1133
Ο Γιάννης Τσιώρης και η Ιωάννα Αγγελιδάκη ήταν φοιτητές της Σχολής Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης από το 2003 έως το 2008 στο Πολυτεχνείο Κρήτης. Εκεί γνωρίστηκαν, εκεί έκαναν τα πρώτα τους όνειρα για την επόμενη μέρα της αποφοίτησης τους |

Ο Γιάννης, η Ιωάννα και η start up των 360 εκατ. δολαρίων

Κώστας Τσαούσης Κώστας Τσαούσης 29 Αυγούστου 2020, 18:17
Ο Γιάννης Τσιώρης και η Ιωάννα Αγγελιδάκη ήταν φοιτητές της Σχολής Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης από το 2003 έως το 2008 στο Πολυτεχνείο Κρήτης. Εκεί γνωρίστηκαν, εκεί έκαναν τα πρώτα τους όνειρα για την επόμενη μέρα της αποφοίτησης τους
|

Ο Γιάννης, η Ιωάννα και η start up των 360 εκατ. δολαρίων

Κώστας Τσαούσης Κώστας Τσαούσης 29 Αυγούστου 2020, 18:17

Αν έχετε τον χρόνο και τη διάθεση, αποφασίστε να κάνετε ένα μικρό διαδικτυακό ταξίδι για να βρεθείτε στο site της Σχολής Μηχανικών Παραγωγής & Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης. Εκεί, θα μπορέσετε να διαβάσετε ένα καλωσόρισμα συνοδευμένο με τις σχετικές συστάσεις.

«Το 1984 αρχίσαμε, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, να εκπαιδεύουμε Μηχανικούς Παραγωγής και Διοίκησης και είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι για τους αποφοίτους μας που, σε αντίξοες συνθήκες, ενεργοποιούν τις πολλές διαστάσεις της εκπαίδευσης που παρέχουμε στη σχολή μας.Οι διπλωματούχοι Μηχανικοί Παραγωγής και Διοίκησης εργάζονται και διαπρέπουν στις κατασκευές, τη βιομηχανία, τις υπηρεσίες, την εκπαίδευση, σε ιδιωτικές επιχειρήσεις και το δημόσιο τομέα, καθώς και ως ελεύθεροι επαγγελματίες».

Ένα τυπικό κείμενο θα πείτε που συγκινεί ελάχιστους εκ των ενδιαφερομένων. Και όμως, αυτό το κείμενο θα μπορούσε να διαμορφωθεί κατάλληλα για να αποτελέσει ένα πολύ καλό κράχτη για την προσέλκυση φοιτητών αλλά και χορηγών (απαγορευμένη λέξη και έννοια στο ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο). Και για να γίνει αυτό αρκεί να προστεθεί μια τόσο μικρή πληροφορία.

Ποια είναι αυτή; Ας κάνουμε τον κόπο να διαβάσουμε, μαζί τον πρώην πρύτανη του Πολυτεχνείου Κρήτης και νυν υφυπουργό Παιδείας για την Ανώτατη Εκπαίδευση Βασίλη Διγαλάκη, το περιεχόμενο μιας ανάρτησης του στο facebook:

«Μας γεμίζει αισιοδοξία η είδηση της εξαγοράς της InstaShop, που ίδρυσαν οι απόφοιτοι του Πολυτεχνείου Κρήτης, Γιάννης Τσιώρης και Ιωάννα Αγγελιδάκη, καθώς πέτυχαν το υψηλότερο τίμημα εξαγοράς ελληνικής start-up επιχείρησης από ξένο όμιλο. Η επιτυχία αυτή ενσαρκώνει το στρατηγικό μοντέλο που μπορούμε και αξίζει να ακολουθήσουμε σε σχέση με την ανώτατη εκπαίδευση και την ανάπτυξη της χώρας. Πολλά συγχαρητήρια σε όλη την ομάδα που έχτισε και στήριξε αυτήν την εξαιρετική προσπάθεια».

