1075
Σκέρτσος, Πιερρακάκης, Καραμανλής, Ρέτσος στην κεντρική συζήτηση του συνεδρίου | Protagon

Οταν φανταζόμαστε ξανά (όλοι) την επιτυχία στον τουρισμό

Χριστίνα Πουτέτση Χριστίνα Πουτέτση 16 Δεκεμβρίου 2022, 14:45
Σκέρτσος, Πιερρακάκης, Καραμανλής, Ρέτσος στην κεντρική συζήτηση του συνεδρίου
|Protagon

Οταν φανταζόμαστε ξανά (όλοι) την επιτυχία στον τουρισμό

Χριστίνα Πουτέτση Χριστίνα Πουτέτση 16 Δεκεμβρίου 2022, 14:45

Να φανταστούμε ξανά την επιτυχία. Αυτός ήταν ο τίτλος του ετήσιου συνεδρίου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). Γιατί «όλα έχουν αλλάξει από το 2019 έως το 2022», είπε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος, στον εναρκτήριο χαιρετισμό του την Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου.

Πράγματι έχουν αλλάξει.

Αν μη τι άλλο, το φετινό συνέδριο του Συνδέσμου επιβεβαίωσε τρία πράγματα:

Πρώτον, την αντίληψη από πλευράς Πολιτείας, της σημασίας και του ειδικού βάρους που φέρει ο τουρισμός στην εγχώρια οικονομία και περιφερειακή ανάπτυξη.

Δεύτερον, τη στενή σχέση και συνεργασία του προέδρου του ΣΕΤΕ, ως επικεφαλής των φορέων τουρισμού με το κυβερνητικό σχήμα τα τελευταία τρία απαιτητικά χρόνια, που σημαδεύτηκαν από την πανδημία.

Τρίτον, την εγγύτητα των πολιτικών εξελίξεων σε ό,τι αφορά τις εκλογές.

Γιατί, για πρώτη φορά – με εξαίρεση τις Γενικές Συνελεύσεις του ΣΕΤΕ παρουσία του Πρωθυπουργού – σε μία εκδήλωση πιο τεχνικού χαρακτήρα, δίνουν το παρών και παρουσιάζουν τις θέσεις τους για τον τουρισμό τέσσερις κορυφαίοι υπουργοί και ένας υφυπουργός.

Την Πέμπτη λοιπόν στο αμφιθέατρο του Ωδείου Αθηνών, όπου το κεντρικό μήνυμα  ήταν #someTHRIVEdifferent, εκτός από τον υπουργό Τουρισμού Βασίλη Κικίλια, ο οποίος έκανε έναν θετικό απολογισμό για την πορεία του τομέα σε μια χρονιά που κλήθηκε και τελικά έκλεισε τις πληγές των προηγούμενων δύο, στις πολυθρόνες του πρώτου πάνελ για τις «Προκλήσεις και Προοπτικές Ανάπτυξης του Ελληνικού Τουρισμού» κάθισαν ο υπουργός Επικρατείας και αρμόδιος για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου Ακης Σκέρτσος, ο υπουργός  Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Α. Καραμανλής, για να απαντήσουν στις ερωτήσεις του προέδρου του ΣΕΤΕ.

Τα θέματα πολλά, διαχρονικά και συμπυκνωμένα. Στο ακροατήριο, εκπρόσωποι φορέων, Αυτοδιοίκησης, τραπεζών, επιχειρήσεων. Το ζητούμενο, πάντα, ένα: σε μια περίοδο αλλαγών και αυξανόμενων απαιτήσεων, πώς θα διασφαλιστεί μια επιτυχημένη πορεία του τουρισμού,  σε ένα πλαίσιο βιωσιμότητας, ποιότητας και ολιστικής ανάπτυξης για τους εμπλεκόμενους, τους προορισμούς και τους κατοίκους.

