631
Ο Νίκος Φίλης στη Βουλή κατά τη διάρκεια των συζητήσεων για το νομοσχέδιο της Νίκης Κεραμέως για την αναβάθμιση του σχολείου | ΙΝΤΙΜΕΝΕWS/ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΣΤΕΛΙΟΣ

Νίκος Φίλης: Γιατί λέμε «όχι» στη διδασκαλία αγγλικών στο νηπιαγωγείο

Protagon Team Protagon Team 5 Ιουνίου 2020, 10:30
Ο Νίκος Φίλης στη Βουλή κατά τη διάρκεια των συζητήσεων για το νομοσχέδιο της Νίκης Κεραμέως για την αναβάθμιση του σχολείου
|ΙΝΤΙΜΕΝΕWS/ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΣΤΕΛΙΟΣ

Νίκος Φίλης: Γιατί λέμε «όχι» στη διδασκαλία αγγλικών στο νηπιαγωγείο

Protagon Team Protagon Team 5 Ιουνίου 2020, 10:30

Οχι, ο Νίκος Φίλης δεν ισχυρίστηκε ότι τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο εξυπηρετούν αμερικανικά συμφέροντα, όπως είπε η συντρόφισσά του στον ΣΥΡΙΖΑ, βουλευτής Πιερίας, Μπέτυ Σκούφα (εδώ). Ο πρώην υπουργός Παιδείας και νυν τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ ήταν, κατά την εισήγησή του στη συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για το νομοσχέδιο για την εκπαίδευση, σοβαρός και παρέθεσε στοιχεία κατά της επίμαχης ρύθμισης της κυβέρνησης για τη διδασκαλία αγγλικών σε παιδιά ηλικίας τεσσάρων και πέντε ετών.

«Ολοι οι φορείς, οι δάσκαλοι, οι νηπιαγωγοί, συγκροτημένα, με ισχυρότατη επιχειρηματολογία, σε αντίθεση με σας που δεν καταθέσατε ούτε ένα επιχείρημα, ήταν επικριτικοί απέναντι στη ρύθμιση», είπε στη συζήτηση της Πέμπτης στη Βουλή ο κ. Φίλης και απευθυνόμενος στην κυβέρνηση ρώτησε: «Γιατί δεν τους ακούτε; Και αν δεν θέλετε να ακούσετε τους νηπιαγωγούς τους ίδιους, γιατί δεν ακούτε τους δασκάλους των νηπιαγωγών; Δεν τους θεωρείτε ειδικούς αυτούς, όπως άλλους ειδικούς που ισχυρίζεστε ότι ακούτε; Ομόφωνα οι πρόεδροι των παιδαγωγικών τμημάτων της χώρας επέκριναν την απόφασή σας και εξήγησαν τους σοβαρούς επιστημονικούς λόγους, για τους οποίους η ηλικία δεν κρίνεται κατάλληλη για εκμάθηση γλώσσας ξένης προς την καθημερινότητά τους. Θα δημιουργήσει προβλήματα στα παιδιά».

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργός απέκρουσε και τα επιχειρήματα που παρέθεσε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως. «Η κυρία υπουργός», είπε ο κ. Φίλης «ισχυρίστηκε ότι 14 ευρωπαϊκές χώρες πράττουν το ίδιο. Ούτε η μισή αλήθεια δεν είναι αυτό! Είναι 14 χώρες μέσα 38, αλλά τι είδους χώρες; Μικρές κατά κύριο λόγο ή με συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες. Είναι για παράδειγμα χώρες που έχουν ισχυρές εθνικές μειονότητες, και αυτό που εφαρμόζουν είναι ότι τα παιδιά εξοικειώνονται στο νηπιαγωγείο με τη γλώσσα που ήδη ακούνε σπίτι τους, αλλά δεν είναι η κύρια, η επίσημη γλώσσα της χώρας.

