774
Ενα μεγάλο ψεύτικο χρυσαφένιο άγαλμα έχει στηθεί στη λεωφόρο Χόλιγουντ. Αλλά τα προβλήματα εφέτος είναι πολλά. | REUTERS/Mike Blake

Ο θείος Οσκαρ στη σκιά του ρατσισμού

Protagon Team Protagon Team 25 Φεβρουαρίου 2016, 11:14
Ενα μεγάλο ψεύτικο χρυσαφένιο άγαλμα έχει στηθεί στη λεωφόρο Χόλιγουντ. Αλλά τα προβλήματα εφέτος είναι πολλά.
|REUTERS/Mike Blake

Ο θείος Οσκαρ στη σκιά του ρατσισμού

Protagon Team Protagon Team 25 Φεβρουαρίου 2016, 11:14

Εξω από το Dolby Theater στη λεωφόρο Χόλιγουντ στο Λος Αντζελες ακούγονταν μέχρι και το απόγευμα της Τετάρτης οι σφυριές των μαστόρων. Το σκηνικό για την 88η τελετή απονομής των Οσκαρ που θα γίνει το βράδυ της Κυριακής πρέπει να είναι έτοιμο στην ώρα του.

Ωστόσο, εφέτος δεν είναι όλα όπως πρέπει. Η βαριά σκιά των «λευκών» Οσκαρ στερεί από τη φιέστα τη λάμψη. Σύμπτωση ή υφέρπων ρατσισμός της βιομηχανίας του θεάματος ή και τα δύο, εφέτος κανένας αφροαμερικανός ηθοποιός δεν είναι υποψήφιος για Οσκαρ, είτε α’ είτε β’ ρόλου.

Αυτό ήταν αρκετό για να υπάρξουν φωνές για μποϊκοτάζ της βραδιάς. Πρώτα από τον συνήθη ύποπτο, τον Σπάικ Λι, που στο παρελθόν δεν είχε διστάσει να επιτεθεί και στον Γούντι Αλεν επειδή δεν χρησιμοποιούσε αφροαμερικανούς στις ταινίες του. Και έπειτα από το ζευγάρι των Γουίλ και Τζέιντα Σμιθ.

2016-02-24T224132Z_1617473154_GF10000322120_RTRMADP_3_AWARDS-OSCARS
Εργάτες στήνουν το σκηνικό για τις αφίξεις των καλλιτεχνών έξω από το Dolby Theater (REUTERS/Mike Blake)

Ο 59χρονος Σπάικ Λι ανακοίνωσε ότι την Κυριακή θα προτιμήσει να δει τους Νιου Γιορκ Νικς στο Μάντισον Σκουέαρ Γκάρντεν της Νέας Υόρκης (παίζουν με τους Μαϊάμι Χιτ, για όποιον ενδιαφέρεται) από το να βρεθεί στο Dolby Theater, όπου μάλιστα έχει ανακοινωθεί ότι θα τιμηθεί με Οσκαρ για την προσφορά του στον κινηματογράφο.

Αλλοι Αφροαμερικανοί πάντως θεωρούν ότι το μποϊκοτάζ δεν λύνει τα προβλήματα. «Δεν πιστεύω ότι είναι ορθό ένα μποϊκοτάζ. Νομίζω ότι τα Οσκαρ είναι ένας αξιοσέβαστος θεσμός στην βιομηχανία του θεάματος», είπε η Γκιλ Ρόμπερτσον, πρόεδρος της Ενωσης Αφροαμερικανών Κριτικών Ταινιών.

Από την πλευρά της η λευκή Κέιτ Γουίνσλετ ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να στηρίξει το μποϊκοτάζ, λόγω και της πιθανότητας να βραβευτεί επιτέλους με Οσκαρ ο φίλος της Λεονάρντο ντε Κάπριο. «Πιστεύω πραγματικά ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να είναι η χρονιά του και είναι ο καλύτερος μου φίλος, οπότε δεν μπορώ να φανταστώ ότι δεν θα είμαι εκεί να τον στηρίξω» είπε η Γουίνσλετ, υποψήφια και εκείνη για Οσκαρ β’ γυναικείας ερμηνείας στο φιλμ «Στιβ Τζομπς».