Ποιο θα είναι λοιπόν το διαφορετικό, για καθέναν από τους τρεις υπουργούς;

Με τον συντονισμό και τις συναρμοδιότητες να είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το χαρτοφυλάκιο του τουρισμού διαχρονικά, ο Ακης Σκέρτσος σημείωσε ότι η κυβέρνηση δρομολογεί τη σύσταση κεντρικού οργάνου που θα αναλάβει την ωρίμανση 39 κρίσιμων έργων υποδομών και βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, σε 26 προορισμούς με μεγάλη τουριστική κίνηση. Η βάση θα είναι οι άξονες της Εθνικής Στρατηγικής για τον Τουρισμό 2030 που υπέβαλε ο ΣΕΤΕ. Για ορισμένα έχει εξευρεθεί η χρηματοδότηση μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, του ΕΣΠΑ, του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και του Προγράμματος Αγροτικής ανάπτυξης. «Υπάρχει ένας κουμπαράς 80 δισ. ευρώ συνολικά», για να χρηματοδοτήσει αυτά τα έργα είπε ο κ. Σκέρτσος. Ο ίδιος απάντησε και στο πολυαναμενόμενο και χρονίζον αίτημα του τομέα για τη ρύθμιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων, σχολιάζοντας ότι «προσφέρει σημαντική εισοδηματική στήριξη» σε ιδιοκτήτες κατοικιών, «χρειάζεται όμως κανόνες» και επεξεργαζόμαστε λύσεις, με τις αποφάσεις να ανακοινώνονται από το Υπουργείο Οικονομικών. Στόχος είναι να «μπει φρένο στις άτυπες επιχειρηματικής κλίμακας δραστηριότητες», χωρίς να επηρεαστούν όσοι μισθώνουν ένα – δύο διαμερίσματα. Καθώς παράλληλα διαπιστώνεται «ο κίνδυνος αλλοίωσης του αστικού χαρακτήρα των πόλεων», κάτι για το οποίο μέχρι σήμερα δεν είχε ληφθεί μέριμνα.

«Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι δεν κάναμε ποτέ μια σοβαρή συζήτηση για το τι έργα θέλουμε»

«Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι δεν κάναμε ποτέ μια σοβαρή συζήτηση για το τι έργα θέλουμε», υπογράμμισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, αναφερόμενος ειδικότερα στον τουρισμό. Προτεραιότητα σήμερα έχουν τα αεροδρόμια και η αναβάθμισή τους, μετά την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport. Συνέχεια έχει το αεροδρόμιο της Καλαμάτας και «θα δούμε ποια άλλα αεροδρόμια μπορούν, επίσης, να παραχωρηθούν ή να χρησιμοποιήσουμε  ΣΔΙΤ, όπου το κράτος κρατάει το αεροδρόμιο και δίνεται η διαχείριση σε ιδιώτες, έτσι ώστε και αυτά τα αεροδρόμια να μπορέσουν να ανταποκριθούν στο κρίσιμο έργο που παρέχουν». Επίσης, πρόκειται σύντομα να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση για την επέκταση του αεροδρομίου στο Καστέλι, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στον αυξανόμενο όγκο επισκεπτών τα επόμενα χρόνια. Μάλιστα ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι το καλοκαίρι τα ελληνικά αεροδρόμια απέφυγαν τα προβλήματα που παρατηρήθηκαν σε αντίστοιχα στο εξωτερικό, χάρη στη συνεννόηση και την εργασιακή ειρήνη που επετεύχθη με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.

