2315
Ο Θοδωρής Δρίτσας, κεντρικό πρόσωπο της αναστάτωσης με την Cosco, στο βήμα της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου | INTIMENEWS

Το Μαξίμου πνίγηκε σε «φουρτούνα» με την Cosco

Protagon Team Protagon Team 30 Ιουνίου 2016, 11:23
Ο Θοδωρής Δρίτσας, κεντρικό πρόσωπο της αναστάτωσης με την Cosco, στο βήμα της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου
|INTIMENEWS

Το Μαξίμου πνίγηκε σε «φουρτούνα» με την Cosco

Protagon Team Protagon Team 30 Ιουνίου 2016, 11:23

Μπορεί η Πέμπτη να αποτέλεσε μια δύσκολη ημέρα, από πολλές απόψεις και για πολλούς ανθρώπους, μπορεί να μεσολάβησαν διακοπές, εντάσεις, συμβιβασμοί, αλλά τελικά ψηφίστηκε -το βράδυ της ίδιας ημέρας, στη Βουλή- το νομοσχέδιο για την κύρωση της σύμβασης για την παραχώρηση δραστηριοτήτων του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά στην εταιρία Cosco. Η ψήφιση ολοκληρώθηκε με ονομαστική ψηφοφορία επί της αρχής, όπου σε σύνολο 248 παρόντων βουλευτών υπέρ τάχθηκαν 223 βουλευτές και  κατά 25. Η συνεδρίαση της ολομέλειας της Βουλής ξεκίνησε το πρωί της Πέμπτης, όμως διακόπηκε για 2,5 ώρες προκειμένου ο υπουργός Ναυτιλίας Θεόδωρος Δρίτσας να καταθέσει νομοθετικές τροποποιήσεις, έπειτα από ανακοίνωση της Cosco η οποία εξέφρασε σοβαρές ενστάσεις για το νομοσχέδιο.

Αλλά ας τα δούμε όλα όπως έγιναν, από την αρχή…

Θυμόσαστε τότε, στις αρχές Απριλίου που είχε εγκριθεί η σύμβαση παραχώρησης της ΟΛΠ ΑΕ στην κινεζική Cosco; Τις υποδοχές των κινέζων αξιωματούχων από τον Αλέξη Τσίπρα στο Μέγαρο Μαξίμου, τις εκδηλώσεις στο Ζάππειο με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη να χαμογελά πλατιά; Αυτό γρήγορα έγινε μια πολύ παλιά και φθαρμένη ανάμνηση, και η συμφωνία κόντεψε να τιναχθεί στον αέρα στο παρά πέντε της επίσκεψης του Πρωθυπουργού στο Πεκίνο.

Το βράδυ της Τετάρτης η Coscο κατήγγειλε επισήμως ότι το κείμενο του νομοσχεδίου το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή έχει αλλαγές σε επτά (!) σημεία σε σχέση με αυτό που είχε υπογραφεί στις 8 Απριλίου. Και ενώ όλοι – και οι Κινέζοι – έδειχναν ως βασικό υπαίτιο τον υπουργό Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα – γνωστό πολέμιο άλλωστε της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού του Πειραιά – εκείνος, από τη Βουλή το μεσημέρι της Πέμπτης, «έδειξε» ευθέως την Γενική Γραμματεία της κυβέρνησης για τις επίμαχες αλλαγές, εμπλέκοντας δηλάδη στην υπόθεση και το γραφείο του Πρωθυπουργού, όπως φυσικά και το ΤΑΙΠΕΔ.

Τελικά ο κ. Δρίτσας και μετά τον σάλο που είχε προκληθεί τόσο το βράδυ της Τετάρτης (μετά την ανακοίνωση της Cosco που έγινε γνωστή κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου) όσο και το πρωί της Πέμπτης στη Βουλή, όταν δεν έφερε στην Ολομέλεια τις νομοθετικές βελτιώσεις που είχε υποσχεθεί με συνέπεια η συζήτηση να διακοπεί, κατέθεσε το απόγευμα τις απαραίτητες τροποποιήσεις. Αυτές μάλιστα έγιναν αποδεκτές από τους Κινέζους, με συνέπεια να φανεί πως λύνεται το πρόβλημα, το οποίο είχε απειλείσει ακόμα και αυτό το πολυδιαφημισμένο ταξίδι του Πρωθυπουργού στο Πεκίνο την Παρασκευή.

