780
| Alexandros Michailidis / SOOC

Προς μηδενικά ενοίκια για την Trenitalia λόγω προσλήψεων με «μπλοκάκια»

Πέτρος Καράς Πέτρος Καράς 12 Φεβρουαρίου 2018, 08:23

Προς μηδενικά ενοίκια για την Trenitalia λόγω προσλήψεων με «μπλοκάκια»

Πέτρος Καράς Πέτρος Καράς 12 Φεβρουαρίου 2018, 08:23

Το ότι η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα διορίζει μαζικά στο Δημόσιο, το ξέραμε. Το ότι, όμως, οι μαζικοί διορισμοί στην δημόσια εταιρεία που πραγματοποιεί τη συντήρηση των τρένων και η οποία βρίσκεται υπό ιδιωτικοποίηση, ενδεχομένως να οδηγήσουν σε μηδενικά έσοδα του κράτους από τα μισθώματα που θα του καταβάλει η Trenitalia, είναι κάτι που ούτε ο πιο ευφάνταστος νους δεν θα μπορούσε να συλλάβει.

Κάτω από τα μάτια του ΤΑΙΠΕΔ και του εποπτεύοντος «Υπερταμείου» Ιδιωτικοποιήσεων και υπό την σιωπηρή ανοχή του υπουργείου Μεταφορών, τον τελευταίο χρόνο η υπό ιδιωτικοποίηση Ελληνική Εταιρία Συντήρησης Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ, γνωστή και ως ROSCO) έχει πολλαπλασιάσει το προσωπικό της, από τα 450 άτομα στα 650, μέσα από προσλήψεις συμβασιούχων με «μπλοκάκια».

Η ΕΕΣΣΤΥ έχει μεταφερθεί εδώ και χρόνια στο ΤΑΙΠΕΔ, με σκοπό την πώλησή της σε ιδιώτες επενδυτές. Όμως, ο πρώτος διαγωνισμός ήταν άγονος, ενώ ο δεύτερος έχει ήδη λάβει τρεις παρατάσεις, με τελευταία προθεσμία την 6η Μαρτίου, όταν και οι ενδιαφερόμενοι, θα κληθούν να καταβάλουν οικονομικές προσφορές. Σημειωτέον ότι μόνο μία εταιρεία ενδιαφέρεται για την ΕΕΣΣΤΥ, η οποία δεν είναι άλλη από την Trenitalia, που από πέρυσι είναι πια ιδιοκτήτης είναι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Μοναδικός πελάτης μέχρι στιγμής της ΕΕΣΣΤΥ, η οποία συντηρεί το πρώην τροχαίο υλικό του ΟΣΕ, που πλέον έχει περιέλθει στο δημόσιο, είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πρόκειται εξάλλου για σύμβαση που της ανατέθηκε απευθείας κατ’ εξαίρεση στα πλαίσια της αποκρατικοποίησης.

Πλέον η  ΕΕΣΣΤΥ λειτουργεί με δικές της δυνάμεις και δεν λαμβάνει κρατική χρηματοδότηση και με βάση αυτό δεν επεκτάθηκε ο φάκελος των κρατικών ενισχύσεων ΟΣΕ/ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην εταιρεία αυτή. Η ΓΑΙΑΟΣΕ, ωστόσο, η οποία ανήκει στο δημόσιο και υπάγεται στο υπουργείο Μεταφορών, διαχειρίζεται κρατικά χρήματα και περιουσία.

Στο πλαίσιο της περιμέτρου και των διαγωνισμών αποκρατικοποίησης των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, που έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς, έχουν καταρτιστεί και υπογραφεί, με τη σύμφωνη γνώμη του ΤΑΙΠΕΔ και των υποψηφίων επενδυτών, δύο νέες συμβάσεις μεταξύ των τριών εταιρειών, οι οποίες προσδιορίζουν τον τρόπο λειτουργίας μεταξύ τους στο νέο τοπίο, μετά την ιδιωτικοποίηση.

Η πρώτη σύμβαση είναι μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού. Η σύμβαση αυτή δεν έχει ακόμα ενεργοποιηθεί καθώς αυτό προβλέπεται να συμβεί μετά και από την πώληση της ΕΕΣΣΤΥ. Η δεύτερη σύμβαση αφορά το τροχαίο υλικό το οποίο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μισθώνει για τη λειτουργία της από την ΓΑΙΑΟΣΕ.