2016-02-24T225110Z_1863096967_GF10000322139_RTRMADP_3_AWARDS-OSCARS
Μινιατούρες των αγαλματίδιων έχουν τοποθετηθεί στις προθήκες του Dolby Theater (REUTERS/Mike Blake)

Παρ’ ολ’ αυτά οι διακρίσεις στο Χόλιγουντ είναι υπαρκτές – και βεβαίως όχι μόνο εις βάρος των Αφροαμερικανών. Eπιβεβαίωση των όσων ανέκυψαν μετά τις τελευταίες υποψηφιότητες αποτέλεσε η δημοσιοποίηση έρευνας του Πανεπιστημίου της Νότιας Καρολίνας, η οποία τροφοδότησε εκ νέου τη δημόσια συζήτηση:

«Σε σύνολο 414 ταινιών, τηλεοπτικών θεαμάτων και διαδικτυακών σειρών, που αξιολογήσαμε, σε ποσοστό άνω του 20% δεν υπήρχε ούτε ένας αφροαμερικανός ηθοποιός. Σε ποσοστό άνω του 50% δεν υπήρχε ούτε ένας ασιάτης ή αμερικανοασιάτης ηθοποιός. Από τους 11.306 ηθοποιούς το ένα τρίτο είναι γυναίκες και μόλις 229 ομφυλόφιλοι», υπογράμμισε η Σέισι Σμιθ, καθηγήτρια της σχολής επικοινωνίας και δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Νότιας Καρολίνας.

2016-02-22T161142Z_1566180292_TM3EC2M0UUM01_RTRMADP_3_AWARDS-OSCARS-DIVERSITY
H κάτασπρη 20αδα των υποψηφίων για τα Οσκαρ ερμηνείας. Μόνο ο Σταλόνε δείχνει πιο σκούρος και αυτός λόγω σολάριουμ (Reuters)

Ηδη από την περασμένη χρονιά η Πατρίσια Αρκέτ, που είχε τον Οσκαρ β’ γυναικείου ρόλου είχε αναφερθεί στις διακρίσεις, επισημαίνοντας τις οικονομικές ανισότητες στις απολαβές ανδρών και γυναικών ηθοποιών.

Την Τετάρτη οι New York Times δημοσίευσαν μια έρευνα με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Πώς είναι να εργάζεσαι στο Χόλιγουντ (αν δεν είσαι λευκός στρέιτ άνδρας)». Σε αυτή την έρευνα μίλησαν 27 άνθρωποι της βιομηχανίας του θεάματος, από την Τζούλια Ρόμπερτς και την Εύα Λονγκόρια μέχρι την Κουίν Λατίφα και τον Κεν Τζέονγκ, που έγινε γνωστός ως καρικατούρα Ασιάτη στην τριλογία του «Hangover».

Η Ρόμπερτς διηγήθηκε την περιπέτεια που είχε για να πείσει τους παραγωγούς του «Εριν Μπρόκοβιτς» – για το οποίο τιμήθηκε με Οσκαρ – να μην εστιάσουν τόσο στη σέξι εμφάνισή της. Ο Κεν Τζέονγκ θυμήθηκε μια συμβουλή καθηγητή υποκριτικής: «Είσαι καλός ηθοποιός, γι’ αυτό σου λέω “μείνει μακριά από το Λος Αντζελες”». Αφροαμερικανοί ηθοποιοί επεσήμαναν τις δυσκολίες να βρουν ρόλους σε έργα κλασικού ρεπερτορίου ή στην απαίτηση των παραγωγών να μην μιλούν «σαν να είναι σε γκέτο».

2016-02-24T225147Z_734345145_GF10000322121_RTRMADP_3_AWARDS-OSCARS
Οι εργασίες έξω από το θέατρο που θα φιλοξενήσει την 88η τελετή των Οσκαρ συνεχίζονταν πυρετωδώς την Τετάρτη (REUTERS/Mike Blake)

Αναπόφευκτα οι ρόλοι είναι λιγότεροι και λιγότερο προβεβλημένοι, έτσι και στα βραβεία οι πιθανότητές τους ελαχιστοποιούνται. Αλλωστε και η Ακαδημία Κινηματογράφου που επιλέγει τις υποψηφιότητες και ψηφίζει τους νικητές κυριαρχείται από λευκούς άνδρες.

«Η Ακαδημία Κινηματογράφου είναι ενεργή τα τελευταία τρία με τέσσερα χρόνια για να δέχεται νέες και διαφορετικές φωνές, είτε αφορά στην φυλή τους ή το φύλο τους. Πιστεύουμε ότι είναι σημαντικό να το γνωρίζει ο κόσμος», δήλωσε η πρόεδρος της Ακαδημίας Σέριλ Μπουν- Αϊζακς σε μια προσπάθεια να διασκεδάσει τις εντυπώσεις.

Η Ακαδημία Κινηματογράφου έχει υποσχεθεί ότι μέχρι το 2020 θα διπλασιάσει το ποσοστό των γυναικών, αλλά και των μειονοτήτων, που θα εκπροσωπούνται στην επιτροπή.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News