768
Το 1940 ο Χένρι Φόντα πρωταγωνιστούσε στην ταινία του Τζον Φορντ, «Τα Σταφύλια της Οργής», από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Τζον Στάιμπεκ | 20th Century Fox

Aνω κάτω το Χόλιγουντ για τα «Σταφύλια της Οργής»

Protagon Team Protagon Team 2 Σεπτεμβρίου 2017, 14:50
Το 1940 ο Χένρι Φόντα πρωταγωνιστούσε στην ταινία του Τζον Φορντ, «Τα Σταφύλια της Οργής», από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Τζον Στάιμπεκ
|20th Century Fox

Aνω κάτω το Χόλιγουντ για τα «Σταφύλια της Οργής»

Protagon Team Protagon Team 2 Σεπτεμβρίου 2017, 14:50

Το φινάλε ενός οικογενειακού εφιάλτη που κράτησε σχεδόν μια δεκαετία, διαδραματίζεται αυτό τον καιρό σε μια αίθουσα δικαστηρίου στο Λος Άντζελες, 500 χλμ νότια της κοιλάδας του Σαλίνας, όπου ο Τζον Στάινμπεκ μεγάλωσε και εμπνεύστηκε μεγάλο μέρος του έργου του, στο οποίο περιγράφει αγώνες επιβίωσης την εποχή της Μεγάλης Ύφεσης.

Στο δικαστήριο επικεφαλής του «καστ» είναι η προγονή του Στάινμπεκ, Γουέβερλι Σκοτ Καφάγκα (διανύει την ένατη δεκαετία της) και η Γκέιλ Νάιτ Στάινμπεκ, χήρα του μικρότερου γιου του συγγραφέα, Τομ.

Όταν ο νομπελίστας συγγραφέας πέθανε, γράφει η Telegraph, άφησε τον πλήρη έλεγχο των έργων του -μεταξύ άλλων και τα αριστουργήματα «Τα Σταφύλια της Οργής», «Ανατολικά της Εδέμ» και «Άνθρωποι και Ποντίκια»- στην τρίτη σύζυγό του Ελέιν Στάινμπεκ, μητέρα της Γουέβερλι Σκοτ Καφάγκα από προηγούμενο γάμο.

JohnSteinbeck - White House photographer - LBJ Library and Museum
Ο Τζον Στάινμπεκ (στο μέσον) στο Οβάλ Γραφείο με τον φίλο του πρόεδρο Τζόνσον και τον 19χρονο γιο του Τζον Στάινμπεκ τζούνιορ, το 1966, λίγο πριν ο τελευταίος φύγει για το Βιετνάμ (White House photographer – LBJ Library and Museum / Wikipedia)

 

Ο Τζον Στάινμπεκ έχει μόνο μια συγγενή εξ αίματος, την Μπλέικ Σμάιλ, κόρη του άλλου του γιου, Τζον Στάινμπεκ IV, η οποία, όμως, δεν εμπλέκεται στην υπόθεση.

Σύμφωνα με μια συμφωνία του 1983, ο έλεγχος του έργου του Στάινμπεκ κληροδοτήθηκε στην Καφάγκα από την μητέρα της, Ελέιν. Το 2014, η Καφάγκα μήνυσε την Στάινμπεκ και την εταιρεία της The Paladin Group, με την κατηγορία ότι παρεμβαίνει σε πιθανές κινηματογραφικές συμφωνίες με το Χόλιγουντ.

Τα Σταφύλια της Οργής μεταφέρθηκαν για πρώτη φορά στον κινηματογράφο το 1940 με πρωταγωνιστή τον Χένρι Φόντα ενώ το 1955 γυρίστηκε και η ταινία Ανατολικά της Εδέμ με τον Τζέιμς Ντιν.  Πάνω από μισό αιώνα αργότερα, το Χόλιγουντ ενδιαφέρθηκε για την μεταφορά στην μεγάλη οθόνη του έργου Άνθρωποι και Ποντίκια με πρωταγωνίστρια την Τζένιφερ Λόρενς αλλά και για ένα ριμέικ των Σταφυλιών της Οργής  σε σκηνοθεσία Στίβεν Σπίλμπεργκ.

