724
|

«Αλλάζουμε μυαλά, όχι ρούχα» – Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών

Avatar Advertorial 28 Νοεμβρίου 2022, 14:34
|

«Αλλάζουμε μυαλά, όχι ρούχα» – Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών

Avatar Advertorial 28 Νοεμβρίου 2022, 14:34

Η έμφυλη βία αποτελεί διαχρονικό κοινωνικό πρόβλημα, που κατά τη διάρκεια της πανδημίας έλαβε σχεδόν ενδημικές διαστάσεις και έφτασε στο σημείο να χαρακτηριστεί από τους ειδικούς ως η «Σκιώδης Πανδημία».

Οι δείκτες βίας κατά των γυναικών συνεχίζουν να αυξάνονται ανησυχητικά τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και στην Ελλάδα και μετά την πανδημία του κορονοιού. Παράλληλα, οι αιτίες και οι κοινωνικές προεκτάσεις υποβαθμίζονται σε επίπεδο διαπιστώσεων και παραμένουν «αόρατες» στο μεγαλύτερο μέρος τους.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών και σε συνεργασία με τον οργανισμό Women Act και την εταιρία ερευνών Focus Bari, η ΔΕΗ διενήργησε την πρώτη πανελλαδική έρευνα για τη σύνδεση του γυναικείου ντυσίματος και της βίας κατά των γυναικών. Με αυτό τον τρόπο η ΔΕΗ επιχειρεί να ρίξει φως σε «αόρατα» ή «υπο-φωτισμένα» κοινωνικά ζητήματα και να διεκδικήσει την πρόοδο στην κατανόηση και τη στάση της κοινωνίας απέναντι σε αυτά, με ενεργητικό και ουσιώδη τρόπο.

Η εν λόγω έρευνα με τίτλο «Ντύσιμο και βία κατά των γυναικών: Η συζήτηση ξεκινάει από τη ντουλάπα σου» εστιάζει στη στάση της ελληνικής κοινωνίας απέναντι στη σχέση που μπορεί να έχει το γυναικείο ντύσιμο με την παρενόχληση και την βία.

Παράλληλα, καταδεικνύει τις άμεσες αρνητικές επιπτώσεις της διαιώνισης στερεοτυπικής αντίληψης στην εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών και χαρτογραφεί τη στάση των διαφορετικών κοινών πάνω στο ζήτημα και τον βαθμό αισιοδοξίας για το μέλλον που αυτή επιτρέπει.

Ενδεικτικά, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της έρευνας:

• «Τα θέλει» ή «πάει γυρεύοντας με το ντύσιμό της» είναι φράσεις που έχουν ακούσει στο περιβάλλον τους οι 9 στους 10 ερωτηθέντες.

• Το 34% θεωρεί ότι το ντύσιμο μιας γυναίκας ή ενός κοριτσιού δικαιολογεί κάποιας μορφής παρενοχλητική συμπεριφορά.

• Το 38% πιστεύει ότι γυναίκες και κορίτσια πρέπει να προσέχουν το ντύσιμό τους, για να μην προκαλέσουν σεξουαλική παρενόχληση.

• 1 στους 5 άνδρες εκτιμά ότι μια γυναίκα πρέπει να προσέχει το ντύσιμό της, ιδιαίτερα όταν βρίσκεται σε χώρους με άγνωστους άνδρες.

• Το 21% συμφωνεί με τη διαπίστωση ότι μια γυναίκα ή ένα κορίτσι που φοράει εφαρμοστά ρούχα ή κοντή φούστα είναι υπεύθυνη/ο εάν υποστεί σεξουαλική παρενόχληση.

Η Σοφία Δήμτσα Διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων και Επικοινωνίας της ΔΕΗ δήλωσε σχετικά: «Κάθε φορά που σκεφτόμαστε ή λέμε φράσεις όπως «με το ντύσιμο της πάει γυρεύοντας» βάζουμε το δικό μας λιθαράκι στην έμφυλη βία. Οι στερεοτυπικές αντιλήψεις που συνδέονται και εκτρέφουν κακοποιητικές συμπεριφορές κάθε μορφής θα εκριζωθούν μόνο όταν καταφέρουμε να τις βγάλουμε στο φως, να τις αναγνωρίσουμε στη συμπεριφορά και τον τρόπο ζωής μας. Αυτή ακριβώς τη στόχευση είχε η πρωτοβουλία της ΔΕΗ ‘Αλλάζουμε μυαλά, όχι ρούχα’. Να αναδείξει στάσεις και αντιλήψεις της ελληνικής κοινωνίας για ένα ζήτημα που παραμένει σχεδόν ‘αόρατο’. Ρίχνει φως στα φανερά ή υπαινικτικά σχόλια που καλλιεργούνται και αναπαράγονται εις βάρος των γυναικών ανοίγοντας και ενθαρρύνοντας παράλληλα τη συζήτηση για την αποτροπή της διαιώνισής τους».

H Μαρία Γιαννιού συνιδρύτρια του οργανισμού Women Act ανέφερε: «Τα άρρητα και συχνά ασυνειδήτως επαναλαμβανόμενα έμφυλα στερεότυπα δεν αμφισβητούνται εύκολα. Είναι τόσο βαθιά εμπεδωμένα μέσα μας, που η αμφισβήτησή τους προαπαιτεί ουσιαστικό αναστοχασμό σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο και μια διαρκή άβολη σύγκρουση με ό,τι μας είναι γνώριμο και κατανοητό. Στόχος μας, ως οργάνωση της κοινωνίας των πολιτών, είναι να ρίξουμε φως σε στερεοτυπικές μη λειτουργικές αντιλήψεις και να προτείνουμε μια αλλαγή παραδείγματος που να σέβεται τους ανθρώπους για αυτό που πραγματικά είναι και όχι για αυτό που πρέπει να είναι».

Κάθε χρόνο στις 25 Νοεμβρίου, ο πλανήτης ντύνεται πορτοκαλί με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών. Το Orange the World, όπως είναι η διεθνής ονομασία της καμπάνιας, είναι μια 16ήμερη (25/11 – 12/12) εκστρατεία που καθιερώθηκε από τον ΟΗΕ για να ευαισθητοποιήσει την παγκόσμια κοινότητα γύρω από θέματα έμφυλης βίας.

Η ΔΕΗ στο πλαίσιο του πυλώνα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης ΔΕΗ ενεργώ, συμμετέχει για 2η συνεχή χρονιά στην καμπάνια.

Με σύνθημα «Αλλάζουμε μυαλά, όχι ρούχα», η ΔΕΗ ντύνει τους λογαριασμούς της στο Facebook και στο Instagram πορτοκαλί για 16 μέρες και δημοσιεύει σε καθημερινή βάση ευρήματα της έρευνας. Στόχος να ενθαρρύνει τη συζήτηση τόσο στα social media, όσο και μέσα στις οικογένειες και τις παρέες γύρω από το «πώς και γιατί το ντύσιμο γυναικών και κοριτσιών μπορεί να οδηγεί στην παρενόχληση ή και στη βία» και να αναδείξει τη σοβαρότητα του θέματος για τον ψυχισμό, την ασφάλεια και την ακεραιότητα των γυναικών.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...