1102
Η ισορροπημένη διατροφή είναι σύμμαχος της καλής υγείας | Shutterstock

Η παχυσαρκία συνδέεται με 12 διαφορετικούς καρκίνους

Protagon Team Protagon Team 24 Μαΐου 2018, 19:18
Η ισορροπημένη διατροφή είναι σύμμαχος της καλής υγείας
|Shutterstock

Η παχυσαρκία συνδέεται με 12 διαφορετικούς καρκίνους

Protagon Team Protagon Team 24 Μαΐου 2018, 19:18

Η παχυσαρκία συνδέεται με 12 διαφορετικές μορφές καρκίνου, σύμφωνα με μια σημαντική νέα μελέτη η οποία συμβουλεύει να εγκαταλείψουμε τα επεξεργασμένα τρόφιμα και να αντικαταστήσουμε τα αναψυκτικά με νερό στο πλαίσιο ενός σχεδίου πρόληψης που περιλαμβάνει 10 σημεία για την αποφυγή της νόσου.

Το 40% των καρκίνων μπορεί να αποφευχθεί, υποστηρίζει το «World Cancer Research Fund», παρουσιάζοντας την επικαιροποιημένη έκθεσή του σχετικά με τους λόγους της παγκόσμιας εξάπλωσης της ασθένειας. Πρόκειται για την τρίτη έκθεση για την πρόληψη του καρκίνου παγκοσμίως, την οποία δημοσίευσε το WCRF – οι προηγούμενες είχαν παρουσιαστεί το 1997 και το 2007.

Το κάπνισμα, σύμφωνα με το WCRF, εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη αιτία για καρκίνο, θα ξεπεραστεί όμως από την παχυσαρκία τις επόμενες δεκαετίες σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο. Το ερευνητικό κέντρο λέει ότι εάν οι άνθρωποι θέλουν να αποφύγουν την ασθένεια, ο ανθυγιεινός τρόπος ζωής του σύγχρονου ανθρώπου -και κατ’ επέκταση η προβολή του junk food- θα πρέπει να τερματιστεί.

Οι οθόνες των υπολογιστών και της τηλεόρασης είναι κακές για ενήλικες και παιδιά καθώς επιβάλλουν την καθιστική ζωή. Αντίθετα, η σωματική δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένου του περπατήματος, προστατεύει την υγεία. Η υπερβολική κατανάλωση κόκκινου κρέατος και γενικά τα επεξεργασμένα κρέατα συνδέονται με τον καρκίνο του εντέρου και άλλες μορφές καρκίνου. Τα ποτά, εξάλλου, που περιέχουν ζάχαρη ευθύνονται για την αύξηση του σωματικού βάρους. Το αλκοόλ έχει επίσης πολλές θερμίδες και συνδέεται με τον καρκίνο του εντέρου, του μαστού, του ήπατος, του στόματος και του λαιμού, του οισοφάγου και του στομάχου.

Πριν από δέκα χρόνια, η WCRF είχε εντοπίσει σχέσεις μεταξύ της παχυσαρκίας και επτά διαφορετικών μορφών καρκίνου. Σήμερα, νεότερα στοιχεία δείχνουν σχέσεις με 12 καρκίνους, σύμφωνα με την έκθεση που παρουσιάστηκε στο πρόσφατο Ευρωπαϊκό Συνέδριο για την Παχυσαρκία στη Βιέννη. Πρόκειται για καρκίνο του ήπατος, των ωοθηκών, του προστάτη (προχωρημένο), του στομάχου, του στόματος και του λαιμού, του εντέρου, του μαστού (μετα-εμμηνόπαυση), της χοληδόχου κύστης, των νεφρών, του οισοφάγου, του παγκρέατος και της μήτρας.

Είναι αδύνατο να υπολογίσουμε πόσα επιπλέον χρόνια χωρίς καρκίνο μπορεί να προσφέρει ένας καλύτερος τρόπος ζωής, λέει το WCRF, αλλά σύμφωνα με έναν εκπρόσωπο του ερευνητικού κέντρου «γνωρίζουμε ότι περίπου το 40% των κρουσμάτων καρκίνου μπορούν να προληφθούν και ότι η υγιεινή διατροφή, η καθημερινή άσκηση και η διατήρηση ενός υγιούς βάρους είναι -μετά το κόψιμο του καπνίσματος- οι πιο σημαντικοί τρόποι με τους οποίους μπορεί κανείς να μειώσει τον κίνδυνο καρκίνου».

Ενας στους έξι θανάτους παγκοσμίως οφείλεται στον καρκίνο. Καθώς περισσότερες χώρες υιοθετούν «δυτικούς» τρόπους ζωής, πράγμα που σημαίνει ότι οι άνθρωποι κινούνται λιγότερο και τρώνε περισσότερο πρόχειρα φαγητά, ο αριθμός των κρουσμάτων καρκίνου αναμένεται να αυξηθεί σε όλον τον κόσμο. Με τον σημερινό ρυθμό, προβλέπεται ότι τα κρούσματα θα αυξηθούν κατά 58% φθάνοντας τα 24 εκατ. το 2035, ενώ το παγκόσμιο κόστος από την ασθένεια το 2030 αναμένεται να φθάσει τα 458 δισ. δολάρια.

