407
Η πρόεδρος της Japan Airlines, Μιτσούκο Τοτόρι, ξεκίνησε την καριέρα της στην εταιρεία ως αεροσυνοδός | REUTERS/Issei Kato

Μιτσούκο Τοτόρι: Από hostess, πρόεδρος της Japan Airlines

Protagon Team Protagon Team 27 Απριλίου 2024, 18:40
Η πρόεδρος της Japan Airlines, Μιτσούκο Τοτόρι, ξεκίνησε την καριέρα της στην εταιρεία ως αεροσυνοδός
|REUTERS/Issei Kato

Μιτσούκο Τοτόρι: Από hostess, πρόεδρος της Japan Airlines

Protagon Team Protagon Team 27 Απριλίου 2024, 18:40

Οταν τον περασμένο Ιανουάριο η Μιτσούκο Τοτόρι ανέλαβε τα ηνία της αεροπορικής εταιρείας Japan Airlines (JAL) προκλήθηκε σάλος. Πρώτα απ’ όλα επειδή η Τοτόρι είναι η πρώτη γυναίκα που έγινε αφεντικό της JAL. Επίσης, επειδή ξεκίνησε την καριέρα της ως αεροσυνοδός. Τα σχόλια δήλωναν έκπληξη, απαρέσκεια, ακόμη και μισογυνισμό. Κάποιοι τη χαρακτήρισαν και… μεταλλαγμένη, επειδή εργάστηκε και σε μια μικρή εταιρεία της JAL, την Japan Air System. Η ίδια αντιμετώπισε τέτοιου είδους επικρίσεις με χιούμορ.

Η Τοτόρι δεν ήταν ποτέ στη λίστα των ελίτ επιχειρηματιών από την οποία η JAL επέλεγε άτομα για την κορυφαία θέση της. Από τους τελευταίους 10 άνδρες που κατείχαν τη θέση, οι επτά εκπαιδεύτηκαν στο κορυφαίο πανεπιστήμιο της χώρας, όμως η Τοτόρι σπούδασε σε ΑΕΙ μικρότερου κύρους και αποκλειστικά για γυναίκες. Με τον διορισμό της, η JAL έγινε μία από τις ελάχιστες ιαπωνικές εταιρείες με επικεφαλής γυναίκες (σε ποσοστό είναι κάτι λιγότερο από 1%).

Ο διορισμός της στον πρώτο θώκο της JAL έγινε μόλις δύο εβδομάδες αφότου οι αεροσυνοδοί της επαινέθηκαν για την επιτυχή απομάκρυνση των επιβατών από ένα αεροπλάνο που συγκρούστηκε με άλλο αεροσκάφος κατά την προσγείωση. Μέσα σε λίγα λεπτά από τη σύγκρουση, και τα 379 άτομα που επέβαιναν στο Airbus A350-900 είχαν εγκαταλείψει ασφαλώς το αεροπλάνο. Η αυστηρή εκπαίδευση των αεροσυνοδών του αερομεταφορέα βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο.

Ως πρώην αεροσυνοδός, η Τοτόρι έμαθε τη σημασία της αεροπορικής ασφάλειας από πρώτο χέρι. Τέσσερις μήνες αφότου έγινε αεροσυνοδός, το 1985, η Japan Airlines ενεπλάκη στο πιο θανατηφόρο αεροπορικό δυστύχημα στην ιστορία της αεροπορίας, στο οποίο σκοτώθηκαν 520 άνθρωποι στο όρος Οσουτάκα.

Η ίδια η JAL άλλαξε άρδην μετά τη χρεοκοπία της, το 2010. Κατάφερε να συνεχίζει να πετά χάρις στη σημαντική οικονομική υποστήριξη του κράτους, ενώ ως επιχείρηση έκανε σαρωτική αναδιάρθρωση, αποκτώντας νέο διοικητικό συμβούλιο και διοίκηση. Σωτήρας της εταιρείας ήταν ο τότε 77χρονος συνταξιούχος και χειροτονημένος βουδιστής μοναχός Καζούο Ιναμόρι. Υπό την ηγεσία του η εταιρεία προώθησε στη διοίκηση πιλότους και μηχανικούς, παρά γραφειοκράτες.

Η JAL έχει διανύσει πολύ δρόμο από τότε και η προσοχή που λαμβάνει η πρώτη γυναίκα πρόεδρός της δεν προκαλεί έκπληξη. Η ιαπωνική κυβέρνηση προσπαθεί εδώ και σχεδόν μια δεκαετία να αυξήσει τον αριθμό των γυναικών-αφεντικών στις επιχειρήσεις της χώρας. Θέλει μέχρι το 2030 το 1/3 των ηγετικών θέσεων να το κατέχουν γυναίκες.

«Δεν αφορά μόνο τη νοοτροπία των εταιρειών, είναι σημαντικό και για τις γυναίκες να έχουν την αυτοπεποίθηση να γίνουν μάνατζερ» λέει η Τοτόρι. «Ελπίζω ο διορισμός μου να ενθαρρύνει και άλλες γυναίκες να δοκιμάζουν πράγματα που φοβούνταν να δοκιμάσουν».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...