1487
Μερικά από τα χιλιάδες έργα του Invader που κοσμούν τους δρόμους του Παρισιού | Invader / Facebook

Eνας «εισβολέας» ζωγραφίζει το Παρίσι

Protagon Team Protagon Team 21 Φεβρουαρίου 2023, 19:01
Μερικά από τα χιλιάδες έργα του Invader που κοσμούν τους δρόμους του Παρισιού
|Invader / Facebook

Eνας «εισβολέας» ζωγραφίζει το Παρίσι

Protagon Team Protagon Team 21 Φεβρουαρίου 2023, 19:01

Ψηφιδωτά ενός καλλιτέχνη του δρόμου που αυτοαποκαλείται Εισβολέας (The Invader), έχουν πλέον γίνει μέρος της κουλτούρας της γαλλικής πρωτεύουσας, σύμφωνα με δημοσίευμα των New York Times. Η δουλειά του Εισβολέα είναι πολύ διαφορετική από τα γνωστά σε όλους μας γκράφιτι και είναι πανταχού παρούσα.

Ολα ξεκίνησαν πριν από χρόνια, σε ένα στενό λιθόστρωτο δρομάκι κοντά στην πλατεία της Βαστίλης. Στα κρυφά, ο εν λόγω καλλιτέχνης ανήρτησε σε ένα τοίχο το μωσαϊκό ενός εξωγήινου (alien) από το πρωτοποριακό βιντεοπαιχνίδι Space Invaders του 1978. Είχε χρησιμοποιήσει τετράγωνα πλακάκια μπάνιου που έμοιαζαν με pixels. Εκτοτε, δεν του πήρε και πολύ για να γεμίσει με έργα τέχνης ολόκληρη την Πόλη του Φωτός. Μέσα σε έναν χρόνο είχε κολλήσει τα έργα του σε 146 μνημεία, γέφυρες και πεζοδρόμια.

«Ποιος καλλιτέχνης αντιπροσωπεύει περισσότερο αυτή τη στιγμή το Παρίσι; Δεν είναι άλλος από τον Invader», λέει ο Νικολά Λοζερό Λασέρ, ειδικός στην τέχνη του δρόμου

Πλέον, ψηφιδωτά του καλλιτέχνη, ο οποίος συνηθίζει να απεικονίζει χαρακτήρες από γνωστά βιντεοπαιχνίδια των δεκαετιών του 1980 και του 1990, κοσμούν δεκάδες δρόμους της γαλλικής πρωτεύουσας. Κοντά στη λεωφόρο Σεν Ζερμέν, μια ιδιοκτήτρια μπουτίκ δηλώνει υπερήφανη που έχει στον τοίχο έξω από το κατάστημά της ένα έργο του Ιnvader.

Μπορεί να κατάφερε να μεταφέρει και να κολλήσει δέκα από τα έργα του ακόμα και στο Λούβρο χωρίς να τον εντοπίσουν, ωστόσο ύστερα από αυτό η σύλληψή του από την αστυνομία δεν άργησε. Οι Αρχές τον είχαν συλλάβει και σε μια άλλη περίπτωση, όταν, μασκοφορεμένος όπως πάντα, επιχείρησε να κολλήσει ένα από τα ανορθόδοξα ψηφιδωτά του σε μια εκκλησία. «Εισβάλλω σε δημόσιο χώρο μέσω ενός ψηφιδωτού, ενός μικρού χαρακτήρα, του οποίου ο ρόλος είναι η εισβολή», διατείνεται ο Εισβολέας. «Ετσι, επιχείρησα να βρω το στυλ μου και τα κατάφερα, όπως όλοι οι μεγάλοι καλλιτέχνες».

