1080
Αυτές τις μέρες θα βρεθεί στο Βερολίνο ως μέλος της κριτικής επιτροπής της Berlinale για τις ταινίες μικρού μήκους | Alessandra Bello

Η διεθνούς φήμης επιμελήτρια τέχνης που όλοι απορούν γιατί δεν επιστρέφει στην Ελλάδα

Κατερίνα I. Ανέστη Κατερίνα I. Ανέστη 12 Φεβρουαρίου 2016, 15:13
Αυτές τις μέρες θα βρεθεί στο Βερολίνο ως μέλος της κριτικής επιτροπής της Berlinale για τις ταινίες μικρού μήκους
|Alessandra Bello

Η διεθνούς φήμης επιμελήτρια τέχνης που όλοι απορούν γιατί δεν επιστρέφει στην Ελλάδα

Κατερίνα I. Ανέστη Κατερίνα I. Ανέστη 12 Φεβρουαρίου 2016, 15:13

Το όνομα της Κατερίνας Γρέγου μνημονεύεται συχνά όταν η συζήτηση έρχεται στην κατάσταση της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα και κυρίως στο ΕΜΣΤ και τις δονήσεις που δέχεται. Όταν ο Κώστας Τασούλας αποφάσισε ως υπουργός Πολιτισμού το 2014 να παύσει με ένα ΦΕΚ την Αννα Καφέτση στέλνοντας την στην οργανική της θέση στη Εθνική Πινακοθήκη, κάποιοι έσπευσαν να προβλέψουν πως η Κατερίνα Γρέγου, η διεθνούς φήμης επιμελήτρια και ιστορικός τέχνης και από το 2012 διευθύντρια της περίφημης Art Brussels, θα μπορούσε να είναι η διάδοχός της. Και τώρα που η θητεία της Κατερίνας Κοσκινά έχει λήξει –εν αναμονή και της απόφασης του ΣτΕ στο προσεχές δίμηνο για τον προσφυγή που έχει καταθέσει σχετικά με τη θητεία της- το όνομά της ακούγεται πάλι. Αλλωστε εσχάτως έχουμε εξασκηθεί στο παιχνίδι των φημών, των διαρροών, της ονοματολογίας (που συχνά αποπροσανατολίζει από τα πραγματικά προβλήματα του πολιτισμού).

Katerina Gregos (Greece) Curator, writer, lecturer and Berlinale Shorts international jury member 2016! #katerinagregos #greece #berlinaleshorts #berlinale #jury #shortfilm

Μια φωτογραφία που δημοσίευσε ο χρήστης Berlinale Shorts (@berlinale_shorts) στις

Αξια, με πλήθος δράσεων και εκθέσεων, με διεθνή εμπειρία και δυνατή επίδραση σε συλλέκτες και καλλιτέχνες, με διοικητικά προσόντα σε μεγάλους οργανισμούς (υπήρξε μεταξύ άλλων ιδρυτική διευθύντρια και επιμελήτρια του ΔΕΣΤΕ) και βεβαίως Ελληνίδα: Ο ιδανικός συνδυασμός.

Όταν λοιπόν προ δυο ημερών η Art Brussels ανακοίνωσε πως η Κατερίνα Γρέγου μετά από τέσσερα χρόνια αποφάσισε να παραιτηθεί από τη θέση της, το ερώτημα για την πιθανή επιστροφή της στην Ελλάδα άρχισε και πάλι να εκφράζεται. Με πλήθος δράσεων και διεθνών εκθέσεων να έχουν ήδη προγραμματιστεί  μέχρι και το 2018, η Κατερίνα Γρέγου επιλέγει, όπως λέει στο Protagon να μείνει στις Βρυξέλλες. Την ρωτάμε αν της έχει γίνει έστω και διερευνητικά κρούση για τη διεύθυνση του ΕΜΣΤ και η απάντηση είναι κατηγορηματική και μονολεκτική:«Οχι». Αν όμως τελικά προχωρήσει το υπουργείο σε διεθνή διαγωνισμό για τη θέση της καλλιτεχνικής διεύθυνσης, όπως είχε εξαγγείλει ο Νίκος Ξυδάκης και στη συνέχεια και ο Αριστείδης Μπαλτάς, θα την ενδιέφερε να υποβάλλει αίτηση;  «Αυτή τη στιγμή δεν θα εκδήλωνα ενδιαφέρον για τον διεθνή διαγωνισμό καθώς τα σχέδια μου είναι να παραμείνω στις Βρυξέλλες», μας απαντά.

