441
Ο Ερντογάν στα «εγκαίνια» της διώρυγας, τον Ιούνιο | Murat Cetinmuhurdar/Presidential Press Office/Handout via REUTERS

Κιλιτσντάρογλου: Δεν θα πληρώσω τα δάνεια για τη διώρυγα του Ερντογάν

Protagon Team Protagon Team 2 Ιουλίου 2021, 17:55
Ο Ερντογάν στα «εγκαίνια» της διώρυγας, τον Ιούνιο
|Murat Cetinmuhurdar/Presidential Press Office/Handout via REUTERS

Κιλιτσντάρογλου: Δεν θα πληρώσω τα δάνεια για τη διώρυγα του Ερντογάν

Protagon Team Protagon Team 2 Ιουλίου 2021, 17:55

Μπορεί από την πλευρά του Βερολίνου να διαψεύδονται οι διαπραγματεύσεις για χρηματοδότηση του «Kanal Istanbul» όπως αποκαλεί ο Ερντογάν το μεγαλεπήβολο και γεωπολιτικά ευαίσθητο όνειρό του για μια διώρυγα, στα όρια της Κωνσταντινούπολης και παράλληλη με τον Βόσπορο, ωστόσο το πολιτικό προσκήνιο έχει πάρει φωτιά.

Αφορμή ήταν οι δηλώσεις του αρχηγού του CHP, του ρεπουμπλικανικού κεμαλικού κόμματος, Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου, ο οποίος ούτε λίγο ούτε πολύ απείλησε ανοιχτά την προηγούμενη εβδομάδα ότι θα διακόψει τους δεσμούς με οποιεσδήποτε εγχώριες ή ξένες εταιρείες επενδύουν στο έργο, εάν το κόμμα του βρεθεί στην εξουσία.

«Εξαπολύουν απειλές στην Deutsche Bank λέγοντας “δεν θα πραγματοποιήσουμε τις πληρωμές”. Δεν έχουν καν γνώση για το τι σημαίνει να είναι κράτος, τι σημαίνει να κυβερνούν ένα κράτος», είπε ο Ερντογάν στις 30 Ιουνίου στους βουλευτές του κυβερνώντος Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP).

Η απάντηση του Κιλιτσντάρογλου ήταν άμεση και μάλιστα γραμμένη σε τέσσερις γλώσσες, στα αγγλικά, γερμανικά, γαλλικά και Αραβικά: «Ερντογάν, το λέω το ίδιο σε όλους όσοι έχουν το βλέμμα τους στα χρήματα του λαού μου και στο φυσικό περιβάλλον. Δεν θα μπορέσουν να πάρουν χρήματα από το υπουργείο Οικονομικών της Τουρκίας! Αρα επιτρέψτε μου να το πω και στην Deutsche Bank», έγραψε στο Twitter.

Διαδήλωση κατοίκων εναντίον της διώρυγας – REUTERS/Umit Bektas

Το κόστος της διώρυγας υπολογίζεται στα 9,2 δισ. δολάρια. Υψηλόβαθμοι τραπεζικοί είπαν τον Απρίλιο στο πρακτορείο Reuters ότι οι μεγαλύτερες τράπεζες της Τουρκίας είναι απρόθυμες να την χρηματοδοτήσουν, λόγω των περιβαλλοντικών ανησυχιών και των επενδυτικών κινδύνων.Η περιβόητη διώρυγα της Κωνσταντινούπολης έχει σχεδιαστεί για να χωρίσει την γεωγραφική περιοχή ανατολικής Θράκης στη μέση για να δημιουργήσει ένα τεχνητό κανάλι που θα συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά.

Η περιοχή Kιουτσούκ Τσεκμετζέ, πολύ κοντά στο παλαιό αεροδρόμιο Ατατούρκ, θα αποτελέσει το τελευταίο τμήμα της διώρυγας του Ερντογάν πριν την έξοδο στη Θάλασσα του Μαρμαρά  REUTERS/Murad Sezer

Η διώρυγα, που είναι άλλο ένα δείγμα της φαραωνικής μεγαλομανίας του Ερντογάν, έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις στο εσωτερικό της Τουρκίας και το εξωτερικό.

Δημοσκόπηση κατέδειξε ότι οι περισσότεροι πολίτες αντιτίθενται στο σχέδιο, όπως και ο δήμαρχος της Κωνσταντινούπολης Εκρέμ Ιμάμογλου και το αντιπολιτευόμενο Ρεπουμπλικανικό Κόμμα (CHP) στο οποίο ανήκει. Οι επικριτές του λένε ότι θα καταστρέψει το θαλάσσιο οικοσύστημα και θα θέσει σε κίνδυνο την παροχή πόσιμου νερού της πόλης. Επίσης, θα εκτοπίσει τους ντόπιους, των οποίων η γη πουλήθηκε και εξαγοράστηκε για την κατασκευή της.

Η Ρωσία και άλλοι ανησυχούν επίσης ότι παρά τις επίσημες διαβεβαιώσεις, η νέα διώρυγα μπορεί να μην καλύπτεται από τη Συνθήκη του Μοντρέ του 1936, που καθορίζει τη διέλευση των πολεμικών πλοίων μέσω του Βοσπόρου.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...