Ο Γιάννης Τσιώρης και η Ιωάννα Αγγελιδάκη ήταν φοιτητές της Σχολής Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης από το 2003 έως το 2008. Εκεί γνωρίστηκαν, εκεί έκαναν τα πρώτα τους όνειρα για την επόμενη μέρα της αποφοίτησης τους. Η Ιωάννα συνέχισε για δύο χρόνια τις σπουδές της στο Πολυτεχνείο στα Χανιά (M.S. Degree, Marketing Management) και το «χαρτί» ήρθε με επίδοση 9.19/10. Τα επόμενα δύο χρόνια η Ιωάννα τα πέρασε στο Γραφείο Διασύνδεσης & Σταδιοδρομίας στο οικείο χώρο του Πολυτεχνείου Κρήτης.

Ο Γιάννης Τσιώρης

Από την άλλη μεριά, ο Γιάννης το 2009 φεύγει για την Ολλανδία όπου συνεχίζει τις σπουδές του στο Rotterdam School of Management, Erasmus University (MScBA General Management, Business Administration). Με το μεταπτυχιακό του ανά χείρας κτυπά την πόρτα της Philips. Ο Γιάννης από το καλοκαίρι του 2010 θα ζήσει στην περιοχή του Άμστερνταμ δουλεύοντας για λογαριασμό της Philips Consumer Lifestyle, ενώ τον Ιανουάριο του 2013 θα μετακινηθεί στο Ντουμπάι, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, αναλαμβάνοντας Marketing Intelligence Manager με ευθύνη την περιοχή της Μέσης Ανατολής και Τουρκίας για την Philips Lighting. Στο πόστο αυτό θα παραμείνει μέχρι τον Νοέμβριο του 2014.

Ένα χρόνο νωρίτερα οι δρόμοι της Ιωάννας και του Γιάννη θα συναντηθούν εκ νέου – για να συμμετάσχουν σε ένα καινούργιο εγχείρημα που είχε άδοξο τέλος. Ήταν μια εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης βασισμένη στη φωνή, με το όνομα Vound.

Η Ιωάννα, όπως έγραψε και η ίδια σε μια ανάρτηση της στο facebook, δεν είχε δεύτερη σκέψη όταν ο Γιάννης την κάλεσε να μοιραστούν μαζί την τύχη ενός δεύτερου εγχειρήματος. Ήταν Μάϊος του 2015 όταν ξεκίνησαν την Instashop στο Ντουμπάι – τη startup που στη διαδρομή των πέντε χρόνων λειτουργίας της κατάφερε να γίνει η μεγαλύτερη σε ζήτηση διαδικτυακή πλατφόρμα για την παραγγελία οπωροκηπευτικών, φαρμακευτικών και άλλων προϊόντων στην περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής (MENA region). Αυτή τη στιγμή δραστηριοποιείται σε αρκετές χώρες της Μέσης Ανατολής, ανάμεσα στις οποίες τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κατάρ, το Μπαχρέιν, η Αίγυπτος και ο Λίβανος.

Η Ιωάννα Αγγελιδάκη

To Instashop κατάφερε να αναπτύξει γρήγορα και επιτυχημένα το μοντέλο του on-demand grocery και όχι μόνο, σε πολλαπλές αγορές-πόλεις, ειδικά την περίοδο του lockdown, δίνοντας τη δυνατότητα στους χρήστες του να κάνουν τις παραγγελίες τους από σουπερμάρκετ αλλά και τοπικά καταστήματα και να λαμβάνουν τα προϊόντα τους όποτε αυτοί θελήσουν, ακόμη και μόλις μισή με μία ώρα μετά από την παραγγελία.

Παρακολουθώντας ένα επετειακό video της Instashop στο YouΤube συγκράτησα δύο σκηνές:

Η πρώτη έχει να κάνει με ένα ρόδι. Ο Γιάννης, με την ολιγομελή ομάδα των συνεργατών του, εισέρχεται στο μικρό γραφείο στο Fortune Tower, στο Ντουμπάι, κρατά ένα ρόδι και το πετά με δύναμη στο πάτωμα για να ανοίξει και να πεταχτούν τα σπόρια του για την καλή τύχη. Νωρίτερα, η ομάδα βρισκόταν και κατέστρωνε τα σχέδια της στο διαμέρισμα που διατηρούσε στη πόλη ο Γιάννης.

