459
Το 1/4 των διορισμένων εκπαιδευτικών εκτός σχολείων, λόγω άδειας | ΤΟΣΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ/INTIME

Νεοδιορισθέντες εκπαιδευτικοί – πριν προλάβουν να διδάξουν… πήραν άδεια

Protagon Team Protagon Team 13 Σεπτεμβρίου 2025, 14:41
Το 1/4 των διορισμένων εκπαιδευτικών εκτός σχολείων, λόγω άδειας
|ΤΟΣΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ/INTIME

Νεοδιορισθέντες εκπαιδευτικοί – πριν προλάβουν να διδάξουν… πήραν άδεια

Protagon Team Protagon Team 13 Σεπτεμβρίου 2025, 14:41

Η σχολική χρονιά μόλις ξεκίνησε, αλλά σε δεκάδες σχολεία της χώρας οι εκπαιδευτικοί δεν μπήκαν ποτέ στις αίθουσες.  Το πρόβλημα δεν είναι καινούργιο· απλώς κάθε χρόνο επανέρχεται με ακόμα πιο ανησυχητικά στοιχεία.

Ενας στους τέσσερις νεοδιορισθέντες εκπαιδευτικούς, αν και έλαβε το πολυπόθητο «εισιτήριο» για μόνιμη θέση στη δημόσια εκπαίδευση, έσπευσε να ζητήσει άδεια,  τις περισσότερες φορές νόμιμη και δικαιολογημένη, σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ της εφημερίδας «Καθημερινή».  Ωστόσο, το αποτέλεσμα είναι πάντα το ίδιο: χιλιάδες μαθητές ξεκινούν το σχολείο με κενές θέσεις στα μαθήματα.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που συγκέντρωσε το υπουργείο Παιδείας, σχεδόν το 23% των 9.158 εκπαιδευτικών που διορίστηκαν φέτος δεν ανέλαβε υπηρεσία. Σε ορισμένες περιοχές, όπως στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου και του Ιονίου, το ποσοστό αυτό ξεπερνά το 30%. Χαρακτηριστικό παράδειγμα: σε έναν νομό διορίστηκαν 12 νηπιαγωγοί και οι 6 πήραν αμέσως άδεια.

«Οποιοσδήποτε νεοδιορισθείς έχει δικαίωμα να ενεργοποιήσει μια θεσμοθετημένη άδεια, όπως μητρότητας ή μακροχρόνιας άδειας», δήλωσε η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη στην ΕΡΤ, αναγνωρίζοντας ότι πρόκειται για ένα χρόνιο και, όπως το χαρακτήρισε, «δομικό ζήτημα».

Η κατάσταση περιπλέκεται από το γεγονός ότι η πριμοδότηση για διορισμό σε απομακρυσμένες ή δυσπρόσιτες περιοχές λειτουργεί, συχνά, ως εργαλείο για όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων ότι θα ζητήσουν άδεια, σημειώνεται στο δημοσίευμα.

Με άλλα λόγια, εκπαιδευτικοί που προβλέπουν ότι θα διοριστούν (λόγω υψηλής θέσης στους πίνακες του ΑΣΕΠ) δηλώνουν σχολεία σε νησιά ή δυσπρόσιτες περιοχές με υψηλή μοριοδότηση, παίρνουν τα μόρια και στη συνέχεια ζητούν άδεια. Ετσι, είτε μετακινούνται σύντομα είτε διεκδικούν στη συνέχεια μετάθεση πιο κοντά στον τόπο κατοικίας τους. Το αποτέλεσμα; Οι μαθητές σε αυτές τις περιοχές μένουν ξανά χωρίς εκπαιδευτικό.

Αν και τα κενά καλύπτονται από αναπληρωτές, η διαδικασία απαιτεί χρόνο και νέα φάση προσλήψεων. Οπως διευκρίνισε η υπουργός, η δεύτερη φάση πρόσληψης αναπληρωτών θα επισπευσθεί φέτος και θα πραγματοποιηθεί στις 25-26 Σεπτεμβρίου, αντί για Οκτώβριο, όπως συνέβαινε παραδοσιακά. Μέχρι τότε, πάντως, χιλιάδες μαθητές θα συνεχίσουν να κάνουν μάθημα με «πρόγραμμα ανάγκης» και τα ολοήμερα σχολεία να υπολειτουργούν.

Η κυρία Ζαχαράκη επιχείρησε να εξηγήσει και τις διαρθρωτικές διαφορές με άλλες χώρες. Όπως είπε, σε χώρες όπως η Γερμανία και το Βέλγιο, δεν υπάρχει υπουργός που να γνωρίζει ακριβώς σε ποιο σχολείο υπάρχει κενό. Οι προσλήψεις είναι αποκεντρωμένες, σε επίπεδο περιφέρειας ή ακόμη και σχολείου. Αντιθέτως, στην Ελλάδα ισχύει ενιαία προκήρυξη με πανελλαδικούς πίνακες και μοριοδότηση, γεγονός που δυσχεραίνει τη διαχείριση των τοπικών αναγκών.

Το στοίχημα για το υπουργείο Παιδείας είναι διπλό: αφενός να διασφαλίσει τη λειτουργία των σχολείων χωρίς καθυστερήσεις και αφετέρου να σεβαστεί τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών, σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα της «Καθημερινής».

Οσο όμως η τοποθέτηση βασίζεται σε ένα κεντρικό, άκαμπτο σύστημα και δεν συνοδεύεται από αποτελεσματικό έλεγχο και πρόβλεψη, το ίδιο φαινόμενο θα επαναλαμβάνεται κάθε Σεπτέμβριο. Και οι μαθητές, όπως πάντα, θα είναι εκείνοι που πληρώνουν το κόστος μιας χρόνιας δυσλειτουργίας.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...