Στο πλαίσιο των δύο συμβάσεων, προβλέφθηκε ένα κοινό παράρτημα που προσδιορίζει την αναβάθμιση του τροχαίου υλικού που θα χρησιμοποιηθεί από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (1.260 οχήματα και μηχανές), ύψους περίπου 18 – 20 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό θα καταβάλει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ΕΕΣΣΤΥ και θα το συμψηφίσει με τα οφειλόμενα ενοίκια στην ΓΑΙΟΣΕ που είναι ο διαχειριστής του τροχαίου υλικού του δημοσίου. Το συγκεκριμένο ποσό των περιπου 20 εκ. ευρώ έχει εγκριθεί από το υπουργείο Μεταφορών, καθώς έρχεται να αναβαθμίσει τη δημόσια περιουσία, δηλαδή τα τρένα του κράτους.

Πώς, όμως, συσχετίζονται αυτές οι συμβάσεις για την ενοικίαση και την αναβάθμιση του τροχαίου υλικού, με τις μαζικές προσλήψεις με “μπλοκάκια” που κάνει η ΕΕΣΣΤΥ και οι οποίες, σημειωτέον, δεν είχαν ποτέ προβλεφθεί;

Είναι απλό: Το κόστος των νέων προσλήψεων θα καλυφθεί πρακτικά από κρατικά χρήματα, χωρίς να βαρύνει ούτε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ούτε και την προς ιδιωτικοποίηση ΕΕΣΣΤΥ, αλλά μόνο τη δημόσια ΓΑΙΑΟΣΕ.

Χωρίς έγκριση από τα Διοικητικά Συμβούλια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της ΕΕΣΣΤΥ και του ΤΑΙΠΕΔ, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των επενδυτών, χωρίς την υπογραφή του υπουργού Μεταφορών, και χωρίς την περαιτέρω ανάλυση εργασιών, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ συμφώνησαν να διπλασιάσουν από τα 20 εκατ. στα 40 εκατ. ευρώ το ποσό για την αναβάθμιση του τροχαίου υλικού, στο κοινό παράρτημα των συμβάσεων.

Με τον τρόπο αυτό, φιλοδοξούν να καλύψουν το κόστος των προσλήψεων της ΕΕΣΣΤΥ, μέσα από τα κρατικά χρήματα που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ – χωρίς να επιβαρύνεται ούτε η μία ούτε η άλλη.

Μάλιστα, διασταυρωμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ, προκειμένου να μην βάλει το χέρι στην τσέπη, εξετάζει να συμψηφίσει το πρόσθετο κόστος των 20 εκατ. ευρώ, με περίπου ίσης αξίας μισθώματα που θα της καταβάλει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη χρήση του τροχαίου υλικού του ελληνικού δημοσίου.

Πρακτικά, το σχέδιο συνεπάγεται ότι την υπερτιμολόγηση των υπηρεσιών συντήρησης του τροχαίου υλικού, που οφείλεται στην ανάγκη μίας εύσχημης κάλυψης της αυξημένης μισθοδοσίας λόγω των υπέρογκων προσλήψεων στην ΕΕΣΤΥ, θα την καλύψει ο συνήθης ύποπτος: Δηλαδή, ο Έλληνας φορολογούμενος

Η συζήτηση αυτές τις μέρες στη σιδηροδρομική κοινότητα της χώρας για το συγκεκριμένο ζήτημα είναι έντονη. Έμπειροι σιδηροδρομικοί εκφράζουν την απορίας τους πώς το ΤΑΙΠΕΔ και η μητρική του, δηλαδή το νέο Υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων έχουν αποδεχθεί μία τέτοια πρακτική, η οποία, θα οδηγήσει σε μείωση των κρατικών εσόδων και ζημιά του φορολογούμενου. Και, διερωτώνται, μάλιστα τι θα γίνει, εάν η Trenitalia αγοράσει την ΕΕΣΣΤΥ και συνεχίσει να υπερτιμολογεί τη συντήρηση του τροχαίου υλικού, ως συναλλαγή μεταξύ συνδεόμενων μερών, συμψηφίζοντας αυτές τις υπηρεσίες με τα μισθώματα που πλέον θα καταβάλει μειωμένα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...