Eργο του Space Invader στο 4ο διαμέρισμα του Παρισιού (Edward Berthelot/Getty Images)

Πλέον, είναι δύσκολο να περπατήσει κανείς αρκετά τετράγωνα στο Παρίσι χωρίς να πέσει επάνω σε ένα, μικρό έστω, έργο του Εισβολέα – χρειάζεται, ωστόσο, και λίγη παρατηρητικότητα. Το έργο του Invader έχει γίνει ουσιαστικό κομμάτι της αισθητικής της γαλλικής πρωτεύουσας, κάτι σαν τα δημόσια έργα του βαρόνου Ζορζ Εζέν Οσμάν ή την Πον Νεφ, που διασχίζει τον Σηκουάνα.

Δεν είναι, μάλιστα, λίγοι εκείνοι που έχουν σχηματίσει εθελοντικές ομάδες για να επισκευάζουν τα κατεστραμμένα έργα του και να αντικαθιστούν όσα έχουν χαθεί ή κλαπεί, αφιερώνοντας ακόμα και τον ελεύθερο χρόνο τους ή τα Σαββατοκύριακά τους σε αυτόν τον σκοπό.

Μια ανώνυμη σέλφι του καλλιτέχνη

Παρότι πολύ λίγοι γνωρίζουν την πραγματική ταυτότητα του Εισβολέα, που έχει γίνει θρύλος στο Παρίσι, η δραστηριότητά του εξακολουθεί να θεωρείται παράνομη. Μάλιστα, ο φόβος της σύλληψης είναι και ο λόγος για τον οποίο ο ίδιος απέκτησε εξαρχής ψευδώνυμο, καθώς δεν μπορούσε να υπογράφει με το πραγματικό του όνομα. Πλέον, βέβαια, το γεγονός ότι ο καλλιτέχνης κρύβει επιμελώς την ταυτότητά του πίσω από ένα χαριτωμένο ψευδώνυμο αποτελεί μέρος της καλλιτεχνικής του δραστηριότητας και αναγνωρισιμότητας. Γιατί στη δική του περίπτωση συμβαίνει το εξής μαγικό: κανείς δεν γνωρίζει ποιος είναι, όλοι όμως μπορούν να αναγνωρίσουν σε ποιον ανήκουν τα έργα του!

Η καταξίωση ήρθε όταν η δήμαρχος της γαλλικής πρωτεύουσας Αν Ινταλγκό τηλεφώνησε στον καλλιτέχνη προκειμένου να του ζητήσει άδεια για να βάλει ένα έργο του στο εξώφυλλο αφίσας του δήμου, για μια έκθεση που αφορά την τέχνη του δρόμου. «Τι θα γίνει την επόμενη φορά που θα με σταματήσει η αστυνομία στον δρόμο στις τέσσερις το πρωί;» ήταν η απάντηση του Εισβολέα, ο οποίος έχει περάσει 10 νύχτες στη φυλακή για βανδαλισμό, αλλά ποτέ δεν τού απαγγέλθηκαν επίσημα κατηγορίες. «Θα ζητήσουν αυτόγραφο ή θα με συλλάβουν;» τη ρώτησε.

«Είμαι μέρος της αρχιτεκτονικής και του τοπίου του Παρισιού» διαμηνύει ο Invader

Το 2015, o oίκος δημοπρασιών Sotheby’s πούλησε στο Χονγκ Κονγκ ένα μεγάλο ψηφιδωτό του Invader έναντι 220.000 ευρώ. Το έργο απεικόνιζε τον Ηong Kong Phooey, τον μασκοφόρο σκύλο-δάσκαλο πολεμικών τεχνών που πρωταγωνιστούσε στην ομώνυμη σειρά κινουμένων σχεδίων της δεκαετίας του ’70.

Το 2019, ένα ψηφιδωτό που δημιούργησε αντλώντας έμπνευση από την ταινία κινουμένων σχεδίων με υπερήρωες «Astro Boy» πουλήθηκε σε δημοπρασία για περισσότερα από ένα εκατομμύριο ευρώ, ενώ πριν από δύο χρόνια, το αντίγραφο της απεικόνισης του γνωστού πίνακα του Λεονάρντο ντα Βίντσι «Mόνα Λίζα», το οποίο φιλοτέχνησε με 330 κύβους Ρούμπικ, πουλήθηκε έναντι 480.000 ευρώ σε δημοπρασία του οίκου Arcturial.