Η Γουέβερλι Καφάγκα ισχυρίστηκε ότι κάθε φορά που ήταν κοντά σε μια συμφωνία με μεγάλα στούντιο, η Γκέιλ Νάιτ Στάινμπεκ παρενέβαινε και με νομικές απειλές, ανάγκαζε τα στούντιο να αποχωρήσουν. Για το λόγο αυτό ζητάει από την Στάινμπεκ αποζημίωση ύψους τουλάχιστον 6,5 εκατ. δολαρίων. Οι δικαστές άκουσαν μια λεπτομερή περιγραφή του οικογενειακού δέντρου των Στάινμπεκ για να καταλάβουν πώς σχετίζονται οι δύο γυναίκες με τον συγγραφέα.

Η ηλικιωμένη κυρία Καφάγκα περιέγραψε τον πατριό της ως άνθρωπο που «έγραψε αρκετά βιβλία» και είπε ότι ήταν 12 ετών όταν τον συνάντησε για πρώτη φορά. Η μητέρα της, σκηνοθέτης Ελέιν Στάινμπεκ, ήταν παντρεμένη μαζί του για 18 χρόνια μέχρι το θάνατό του το 1968.

WarnerBros-JullieHarris-JamesDean
Ο Τζέιμς Ντιν και η Τζούλι Χάρις στην ταινία Ανατολικά της Εδέμ σε σκηνοθεσία του Ελίας Καζάν (WarnerBros)

 

Εξηγώντας τον ενθουσιασμό της για την μεταφορά των βιβλίων στην μεγάλη οθόνη η προγονή του μεγάλου συγγραφέα δήλωσε: «[Η μητέρα μου] θεωρούσε ότι ήταν σημαντικό να μην ξεχαστεί ο Τζον, και δεν ήμουν σε θέση να κάνω αυτό που η μητέρα μου ήθελε να κάνω, αυτό που θα ήθελε ο Τζον να κάνω».

Είπε, ακόμη, ότι τα βιβλία του συγγραφέα «λερώθηκαν από αυτές τις νομικές διαδικασίες» και ότι «ολόκληρο το έργο του Στάινμπεκ έχει αμφισβητηθεί».

Το δικαστήριο άκουσε ότι η Στάινμπεκ έμαθε για τα προτεινόμενα κινηματογραφικά έργα από τον τύπο του Χόλιγουντ. Η Καφάγκα, όμως, την κατηγόρησε ότι  είχε υπογράφει μια «κρυφή συμφωνία» αξίας 650.000 δολαρίων με το στούντιο Dream Works για να γυρίσουν τα Σταφύλια της Οργής με σκηνοθέτη τον Σπίλμπεργκ.

Λίγο αργότερα, όταν εκλήθη από τους δικαστές να πει το όνομά της, η Γκέιλ Στάινμπεκ δήλωσε: «Στάινμπεκ. Όπως Σταφύλια της Οργής». Η Σούζαν Κόλμαν, όμως, δικηγόρος της Γουέβερλι Καφάγκα, αντέδρασε αμέσως λέγοντας ότι η Γκέιλ μπήκε στην οικογένεια Στάινμπεκ μέσω γάμου και δεν είχε γνωρίσει ποτέ τον Τζον Στάινμπεκ. Η Γκέιλ, ως κληρονόμος του τελευταίου συζύγου της, Τομ Στάινμπεκ, ο οποίος πέθανε πέρυσι, παίρνει 120.000 δολάρια ετησίως από δικαιώματα που εξακολουθούν να δίνουν τα βιβλία.

Στο δικαστήριο ακούστηκε ακόμη ότι η Στάινμπεκ, η οποία κάποια στιγμή αναλύθηκε σε δάκρυα, είχε στείλει μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου λέγοντας ότι είχε σκοπό να μετατρέψει την προτεινόμενη ταινία Ανατολικά της Εδέμ με πρωταγωνίστρια την Τζένιφερ Λόρενς σε «πόλη δικαστικών αγώνων». Σε ένα μέιλ είχε γράψει ότι ο δικαστικός αγώνας θα διαρκέσει μέχρι να αφήσει «την τελευταία πνοή» της, ενώ σε ένα άλλα έγραφε: «Αυτή η ταινία δεν θα γυριστεί ποτέ».

Όταν αυτά τα μέιλ παρουσιάστηκαν στο δικαστήριο, η Στάινμπεκ δήλωσε ότι «ήταν ανοησία». Τέλος, αρνήθηκε ότι προσπάθησε να αποτρέψει τα γυρίσματα των ταινιών, λέγοντας στο δικαστήριο: «Σε καμία περίπτωση. Αστειεύεστε; Ο Στίβεν Σπίλμπέργκ είναι μια μεγαλοφυία. Θέλαμε να τηρηθεί αυτή η συμφωνία».

Η υπόθεση συνεχίζεται.