947
Οι άδειες κερκίδες στον αγώνα της Τσέλσι με τη Λος Αντζελες είναι ενδεικτικές της αποτυχίας της FIFA | IMAGN IMAGES via Reuters/Dale Zanine

Club World Cup: Ο εφιάλτης των άδειων καθισμάτων

Sportscaster Sportscaster 17 Ιουνίου 2025, 15:50
Οι άδειες κερκίδες στον αγώνα της Τσέλσι με τη Λος Αντζελες είναι ενδεικτικές της αποτυχίας της FIFA
|IMAGN IMAGES via Reuters/Dale Zanine

Club World Cup: Ο εφιάλτης των άδειων καθισμάτων

Sportscaster Sportscaster 17 Ιουνίου 2025, 15:50

Το κακό είχε φανεί από το πρώτο, κιόλας, ματς του τουρνουά, όταν κοτζάμ Λιονέλ Μέσι και η τοπική ομάδα της πόλης, Ιντερ Μαϊάμι, δεν κατάφεραν να γεμίσουν το «Χαρντ Ροκ Στέιντιουμ» στον αγώνα εναντίον της Αλ Αχλί, που δεν είναι αμελητέο μέγεθος, αλλά μία από τις υπερδυνάμεις του αφρικανικού ποδοσφαίρου.

Στο δεύτερο παιχνίδι του Παγκοσμίου Κυπέλλου Συλλόγων, μόνο 21.000 άνθρωποι είχαν την περιέργεια να δουν από κοντά την Μπάγερν Μονάχου, ένα από τα πιο φημισμένα club της Ευρώπης.

Ο αγώνας της Μποταφόγκο εναντίον της Σιάτλ Σάουντερς «έκοψε» 31.151 εισιτήρια σε ένα γήπεδο 68.740 θέσεων, το οποίο μάλιστα είναι η έδρα της αμερικανικής ομάδας. Ούτε οι αναμετρήσεις της Παλμέιρας με την Πόρτο, της Μπόκα Τζούνιορς με την Μπενφίκα, ή της Φλαμένγκο με την Εσπεράνζ (25.797 θεατές σε ένα στάδιο που χωράει 68.000), γέμισαν τις εξέδρες.

Υπήρξαν και χειρότερα. Στην Ατλάντα η Τσέλσι αντιμετώπισε τη Λος Αντζελες μπροστά σε μια θάλασσα από σχεδόν 50.000 άδεια καθίσματα. Σε αυτό το γήπεδο η Ατλάντα Γιουνάιτεντ «κόβει», κατά μέσον όρο, 44.037 εισιτήρια -τα περισσότερα από κάθε άλλη ομάδα στο MLS- και η FIFA είχε ρίξει πολύ τις τιμές, σε σχέση με εκείνες που είχε ανακοινώσει. Πριν αρχίσει το ματς μπορούσες να αγοράσεις εισιτήριο προς 43 ευρώ. Και μόλις άρχισε, ακόμη φθηνότερα: στα 30 ευρώ. Αλλά στο στάδιο των 70.000 θέσεων υπήρχαν μόλις 22.137 θεατές. Εβλεπες τις έρημες εξέδρες, και νόμιζες ότι πρόκειται για ένα παιχνίδι προετοιμασίας. Ούτε, καν. Πριν από 2 χρόνια στο ίδιο γήπεδο, το φιλικό ματς της Τσέλσι με τη Νιούκαστλ είχε συγκεντρώσει σχεδόν 70.000 κόσμο.

Υποτίθεται ότι η Ατλάντα διαθέτει το πιο «soccer fan» κοινό στις Ηνωμένες Πολιτείες (γι’ αυτό και φιλοξενεί τις εθνικές ομάδες Ανδρών και Γυναικών της Αμερικής), όμως οι ντόπιοι φίλαθλοι δεν… ψήθηκαν να πάνε στο γήπεδο – οι οπαδοί της Τσέλσι ήταν πολύ περισσότεροι στις εξέδρες. Η αλήθεια είναι ότι ο αγώνας διεξήχθη σε εργάσιμη μέρα (Δευτέρα) και σε άβολη ώρα (στις 3 μετά το μεσημέρι). Αλλά και πάλι, αυτή η αναμέτρηση της τοπικής ομάδας με ένα από τα πιο φημισμένα club της Πρέμιερ Λιγκ, θα περίμενε κανείς να προσελκύσει πολύ περισσότερους φιλάθλους.

Ηταν το πρώτο ματς που διεξήχθη σε εργάσιμη μέρα, μα θα υπάρξουν κι άλλα, αυτή την εβδομάδα και την επόμενη, τα οποία θα αρχίζουν στις 12 το μεσημέρι, στις 14:00, ή στις 15:00 (τοπική ώρα).

Η FIFA δαπάνησε σχεδόν 45 εκατ. ευρώ, όπως έγραψε το Athletic, για να προμοτάρει το ολοκαίνουργιο τουρνουά της στις ΗΠΑ, πληρώνοντας influencers του Instagram για να πουν έναν καλό λόγο (μέχρι και έναν δημοφιλή ρεπόρτερ του μπέιζμπολ επιστράτευσε, για να εξηγήσει στους Αμερικανούς τι ωραίο είναι το soccer και πώς παίζεται) και γεμίζοντας τους αυτοκινητόδρομους με διαφημιστικά μηνύματα, αλλά… τζίφος. Τέτοια αδιαφορία για τους αγώνες, δεν έδειξαν ούτε οι Καταριανοί στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 2022.

