280
Ο Καρλ Κράτσαϊζεν ανάμεσα στα πορτρέτα των Ανδρέα Μιαούλη (πάνω αριστερά) , Κωνσταντίνου Κανάρη (κάτω αριστερά), Γεώργιου Καραϊσκάκη (κάτω δεξιά) και Ιωάννη (Τριανταφύλλου) Μακρυγιάννη (πάνω δεξιά) τα οποία ο ίδιος φιλοτέχνησε | CreativeProtagon

Καρλ Κράτσαϊζεν: χάρισε τη μορφή των ηρώων στην αιωνιότητα

Αντώνης Πανούτσος Αντώνης Πανούτσος 24 Μαρτίου 2021, 21:08
Ο Καρλ Κράτσαϊζεν ανάμεσα στα πορτρέτα των Ανδρέα Μιαούλη (πάνω αριστερά) , Κωνσταντίνου Κανάρη (κάτω αριστερά), Γεώργιου Καραϊσκάκη (κάτω δεξιά) και Ιωάννη (Τριανταφύλλου) Μακρυγιάννη (πάνω δεξιά) τα οποία ο ίδιος φιλοτέχνησε
|CreativeProtagon

Καρλ Κράτσαϊζεν: χάρισε τη μορφή των ηρώων στην αιωνιότητα

Αντώνης Πανούτσος Αντώνης Πανούτσος 24 Μαρτίου 2021, 21:08

Ο Καρλ Κράτσαϊζεν είναι από τους σημαντικότερους άγνωστους ήρωες της σύγχρονης Ελλάδας. Ηταν βαυαρός αξιωματικός του πεζικού και ερασιτέχνης ζωγράφος που ήρθε στην Ελλάδα το 1826 μαζί με 11 ακόμα βαυαρούς αξιωματικούς για να πολεμήσει για την ανεξαρτησία της χώρας. Στην διάρκεια της παραμονής του πήρε μέρος στην πολιορκία της Ακροπόλεως και την μάχη του Φαλήρου αλλά το σημαντικό είναι ότι σχεδίαζε.

Σκηνές των στρατοπέδων, στολές, φορεσιές αλλά κυρίως τα πορτρέτα των ηρώων του 1821. Αυτά τα πορτρέτα των εκδόσεων «Αστήρ» του Αλ. & Ε. Παπαδημητρίου, που κοτσωμένα σε χαρτόνι στους τοίχους υποδεχόντουσαν τους μαθητές στην πρώτη δημοτικού. Τόσο απαραίτητα και τόσο συνδεμένα με τις παιδικές μνήμες όσο ο πίνακας και τα θρανία.

Επίσης για τα 200 χρόνια από το 1821 θα έπρεπε να υπάρξει μια επετειακή έκδοση των επτά λευκωμάτων του Κράτσαϊζεν. Τα οποία είχαν εκδοθεί στην Βαυαρία με τίτλο «Bildmisse ausgezeichneler Griechen und Philhellenen, nebst einigen Ansichten und Trachten». Ως επετειακή αναφέρεται η έκδοση του Ιδρύματος της Τραπέζης της Ελλάδος, στην πραγματικότητα όμως είναι έκδοση του 1996 με επανεκδόσεις. Οσο για το «21, είκοσι σχέδια του Καρλ Κράτσαϊζεν» της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών είναι του 1971 συνοπτικό και φυσικά εξαντλημένο.

Η σημασία του Καρλ Κράτσαϊζεν δεν είναι κυρίως καλλιτεχνική αλλά εθνική. Οσο ο πίνακας του Ντελακρουά «Η ελευθερία οδηγεί τον λαό» είναι συνδεδεμένος με την Γαλλική Δημοκρατία τόσο και οι προσωπογραφίες των αγωνιστών είναι συνδεδεμένες με την Επανάσταση του 1821. Για κάθε Ελληνα τόσο οικείες όσο οι φωτογραφίες των προγόνων του. Για τα 200 χρόνια από το 1821 μια ιδέα θα ήταν η ονομασία από τον Δήμο Αθηναίων του μικρού πάρκου της Εθνικής Πινακοθήκης σε «Πάρκο Καρόλου Κράτσαϊζεν». Απότιση φόρου τιμής στον πιο άγνωστο – γνωστό ήρωα του αγώνα της ανεξαρτησίας

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News