«Δεν υπήρχε κανένας λόγος για να δημιουργηθεί αυτή η αντίδραση και η αναταραχή», είπε ο κ. Δρίτσας, επιχειρώντας να διασκεδάσει τις εντυπώσεις από το κομφούζιο που προκλήθηκε. Για να μετριάσει δε την πολιτική διάσταση που προκάλεσε η προηγούμενη δήλωσή του, σύμφωνα με την οποία «όχι το υπουργείο Ναυτιλίας αλλά η Γενική Γραμματεία της κυβέρνησης» προχώρησε στις αλλαγές που παρ’ ολίγον να τινάξουν στον αέρα την συμφωνία με την Cosco, ο κ. Δρίτσας είπε ότι «αυτή η πρωτοβουλία των αλλαγών δεν είναι μόνο του υπουργείου μας και δική μου -και αναλαμβάνω και την προσωπική ευθύνη- ήταν μια γενικότερη πρωτοβουλία της Γενικής Γραμματείας που όλα τα νομοσχέδια τα ελέγχει». Κατά την προσφιλή τακτική δε, των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ, ο υπουργός απέδωσε την αναστάτωση στα ΜΜΕ…

Μητσοτάκης: «Η κυβέρνηση διασύρει τη χώρα και διώχνει τις επενδύσεις»

Επίθεση στην κυβέρνηση με αφορμή το θέμα της Cosco εξαπέλυσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της Βουλής την Πέμπτη, κατά τη συζήτηση για την κύρωση της συμφωνίας παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς

Ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι με τις πονηριές της διέσυρε την χώρα και διώχνει τις επενδύσεις.

Οπως είπε, «η συμφωνία με την Cosco είναι μια σημαντική συμφωνία για την ελληνική κοινωνία» και απευθυνόμενος προς την κυβέρνηση Τσίπρα τόνισε: «με τα τερτίπια σας αντί να ακυρώσετε τη συμφωνία την ακυρώσατε πολιτικά».

«Αναρωτιέμαι τι θα σκέφτεται ένας δυνητικός επενδυτής», είπε ο κ. Μητσοτάκης και πρόσθεσε: «Άλλα συμφωνείτε με την εταιρεία και άλλα να φέρνετε προς ψήφιση στη Βουλή».

«Κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει ποτέ ξανά ειδικά με μια τόσο σημαντική συμφωνία. Ο κ.  Τσίπρας και η κυβέρνησή του είναι η επίτομη της αναξιοπιστίας, σε μια εποχή που η προσέλκυση επενδύσεων πρέπει να είναι η πρώτη προτεραιότητα», ανέφερε, ενώ στο τέλος της ομιλίας του τόνισε την ανάγκη να πάει η χώρα σε εκλογές, «για να μπει ένα οριστικό τέλος στην αβεβαιότητα».

«Η χώρα χρειάζεται εκλογές. Η χώρα χρειάζεται μία κυβέρνηση για να την οδηγήσει στο μετά το λαϊκισμό εποχή», υπογράμμισε.

Θεοδωράκης: «Η κυβέρνηση σαμποτάρει την ελληνική οικονομία»

Οτι σαμποτάρει την ελληνική οικονομία κατηγόρησε την κυβέρνηση ο Σταύρος Θεοδωράκης, μιλώντας το απόγευμα της Πέμπτης στην Ολομέλεια της Βουλής. Αναφερόμενος στο θέμα που προέκυψε με την Cosco, ο επικεφαλής του Ποταμιού τόνισε πως το μεγάλο ζητούμενο για τη χώρα μας είναι η αξιοπιστία, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι με τα όσα συμβαίνουν τελευταία στη Βουλή «γελούν ή αγανακτούν όσοι θέλουν να επενδύσουν στην Ελλάδα».