Η δεύτερη σκηνή αφορά την επόμενη μέρα μιας καταστροφής. Η κάμερα παρακολουθεί τους υπαλλήλους του γραφείου της Βηρυτού να καθαρίζουν τους χώρους από τα σπασμένα τζάμια και τα άλλα κατεστραμμένα υλικά που η δύναμη της φονικής έκρηξης στο λιμάνι έφερε μέχρις εκεί.

Το R&D τμήμα της InstaShop εδρεύει στο Balkan Center, στη Θέρμη της Θεσσαλονίκης. Πιλοτικά το Instashop εξυπηρετεί ήδη κάποιους καταναλωτές εκεί

Οι 30αρηδες από το Πολυτεχνείο των Χανίων η αλήθεια είναι ότι έφεραν τα πάνω κάτω στην αγορά των σουπερμάρκετ στην Μέση Ανατολή με την εφαρμογή τους. Μία από τις πρώτες αξιοζήλευτες διεθνείς διακρίσεις ήταν εκείνη που αφορούσε την ένταξη της InstaShop στο παγκόσμιο δίκτυο της Endeavor, του μη κερδοσκοπικού οργανισμού στήριξης της επιχειρηματικότητας με παρουσία σε 33 χώρες. Η επιλογή έγινε στο 86ο διεθνές πάνελ επιλογής (International Selection Panel – ISP) της Endeavor Global, που πραγματοποιήθηκε στο Κάιρο, στις 13-15 Μαρτίου 2019.

Πολύ νωρίτερα, μόλις το 2016, το fund των VentureFriends (Απόστολος Αποστολάκης- Γιώργος Δημόπουλος) αποφασίζει να επενδύσει στο marketplace που έχουν δημιουργήσει ο Γιάννης και η Ιωάννα και τους προσφέρουν από κοινού με το Jabbar Internet Group χρηματοδότηση της τάξης των 750.000 ευρώ. Τέσσερα χρόνια αργότερα οι Γερμανοί της Delivery Hero από το Βερολίνο θα κάνουν την διαφορά, δαπανώντας 360 εκατομμύρια ευρώ για να αγοράσουν το 100 % της InstaShop.

Οι Βερολινέζοι δεν είναι άγνωστοι στην ελληνική αγορά καθώς έχουν «ψωνίσει» και παλαιότερα φίρμες και ομάδες όπως το efood – η ηγέτιδα online πλατφόρμα διανομής φαγητού- αλλά και το deliveras.gr, ενώ θα έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν και τις αντοχές του R&D τμήματος της InstaShop που εδρεύει στο Balkan Center, στη Θέρμη της Θεσσαλονίκης. Μάλλον, η Θεσσαλονίκη θα είναι και η πρώτη περιοχή που θα στρέψουν το ενδιαφέρον τους. Σε σχετική ανάρτηση του περασμένου Μαΐου πληροφορήθηκα ότι πιλοτικά εξυπηρετούνται μεταξύ άλλων και οι καταναλωτές της Μαλακοπής.

Τα συγχαρητήρια του Πρωθυπουργού

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης με tweet έδωσε τα συγχαρητήρια του για την εξαγορά – ρεκόρ ελληνικής έμπνευσης επιχείρησης startup, μιας από τις μεγαλύτερες εξαγορές στην ευρύτερη περιοχή. Το περιεχόμενο της ανάρτησης στο δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο με τα διαρκή τιτιβίσματα έχει (σε ελεύθερη απόδοση) ως εξής : «Συγχαρητήρια στην InstaShop, για τη μεγαλύτερη εξαγορά ελληνικής ίδρυσης Start-up επιχείρησης που έχει γίνει ως τώρα. Με δραστηριότητες Έρευνας και Ανάπτυξης που έχουν έδρα την Ελλάδα και αρχική ελληνική επένδυση, καταδεικνύει πως το οικοσύστημα των start-ups που έχουμε ανθεί και ενδυναμώνεται συνεχώς».