Toν περασμένο μήνα, ο γάλλος αστροναύτης Τομά Πεσκέ έστειλε ένα email στον Invader δηλώνοντας θαυμαστής του, ενώ υποσχέθηκε να «μεταφέρει» ένα από τα έργα του στο φεγγάρι. «Στα μάτια μου, είναι λογικό μικροί εξωγήινοι να βρίσκονται εκεί πάνω, στο Διάστημα, και να μας κοιτάζουν από κάτω», εξήγησε ο Πεσκέ.

Ωστόσο, ο διάσημος αστροναύτης δεν είναι ο μόνος που αγαπά τα πρωτότυπα έργα του καλλιτέχνη που κρύβουν νοσταλγία, αλλά παράλληλα και ευαισθησία. «Ποιος καλλιτέχνης αντιπροσωπεύει περισσότερο αυτή τη στιγμή το Παρίσι; Αυτός δεν άλλος από τον Invader» λέει ο Νικολά Λοζερό Λασέρ, ειδικός στην τέχνη του δρόμου και ένας από τους τέσσερις επιμελητές της έκθεσης που διοργανώνει ο δήμος.

Ο Invader έχει δημιουργήσει και τοποθετήσει 4.000 έςργα του σε 32 χώρες, συμπεριλαμβανομένων περίπου 1.500 στη γαλλική πρωτεύουσα

«Είναι πολύ εκλεπτυσμένος» δηλώνει ο Γκιγιόμ Πιαν, επικεφαλής της επερχόμενης έκθεσης τέχνης της πόλης, που θα πραγματοποιηθεί στο Γκραν Παλέ. «Οπου και αν βρίσκεστε, όταν βλέπετε έναν Invader, ξέρετε ότι είναι Invader. Είναι άμεσα αναγνωρίσιμη η τέχνη του» προσθέτει. «Χρησιμοποιεί επαναστατικές τακτικές. Μου αρέσει. Είναι μέρος της γαλλικής ψυχής. Είμαστε τελείως επαναστάτες ως  λαός».

Η τέχνη του Invader δεν περιορίζεται όμως στο Παρίσι, καθώς έχει δημιουργήσει και τοποθετήσει 4.000 κομμάτια σε 32 χώρες, μεταξύ των οποίων περίπου 1.500 στη γαλλική πρωτεύουσα.

Αν το μυστήριο είναι μέρος της γοητείας του, ο Εισβολέας έχει αποκαλύψει στο παρελθόν κάποιες προσωπικές λεπτομέρειες: Μεγάλωσε σε ένα προάστιο του Παρισιού και περιγράφει τον εαυτό του ως «ένα δημιουργικό παιδί μέσα σε έναν σκοτεινό θάλαμο, στο σπίτι». Αποφοίτησε από την École des Beaux-Arts, την αντίστοιχη γαλλική σχολή καλών τεχνών. Είναι «κοντά στα 50», όπως ο ίδιος λέει, κολυμβητής και βίγκαν. Πουλάει αντίγραφα των ψηφιδωτών του σε εκθέσεις και δημοπρασίες, ενώ γράφει και βιβλία.

Το έργο του Invader έχει γίνει ουσιαστικό κομμάτι της αισθητικής της γαλλικής πρωτεύουσας

Με τα χρόνια, η τέχνη του επεκτάθηκε από μια γειτονιά σε ολόκληρο το Παρίσι και πλέον είναι έτοιμος να συμπεριλάβει σε αυτήν πολιτιστικές και ιστορικές αναφορές. «Είμαι μέρος της αρχιτεκτονικής και του τοπίου του Παρισιού» διαμηνύει ο Invader, ο οποίος μετακινείται με σκούτερ στην πόλη θαυμάζοντας τη δική του δουλειά. «Είναι κάτι εξαιρετικά συναρπαστικό για μένα» παραδέχεται.