Ετσι στο Βέλγιο, στις περιοχές που μιλάνε γερμανικά και μόνο, τα παιδιά κάνουν και γερμανικά στο νηπιαγωγείο. Στην Ισπανία, κάνουν μαζί με ισπανικά τη γλώσσα που ομιλείται σε συγκεκριμένες περιφέρειες, όπως π.χ. στη Χώρα των Βάσκων. Στη Βουλγαρία, κάνουν τουρκικά εκεί που ζει η μειονότητα. Αυτονόητο! Το Λουξεμβούργο είναι ήδη πολυγλωσσική χώρα. Η Φινλανδία διδάσκει στα νηπιαγωγεία τη γλώσσα των προσφυγόπουλων, όπως κι εσείς θα έπρεπε να έχετε σκύψει πάνω από τα σχολεία στα οποία φοιτούν (ή δυστυχώς δεν φοιτούν, γιατί εκδιώχνονται αυτές τις μέρες ως κι από το σπίτι τους) τα προσφυγόπουλα. Συνεχίζω: Η Εσθονία έχει μεγάλη ρωσική μειονότητα. To Μαυροβούνιο έχει μόνο 45% Μαυροβούνιους! Σε τέτοιες χώρες είναι φυσιολογικό να εφαρμόζεται η διδασκαλία ξένης γλώσσας από το νηπιαγωγείο… Τα παιδιά ήδη μεγαλώνουν σε δίγλωσσο περιβάλλον!»

«Κοιτάξτε όμως», συνέχισε ο κ. Φίλης. «Στις μεγάλες χώρες, στη συντριπτική πλειοψηφία δηλαδή του ευρωπαϊκού πληθυσμού, δεν εφαρμόζεται κάτι ανάλογο. Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Αγγλία, Αυστρία, Ολλανδία, Δανία, Σουηδία, 24 χώρες συνολικά που εκπροσωπούν τα τέσσερα πέμπτα του πληθυσμού της Ευρώπης δεν το εφαρμόζουν. Τι συμβαίνει; Δεν ξέρουν αυτοί ακόμα τον τροχό που ανακαλύψατε εσείς;

Και μη βιαστείτε να πείτε πάλι ότι πρωτοπορείτε, ακόπως βέβαια. Ως υπουργός Παιδείας στη θητεία μου θέσπισα την εκμάθηση της ξένης γλώσσας στην Α’ και Β’ τάξη όλων των δημοτικών σχολείων, με αντιδράσεις μάλιστα βουλευτών της ΝΔ, ότι «θα προκαλούσαμε σύγχυση στα παιδιά»! Εφαρμόζεται έκτοτε. Δεν το είχα αποφασίσει για να αυτοδιαφημιστώ ως πρωτοπόρος. Αλλά μετά από εκτενείς συζητήσεις με επιστήμονες παιδαγωγούς, που μου είχαν τονίσει, θυμάμαι χαρακτηριστικά “για τα παιδιά της Α’ και  Β’ δημοτικού, το συστήνουμε. Για παιδιά πιο μικρά, όχι”.

Τι συμβαίνει; Άλλαξαν οι επιστημονικές απόψεις από το 2016; Μα δεν προκύπτει κάτι τέτοιο. Ούτε έναν ειδικό επιστήμονα δεν μας φέρατε να ισχυριστεί ότι χρειάζεται η εκμάθηση ξένης γλώσσας στα 4χρονα, στις ελληνικές συνθήκες. Προκύπτει αντίθετα ότι θέλετε να μετατρέψετε τα νηπιαγωγεία σε δημοτικά και γυμνάσια, διασπώντας την συνοχή τους και την εκπαιδευτική σχέση του νηπιαγωγού με το νήπιο. Και όλα αυτά για να αφήσετε δήθεν το “μεταρρυθμιστικό σας στίγμα”, αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις του στα μικρά παιδιά και την ανάπτυξή τους», κατέληξε ο κ. Φίλης.