«Οταν συμφωνείς δεν μπορείς να προχωράς σε αλλαγές, γιατί αλλιώς είσαι ένα κράτος παρωδία», ανέφερε ακόμη ο κ. Θεοδωράκης.

Στο πλευρό της κυβέρνησης ο Λεβέντης

Υπέρ της κυβέρνησης στο θέμα της Cosco, αλλά και υπέρ της απλής αναλογικής, τάχθηκε ο πρόεδρος της Ενωσης Κεντρώων Βασίλης Λεβέντης από το βήμα της Βουλής.

«Να προσαρμοστείτε στη νέα πραγματικότητα και να αρχίσετε επαφές, όπως ο Πρωθυπουργός. Αλλά εσείς έχετε πλεονεξία και δικτατορική αντίληψη και θέλετε να έχετε μπόνους 50 εδρών», είπε απευθυνόμενος στη ΝΔ και κάλεσε ΚΚΕ, ΠΑΣΟΚ και Ποτάμι να ψηφίσουν.

Ο κ. Λεβέντης τάχθηκε υπέρ της απλής αναλογικής υπενθυμίζοντας ότι ήταν το πρώτο από τα εννέα σημεία που είχε στείλει στον πρωθυπουργό. «Δεν θα την ψηφίσω ενώ ήταν παιδιόθεν αίτημά μου; Και θα υπάρξουν κόμματα που την υποστηρίζουν και δεν θα ψηφίσουν; Δηλαδή τι θέλουν να πάρει 50 έδρες μπόνους ο Μητσοτάκης ή ο Τσίπρας;», διερωτήθηκε.

«Δεν υπήρξε πρόθεση του υπουργού ή της κυβέρνησης να μην κυρωθεί η σύμβαση», υπογράμμισε ο κ. Λεβέντης αναφερόμενος στον κ. Δρίτσα ενώ επέκρινε την κινεζική εταιρεία για την επιστολή που απέστειλε: «Δεν μας αρέσει που οι Κινέζοι έστειλαν μία σκληρή επιστολή σε μία χώρα που ήθελαν να επενδύσουν, αυτά δεν είναι πράγματα. Το ύφος της επιστολής των Κινέζων δεν ήταν το πρέπον. Ο Πρωθυπουργός και οι υπουργοί έδωσαν τις πρέπουσες εξηγήσεις και κακώς κάποιες μερίδες της αντιπολίτευσης σπεκουλάρισαν», είπε ο πρόεδρος της Ενωσης Κεντρώων.

«Ο Τσίπρας τρέμει τον Δρίτσα»

Νωρίτερα βέβαια ο κ. Δρίτσας είχε υπεραμυνθεί των επίμαχων αλλαγών για τις οποίες διαμαρτυρήθηκε η Cosco, λέγοντας ότι «δεν έχουν καμία σχέση με παραβίαση συμφωνηθέντων και ανατροπή δεδομένων. Εγιναν με κριτήριο όχι πολιτικό, αλλά της καλής νομοθέτησης επ’ ωφελεία όχι μόνο του Δημοσίου αλλά και της εταιρείας».

Μπορεί να μείνει στη θέση του ο κ. Δρίτσας μετά από όλο αυτό; Η ιστορία θα δείξει. Ο Αδωνις Γεωργιάδης πάντως, είπε ότι ο κ. Τσίπρας δεν έχει δύναμη να επιβληθεί στους υπουργούς του και ίσως να έχει ένα δίκιο. «Ο Τσίπρας, τρέμει, γιατί προφανώς ο Δρίτσας του λέει ότι “έτσι και με πειράξεις, φεύγω εγώ και η Τασία και μένεις με 151”», είπε χαρακτηριστικά με το γνωστό του λεκτικό στιλ ο αντιπρόεδρος της ΝΔ σε συνέντευξή του το μεσημέρι της Πέμπτης στον BHMA FM. Μέσα σε αυτό το κλίμα, έσπευσαν την ίδια ώρα από το Μαξίμου να διαμηνύσουν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα στις σχέσεις του πρωθυπουργικού επιτελείου με τον υπουργό Ναυτιλίας και να υποβαθμίσουν τα περί κυβερνητικού εμφυλίου για την υπόθεση της Cosco.  Η Ολγα Γεροβασίλη είπε ότι «ο θόρυβος που έχει ξεσηκωθεί γύρω από το θέμα της κύρωσης της σύμβασης με τη Cosco, είναι επί ουσιαστικά ανύπαρκτου ζητήματος» και κάλυψε τον κ. Δρίτσα λέγοντας πως «η κυβέρνηση, σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, προχώρησε ως όφειλε στις απαιτούμενες βελτιώσεις, προκειμένου να είναι νομοτεχνικά άρτιες οι διατυπώσεις του κυρωτικού νόμου».

