772
Αεροσκάφη της Delta «παρκαρισμένα» σε αεροδρόμιο | REUTERS/Nick Oxford

«Βροχή» κρατικών δισ. για διάσωση αεροπορικών εταιρειών

Protagon Team Protagon Team 14 Μαΐου 2020, 08:35
Αεροσκάφη της Delta «παρκαρισμένα» σε αεροδρόμιο
|REUTERS/Nick Oxford

«Βροχή» κρατικών δισ. για διάσωση αεροπορικών εταιρειών

Protagon Team Protagon Team 14 Μαΐου 2020, 08:35

Με τα περισσότερα αεροπλάνα καθηλωμένα στο έδαφος η κατάσταση στις αερομεταφορές είναι ζοφερή καθώς η εναέρια κυκλοφορία έχει καταρρεύσει με μείωση της τάξης του 90-95%.

Με την έρευνα της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ) να υπολογίζει ότι 25 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στον τομέα των αερομεταφορών και συναφείς τομείς, κινδυνεύουν σε ολόκληρο τον κόσμο και πολλές αεροπορικές να βρίσκονται στο χείλος του γκρεμού, οι κρατικές διασώσεις αερομεταφορέων όπως η Air France/KLM και η Lufthansa είναι πλέον… γεγονός.

Που σημαίνει πως αυτοί που θα βγάλουν το φίδι από την τρύπα θα είναι πάλι οι απλοί (φορολογούμενοι) πολίτες.

Δημοσίευμα του Spiegel αναφέρει πως η Lufthansa διαπραγματεύεται «πακέτο» διάσωσης ύψους περίπου 10 δισ. ευρώ το οποίο θα οδηγήσει στον έλεγχο μεριδίου 25,1% της εταιρείας από το γερμανικό Δημόσιο.

Από το συνολικό ποσό, 5,5 δισ. ευρώ θα δοθούν υπό τη μορφή μετοχών, ενώ πάνω από 3,5 δισ. ευρώ σε δάνεια θα χορηγηθούν από την κρατική τράπεζα Kreditanstalt für Wiederaufbau (KFW).

Με ζημιά 1,8 δισ. να έχει ήδη ενσκήψει στη Air France / KLM λόγω κορονοϊού (πενταπλάσια σε σύγκριση με αυτή των 324 εκατομμυρίων ευρώ που καταγραφόταν έναν χρόνο νωρίτερα), η εταιρεία έχει ζητήσει έως και 11 δισ. ευρώ από τη γαλλική και ολλανδική κυβέρνηση.

Ειδικότερα η AirFrance, το 14% της οποίας ανήκει στο κράτος, διαπραγματεύεται πακέτο βοήθειας ύψους 7 δισ. με την γαλλική κυβέρνηση, χωρίς όμως να εξετάζει την πιθανότητα κρατικοποίησής της αεροπορικής.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο  γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρινό Λεμέρ, η βοήθεια θα δοθεί με τη μορφή δανείων: 4 δισ. τραπεζικά δάνεια με κρατική εγγύηση και άλλα 3 δισ. απευθείας από το κράτος.

Επιπλέον 2 έως 4 δισ. ευρώ αναμένεται να δώσει και η ολλανδική κυβέρνηση (η οποία κατέχει το 13% της KLM) για την στήριξη του αερομεταφορέα, σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών της χώρας, Βόπκε Χούκστρα.

Δάνεια ύψους 1,1 δισ. ευρώ εξασφάλισε και η IAG, η μητρική εταιρεία της British Airways, για τον ισπανικό βραχίονα της, τις γνωστές Iberia and Vueling: 750 εκατ. ευρώ για την Iberia και 260 εκατ ευρώ για την Vueling.

Αυτή η εβδομάδα θα είναι επίσης καθοριστική για την Norwegian Air Shuttle ASA, η οποία ήδη ξεκίνησε την διαδικασία πτώχευσης για τέσσερα τμήματα της εταιρείας.

Εκτιμάται ότι χρειάζονται 3 δισεκατομμύρια κορώνες (282 εκατομμύρια δολάρια) κρατικής ενίσχυσης για την διάσωσή της.