Ισως ο μόνος από τους παριστάμενους υπουργούς που δεν χρειάστηκε να περιγράψει το έργο του ήταν ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης. «Ο,τι έχουμε κάνει, γίνεται οριζόντια», είπε. Γιατί τα αποτελέσματα της ψηφιακής μεταρρύθμισης είναι άμεσα και αισθητά στην καθημερινότητα της δημόσιας διοίκησης και των πολιτών. Ανάμεσα στα πολλά που έχει αναπτύξει το Gov.gr, από το γνήσιο της υπογραφής «που γλίτωσε χιλιάδες εργατοώρες», έως το PLF που χρειάστηκε να συμπληρώνουν όσοι ταξίδευαν στη χώρα την εποχή της πανδημίας. Στον τουρισμό ειδικότερα, αναπτύχθηκαν φέτος το «Εύβοια pass» και το «Σάμος pass».

Ο ίδιος αναφέρθηκε στη συνεργασία με τους Δήμους σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση για τις «Εξυπνες πόλεις», λέγοντας ότι για τους 332 Δήμους της χώρας προβλέπεται προϋπολογισμός 320 εκατ. ευρώ, για να χρηματοδοτήσει τις δράσεις που επιλέγουν για να καινοτομήσουν. Το εύρος των δράσεων και οι τελικές αποφάσεις ανήκουν στους Δήμους, γι’ αυτό και υπάρχει τέτοια διάσταση ανάμεσα σε Δήμους «πρότυπα» (όπως τα Τρίκαλα) και άλλους. Και αυτό τελικά έχει να κάνει με το ποιους επιλέγει να εκλέξει ο κάθε τόπος.

Σήμερα το Gov.gr μεταφράζεται στα αγγλικά, ενώ στόχος είναι έως το 2027 να καλυφθεί όλη η επικράτεια με οπτική ίνα. Κάτι που θα συμβάλει και στην τουριστική ανάπτυξη της χώρας και θα έπρεπε να έχει γίνει χρόνια νωρίτερα, ωστόσο δεν έγιναν έγκαιρα οι επενδύσεις που έπρεπε.

Στο επόμενο πάνελ ο υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, συνομίλησε με τη διευθύνουσα σύμβουλο της Marketing Greece Ιωάννα Δρέττα για τη διαδρομή από την αναγνώριση των πολιτιστικών πόρων ως την ανάπτυξη ελκυστικών τουριστικών προϊόντων που προσφέρουν ολοκληρωμένη εμπειρία στον επισκέπτη. Τονίζοντας ότι ο πολιτιστικός τουρισμός δεν εξαντλείται στο αρχαιολογικό σκέλος, ο ίδιος υπογράμμισε ότι «η πολιτιστική διάσταση του τουρισμού προσφέρει τεράστια περιθώρια ανάπτυξης στη χώρα μας καθώς, παρότι έχουμε ένα δυνατό πολιτιστικό και τουριστικό brand ως χώρα, τώρα αρχίζουμε να τα συνδέουμε».

Στα πιο τεχνικά πάνελ που ακολούθησαν, αναφερόμενα στα επίκαιρα προβλήματα του υπερτουρισμού, της κλιματικής αλλαγής και της αλλοίωσης του χαρακτήρα των προορισμών, παρουσιάστηκαν καλές πρακτικές και παραδείγματα τουριστικών προϊόντων από το διεθνές περιβάλλον, που κατάφεραν να επαναλανσαριστούν, αφού επαναπροσδιόρισαν τις σχέσεις με τις τοπικές κοινωνίες. Σε αυτά συμμετείχαν η συν-ιδρύτρια και εμπνευστής της Venezia Autentica Valeria Duflot, η Αντιδήμαρχος του Ντουμπρόβνικ  Jelka Tepšić και ο επικεφαλής των Στρατηγικών Συνεργασιών του The Travel Foundation  Graeme Jackson.

Οι προκλήσεις είναι πολλές και είναι μπροστά.

Θα φανταστούμε ξανά την επιτυχία του τουρισμού; Ολοι, ναι.

Αλλά το αποτέλεσμα, δεν είναι θέμα φαντασίας.

Είναι η δέσμευση σε ένα κοινωφελή στόχο, η προσήλωση σε αυτόν και η συνέπεια στην υλοποίηση.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...