Σε κάθε περίπτωση αυτή η ιστορία με την εμπλοκή με την Cosco, υπονόμευσε όχι μόνο τη διεθνή εικόνα της χώρας – αυτό είναι μια υπόθεση που συστηματικά παραβλέπει το Μαξίμου – αλλά και αυτό το πολυδιαφημισμένο ταξίδι του κ. Τσίπρα στο Πεκίνο. Βλέπετε, η γραμμή του Μαξίμου ήθελε τον Πρωθυπουργό να βασίζει πολλά στο ότι θα έχει στις αποσκευές του την παραχώρηση του ΟΛΠ στην Cosco για να την πάει στους Κινέζους.

Η τρισέλιδη επιστολή της Cosco

Τι συνέβη όμως; Την Τετάρτη η Cosco κατήγγειλε επισήμως, μέσω τρισέλιδης επιστολής της, και προς τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιο Πιτσιόρλα, για σημαντικές διαφορές στο κείμενο του νομοσχεδίου το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή.Η κινεζική εταιρεία επεσήμανε επτά μεγάλες, μονομερείς αλλαγές που απέχουν από τη διαδικασία κύρωσης της σύμβασης, ανατρέποντας -μονομερώς- βασικά σημεία από τα συμφωνηθέντα. Εδειξε δε αποφασισμένη να μη συνεχίσει να βαδίζει στο μονοπάτι της συμφωνίας εάν δεν γίνονταν οι πρέπουσες διορθώσεις. Και όλα αυτά ενώ το νομοσχέδιο ήδη συζητείτο στην Επιτροπή της Βουλής, μία μέρα προτού εισαχθεί για συζήτηση στην Ολομέλεια με τη διαδικασία του κατεπείγοντος.

Τι έγραψε η κινεζική εταιρεία;

«Προχωρήσατε σε πλήρη διαγραφή του άρθρου 5 του συμφωνημένου σχεδίου κυρωτικού νόμου, στο οποίο ουσιαστικά περιγραφόταν το δικαίωμα της ΟΛΠ ΑΕ να εκδώσει νέους κανονισμούς που αφορούν στον πυρήνα της εμπορικής δραστηριότητας της ιδιωτικής πλέον ΟΛΠ Α.Ε., όπως ακριβώς συμβαίνει σε κάθε άλλη ιδιωτική επιχείρηση στην Ελλάδα.

»Διαγράψατε από την παράγραφο 3 του άρθρου 9 (που αντιστοιχεί στο άρθρο 10 του συμφωνημένο σχεδίου κυρωτικού νόμου,) την αυτονόητη σε κάθε μεγάλη σύμβαση παραχώρησης υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης να αποκρίνεται εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για τη χορήγηση έγκρισης μετά από την υποβολή σχετικών μελετών. Η COSCO για να αναλάβει την ευθύνη να εκτελέσει ένα τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων εντός ενός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος, βασίστηκε κυρίως σε αυτή την ασφαλιστική δικλείδα της έγκαιρης έκδοσης των απαιτούμενων εγκρίσεων και αδειών. Η μη ύπαρξή της δεν θα άλλαζε απλά το προσφερόμενο από την εταιρία μας οικονομικό αντάλλαγμα, αλλά θα έθετε εν αμφιβόλω ακόμη και την υποβολή οικονομικής προσφοράς, καθώς οι συνέπειες για τον ΟΛΠ σε περίπτωση μη έγκαιρης εκτέλεσης των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι ανυπολόγιστες.

