1090
Στην αίθουσα «Πλατεία Γευσιγνωσίας» η είσοδος επιτρεπόταν αποκλειστικά και μόνο σε επαγγελματίες, Έλληνες και ξένους, που μπορούσαν να δοκιμάσουν τα ελληνικά κρασιά ανά ποικιλία και στιλ | Protagon/Κική Τριανταφύλλη

Ανοίγεται στον έξω κόσμο το ελληνικό κρασί

Κική Τριανταφύλλη Κική Τριανταφύλλη 13 Μαρτίου 2017, 20:03
Στην αίθουσα «Πλατεία Γευσιγνωσίας» η είσοδος επιτρεπόταν αποκλειστικά και μόνο σε επαγγελματίες, Έλληνες και ξένους, που μπορούσαν να δοκιμάσουν τα ελληνικά κρασιά ανά ποικιλία και στιλ
|Protagon/Κική Τριανταφύλλη

Ανοίγεται στον έξω κόσμο το ελληνικό κρασί

Κική Τριανταφύλλη Κική Τριανταφύλλη 13 Μαρτίου 2017, 20:03

Είναι πραγματικά εκπληκτικό αυτό που συμβαίνει τις τελευταίες δεκαετίες στο πεδίο του ελληνικού κρασιού. Η μεγάλη αναγέννηση αποτυπώνεται στα πολλά βραβεία που κατακτούν συνεχώς τα ελληνικά κρασιά σε μεγάλους διεθνείς διαγωνισμούς, το άνοιγμα όλο και περισσότερων Ελλήνων οινοποιών σε ξένες αγορές και βέβαια στις οινικές εκθέσεις που γίνονται κάθε χρόνο και δίνουν την ευκαιρία στο οινόφιλο κοινό να δοκιμάσει παλιά και νέα προϊόντα. Ειδικά το Οινόραμα είναι η μεγαλύτερη έκθεση ελληνικών κρασιών στον κόσμο και, βέβαια, η μεγαλύτερη έκθεση κρασιού στην Ελλάδα.  Οργανώνεται ανελλιπώς από το 1994 και με αυτή ανοίγει στην ουσία κάθε Μάρτιο η ελληνική οινική χρονιά.

Είκοσι τρία χρόνια από το λανσάρισμά του, το Οινόραμα ανανεώνεται συνεχώς όπως ακριβώς ανανεώνεται και το ελληνικό κρασί και δεν είναι πλέον μία συμβατική έκθεση αλλά μία πολυεπίπεδη πλατφόρμα που επικοινωνεί τα εκθέματά της  σε στοχευμένα, διαφορετικά κοινά.

Το Οινόραμα 2017 διοργανώθηκε 11-13 Μαρτίου όπως συνήθως στο Ζάππειο Μέγαρο, ένα χώρο που έχει ταυτιστεί με την έκθεση και έχει αποδειχθεί ιδανικός για την προβολή του κρασιού. Παρόλη τη δυνατή βροχή του Σαββάτου ένα μεγάλο πλήθος κόσμου, αποτελούμενο τόσο από επαγγελματίες όσο και από λάτρεις του κρασιού, συνέρρευσε για να μάθει τα οινικά νέα της χρονιάς και να δοκιμάσει παλιά και νέα κρασιά οινοποιών από όλη την Ελλάδα αλλά και ξένα κρασιά που εισάγουν οι εταιρείες διανομής οι οποίες ήταν επίσης παρούσες με δικά τους περίπτερα. Χωριστή θέση στην έκθεση είχε ο κρητικός αμπελώνας που γνωρίζει ιδιαίτερη άνθιση τα τελευταία χρόνια. Τα κρητικά οινοποιεία είχαν συγκεντρωθεί όλα μαζί το ένα πλάι στο άλλο στη μία από τις δύο εισόδους του χώρου όπου παρουσιάστηκαν συνολικά τα κρασιά της Κρήτης.

