524
Κατεστραμμένο drone επί πολωνικού εδάφους | Dariusz Stefaniuk/via REUTERS

Πολωνία: Μετά τα drones, νέοι φόβοι για τις αερομεταφορές

Protagon Team Protagon Team 11 Σεπτεμβρίου 2025, 11:20
Κατεστραμμένο drone επί πολωνικού εδάφους
|Dariusz Stefaniuk/via REUTERS

Πολωνία: Μετά τα drones, νέοι φόβοι για τις αερομεταφορές

Protagon Team Protagon Team 11 Σεπτεμβρίου 2025, 11:20

Περιορισμούς στην εναέρια κυκλοφορία κατά μήκος των ανατολικών της συνόρων με τη Λευκορωσία και την Ουκρανία, εφαρμόζει η Πολωνία όπως ανακοίνωσε την Πέμπτη η Επιχειρησιακή Διοίκηση των Ενόπλων Δυνάμεων, μία ημέρα μετά την εισβολή μη επανδρωμένων αεροσκαφών στον εναέριο χώρο της χώρας-μέλους του ΝΑΤΟ.

«Υστερα από αίτημα της Επιχειρησιακής Διοίκησης των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων… θα εφαρμοστούν περιορισμοί στην εναέρια κυκλοφορία στο ανατολικό τμήμα της Πολωνίας υπό τη μορφή απαγορευμένης ζώνης EP R129», ανέφερε η Πολωνική Υπηρεσία Εναέριας Κυκλοφορίας (PAZP) σε ανακοίνωση που εξέδωσε αργά χθες.

Οι περιορισμοί τέθηκαν σε ισχύ στη 01.00 (ώρα Ελλάδας) και θα διαρκέσουν έως τις 9 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση. Οι περιορισμοί «εφαρμόστηκαν για να διασφαλιστεί η εθνική ασφάλεια», ανέφερε η PAZP.

Σύμφωνα με την υπηρεσία αυτή, η εναέρια κυκλοφορία θα απαγορευθεί, εκτός από ορισμένες εξαιρέσεις, για τα πολιτικά αεροσκάφη κατά μήκος των συνόρων με τη Λευκορωσία και την Ουκρανία.

Η προκλητική ενέργεια της Ρωσίας σε νατοϊκή χώρα έχει αναζωπυρώσει τις ανησυχίες για την ασφάλεια των πολιτικών αερομεταφορών στην Ευρώπη, σύμφωνα με όσα αναφέρουν στο Reuters, ειδικοί στον τομέα της αεροπορίας και των ασφαλειών.

Σύμφωνα με το διεθνές δίκτυο, οι χώρες που συνορεύουν με την Ουκρανία έχουν αναφέρει περιστασιακές εισόδους ρωσικών πυραύλων ή drones στον εναέριο χώρο τους από την εισβολή της Ρωσίας το 2022, αλλά όχι σε τόσο μεγάλη κλίμακα.

Οι ενεργές ζώνες σύγκρουσης σε όλο τον κόσμο έχουν δυσκολέψει τις αερομεταφορές, επιδεινώνοντας τα προβλήματα ασφάλειας και διαταράσσοντας τις μετακινήσεις.

Με το κλείσιμο του εναέριου χώρου γύρω από τη Ρωσία και την Ουκρανία, σε όλη τη Μέση Ανατολή, μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν, καθώς και σε τμήματα της Αφρικής, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν λιγότερες επιλογές.

Οι αερομεταφορείς στρέφονται σε παρακαμπτήριες εναέριες διαδρομές, οι οποίες όμως αυξάνουν το λειτουργικό κόστος και επιμηκύνουν τη διάρκεια των ταξιδιών.

Σύμφωνα με τον Eurocontrol, οργανισμό συντονισμού 41 χωρών, το κλείσιμο του εναέριου χώρου της Ουκρανίας έχει επιδεινώσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση στην ευρύτερη περιοχή.

Από τον Οκτώβριο του 2023, πολλές διεθνείς αεροπορικές εταιρείες έχουν αναστείλει τις πτήσεις προς την περιοχή λόγω φόβων για παρεμβολές από πυραύλους και drones.

Αναλυτές του τομέα της αεροπορίας αναφέρουν στo Reuters ότι οι αεροπορικές εταιρείες είναι όλο και πιο επιφυλακτικές όσον αφορά τους κινδύνους που ενέχουν οι εισβολές σε ζώνες πολιτικών πτήσεων. «Πιστεύω ότι αυτό αποτελεί ένα σήμα κινδύνου για όλους στην Ευρώπη, οι οποίοι μπορούν να αναμένουν ότι τέτοια περιστατικά θα γίνονται πιο συχνά», δήλωσε ο Ερικ Σάουτεν, επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων ασφαλείας Dyami.

Μετά το περιστατικό με τα ρωσικά drones, οι αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται να επανεξετάσουν τις εκτιμήσεις κινδύνου στην Πολωνία, δήλωσε ο Μάθιου Μπόρι, διευθυντής πληροφοριών της εταιρείας συμβούλων αεροπορικών κινδύνων Osprey Flight Solutions.

Σύμφωνα με τον ίδιο, μπορεί να εξετάσουν το ενδεχόμενο να πετούν πιο δυτικά στην Πολωνία, μακριά από τα σύνορα της Ρωσίας, της Ουκρανίας και της Λευκορωσίας, να λειτουργούν κατά τις ώρες της ημέρας και να μεταφέρουν επιπλέον καύσιμα για να αντιμετωπίσουν πιθανές εκτροπές. Οι αερομεταφορείς, έχουν λάβει ανάλογα μέτρα για τις πτήσεις από και προς τη Μέση Ανατολή.

Το χειρότερο σενάριο για τις αεροπορικές εταιρείες που πετούν κοντά σε ζώνη σύγκρουσης είναι η σύγκρουση αεροπλάνου — είτε τυχαία είτε σκόπιμα — με drone ή μαχητικό αεροσκάφος.

Από το 2001, αναφέρει το Reuters, έξι εμπορικά αεροσκάφη έχουν καταρριφθεί ακούσια, ενώ σε τρεις επιπλέον περιπτώσεις παραλίγο να καταρριφθούν.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...