» Μας αφαιρέσατε το δικαίωμα να λαμβάνουμε υπόψιν μας, κατά την εφαρμογή των τιμολογιακών μας πολιτικών (κάτι το οποίο αποτελεί υποχρέωση κάθε διοίκησης), την αποτελεσματική εμπορική λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Πειραιά, παρά το γεγονός ότι παρέμεινε η ρητή υποχρέωση για την τήρηση της αρχής της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης διάκρισης. Την ίδια μάλιστα στιγμή που μας υποχρεώνετε να επιτυγχάνουμε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες της ΟΛΠ ΑΕ προκειμένου να αποδεικνύουμε διαρκώς την οικονομική ευρωστία της εταιρίας.

» Εχετε διαγράψει τη ρητή αναφορά περί μη υποχρέωσης της ΟΛΠ ΑΕ να ακολουθεί, μετά την ιδιωτικοποίηση, τις τυπικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων.

» Καταστήσατε στην πράξη ανενεργό το δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου να εκδίδει πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, καθιστώντας εφαρμοστέες τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που καμίας απολύτως εφαρμογής δεν τυγχάνουν στα ζητήματα υποδομών που ανήκουν απευθείας στο ελληνικό Δημόσιο.

» Αφαιρέσατε από το Διαιτητικό Δικαστήριο το δικαίωμα να επιλέγει τον εφαρμοστέο κατά την κρίση του κανόνα κατά την εκδίκαση συγκεκριμένης διαφοράς μεταξύ των συμβαλλομένων μερών και ορίσατε μονομερώς τη συμπληρωματική εφαρμογή των διατάξεων του ΑΚ.

» Υποβαθμίσατε την ισχύ της ΣΠ έναντι των παράγωγων της συμβάσεων, μέσω της διαγραφή της ρητής αναφοράς περί της υπεροχής της».

new
Σύννεφα μαζεύτηκαν πάνω από το λιμάνι (της αγωνίας) (ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΓΟΥΛΙΕΛΜΟΣ/ INTIMENEWS)

Ο υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας, παραδέχθηκε την Τετάρτη κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ότι υπάρχουν διαφορές στο κείμενο του νομοσχεδίου και σχολίασε: «Εκλήθη η Cosco να έρθει σήμερα στην Επιτροπή και δεν ήρθε. Το περιεχόμενο της επιστολής πρέπει να αντιστοιχεί στο σεβασμό του Κοινοβουλίου (…) Η σύμβαση που κάναμε μάς δίνει το δικαίωμα να κάνουμε αλλαγές στο τελικό νομοσχέδιο που θα έρθει στη Bουλή. Υπάρχουν διαφορές στο δικό μας κείμενο με βάση τη δικαιοδοσία που είχαμε. Εμένα με προσβάλει η επιστολή. Δεν μπορεί να γίνεται στη Bουλή διάλογος ενός υπουργού με μια εταιρεία, με αυτούς τους κανόνες. Ο υπουργός Ναυτιλίας δεν είναι δράκος».

Εκείνη τη στιγμή διαφάνηκαν δύο σενάρια.

Το καλό σενάριο, ανέφερε ότι η απειλή της εμπλοκής αναμενόταν να αρθεί τελικά την Πέμπτη με τουλάχιστον δύο τροποποιήσεις από πλευράς κ. Δρίτσα στη σύμβαση παραχώρησης, η οποία βρίσκεται στην Ολομέλεια της Βουλής. Το νομοσχέδιο κατατέθηκε ως υπερεπείγον καθώς εκτός των μνημονιακών υποχρεώσεων, έπρεπε να το έχει στις αποσκευές του ο Πρωθυπουργός κατά το ταξίδι του στο Πεκίνο την Παρασκευή.

