ΕΣΥ: Τι δείχνουν τα στοιχεία ενός μήνα αξιολόγησης – πού «πονάει» το Σύστημα Υγείας
ΕΣΥ: Τι δείχνουν τα στοιχεία ενός μήνα αξιολόγησης – πού «πονάει» το Σύστημα Υγείας
Μια νέα εποχή αξιολόγησης των δημοσίων υπηρεσιών Υγείας ξεκίνησε στις 14 Ιουλίου, με την εφαρμογή ενός ψηφιακού εργαλείου που δίνει φωνή στους ίδιους τους ασθενείς. Ηδη, μέσα σε λίγες εβδομάδες, περισσότερα από 32.000 SMS έχουν σταλεί σε πολίτες που νοσηλεύθηκαν, καλώντας τους να αξιολογήσουν τη νοσηλεία τους σε δημόσια νοσοκομεία. Το 25% των ερωτηματολογίων έχει ήδη απαντηθεί, παρέχοντας σημαντικά δεδομένα για την εμπειρία των πολιτών στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Σε συνέντευξή της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η γενική γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας, Λίλιαν Βιλδιρίδη, εκφράζει την ικανοποίησή της για την πρώτη ανταπόκριση, χαρακτηρίζοντάς την «εξαιρετικά ενθαρρυντική», και καλεί τους πολίτες να αφιερώσουν λίγα λεπτά, ώστε να συμμετάσχουν σε αυτήν τη συλλογική προσπάθεια βελτίωσης των υπηρεσιών υγείας.
Ικανοποίηση για τους γιατρούς – Προβληματισμός για τις υποστηρικτικές υπηρεσίες
Τα πρώτα αποτελέσματα δείχνουν πως οι πολίτες εκφράζουν σε μεγάλο ποσοστό ικανοποίηση για την επάρκεια του ιατρικού προσωπικού: το 92% δήλωσε ότι έλαβε την απαραίτητη φροντίδα από τις κατάλληλες ιατρικές ειδικότητες. Πολύ θετικά κρίνονται, επίσης, η ευγένεια του προσωπικού, η καθοδήγηση πριν από το εξιτήριο και η γενική επικοινωνία των επαγγελματιών υγείας με τους ασθενείς και τους συγγενείς τους.
Ωστόσο, το εργαλείο ανέδειξε και σημεία που απαιτούν βελτίωση: λιγότερο θετικές αξιολογήσεις καταγράφηκαν στην αριθμητική επάρκεια του νοσηλευτικού προσωπικού, στην καθαριότητα, στην ποιότητα της σίτισης, αλλά και στην παροχή ψυχολογικής υποστήριξης κατά τη νοσηλεία.
Πώς λειτουργεί το ερωτηματολόγιο και τι μετρά
Το ερωτηματολόγιο, το οποίο αποστέλλεται με SMS πέντε ημέρες μετά το εξιτήριο, βασίζεται σε διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα PREMs (Patient Reported Experience Measures) και περιλαμβάνει 35 ερωτήσεις κλειστού τύπου, που καλύπτουν όλο το φάσμα της νοσηλείας, από την είσοδο έως και την έξοδο του ασθενούς.
Μεταξύ άλλων, αξιολογούνται η πρόσβαση στις υπηρεσίες, η οργάνωση της φροντίδας, η συνεργασία μεταξύ επαγγελματιών υγείας, η καθαριότητα, η ενημέρωση του ασθενούς και η αίσθηση ασφάλειας.
Τα προβλήματα που αναδείχθηκαν – Ποιοι τομείς χρειάζονται ενίσχυση
Η γενική γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας αναγνώρισε ότι τα σημεία που συγκεντρώνουν τις χαμηλότερες αξιολογήσεις πρέπει να αποτελέσουν προτεραιότητα στη λήψη πολιτικών αποφάσεων. Μεταξύ αυτών:
-Επάρκεια νοσηλευτικού προσωπικού
-Καθαριότητα θαλάμων και κοινόχρηστων χώρων
-Ποιότητα σίτισης
-Παροχή ψυχολογικής υποστήριξης
-Ενημέρωση για κοινωνικές και κατ’ οίκον φροντίδες
-Ενημέρωση για τα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ασθενών
Το υπουργείο Υγείας έχει ήδη ξεκινήσει παρεμβάσεις για την ενίσχυση των σχετικών τομέων, με στόχο την ουσιαστική βελτίωση της εμπειρίας των πολιτών στα δημόσια νοσοκομεία.
Στοχευμένες δράσεις και αξιολόγηση ανά νοσοκομείο
Μέχρι στιγμής, τα δεδομένα αφορούν 95 νοσοκομεία και 504 κλινικές. Οπως εξήγησε η κα Βιλδιρίδη, όσο αυξάνεται το δείγμα των απαντήσεων, τόσο πιο ακριβή θα είναι τα συμπεράσματα για κάθε μονάδα ξεχωριστά. Ο στόχος είναι να εντοπιστούν διαφορές ανάμεσα σε νοσοκομεία της περιφέρειας και των αστικών κέντρων και να σχεδιαστούν στοχευμένες παρεμβάσεις για την άμβλυνση ανισοτήτων στην ποιότητα της παρεχόμενης φροντίδας.
Παράλληλα, σχεδιάζεται η επέκταση της αξιολόγησης σε ειδικές κατηγορίες νοσοκομείων, όπως τα ογκολογικά, καθώς και στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών.
«Οταν ο σχεδιασμός τεθεί σε πλήρη εφαρμογή, θα έχουμε στα χέρια μας μια πλήρη εικόνα για τις συνθήκες νοσηλείας στα δημόσια νοσοκομεία», ανέφερε η γενική γραμματέας. Τα αποτελέσματα αυτά θα αξιοποιηθούν συστηματικά και τεκμηριωμένα, ώστε οι φωνές των ασθενών να αποτελούν πλέον βασική πυξίδα στη χάραξη πολιτικής για τη δημόσια υγεία.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