Δεν αρκεί, πάντως, να κόψουμε τη ζάχαρη ή το σαλάμι. Σημαντικός είναι ο ρόλος της διατροφής μας συνολικά. Το WCRF λέει ότι οι άνθρωποι πρέπει να κόψουν το fast food και γενικά τα επεξεργασμένα τρόφιμα. «Η έρευνά μας δείχνει ότι είναι απίθανο συγκεκριμένα τρόφιμα ή θρεπτικά συστατικά να αποτελούν σημαντικούς μεμονωμένους παράγοντες για την πρόκληση ή την προστασία από τον καρκίνο» δήλωσε η εκπρόσωπος του WCRF Κέιτ Αλεν.

«Αντίθετα, ο συνδυασμός διαφόρων μοντέλων διατροφής και σωματικής άσκησης μάς κάνουν περισσότερο ή λιγότερο ευαίσθητους στον καρκίνο. Οι προτάσεις μας για την πρόληψη του καρκίνου είναι ένα σχέδιο που μπορούν να εμπιστευτούν οι άνθρωποι, επειδή βασίζονται σε στοιχεία που έχουν αποδειχθεί συνεπή εδώ και δεκαετίες» λέει.

Τα άτομα μπορούν, βεβαίως, να βοηθήσουν στη μείωση του κινδύνου ακολουθώντας έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, αλλά σύμφωνα με την έκθεση, οι κυβερνήσεις έχουν επίσης ευθύνη, αφού είναι ζωτικής σημασίας οι πολιτικές και οι κανονισμοί για τη δημόσια υγεία που περιορίζουν τη διαφήμιση και το μάρκετινγκ του junk food και των επεξεργασμένων τροφίμων και καθιστούν ευκολότερο το περπάτημα, το ποδήλατο, την άσκηση γενικότερα.

A post shared by Escargot (@escargotcc) on

«Ενα κομματάκι μπέικον ή ένα ποτήρι κρασί κάθε τόσο δεν είναι ανησυχητικά, μεγαλύτερη σημασία έχουν τα πράγματα που κάνουμε κάθε μέρα» λέει στον Guardian η Λίντα Μπολντ καθηγήτρια στο Κέντρο Ερευνας για τον Καρκίνο στο Ηνωμένο Βασίλειο, τονίζοντας ότι μικρές αλλαγές στην καθημερινότητά μας, όπως η επιλογή αναψυκτικών χωρίς ζάχαρη και περισσότερο περπάτημα, μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά στην υγεία.

Επιπλέον, το WCRF έχει δημοσιεύσει online ένα εργαλείο ελέγχου της υγείας που επιτρέπει στους ανθρώπους να εκτιμούν το δικό τους τρόπο ζωής και πόσο κινδυνεύουν να πάθουν καρκίνο.

Μια χωριστή παρουσίαση στο συνέδριο έδειξε ότι η παχυσαρκία παίζει ρόλο στο μελάνωμα – μορφή κακοήθους όγκου του δέρματος. Η Μαγκνταλένα Τάουμπε και οι συνεργάτες της στο Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ στη Σουηδία έδειξαν ότι παχύσαρκοι άνθρωποι που υποβάλλονται σε βαριατρική χειρουργική συρρίκνωση του στομάχου και χάνουν το ένα τέταρτο του βάρους τους έχουν δραματικά μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου: τα στοιχεία που παρουσίασαν δείχνουν μείωση του κινδύνου κατά 61%. «Η μελέτη μας δείχνει ότι δεν είναι η έκθεση στον ήλιο, είναι η παχυσαρκία που οδηγεί στο μελάνωμα» δήλωσε η Τάουμπε.

(Βαριατρική είναι η επιστήμη που ασχολείται με τη νόσο της παχυσαρκίας και τη θεραπεία της.)

shutterstock_749547598
Τα φρούτα πρέπει να ενταχθούν στην καθημερινή μας διατροφή

Info

Το σχέδιο των 10 σημείων της WCRF για την πρόληψη του καρκίνου

  • Διατηρήστε το βάρος σας σε φυσιολογικά επίπεδα και μη βάζετε κιλά καθώς μεγαλώνετε.
  • Να είστε σωματικά δραστήριοι.
  • Ακολουθήστε μια διατροφή πλούσια σε σιτηρά ολικής αλέσεως, φρούτα, λαχανικά και όσπρια.
  • Περιορίστε το fast food και γενικά τα επεξεργασμένα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, αλάτι και λιπαρά.
  • Περιορίστε τα κόκκινα και τα επεξεργασμένα κρέατα – ειδικά για τα αλλαντικά όπως το μπέικον και το σαλάμι, τα αποδεικτικά στοιχεία είναι πολύ δυνατά. Δεν πρέπει να καταναλώνετε κόκκινο κρέας περισσότερο από τρεις φορές την εβδομάδα.
  • Περιορίστε τα αναψυκτικά και τα ποτά που περιέχουν ζάχαρη.
  • Περιορίστε το αλκοόλ – για την πρόληψη του καρκίνου είναι καλύτερο να μην πίνετε καθόλου.
  • Μην καταναλώνετε συμπληρώματα διατροφής – παίρνετε βιταμίνες και μέταλλα από υγιεινά τρόφιμα.
  • Θηλάστε το μωρό σας, αν μπορείτε – ο θηλασμός κάνει καλό στη μητέρα και στο παιδί.
  • Μετά από μια διάγνωση καρκίνου, ακολουθήστε τις συστάσεις του WCRF, αν μπορείτε.