Τώρα, το άσχημο σενάριο, το φαντάζεστε.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, ό,τι έχει συμβεί μέχρι τώρα αφήνει διάφορα ανοιχτά ερωτήματα και, βασικά, εγείρει πολιτικό ζήτημα για την κυβέρνηση: το Μαξίμου είχε γνώση των αλλαγών δια χειρός Δρίτσα, ή όχι; Σημασία έχει πάντως πως αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση της επιστολής της Cosco πήγε στη Βουλή -όπου συζητείτο το νομοσχέδιο παραχώρησης του ΟΠΛ στην αρμόδια επιτροπή- ο υπουργός Επικρατείας, Αλέκος Φλαμπουράρης και ζήτησε ενημέρωση. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ ο κ. Φλαμπουράρης εστάλη από τον ίδιο τον κ. Τσίπρα, ο οποίος στο μεταξύ είχε ενημερωθεί για την ανακοίνωση της εταιρείας κατά την επιστροφή του στην Αθήνα από τις Βρυξέλλες.

Να σημειωθεί, αφενός, ότι η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ, έως τα τέλη Ιουνίου, αποτελούσε μνημονιακή υποχρέωση της χώρας, αφετέρου ο κινεζικός κολοσσός άφησε να εννοηθεί ότι αν ήξερε εξαρχής τους νέους κανόνες -κατά πάσα πιθανότητα- δεν θα είχε καν καταθέσει προσφορά…

«Κυβέρνηση που συμπεριφέρεται ως κλεφτοκοτάς»

Σε κάθε περίπτωση, αυτό το γεγονός δεν καταδεικνύει μια κυβέρνηση που πράττει υπό κοινές αποφάσεις, που έχει τον έλεγχο των κινήσεων των υπουργών της, που γνωρίζει τις συνέπειες των πράξεών τους. «Η χώρα διασύρεται από έλλειψη αξιοπιστίας», ήταν το σχόλιο του εκπροσώπου  Τύπου της ΝΔ Γιώργου Κουμουτσάκου. «Η σύμβαση με την εταιρία που έφερε η κυβέρνηση στη Βουλή ήταν διαφορετική από αυτή που υπογράφηκε. Η χώρα διασύρεται από την έλλειψη αξιοπιστίας. Η ευθύνη ανήκει στον κ. Τσίπρα και όχι στους υπουργούς του κ.κ. Δρίτσα ή Σπίρτζη», πρόσθεσε ο βουλευτής της ΝΔ. Από την πλευρά της η Ντόρα Μπακογιάννη έφθασε στο σημείο να πως πως «η κυβέρνηση συμπεριφέρεται ως κλεφτοκοτάς»!

Στο ίδιο μήκος κύματος και το Ποτάμι: «H κυβέρνηση έχει απολέσει και τα τελευταία ψήγματα αξιοπιστίας και σοβαρότητας. Η συμπεριφορά της στο θέμα της Cosco δείχνει ότι έχει μεταβληθεί σε έναν άτακτο ασκέρι όπου ο κάθε υπουργός κάνει ό,τι του κατεβαίνει».

Ασχέτως πάντως με τις καταγγελίες της αντιπολίτευσης, στο καθαρά εμπορικό-επιχειρηματικό κομμάτι, η κυβέρνηση δίνει λαβή σε κάποιους να ισχυριστούν πως άλλα συμφωνεί και άλλα κάνει τελικά, δίνοντας λάθος υποσχετικές σε υποψήφιους αγοραστές των «ασημικών» της Ελλάδας. Με λίγα λόγια δεν έχει «μπέσα»*. Και αυτή την αδυναμία μπορεί να την αντιληφθεί ακόμα και ένας κινεζικός δράκος…

* Στην αλβανική, την αρβανίτικη, την ελληνική και άλλες βαλκανικές γλώσσες, η μπέσα (besa) αναφέρεται σε έναν εθιμοτυπικό κώδικα τιμής με ρίζες στον Μεσαίωνα. Η λέξη εντοπίζεται στο Kanuni (από το ελληνικό Κανών), μια συλλογή παραδοσιακών νόμων που αρχικά διαδίδονταν προφορικά. Η σύγχρονη ερμηνεία της «μπέσας» αποδίδεται και με τη λέξη «αξιοπιστία».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...