Advertisement

812
Ο Χέρμπερτ Ντις, CEO της VW | Reuters

Πόλεμος αυτοκινητοβιομηχανιών: Fordwagen εναντίον GM-FCA

Protagon Team Protagon Team 7 Δεκεμβρίου 2018, 07:00
Ο Χέρμπερτ Ντις, CEO της VW
|Reuters

Πόλεμος αυτοκινητοβιομηχανιών: Fordwagen εναντίον GM-FCA

Protagon Team Protagon Team 7 Δεκεμβρίου 2018, 07:00

Let The War Begin – Ας Ξεκινήσει Ο Πόλεμος

Κάπως έτσι σκέφτονται εδώ και λίγα 24ωρα οι δυο μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ, η Ford και η GM, μετά την – ακήρυχτη, αλλά λίγο έως πολύ αναμενόμενη – οικονομική «σύρραξη»  μεταξύ τους.

Αφορμή γι’ αυτό έχει σταθεί η προ ημερών ανακοίνωση από τον Χέρμπερτ Ντις, CEO της VW, πως η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία σκέφτεται να χρησιμοποιεί τα εργοστάσια της Ford στις ΗΠΑ, προκειμένου να κατασκευάζει εκεί μοντέλα της.

Ο Ντις, αφού πρώτα συναντήθηκε με τον αμερικανό πρόεδρο, τόνισε πως η εταιρία του εξετάζει το ενδεχόμενο κατασκευής ενός δεύτερου εργοστασίου παραγωγής αυτοκινήτων της Volkswagen και της Audi στις ΗΠΑ, με στόχο να δημιουργηθεί  μια παγκόσμια συμμαχία μεταξύ της VW και της Ford [γνωστή πλέον ως Fordwagen], η οποία θα ενισχύσει την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία.

Ήδη 3.500 εργαζόμενοι απασχολούνται στην έδρα του κολοσσού στο Τενεσί και του χρόνου θα αυξηθούν κατά 10.000.

Ο Ντις ξεκαθάρισε για ακόμη μια φορά πως δεν υπάρχει ενδεχόμενο συγχώνευσης των εταιριών, ούτε εξαγοράς μετοχών, με την συνεργασία να εστιάζει στην κοινή χρήση πλατφορμών αλλά και στη χρησιμοποίηση εργοστασίων.

«Η μεταξύ μας συνεργασία θα ενισχύσει την θέση της Ford στην Ευρώπη. Η Ford θα μοιραστεί τις δικές μας πλατφόρμας στην Ευρώπη και εμείς θα χρησιμοποιήσουμε την παραγωγική της ικανότητα των εργοστασίων της στις ΗΠΑ για να κατασκευάσουμε για εμάς αυτοκίνητα», επεσήμανε ο Ντις.

Αυτοκίνητα μάρκας Volkswagen στο εργοστάσιο της εταιρείας στην Τσατανούγκα του Τενεσί

Ο Ντις δεν ήταν ο μόνος που είχε κάποια νέα να μοιραστεί μετά την συνάντηση του με τον Τραμπ: Το ίδιο έκαναν και άλλοι δυο επικεφαλής γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, αμέσως μετά την συνάντηση τους στο Λευκό Οίκο.

Ο επικεφαλής της Daimler Ντίτερ Τσέτσε προτίθεται, όπως είπε, να επενδύσει δισεκατομμύρια δολάρια για να επεκτείνει τη μονάδα της εταιρείας του στην Αλαμπάμα, όπου σήμερα απασχολούνται ήδη γύρω στους 4.000 εργαζόμενους κι άλλοι 10.000 σε μονάδες προμήθειας εξαρτημάτων, ενώ και ο επικεφαλής της BMW Χάραλντ Κρούγκερ πρόσθεσε ότι σχεδιάζει ένα εργοστάσιο κατασκευής κινητήρων και υπενθυμίζει ότι η BMW έχει το μεγαλύτερο εργοστάσιό της στην πολιτεία της Νότιας Καρολίνας με 9.000 θέσεις εργασίας κι άλλες 12.000 σε μονάδες προμήθειας εξαρτημάτων – κι όλα αυτά σε μια απέλπιδα προσπάθεια να αποφύγουν τους δασμούς ύψους 35% που από το 2017 έχει απειλήσει να επιβάλει ο Τραμπ στα εισαγόμενα αυτοκίνητα.