A pose by directors of Art Brussels at the Belgian Embassy in London. L to R: Katerina Gregos, artistic director and Anne Vierstraete, managing director #katerinagregos #annevierstraete Μια φωτογραφία που δημοσίευσε ο χρήστης Art Brussels (@artbrussels) στις

Αλλωστε, αν ρίξει κανείς μια ματιά στην επαγγελματική της ατζέντα για την επόμενη τριετία θα κατανοήσει πως η παρουσία της στο εξωτερικό είναι επιβεβλημένη. Ως το καλοκαίρι του 2016 θα μείνει στη θέση της καλλιτεχνικής διευθύντριας στην Art Brussels, ενώ την επόμενη εβδομάδα θα βρίσκεται στο Βερολίνο αφού είναι μέλος της κριτικής επιτροπής της Berlinale για τις ταινίες μικρού μήκους. «Για το άμεσο μέλλον επιμελούμαι μια έκθεση εδώ στις Βρυξέλλες, με τίτλο “Cabinet d’ Amis» με επίκεντρο την προσωπική συλλογή του διεθνούς φήμης Jan Hoet (καλλιτεχνικού διευθυντή της Documenta IX), ο οποίος απεβίωσε το 2014. Εχει έργα γνωστών καλλιτεχνών όπως: Joseph Beuys, Christian Boltanski, Michael Borremans, Marcel Broodthaers, Thierry De Cordier, Marlene Dumas, Jimmie Durham, Rodney Graham, Joseph Kosuth, Richard Prince, Luc Tuymans, Franz West και άλλων», μας λέει. Επίσης φέτος θα είναι στην επιτροπή επιλογής για το φινλανδικό και το ιρλανδέζικο περίπτερο στην επόμενη Μπιενάλε της Βενετίας.

Και τα σχέδια δεν σταματούν εδώ: «Το 2017 θα κάνω μια έκθεση στην Kunsthalle Mulhouse στη Γαλλία βασισμένη σε μια μακροχρόνια έρευνα που πραγματοποιώ στην ιστοριογραφία σε σχέση με τις πρώην ευρωπαϊκές αποικίες στην Αφρική. Και το 2018 ετοιμάζω μια μεγάλη έκθεση στο Ταλίν της Εσθονίας με αφορμή τα 100 χρόνια ανεξαρτησίας της χώρας. Η έκθεση θα γίνει σε συνεργασία με το Tallin Art Hall (Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης του Ταλίν) καθώς και με άλλους δημόσιους φορείς και πολιτιστικά ιδρύματα. Το θέμα είναι τα ζητήματα ταυτότητας και οι κίνδυνοι που ενυπάρχουν στον εθνικισμό που δυστυχώς είναι σε συνεχή άνοδο στην Ευρώπη». Παράλληλα, η Κατερίνα Γρέγου συνεχίζει να διδάσκει στο Ανώτατο Ινστιτούτο Καλών τεχνών (HISK) στη Γάνδη και στο Jan Van Eyck Academy στο Μάαστριχτ της Ολλανδίας.

Opening Belgian Pavillion by Katerina Gregos #venicebiennial #katerinagregos

Μια φωτογραφία που δημοσίευσε ο χρήστης Art Brussels (@artbrussels) στις


Και για ποιο λόγο αποχωρεί από την Art Brussels; «Tέσσερα χρόνια είναι ένα λογικό χρονικό διάστημα για μείνει κάποιος σε μια τέτοια θέση και να μπορέσει να υλοποιήσει ένα ξεκάθαρο πρόγραμμα», λέει στο Protagon. «Τώρα, είναι καιρός για αλλαγή. Πήρα αυτή την απόφαση γιατί θέλω να επιστρέψω full time στις επιμελητικές μου δραστηριότητες και σε αυτό που μου δίνει μεγαλύτερη χαρά: να δουλεύω με καλλιτέχνες και να οργανώνω εκθέσεις. Παρ’ ότι η θέση μου στην Art Brussels μου επέτρεψε να συνεχίσω τα ανεξάρτητα επιμελητικά πρότζεκτ (μεταξύ άλλων αυτό το διάστημα επιμελήθηκα δύο Μπιενάλε καθώς το περίπτερο του Βελγίου στην 56η Μπιενάλε της Βενετίας), εν τούτοις ήθελα να επιστρέψω ολοκληρωτικά στον φυσικό μου βιότοπο. Ο χώρος των εμπορικών φουάρ – αν και χρήσιμος- δεν είναι ένας χώρος στον οποίο θα ήθελα να παραμείνω μακροπρόθεσμα».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...