528
Οι φυσικές επιστήμες δεν είναι, απλώς, γνώση. Είναι μέσο για καλύτερη ζωή |

Μην υποβαθμίζεις την διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών

Γιούλη Κυριαζή 8 Σεπτεμβρίου 2017, 10:29
Οι φυσικές επιστήμες δεν είναι, απλώς, γνώση. Είναι μέσο για καλύτερη ζωή
|

Μην υποβαθμίζεις την διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών

Γιούλη Κυριαζή 8 Σεπτεμβρίου 2017, 10:29

Τα παρακάτω άρθρο γράφτηκε με αφορμή το πρόσφατο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και το μεταρρυθμιστικό πλάνο της κυβέρνησης για το «νέο σχολείο». Στο ανακοινωθέν σχέδιο Νόμου μεταξύ των αλλαγών, μειώνεται ο αριθμός των υποχρεωτικών μαθημάτων στη Β’ και Γ’ Λυκείου, υποβαθμίζεται η διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στο σύνολο τους ενώ παράλληλα προτείνεται η ενοποίηση των ωρών διδασκαλίας Χημείας και Βιολογίας στη Γ΄ Λυκείου παρόλο που πρόκειται για δύο διακριτές επιστήμες με δική τους ιστορία, εξέλιξη, περιεχόμενο και μεθοδολογία.

Αν με ακούς

Σε παρακαλώ, αν με ακούς, μην υποβαθμίζεις άλλο τη διδασκαλία Φυσικών Επιστημών στο σχολείο.

Όπως ήδη γνωρίζεις, το περιβάλλον μας δίνει νερό, τροφή, ενέργεια, οξυγόνο, πρώτες ύλες για ενδυμασία, κατοικία, παραγωγή φαρμάκων, εργαλείων και τόσων άλλων αγαθών, αναρίθμητα είναι. Ο άνθρωπος που χρησιμοποιεί το περιβάλλον με όλους αυτούς τους τρόπους θα πρέπει και να το διαφυλάξει, αλλιώς διακυβεύεται όχι μόνο η υγεία του αλλά και η επιβίωση του.

Ωστόσο, το περιβάλλον βιάζεται από τον άνθρωπο για να εξυπηρετήσει τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες του. Παντού στον κόσμο, μα και στη χώρα μου, το περιβάλλον υφίσταται καθημερινά βιασμούς. Και αυτό το γνωρίζεις και σίγουρα το έχεις ήδη διαπιστώσει.

Αυτό ίσως που δεν γνώριζες είναι ότι προστασία του περιβάλλοντος σημαίνει κατανόηση του φυσικού κόσμου και των αλλαγών του στη διάρκεια του γεωλογικού χρόνου. Η κατανόηση αυτή μάς είναι αναγκαία και απαραίτητη για τη βιωσιμότητά μας ως είδος. Μας είναι απαραίτητη και για την αειφόρο ανάπτυξη της χώρας η οποία δεν έρχεται από κάποιο μαγικό κόσμο ή μόνο από χαρισματικούς μαθητές. Έρχεται κυρίως από την εκπαίδευση των ανθρώπων μίας κοινωνίας και το επίπεδο επιστημονικού γραμματισμού τους. Δάσκαλοι, γονείς, εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων, πνευματικοί και πολιτικοί ηγέτες αλλά και πρόσωπα επιρροής έχουν ακόμη μεγαλύτερη υποχρέωση να οδηγήσουν την επόμενη γενιά σε ένα βιώσιμο μέλλον.

Για αυτό, σε παρακαλώ, μην υποβαθμίζεις τη διδασκαλία Φυσικών Επιστημών στο σχολείο. Εκτός από τη Γλώσσα και τα Μαθηματικά, άφησε υποχρεωτικά για όλους τους μαθητές, τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών (Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας, Γεωλογίας). Άφησε τα μαθήματα αυτά υποχρεωτικά και όχι μόνο για εκείνους τους μαθητές που θα επιδιώξουν επιτυχία στα υψηλού επιπέδου ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας που προαπαιτούν αυτές τις βασικές γνώσεις. Άφησέ τα υποχρεωτικά για να αναπτύξουν όλοι οι μαθητές τον επιστημονικό τρόπο σκέψης και έτσι να διαφυλάξεις στις επόμενες γενεές την ικανότητα να κατανοούν τις αλλαγές και να επινοούν λύσεις. Να επινοήσουν λύσεις τόσο για τα σημερινά πολύπλοκα περιβαλλοντικά, κοινωνικά, οικονομικά προβλήματα όσο και για άλλα που θα προκύψουν στο μέλλον. Μόνο μέσω της επιστήμης και της τεχνολογίας θα τα καταφέρουν.

Τώρα, αν δεν θέλεις για τους μελλοντικούς πολίτες απλά και μόνο να επιβιώσουν αλλά θέλεις και να ευτυχήσουν, άσε υποχρεωτικά το μάθημα της Ιστορίας για να μπορούν να διδαχθούν από το παρελθόν, ένα μάθημα ξένης γλώσσας για να μη φοβηθούν να ταξιδέψουν στον κόσμο και τα μαθήματα Φιλοσοφίας, Τέχνης και Αγωγής της Υγείας, διότι χωρίς αυτά το πιθανότερο είναι ότι θα μελαγχολήσουν.

Αυτά. Αν με ακούς. Ακόμη ελπίζω.

Η Κυριαζή (Παναγιώτα) Γιούλη είναι Βιολόγος με μεταπτυχιακή ειδίκευση στην Περιβαλλοντική Βιολογία. Την περίοδο αυτή ολοκληρώνει τη διδακτορική διατριβή της στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι μέλος στον εκπαιδευτικό, μη κερδοσκοπικό οργανισμό «Επιστήμη Επικοινωνία – SciCo» ως επιστημονική σύμβουλος σε δράσεις που αφορούν την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...