Εγιναν πολλά λάθη. Πρώτα απ’ όλα, στη στρατηγική του μάρκετινγκ. Δύο επιφανείς αμερικανοί αθλητικοί ρεπόρτερ εξήγησαν στο BBC Sport ότι η FIFA αμέλησε να επικοινωνήσει στους φιλάθλους των ΗΠΑ τη σημασία αυτής της διοργάνωσης, που είναι εντελώς νέα και άγνωστη. Στην πραγματικότητα, δεν υπήρχε, καν, οργανωτική επιτροπή στη χώρα – όλα τα διαχειριζόταν η παγκόσμια συνομοσπονδία ποδοσφαίρου από μακριά. Εδώ, τόνισαν, τίποτα δεν μπορεί να πετύχει χωρίς τις κατάλληλες προωθητικές ενέργειες.

Ενα, ακόμη, πρόβλημα ήταν το «σοκαριστικά» υψηλό (αρχικό) κόστος των εισιτηρίων, γράφει το Athletic. Η FIFA προσπάθησε να το διορθώσει. Ενα εισιτήριο για το εναρκτήριο ματς του τουρνουά, το οποίο κόστιζε 300 ευρώ τον περασμένο Δεκέμβριο, έφτασε να διατίθεται προς 47 ευρώ στις αρχές του μήνα. Λίγες μέρες πριν από τον αγώνα (Ιντερ Μαϊάμι – Αλ Αχλί) ανακοινώθηκε μια απίστευτη προσφορά: οι φοιτητές του Miami Dade College μπορούσαν να αποκτήσουν πέντε εισιτήρια στην τιμή των 17 ευρώ. Βλέποντας ότι δεν υπάρχει μεγάλη ζήτηση, η FIFA έριξε δραματικά τις τιμές και σε άλλα παιχνίδια. Αλλά, πλέον, ήταν αργά.

Σήμερα υπάρχουν χιλιάδες διαθέσιμα εισιτήρια για όλα τα επόμενα ματς – κάποια σε τιμές κάτω από 22 ευρώ. Μόνο το παιχνίδι της Ρεάλ Μαδρίτης εναντίον της Αλ Χιλάλ, στο Μαϊάμι, είναι (σχεδόν) sold out. Γιατί ακόμη και στα κάτω της, η Ρεάλ είναι… Ρεάλ.

Για μια νέα διοργάνωση χωρίς ιστορία, πειραματική εν πολλοίς, ίσως η προσέλευση των θεατών να μην είναι τόσο απογοητευτική όσο φαίνεται, σχολιάζει το Athletic. Αρκετοί αξιωματούχοι της FIFA είχαν εισηγηθεί να χρησιμοποιηθούν γήπεδα μικρότερης χωρητικότητας για αυτό το τουρνουά, όμως επικράτησε η μεγαλομανία του Τζιάνι Ινφαντίνο. Αν ο πρόεδρος τους είχε ακούσει, η εικόνα θα ήταν εντελώς διαφορετική.

Μέσα σ’ όλα, ήρθε και η Υπηρεσία Μετανάστευσης των ΗΠΑ να τρομάξει πολύ κόσμο, ανακοινώνοντας στο Facebook ότι στελέχη της θα είναι παρόντα στους αγώνες των ομίλων «για να ενισχύσουν την ασφάλειά τους». Η ανάρτηση εξαφανίστηκε έπειτα από παρέμβαση της FIFA, αλλά το κακό είχε γίνει. Χιλιάδες κάτοικοι των ΗΠΑ με καταγωγή από τη λατινική Αμερική και το Μεξικό προτίμησαν να μείνουν μακριά από τα γήπεδα για… να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο.

Οι Ευρωπαίοι δεν δείχνουν να πολυενδιαφέρονται για το Club World Cup. Οι δικές τους διοργανώσεις -το Euro και τα Κύπελλα της UEFA- είναι πολύ πιο ελκυστικές. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της FIFA, οι Αγγλοι, οι Ισπανοί και οι Ιταλοί, δεν συγκαταλέγονται στο top-10 με τους καλύτερους πελάτες του τουρνουά. Αυτοί είναι, εκτός από τους ντόπιους, οι Βραζιλιάνοι, οι Αργεντινοί, οι Μεξικανοί και (περιέργως) οι Καναδοί.

Η FIFA ελπίζει ότι τα νοκ-άουτ παιχνίδια θα συγκεντρώσουν περισσότερο κόσμο. Αλλά αυτό που την απασχολεί περισσότερο, γράφει το BBC Sport, είναι μήπως υπάρξει η ίδια αδιαφορία και στο αυθεντικό Παγκόσμιο Κύπελλο, το οποίο θα συνδιοργανώσουν το 2026, οι ΗΠΑ, το Μεξικό και ο Καναδάς.

«Το Μουντιάλ είναι μια εντελώς διαφορετική ιστορία, θα είμαστε όλοι εκεί», διαβεβαιώνουν οι δύο αθλητικοί ρεπόρτερ που μίλησαν στο BBC. Αλλά, όπως σημειώνει ο Guardian, τότε τα εισιτήρια στη φάση των ομίλων θα κοστίζουν ακόμη ακριβότερα: 265 ευρώ το ένα, κατά μέσον όρο. Εκτός κι αν η FIFA πήρε το μάθημά της.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...