575
Μπλε, λευκές και μοβ είναι οι χρωστικές ουσίες που ανιχνεύθηκαν στα Γλυπτά | Nicolas Economou/NurPhoto via Getty Images

Τι ακριβώς χρώμα έχουν τα Γλυπτά του Παρθενώνα;

Protagon Team Protagon Team 11 Οκτωβρίου 2023, 18:10
Μπλε, λευκές και μοβ είναι οι χρωστικές ουσίες που ανιχνεύθηκαν στα Γλυπτά
|Nicolas Economou/NurPhoto via Getty Images

Τι ακριβώς χρώμα έχουν τα Γλυπτά του Παρθενώνα;

Protagon Team Protagon Team 11 Οκτωβρίου 2023, 18:10

Είναι δύσκολο να το συλλάβουμε, όσο και αν μας το υπενθυμίζουν οι αρχαιολόγοι: τα έργα τέχνης της ελληνικής και της ρωμαϊκής αρχαιότητας ήταν χρωματιστά.

Την αλλαγή στην κατάλευκη αποτύπωση των αρχαίων έργων τέχνης στη συλλογική μας συνείδηση έρχεται να αλλάξει μια ομάδα ερευνητών από το Σικάγο που εστίασε τη μελέτη της σε ένα από τα πλέον αρχετυπικά: τον Παρθενώνα.

Οπως μεταφέρουν οι Times, με τις νέες τεχνολογίες που υιοθετούνται από τον κλάδο, μπόρεσαν να ανιχνεύσουν θραύσματα αποχρώσεων του μπλε, του λευκού και του μοβ στα Γλυπτά του Παρθενώνα.

Επιστήμονες, συντηρητές, ιστορικοί και αρχαιολόγοι μπορούν πλέον να αναλύσουν και τον τρόπο με τον οποίο λαξέυτηκαν.

«Τα Γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο θεωρούνται μια από τις κορυφές της αρχαίας τέχνης και μελετώνται εδώ και αιώνες από διάφορους μελετητές», δήλωσε ο Δρ Τζοβάνι Βέρι του Ινστιτούτου Τέχνης του Σικάγο, επικεφαλής της νέας έρευνας που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Antiquity, σύμφωνα με το βρετανικό μέσο. «Παρόλα αυτά, δεν έχουν βρεθεί ποτέ ίχνη χρώματος και ελάχιστα είναι γνωστά για το πώς σκαλίστηκαν».

Αιγυπτιακό μπλε, γύψινο λευκό και ένα άγνωστο μοβ

Μια νέα τεχνική χρησιμοποιήθηκε για την ταυτοποίηση της χρωστικής αιγυπτιακό μπλε, η οποία χρησιμοποιούνταν σε όλο τον αρχαίο κόσμο.

Η σύνθεσή της από χαλκό, πυρίτιο και ασβέστιο μπορεί να εντοπιστεί μη επεμβατικά, ακόμη και από μικροσκοπικές μόνο ποσότητες. Τέτοιες ουσίες έχουν βρεθεί 2.400 χρόνια μετά την εφαρμογή τους.

Φαίνεται ότι η χρωστική χρησιμοποιήθηκε για να χρωματίσει στοιχεία των Γλυπτών, όπως η θάλασσα, τα ενδύματα, ακόμη και το δέρμα φιδιού (το μπλε χρησιμοποιούνταν συνήθως για αυτό την εποχή εκείνη). Τα ενδύματα ήταν ιδιαίτερα σημαντικά για τις απεικονίσεις.

«Τα κομψά και περίτεχνα ενδύματα είχαν ενδεχομένως ως στόχο να αναπαραστήσουν τη δύναμη των θεών του Ολύμπου, καθώς και τον πλούτο και την εμβέλεια της Αθήνας και των Αθηναίων, οι οποίοι παρήγγειλαν τον ναό», δήλωσε ο Βέρι, σύμφωνα με τον Τζακ Μπλάκμπερν.

Μπόρεσαν επίσης να παρατηρήσουν λευκές χρωστικές ουσίες, συγκεκριμένα γύψο και ένα λευκό που προέρχεται από οστό. Οσον αφορά τη μοβ απόχρωση, οι επιστήμονες έχουν αποκλείσει να προέρχεται από την εξαιρετικά σπάνια και πολύτιμη χρωστική ουσία που έχει ονομαστεί «πραγματικό μοβ» και προερχόταν από οστρακοειδή.

Η μαεστρία των λαξεύσεων και η επιρροή

Τα ευρήματα στις λαξεύσεις είναι εξίσου συναρπαστικά. Οι ερευνητές θεωρούν ότι οι γλύπτες δούλευαν με εξαιρετική λεπτομέρεια, ώστε το μάρμαρο μαζί με τις βαφές να αποδίδει την επιθυμητή υφή: δέρμα, λινό ή μαλλί.

Τα Γλυπτά του Παρθενώνα φαίνεται πιθανό ότι επηρέασαν μεγάλο μέρος της μεταγενέστερης τέχνης στην αρχαία Ελλάδα. Τα ευρήματα της συγκεκριμένης μελέτης θα αποτελέσουν το υπόβαθρο για τη μελέτη μεταγενέστερων έργων τέχνης της περιόδου.

«Θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι ο Παρθενώνας αποτέλεσε εν μέρει ή εξ ολοκλήρου την έμπνευση για ένα ευρύτερο ενδιαφέρον για τη χρήση πλούσιων και κομψών πολύχρωμων Γλυπτών», δήλωσε ο Βέρι. «Το ενδιαφέρον αυτό έχει σαφείς παραλληλισμούς σε άλλα μέσα, όπως τα εδώλια από τερακότα και τα υφάσματα, τα οποία, όπως αναφέρεται σε γραπτές πηγές, περιείχαν εικονιστικά σχέδια».

Η μελέτη αποτελεί το αποκορύφωμα μιας καριέρας για τον Βέρι, ο οποίος πρωτοστάτησε στην τεχνική απεικόνισης στη μεταπτυχιακή του διατριβή στο Courtauld Institute of Art του Λονδίνου και στη συνέχεια την ανέπτυξε όσο ήταν υπότροφος στο Βρετανικό Μουσείο.

«Τα ευρήματα χαιρετίστηκαν από το Βρετανικό Μουσείο, όπου βρίσκονται τα Γλυπτά, και έρχονται εν μέσω αναφορών ότι διαπραγματεύεται συμφωνία με την Ελλάδα για πιθανό δανεισμό ή επιστροφή τους», γράφουν οι Times.

«Αυτή η έρευνα έχει θέσει ιδανικά τις βάσεις για μελλοντικές έρευνες σχετικά με αυτά και άλλα σημαντικά κομμάτια της παγκόσμιας κληρονομιάς που βρίσκονται στη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου», δήλωσε ο καθηγητής Τομ Χάρισον, υπεύθυνος του Μουσείου για την Ελλάδα και τη Ρώμη.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...