τα κρένια του λιμένος του Βλαδιβοστόκ δουλεύουν πυρετωδώς και το Venta Maersk φορτώνει  (REUTERS/Yuri Maltsev)

Το φορτηγό μεταφοράς κοντέινερ Venta Maersk -της μεγαλύτερης εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο Maersk Line- αναμένεται να «πιάσει» στην Αγία Πετρούπολη την ερχόμενη εβδομάδα.

Το πλοίο απέπλευσε από το Βλαδιβοστόκ, της ρωσικής  Απω Ανατολής, στις 23 Αυγούστου, είναι 42.000 τόνων και μεταφέρει ρωσικό ψάρι και νοτιοκορεατικά ηλεκτρονικά. Ακολούθησε τη ρότα του βορρά μέσω του Βερίγγειου Πορθμού και κατόπιν έπλευσε κατά μήκος της βόρειας ακτογραμμής της Ρωσίας και στη θάλασσα της Νορβηγίας.

Υπό τις συνθήκες της υπερθέρμανσης, το δρομολόγιο μέσω Αρκτικής μπορεί να μειώσει τον χρόνο ταξιδιού από την Ασία προς την Ευρώπη έως και δύο εβδομάδες, επιτρέποντας στα πλοία να αποφεύγουν τον πλου μέσω της διώρυγας του Σουέζ ή περιπλέοντας την Αφρική. Ωστόσο η διαδρομή του βορρά παραμένει πιο δαπανηρή καθώς απαιτούνται ακόμη παγοθραυστικά για να συνοδεύουν τα πλοία.

Η υπερθέρμανση βεβαίως έχει δημιουργήσει δυσεπίλυτα προβλήματα: στον Βερίγγειο τον Μάρτιο το επίπεδο πάγου έφθασε στο χαμηλότερο σημείο του, καθώς οι θερμοκρασίες αυξήθηκαν κατά 30 βαθμούς Κελσίου πάνω από τον μέσον όρο. Βάσει στοιχείων από το αμερικανικό Εθνικό Κέντρο Δεδομένων για το Χιόνι και τον Πάγο, η κάλυψη πάγου τον χειμώνα ήταν λιγότερη κατά εν τρίτον σε σχέση με πέντε χρόνια πριν.

Οι οικολογικές συνέπειες

Ο Σουν Σέλερ, επικεφαλής της Greenpeace Nordic, δήλωσε στην εφημερίδα The Independent ότι οποιαδήποτε τακτική ναυτιλιακή διαδρομή στον Αρκτικό Ωκεανό ενέχει τελικά μια «περιβαλλοντική καταστροφή».

«Η πιο άμεση απειλή προέρχεται από τα καύσιμα» είπε. «Δεν έχουμε ενημερωθεί από τη συγκεκριμένη εταιρεία, αλλά γενικώς τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χρησιμοποιούν βαρύ μαζούτ, το κατακάθι του βαρελιού».

Ο εκπρόσωπος της οικολογικής οργάνωσης ισχυρίζεται ότι το «βρόμικο καύσιμο» έχει επιπτώσεις στο περιβάλλον, συμπεριλαμβανομένης της εκπομπής σωματιδίων στην ατμόσφαιρα, σωματίδια τα οποία ο πάγος και το χιόνι απορροφούν.

«Είναι οικολογικά ανησυχητικό και κάποιο πιθανό ατύχημα» λέει ο Σέλερ. «Είναι ως καύσιμο πιο τοξικό και πιο δύσκολη η απάντλησή του, ειδικά σε περιβάλλον με κρύο νερό». Ο συνδυασμός του μαζούτ, των ρηχών νερών και του πάγου κάνει τη διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας επικίνδυνη για οικολογική καταστροφή, πρόσθεσε.

Αλλά καθώς η υπερθέρμανση του πλανήτη αυξάνει τις πιθανότητες τήξης των πάγων, ο Σέλερ εικάζει ότι απαγόρευση της εμπορικής ναυτιλίας στην περιοχή είναι απίθανο να συμβεί.

Οι συνολικές εκτιμήσεις δείχνουν πάντως ότι τα πλοία ευθύνονται για το 15% των οξειδίων του αζώτου και το 8% των εκπομπών θείου παγκοσμίως. Αυτά τα αέρια έχουν συνδεθεί με μια σειρά προβλημάτων υγείας, όπως το άσθμα, οι καρδιακές παθήσεις και ο καρκίνος.