Το 2014 δημιούργησε μια εφαρμογή, το Flash Invaders, η οποία επιτρέπει στους θαυμαστές της τέχνης του να εντοπίζουν τις δημιουργίες του σαρώνοντας τα έργα του με το τηλέφωνό τους. Υπάρχει μια παιχνιδιάρικη πτυχή σε όλο αυτό: αυτή των βιντεογκέιμ. Τα πήρε από τον ψηφιακό κόσμο και τα μετέτρεψε σε φυσική τέχνη, την οποία μπορεί τώρα κάποιος να μεταφέρει και πάλι στον ψηφιακό κόσμο.

Επιπλέον, ο Invader παραδέχεται ότι έχει γίνει τόσο διάσημος όσο του χρειάζεται. Ετσι, και δεν τον αναγνωρίζουν στον δρόμο –κάτι που εξαρχής δεν ήθελε–, και ανησυχεί λιγότερο για την αστυνομία, που δεν πρόκειται να τον συλλάβει ξανά. Οπως λέει, ο μόνος φόβος του είναι μήπως ένας από τους θαυμαστές του τον «ξετρυπώσει» και αναρτήσει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κάποιο βίντεο που θα αποκάλυπτε την ταυτότητά του. «Αυτός είναι ο κύριος λόγος που προτιμώ να εργάζομαι τη νύχτα» εξηγεί.

Δημιουργία του Invader στο Αμστερνταμ, εντοπισμένη από τη δημοφιλή εφαρμογή του

Οταν τον ρωτούν γιατί δεν εγκαταλείπει τους δρόμους, ώστε να αποκαλύψει την τέχνη του στις πιο γνωστές γκαλερί της Γαλλίας, εκείνος απαντά ότι κάτι τέτοιο δεν τον ενδιαφέρει και εξηγεί: «Είναι διαφορετική η αίσθηση τού να κάνεις κάτι όμορφο κρυφά τη νύχτα και την επόμενη ημέρα να περνάς, χωρίς να σε αναγνωρίζει κανείς, απλώς για να το θαυμάσεις. Είναι εξαιρετικό». Επιπλέον, δεν θεωρεί ότι έχει ολοκληρώσει την τέχνη του στον βαθμό που θα ήθελε, έτσι ώστε να εκθέσει τα έργα που δημιουργεί σε γκαλερί.

Τελευταία, ο Invader συμφώνησε να κάνει μια φωτογράφιση με φόντο ένα από τα έργα του, στον Σηκουάνα. Εννοείται ότι θα φοράει και πάλι τη μάσκα του. Λίγο πριν από τη φωτογράφιση, η ομάδα του Invader βρέθηκε στο σημείο για να καθαρίσει τα πλακίδια από τα έργα του. Παρατηρώντας έναν από τους βοηθούς του να καθαρίζει τα πλακάκια, μια μεσήλικη πλησίασε. Υποθέτοντας ότι και οι βοηθοί του ήταν θαυμαστές της δουλειάς του Ιnvader, τους εκμυστηρεύθηκε ότι είχε και η ίδια την εφαρμογή για κινητά, που αναγνωρίζει τα έργα του.

«Ποιος ξέρει; Ισως μια μέρα τον συναντήσουμε» τους είπε χαμογελώντας. Ο Εισβολέας, που βρισκόταν ανάμεσά τους, αυτή τη φορά χωρίς να φοράει τη μάσκα του, γύρισε και της απάντησε: «Μεταξύ μας, δεν το πιστεύω». Η γυναίκα έγνεψε καταφατικά, χαμογελώντας και πάλι: «Ας είναι. Αυτό είναι που τον κάνει γοητευτικό».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...