Ο επικεφαλής της Daimler Ντίτερ Τσέτσε

Φυσικά, μετά από όλα αυτά, ο Τραμπ τρίβει τα χέρια του καθώς όχι μόνο φαίνεται να εισακούστηκε το αίτημα της Ουάσινγκτον στους επικεφαλής των μεγαλύτερων γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών να αυξήσουν την παραγωγή τους εντός ΗΠΑ, αλλά πλέον θα παρουσιάσει εαυτόν στο εσωτερικό του ακροατήριο ως «έναν δεινό διαπραγματευτή που χάρη σε αυτόν θα γίνουν νέες επενδύσεις με νέες θέσεις εργασίας.

Κι ενώ ασφαλώς είχε προηγηθεί ακόμη ένα καίριο χτύπημα του προέδρου στον έτερο κολοσσό, GM, τονίζοντας πως σκοπεύει να διακόψει κάθε οικονομική επιδότηση προς την εταιρεία, ακόμα και για την ανάπτυξη των ηλεκτρικών αυτοκίνητων, μετά την ανακοίνωση της εταιρείας πως σκοπεύει να περικόψει πάνω από 14.000 θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ και να κλείσει μονάδες κατασκευής στο Οχάιο, το Μίσιγκαν και το Μέριλαντ.

«Πολύ δυσαρεστημένος με την General Motors και τη CEO τους, Mαίρη Μπάρα, για το κλείσιμο των μονάδων στο Οχάιο, το Μίσιγκαν και το Μέριλαντ. Τίποτα δεν κλείνει σε Μεξικό και Κίνα. Οι ΗΠΑ έσωσαν τη General Motors, και αυτό είναι το ευχαριστώ που παίρνουμε. Μελετάμε να κόψουμε όλες τις επιδοτήσεις προς την GM, συμπεριλαμβανομένων αυτών για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η General Motors έκανε ένα μεγάλο στοίχημα υπέρ της Κίνας πριν από χρόνια όταν έχτισε μονάδες της εκεί (και στο Μεξικό) – Δεν νομίζω πως αυτό το στοίχημα θα πληρώσει. Είμαι εδώ για να προστατέψω τους Αμερικάνους Εργάτες», έγραψε στο tweet του ο Τραμπ.

Κάπως έτσι, η GM αναγκάστηκε να κάνει το… απονενοημένο διάβημα και να ξανασκεφτεί την προ μηνών πρόταση συγχώνευσης της FCA (Fiat Chrysler Automobiles) – μια πρόταση που όπως υπογραμμίζουν τα έγκριτα sites περί αυτοκινήτων, κατά 99% θα κάνει τελικά δεκτή.

Αυτό σημαίνει πως πλέον η συμμαχία GM-FCA θα τεθεί αντιμέτωπη με την Fordwagen, σε έναν οικονομικό κι εμπορικό πόλεμο με απρόβλεπτες συνέπειες.

Κι όλα αυτά συμβαίνουν στον απόηχο της τρίτης μεγάλης – χαμένης – αυτοκινητοβιομηχανίας, της Renault – Nissan, λόγω της υπόθεσης του CEO της, Κάρλος Γκον, ο οποίος κρατείται στο Τόκιο.

Οι ιαπωνικές αρχές ανακοίνωσαν την παράταση της κράτησης του Γκον έως και τη 10η Δεκεμβρίου επειδή θεωρείται ύποπτος για υπεξαίρεση, χρήση εταιρικών κεφαλαίων για ίδιο όφελος και ψευδή δήλωση ατομικών εισοδημάτων.

Δεδομένου, μάλιστα, ότι οι ιαπωνικές αρχές θεωρούν ότι ενδεχομένως να εμπλέκεται και σε άλλες ατασθαλίες, παρέτειναν την κράτησή του.

Το θέμα βάζει σε κίνδυνο την βιωσιμότητα και τη σταθερότητα της συμμαχίας Γάλλων και Ιαπώνων, καθώς η γαλλική πλευρά φάνηκε εξαρχής πολύ διστακτική στο να πιστέψει τις υποψίες για τον Γκον, θεωρώντας ότι με κάποιον τρόπο «ενορχηστρώθηκε» η σύλληψή του από την ιαπωνική πλευρά, η οποία θέλει να περιορίσει την επιρροή του ίδιου και της Renault στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία.