452
Επισκέπτρια θαυμάζει ένα έργο στη διάσημη γκαλερί White Cube του Λονδίνου | White Cube/Facebook

Πριν από το Brexit έρχεται το Αrtexit

Protagon Team Protagon Team 22 Αυγούστου 2019, 19:00
Επισκέπτρια θαυμάζει ένα έργο στη διάσημη γκαλερί White Cube του Λονδίνου
|White Cube/Facebook

Πριν από το Brexit έρχεται το Αrtexit

Protagon Team Protagon Team 22 Αυγούστου 2019, 19:00

Οι γκαλερίστες του Λονδίνου φοβούνται το Brexit περισσότερο από τους άλλους Βρετανούς; Ετσι διαπιστώνει ο ανταποκριτής της Corriere della Sera στο Λονδίνο που διαβεβαιώνει ότι οι γκαλερί είναι έτοιμες για μετανάστευση πριν από την oριστικοποίηση του διαζυγίου Βρετανίας – Ευρωπαϊκής Ενωσης – οι άνθρωποι τρέμουν το No Deal.

Συλλογές με έργα τέχνης εγκαταλείπουν τη χώρα, γράφει η εφημερίδα, όσο ακόμη υπάρχει καιρός, δηλαδή μέχρι τις 31 Οκτωβρίου που η Βρετανία θα αφήσει την Ενωση και το ευνοϊκό για τις γκαλερί φορολογικό και δασμολογικό καθεστώς θα παύσει να ισχύει. Υπογραμμίζει μάλιστα ότι ακριβώς χάρη σε αυτό το ευνοϊκό καθεστώς το Λονδίνο κατέστη μία από τις τρεις κορυφαίες «πρωτεύουσες» της παγκόσμιας αγοράς έργων τέχνης (οι άλλες δύο είναι η Νέα Υόρκη και το Χονγκ Κονγκ).

Τα πρώτα σημάδια για την αναταραχή στον χώρο είχαν φανεί στις δημοπρασίες των οίκων Sotheby’s και Christie, με τη μείωση των κερδών τους το πρώτο εξάμηνο του 2019, κατά 10% και 22% αντίστοιχα, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Ο πιο σημαντικός λόγος; Η αβεβαιότητα που προκάλεσε το Brexit.

Τον τελευταίο χρόνο, το 21% του παγκόσμιου εμπορίου τέχνης πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο (Shutterstock)

Το Λονδίνο είναι η πύλη εισόδου στην Ευρώπη για έργα τέχνης οποιασδήποτε προέλευσης – η δουλειά είναι κερδοφόρος, αποτελεσματική, άκρως επαγγελματική και όλως διακριτική. Η ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων ήταν πράγματι μια ευλογία για τις γκαλερί τέχνης και τις δημοπρασίες του Λονδίνου: το Ηνωμένο Βασίλειο έχει τους χαμηλότερους φόρους εισαγωγής σε όλη την Ευρώπη για τα έργα τέχνης, μόνο 5%. Για αυτόν τον λόγο, ο πιο πρακτικός τρόπος για να φέρει κάποιος ένα έργο από τον υπόλοιπο κόσμο στην Ενωση είναι να το στείλει πρώτα στο Λονδίνο. Από εκεί το έργο μπορεί να μεταφερθεί χωρίς πρόβλημα. Και έτσι έχουν τα πράγματα μέχρι στιγμής λέει η Corriere.

Από τη δική τους πλευρά οι «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς» γράφουν ότι η απουσία τελωνειακών δασμών εντός ΕΕ σημαίνει ότι πολλά έργα τέχνης πωλήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο και στη συνέχεια διανεμήθηκαν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Το 21% του παγκόσμιου εμπορίου τέχνης πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο. Αν όμως ο νέος πρωθυπουργός της Βρετανίας Μπόρις Τζόνσον δεν καταλήξει σε συμφωνία με την ΕΕ έως τις 31 Οκτωβρίου, η μεταφορά έργων τέχνης θα μπορούσε να επιβαρυνθεί. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι γκαλερίστες της αγγλικής πρωτεύουσας «τρέχουν».

Το φάντασμα του No Deal και της άτακτης αποχώρησης πιέζει την αγορά τέχνης του Λονδίνου ώστε να προετοιμάσει τη «μετανάστευσή» της στην ηπειρωτική Ευρώπη. Το κόστος εγκατάλειψης της Ευρωπαϊκής Ενωσης χωρίς συμφωνία θα μπορούσε όντως να καταστήσει τη μεταφορά έργων τέχνης από και προς τη Βρετανία υπερβολικά επαχθή.

Η βρετανική εφημερίδα σημειώνει επίσης ότι ήδη ένας συλλέκτης έχει ανακοινώσει ότι μετέφερε όλα τα έργα τέχνης που του ανήκουν στη Γαλλία.