FullSizeRender(1)
Στον οινικό χάρτη της Ελλάδας αποτυπώθηκαν οι ποικιλίες της αμπέλου, οι προελεύσεις και τα διαφορετικά στιλ των κρασιών ανά περιοχή

Στην αίθουσα «Πλατεία Γευσιγνωσίας», η είσοδος επιτρεπόταν αποκλειστικά και μόνο σε επαγγελματίες, Έλληνες και ξένους, οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να μελετήσουν  τον οινικό χάρτη της Ελλάδας όπου είχαν αποτυπωθεί με αντιπροσωπευτικό τρόπο ποικιλίες της αμπέλου, προελεύσεις, στυλ κρασιών κ.ά.  και να τα δοκιμάσουν ομαδοποιημένα.

Επίσης για δεύτερη χρονιά φέτος παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία σε επαγγελματίες και οινόφιλους οι καινοτόμες «Οινικές Αποκαλύψεις». Για την ακρίβεια σε μια χωριστή αίθουσα παρουσιάστηκαν μικρά άγνωστα οινοποιεία από διάφορα μέρη της Ελλάδας, αφανείς ποικιλίες και «φυσικά κρασιά» που αναζητούν το διαφορετικό και φιλοδοξούν να «προβλέψουν» το οινικό μέλλον.

Η Οινοτεχνία ήταν και παραμένει από την πρώτη διοργάνωση ένα σημαντικό και κομμάτι της έκθεσης. Αφορά την παρουσίαση των πάσης φύσεως προϊόντων αμπελοοινικού εξοπλισμού, αναπόσπαστο κομμάτι της αμπελοοινικής παραγωγικής διαδικασίας. Στην  φετινή Οινοτεχνία, εκτός από τον καθιερωμένο εξοπλισμό, οι εκθέτες παρουσίασαν την πιο σύγχρονη και καινοτόμο τεχνολογία του τομέα. Φέτος εξάλλου είχαν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες της Ψηφιακής Σήμανσης (Digital Signage), καινοτομία στο πεδίο της επικοινωνίας και προβολής των προϊόντων που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά φέτος.

Εκτός από τους χιλιάδες Έλληνες επισκέπτες της έκθεσης, ανάμεσά τους και πολλοί ξένοι επαγγελματίες και οινόφιλοι, στο φετινό Οινόραμα φιλοξενήθηκε επίσης μια ομάδα 16  αγοραστών οίνων και οινοχόοι από την Κορέα και την Ιαπωνία, καθώς και ειδικοί του κρασιού από την Αγγλία, που ήρθαν στην έκθεση με την Enterprise Greece. Ανάμεσά τους ξεχώρισαν οι Ρόμπερτ Τζόζεφ και Τζέιμι Γκουντ, δύο κορυφαίοι δημοσιογράφοι οίνου και γνώστες του παγκόσμιου οινικού γίγνεσθαι.

Mitsotakis_Skouras
Τον Κυριάκο Μητσοτάκη υποδέχτηκε στο Οινόραμα ο οινοποιός Γιώργος Σκούρας, Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου

Ο μεν Τζέιμι Γκουντ είναι πολύ γνωστός για τα τεχνικά του άρθρα, είναι πολύ δυνατός στην τεχνική του κρασιού και τις τάσεις σε επίπεδο γεύσης και έχει μια κατά κάποιο τρόπο πιο παραδοσιακή προσέγγιση. Πιστεύει πάρα πολύ στο τερουάρ, στα φυσικά και στα βιοδυναμικά κρασιά. Από την άλλη πλευρά, ο μεγαλύτερος σε ηλικία  Ρόμπερτ Τζόζεφ που σταμάτησε πριν από 12 χρόνια να γράφει για το κρασί, έγινε οινικός σύμβουλος και παραγωγός εξαιρετικά επιτυχημένου γαλλικού κρασιού, είναι πιο ανατρεπτικός, του αρέσει να απομυθοποιεί το κρασί και να το αποδομεί.

