448
Το υποβρύχιο «Παπανικολής» σε παλιότερη άσκηση | ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η κρίση στην Ανατ. Μεσόγειο είχε καλά και κακά νέα για το υπουργείο Αμυνας

Protagon Team Protagon Team 11 Οκτωβρίου 2020, 15:25
Το υποβρύχιο «Παπανικολής» σε παλιότερη άσκηση
|ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η κρίση στην Ανατ. Μεσόγειο είχε καλά και κακά νέα για το υπουργείο Αμυνας

Protagon Team Protagon Team 11 Οκτωβρίου 2020, 15:25

Περίοδος εξαγωγής χρήσιμων συμπερασμάτων από την κρίση του Αυγούστου στην Ανατολική Μεσόγειο είναι αυτή που διανύουμε για την Αθήνα και ενόψει των νέων εξελίξεων στην περιοχή με το άνοιγμα της παραλιακής οδού των Βαρωσίων από τους Τούρκους.

Οπως αναφέρει ρεπορτάζ του Βασίλη Νέδου στην «Καθημερινή της Κυριακής», υπάρχει μία σειρά από ευχάριστα και δυσάρεστα συμπεράσματα που μπορούν να εξαχθούν.

Στα ευχάριστα, συγκαταλέγεται το γεγονός ότι το υποβρύχιο τύπου 214 «Παπανικολής» του Πολεμικού Ναυτικού κατόρθωσε να παραμείνει για 34 συνεχόμενες ημέρες κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, εκτελώντας στο ακέραιο την αποστολή του.

Η δράση του «Παπανικολή» σε συνεργασία με τα υπόλοιπα υποβρύχια του στόλου και τη βοήθεια ελικοπτέρων ανθυποβρυχιακού πολέμου, πρακτικά, έγειρε καθοριστικά την πλάστιγγα υπέρ της Ελλάδας στο Αιγαίο.

Ο στόλος κατάφερε επίσης να χρησιμοποιήσει τις δυνάμεις του με τέτοιο τρόπο, ώστε να διαχωρίσει την Ανατολική Μεσόγειο από το Αιγαίο Πέλαγος, καθώς εκμεταλλεύτηκε τη γεωγραφία (γραμμή Ανατολική Κρήτη – Κάσος – Κάρπαθος – Ρόδος).

«Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση επιδείνωσης της κατάστασης, οι Τούρκοι πολύ δύσκολα θα μπορούσαν να μεταφέρουν δυνάμεις από το ένα θέατρο επιχειρήσεων στο άλλο», γράφει η «Κ».

Εξήχθησαν, ωστόσο, και άλλα συμπεράσματα, τα οποία αξιολογούνται από το ΓΕΕΘΑ και τα συναρμόδια επιτελεία, ΓΕΣ, ΓΕΝ και ΓΕΑ, σχετικά με το επίκεντρο της κρίσης, που ήταν η Ανατολική Μεσόγειος.

Το πλέον ανησυχητικό αφορά την πολύ ισχυρή παρουσία της Τουρκίας με εναέρια μέσα, τα οποία κατά πάσα πιθανότητα είχαν τη δυνατότητα να δίνουν στην Αγκυρα εικόνα του θεάτρου επιχειρήσεων στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο επί 24ώρου βάσεως.

Με ιπτάμενα ραντάρ τύπου CN-235, ATR-72, το E-7T Wedgetail (Boeing) της τουρκικής αεροπορίας, αλλά και τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη (Unmanned Aerial System –UAV), οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις είχαν, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές -γράφει η «Καθημερινή της Κυριακής»- διαρκή και άμεση αντίληψη της κατάστασης σε όλη την περιοχή ανατολικά της Ρόδου και νότια του Καστελλόριζου.

Τύποι UAV χρησιμοποιήθηκαν (και εξακολουθούν να αξιοποιούνται) και για την επιτήρηση του χερσαίου συνόρου Ελλάδας και Τουρκίας, στον Εβρο, μια παγιωμένη κατάσταση που, επίσης, παρακολουθείται με ενδιαφέρον από τις δυνάμεις του Στρατού Ξηράς στην περιοχή.

Μία ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια, που αποκαλύπτει η «Καθημερινή», αφορά την πορεία που ακολούθησε η φρεγάτα «Kemal Reis», μετά τη σύγκρουση που καταγράφηκε στις 11 Αυγούστου με τη φρεγάτα «Λήμνος».

Το τουρκικό ναυτικό ενημέρωσε τις διαδικτυακές πλατφόρμες ναυτιλίας και το σύστημα γνωστοποίησης ναυτικής παρουσίας συμμαχικών μονάδων του ΝΑΤΟ, πως η φρεγάτα κατευθύνθηκε προς τα Κατεχόμενα, όπου υποτίθεται ότι έκανε τις απαραίτητες επισκευές και λίγες ημέρες αργότερα, φωτογραφήθηκε σε άσκηση κοντά στην Κύπρο.

Ομως, σύμφωνα με την «Κ», η τουρκική φρεγάτα έκανε τις επισκευές στην Αττάλεια. Το παραπλανητικό μήνυμα των Τούρκων μάλλον σχετίζεται με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό τους, όμως είναι και ενδεικτικό της αβεβαιότητας που επικρατούσε στην περιοχή εκείνες τις ημέρες για την εξέλιξη της κατάστασης.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...