Αεροσκάφη της Airfrance «παρκαρισμένα» στο αεροδρόμιο Σαρλ Ντε Γκωλ

Κρατικές ενισχύσεις-«δώρα» και για τις αερομεταφορείς των ΗΠΑ

Νωρίτερα, στην «διάσωση» των τεσσάρων μεγαλύτερων αερομεταφορέων της είχε προβεί και η κυβέρνηση των ΗΠΑ -και μάλιστα με τους πλέον ευνοϊκούς όρους.

Το Κογκρέσο ενέκρινε πακέτο 25 δισ. δολαρίων σε δάνεια και άλλα 25 δισ. δολάρια για «υποστήριξη μισθοδοσίας».

Ειδικότερα, ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας των ΗΠΑ, American Airlines, έχει εξασφαλίσει ενίσχυση ύψους 5,8 δισ. δολαρίων τα οποία θα διατεθούν για μισθοδοσίες των 130.000 εργαζομένων της.

Παράλληλα βέβαια διαπραγματεύεται τους όρους για ένα ξεχωριστό ομοσπονδιακό δάνειο 4,75 δισ. δολαρίων.

Περί τα 5 δισ. δολάρια σε επιχορηγήσεις και δάνεια χαμηλού επιτοκίου αναμένεται να λάβει η United Airlines, η τρίτη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία των ΗΠΑ.

Κρατική ενίσχυση ύψους 3,2 δισ. δολαρίων (2,3 δισ. για μισθολογική στήριξη και δεκαετές δάνειο χαμηλού επιτοκίου ύψους 1 δισ.) αναμένεται να λάβει και η Southwest Airlines, ο αερομεταφορέας με έδρα το Ντάλας την ώρα που διαπραγματεύεται και δάνειο 2,6 δισ. δολαρίων.

Σε συμφωνία με το υπουργείο Οικονομικών για ενίσχυση ύψους 5,4 δισ. δολαρίων (συμπεριλαμβανομένου 10ετούς άνευ εγγυήσεων δανείου ύψους 1,6 δισεκατομμυρίων) κατέληξε και η Delta Airlines.

«Ας κάνουμε μια γενική παραδοχή: οποιοσδήποτε τύπος κρατικής βοήθειας σε μια επιχείρηση αποτελεί άμεσα ή έμμεσα και βοήθεια προς τους μετόχους και τους πιστωτές της», σημειώνει σε σχετικό άρθρο γνώμης το Bloomberg, προσθέτοντας ότι «ωστόσο το ζήτημα είναι η έκταση αυτού του οφέλους και το κόστος του για τον φορολογούμενο. Η ενίσχυση στους αερομεταφορείς είναι ιδιαίτερα ευεργετική για τους επενδυτές και αντίστοιχα δαπανηρή για τους φορολογούμενους, διότι το μεγαλύτερο μέρος της – για την ακρίβεια το 70% – δεν απαιτείται να επιστραφεί καθώς το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ αποφάσισε ότι μόνο το 30% του συνόλου της βοήθειας προς κάθε ξεχωριστή αεροπορική εταιρεία θα απαιτηθεί να αποπληρωθεί».

Να θυμίσουμε ότι αίτημα για κρατική ενίσχυση, χωρίς όμως αντίκρυσμα, είχε καταθέσει ευθύς εξαρχής και η Virgin Atlantic του Ρίτσαρντ Μπράνσον, η οποία αποτελεί την πρώτη αεροπορική εταιρεία που κατέρρευσε υπό το βάρος της πανδημίας.

Μάλιστα, ο Μπράνσον είχε προσφέρει ως ενέχυρο το νησί του στην Καραϊβική σε όποια κυβέρνηση του δώσει δάνειο που θα γλυτώσει από πτώχευση τις αεροπορικές του εταιρείες Virgin Atlantic και Virgin Australia.

Πλέον, οι ειδικοί διαχειριστές της Deloitte, οι οποίοι έχουν αναλάβει την εδρεύουσα στο Μπρίσμπεϊν αεροπορική εταιρεία, θέτουν ως στόχο την αναδιάρθρωση της επιχείρησης και την εξεύρεση νέων ιδιοκτητών εντός των επόμενων μηνών, με 10 και πλέον σχήματα να έχουν εκφράσει ήδη ενδιαφέρον.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...