«Τον είχα ακούσει πριν από πολλά χρόνια σε μια Vin Expo να λέει σε ένα κοινό γάλλων οινοπαραγωγών “νομίζετε ότι τα σούπερ μάρκετ πρέπει να έχουν άπειρα μέτρα από ράφια με κρασιά. Οι ιδιοκτήτες όμως είναι υπεύθυνοι απέναντι στους μετόχους τους και αν έβγαζαν περισσότερα χρήματα πουλώντας παντόφλες, παντόφλες θα έπρεπε να τοποθετούν στα ράφια τους. Εσείς όχι μόνο δεν το καταλαβαίνετε αλλά θέλετε να υπάρχουν και όλες οι περιοχές χωριστά στα ράφια.”», μου είπε ο Ντίνος Στεργίδης, της Vinetum, εταιρείας που διοργανώνει το Οινόραμα, τονίζοντας ότι «Mπορεί να είναι ακραίο αλλά που και που είναι καλό να ακούγονται τέτοιες αλήθειες γιατί επανατοποθετούν το κρασί σε ένα εμπορικό πλαίσιο. Το κρασί είναι ένα προϊόν που πρέπει να πουληθεί. Δεν αρκεί να είναι το καλύτερο κρασί του κόσμου, πρέπει και να ανταποκρίνεται στη ζήτηση

Το Οινόραμα κάλεσε λοιπόν φέτος τους δύο βρετανούς ειδικούς με τις εντελώς διαφορετικές προσεγγίσεις μεταξύ τους να μιλήσουν στους έλληνες οινοπαραγωγούς και να τους δώσουν κατευθύνσεις για το πώς θα μπορούσαν να βρουν τη δική τους «γωνιά» στη διεθνή αγορά του κρασιού.

Τη θέση τους στην έκθεση είχαν όμως και τα Ελαιόλαδα των Οινοποιών, τα οποία παρουσιάστηκαν σε ένα ομαδικό σταντ από την Μαρία Κατσούλη, μοναδική «Olive Oil Sommelier» της Ελλάδας και διευθύντρια του διεθνούς διαγωνισμού ελαιολάδου «Athena International Olive Oil Competition». Γιατί συχνά το ελαιόλαδο ως προϊόν ενδιαφέρει τους ίδιους αγοραστές ενώ επίσης συχνά η αμπελοοινική δραστηριότητα επεκτείνεται και στην παραγωγή ελαιολάδου, πράγμα που σε πολλές περιοχές της Ιταλίας είναι κανόνας.

Oinorama_semeli
Μονοποικιλιακά και blends, ερυθρά, λευκά και ροζέ κρασιά, αφρώδη και επιδόρπια γλυκά αλλά και αποστάγματα από όλη την Ελλάδα παρουσιάστηκαν στο φετινό Οινόραμα

Ενδιαφέρον είχε και η δράση «ΕλλΟινικό Εστιατόριο» ή «GreekWineResto», μία από τις πιο ενδιαφέρουσες πρωτοβουλίες της Vinetum, που παρουσιάστηκε σε συνεργασία με τον βραβευμένο οινοχόο Νικόλα Γιαννόπουλο και τον δημοσιογράφο γεύσης Τάσο Μιτσελή.  Στόχος της δράσης είναι η επιβράβευση εστιατορίων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με σοβαρή λίστα ελληνικών κρασιών, η ενημέρωση Ελλήνων καταναλωτών και ξένων οινόφιλων για την ύπαρξη τους, η δημιουργία ενός παγκόσμιου δικτύου «GreekWineResto.com» (ΕλλΟινικό Εστιατόριο), με τα εστιατόρια αυτά και τέλος η δημιουργία κινήτρων για την οινική αναβάθμιση κάθε σοβαρού εστιατορίου της Ελλάδας.

Τέλος αμέσως μετά το πέρας της έκθεσης τη Δευτέρα το βράδυ άρχισε στην Αθήνα η εβδομάδα κρασιού Athens Wine Week,  μια σειρά εκδηλώσεων που οργανώνονται για τρίτη συνεχή χρονιά με αφορμή το Οινόραμα. Το κρασί θα πρωταγωνιστήσει στην Αθήνα μέχρι και την Κυριακή 19/3/17. Οινοπαραγωγοί και γευσιγνώστες συνεργάζονται με εστιατόρια, κάβες, wine bars και σχολές κρασιού που φιλοξενούν οινικά δρώμενα υψηλής ποιότητας και μενού σε ειδικές τιμές ειδικά σχεδιασμένα για να ικανοποιήσουν το ενδιαφέρον για οινική γνώση και τη διάθεσή του κοινού για δοκιμές κρασιού και food pairing. Δείτε το πλήρες πρόγραμμα των εκδηλώσεων στο www.athenswineweek.gr.