Μετά από 18 συναπτά έτη καθημερινής τηλεοπτικής παρουσίας η Ελεν Ντε Τζένερις βάζει τέλος στο διάσημο «Ellen DeGeneres Show», αποδίδοντάς το στο γεγονός ότι η φιλοξενία καλεσμένων «απλά δεν είναι πλέον πρόκληση». Αλλά και η ίδια, όταν ξεκινούσε το τοκ σόου που θα άλλαζε τα τοκ σόου ήταν 45 χρόνων, τώρα έφτασε τα 63.
Ετσι, η επόμενη, 19η σεζόν της εκπομπής η οποία λήγει το 2022, θα είναι η τελευταία, όπως δήλωσε στο Hollywood Reporter.
Η Ντε Τζένερις δεν είναι μια συνηθισμένη τηλεπερσόνα της Αμερικής, ούτε μια σταρ από αυτές που παράγει συστηματικάη η βιομηχανία του θεάματος. Το 1997, όταν η ομοφοβία κυριαρχούσε παντού και το outing είχε τεράστιο κόστος, εμφανίστηκε στο εξώφυλλο του περιοδικού Time και αποκάλυψε ότι είναι ομοφυλόφιλη: «Yep, I’m Gay» έγραφε εκείνο το εμβληματικό τεύχος, που σηματοδότησε μια ιστορική στιγμή για την εκπροσώπηση της LGBTQ+ κοινότητας όχι μόνο στο Χόλιγουντ, αλλά και σε όλες τις ΗΠΑ.
Αλλά και το σόου της δεν ήταν από αυτά στα οποία το αμερικανικό κοινό είχε συνηθίσει. Η φήμη της Ντε Τζένερις, σχολίασε η Εϊντριαν Χόρτον στον Guardian, οφείλεται στο ήπιο σύνθημα «να είσαι ευγενικός», που στάθηκε ικανό να προσελκύσει τουλάχιστον μία φορά στον καναπέ της σχεδόν κάθε διάσημο και ισχυρό. Πριν εκδημοκρατιστούν οι σχέσεις των σταρ με τους θαυμαστές τους χάρη στα social media, η Ντε Τζένερις πρόσφερε στο κοινό της μια επίφαση επαφής με λαμπερές διασημότητες, εμπλουτίζοντας ταυτόχρονα το είδος των τοκ σόου με viral βιντεοπαιχνίδια.
Το αποτέλεσμα; Περισσότερες από 3.000 εκπομπές! Τρεις. Χιλιάδες. Εκπομπές. Και μόνο που το σκέφτεσαι κουράζεσαι. Ηρθε λοιπόν το τέλος. Ομως και αυτό δεν είναι ένα συνηθισμένο τέλος, με τον παρουσιαστή να γέρασε, να κουράστηκε να μην βρίσκει πλέον πρόκληση κλπ. Είναι ακριβώς ότι η Ντε Τζένερις είδε ξαφνικά να χάνεται αυτό το πλεονέκτημα της «ευγένειας».
Δείτε το βίντεο με το οποίο η Ντε Τζένερις ανακοίνωσε το τέλος της εκπομπής της
Αυτό το brand της ήπιας παρουσιάστριας καταποντίστηκε μετά από ένα δημοσίευμα του Buzzfeed που αποκάλυψε περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης, φυλετικού ρατσισμού και εκφοβισμού στα παρασκήνια της εκπομπής (μετα από συνεντεύξεις με 36 πρώην υπαλλήλους), καθώς και μια γενική ενόχληση για την εμμονή της εκπομπής να προσκαλεί διάσημους ανίδεους και αδιάφορους για το τι συμβαίνει στον πραγματικό κόσμο, η οποία επιταχύνθηκε από την πανδημία.
Με άλλα λόγια, ήρθε η ώρα να φύγει η Ελεν, γράφει η Χόρτον, αρνούμενη να σχολιάσει την πρόκληση που αντιμετωπίζει προσωπικά η Ντε Τζένερις μετά από 3.000 επεισόδια και 2.400 πραγματικά εντυπωσιακές συνεντεύξεις διασημοτήτων. Είναι όμως απολύτως προφανές ότι η έκκληση για «ευγένεια» δεν θα μπορούσε να καταλαγιάσει την αναταραχή της περασμένης χρονιάς που προκλήθηκε από την έρευνα του Buzzfeed, με επακόλουθο τις απολύσεις τριών κορυφαίων παραγωγών της εκπομπής, από την καταμέτρηση τοξικών χώρων εργασίας, που προκάλεσαν τα κινήματα #MeToo και Black Live Matter, και τη γενική περιφρόνηση του κοινού στις κοινοτοπίες των celebrities.
Ωστόσο η βασιλεία της Ελεν Ντε Τζένερις, που εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες είναι παρουσιάστρια σε μια καθημερινή τηλεοπτική εκπομπή, υπήρξε σημαντικό ορόσημο. Αναμφίβολα, η παρουσία της, αποκαλυπτική και χωρίς ντροπή, αν και σπάνια πολιτική, πρόσφερε πολλά στην ομαλοποίηση της συμμετοχής των μελών της LGBTQ κοινότητας στην τηλεόραση, με τρόπους που ίσως φαίνονται γελοίοι σήμερα στο νεότερο κοινό.
Αυτό από μόνο του, όμως, αποτελεί απόδειξη για το πόσο γρήγορα (αν και όχι τέλεια) έχει ανθίσει στην οθόνη η LGBTQ κοινότητα. Η επώνυμη καθημερινή εκπομπή της, η οποία έκανε πρεμιέρα το 2003, ήταν «η πιο δύσκολη εκπομπή που λανσάραμε ποτέ στην ιστορία της εταιρείας μας», δήλωσε το 2012 στέλεχος της Warner Bros στο Hollywood Reporter.
Η ΝτεΤζένερις έχτισε τη φήμη της mainstream τηλεπερσόνας, που είναι φιλική προς τους διάσημους καλεσμένους της και αποφεύγει να τους προκαλεί δυσφορία. Και το image της ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο όταν δάνεισε τη φωνή της στον κωμικό χαρακτήρα της Ντόρι στο σπουδαίο «Ψάχνοντας τον Νέμο» της Pixar, που έστειλε στρατιές οικογενειών στα σινεμά το 2003, και στη συνέχειά του, «Ψάχνοντας την Ντόρι». Και ήταν αφοπλιστικη.
Τα τελευταία χρόνια, όμως, αυτό το image θόλωσε όπως παραδέχτηκε και η ίδια σε ένα αφιέρωμα των New York Times το 2018. Η παρουσιάστρια αποκάλυψε ακόμη ότι ένιωθε παγιδευμένη στα δίχτυα του «Ellen DeGeneres Show», πριν επιστρέψει στο stand up (τον Δεκέμβριο του 2018) με το «Relatable» για το Netflix.
Αναδρομικά, το αφιέρωμα των New York Times διαβάζεται σαν μια μαλακή άμυνα στα μίνι σκάνδαλα που σιγά – σιγά καλλιεργούσαν τις συνθήκες για τον θάνατο της εκπομπής της Ντε Τζένερις. Ωστόσο, τα ξεσπάσματα των χλευαστικών σχολίων στο Twitter ποτέ δεν έπληξαν την ακροαματικότητα του talk show, απόδειξη ότι υπάρχει ένα τείχος προστασίας -πιο παχύ από όσο φαντάζεται κανείς- ανάμεσα στη πληροφορία, που κυκλοφορεί online, και την υπόλοιπη Αμερική.
Η φιλοξενία του Κέβιν Χαρτ από την εκπομπή της -παρά τα ομοφοβικά σχόλια του ηθοποιού παλιότερα στο Twitter- και το βίντεο που δείχνει ότι η παρουσιάστρια τον υπερασπίστηκε προκάλεσαν θύελλα αντιδράσεων, το ίδιο και οι φωτογραφίες της σε έναν αγώνα πλάι στον Τζορτζ Μπους.
Η Ντε Τζένερις υπερασπίστηκε τη φιλία της με τον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ, λέγοντας ότι «Είμαι φίλη με πολύ κόσμο που δεν έχει τις ίδιες ιδέες με εμένα. Είμαστε όλοι διαφορετικοί. Και νομίζω ότι έχουμε ξεχάσει ότι είναι ok που είμαστε όλοι διαφορετικοί», και τόνισε: «Οταν δεν συμφωνώ με κάποιον δεν σημαίνει ότι δεν μπορώ να είμαι φίλος μαζί του. Όταν λέω να είμαστε ευγενικοί ο ένας απέναντι στον άλλο, δεν εννοώ μόνο με τους ανθρώπους που σκέφτονται με τον ίδιο τρόπο που σκεφτόμαστε. Εννοώ να είμαστε ευγενικοί με όλους».
Υπήρξαν και άλλα πολλά, τίποτα όμως δεν θα μπορούσε να είναι πιο καταδικαστικό από μια καλή δημοσιογραφική έρευνα παλαιού τύπου, η οποία κεφαλαιοποίησε τη στοίβα των διαμαρτυριών στο Twitter και τις αναφορές για τον χώρο εργασίας, με λεπτομέρειες για όλα όσα γίνονταν στα παρασκήνια του «Ellen Show».
Η αμυντική αποστασιοποίησή της μάλλον επιτάχυνε τη μείωση του ενδιαφέροντος για την εκπομπή της (οι ακροαματικότητες μειώθηκαν δραστικά για λίγο), ακόμη και όταν οι φιλοξενούμενοί της εξακολουθούσαν να έρχονται από τον πλανήτη του Χόλιγουντ (πρόσφατα φιλοξένησε και την κορυφαία συνάδελφό της Οπρα Γουίνφρεϊ).
Ωστόσο, το τελευταίο καρφί στο φέρετρο του «Ellen DeGeneres Show» έβαλε μάλλον το γεγονός ότι η έκκληση της ΝτεΤζένερις για «ευγένεια» δεν είναι πια αυθεντική. Ακούγεται ψεύτικη, όχι σαν κάτι αυθεντικό αλλά κάτι που επιβάλλεται από ανάγκη, ενώ το κοινό δείχνει όλο ολοένα και λιγότερη ανοχή σε πράξεις ασυνείδητων διασήμων. Και η Ελεν Ντε Τζένερις προσπαθεί ματαίως να καλύψει τη διαφορά. Είναι όμως πολύ αργά πια και το ξέρει.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News