1201
Οι συντελεστές του φιλμ «Everything Everywhere All at Once» («Τα πάντα όλα») πανηγυρίζουν επί σκηνής | Reuters/Carlos Baria

Οσκαρ: Σχεδόν τα… πάντα κέρδισε το «Τα πάντα όλα»

Protagon Team Protagon Team 13 Μαρτίου 2023, 06:35
Οι συντελεστές του φιλμ «Everything Everywhere All at Once» («Τα πάντα όλα») πανηγυρίζουν επί σκηνής
|Reuters/Carlos Baria

Οσκαρ: Σχεδόν τα… πάντα κέρδισε το «Τα πάντα όλα»

Protagon Team Protagon Team 13 Μαρτίου 2023, 06:35

Εφέτος δεν είχε ούτε χαστούκια, ούτε άλλες φαιδρότητες. Η 95η τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ ήταν προσεγμένη -και αναμενόμενη: η κωμωδία «Everything Everywhere All at Once» («Τα πάντα όλα») που ξεκίνησε τη βραδιά στο Λος Αντζελες με 11 υποψηφιότητες, μέτρησε επτά βραβεία, μεταξύ των οποίων και αυτά της Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Σεναρίου.

Οι Ντάνιελ Σάινερτ και Ντάνιελ Κουάν εξασφάλισαν το περιπόθητο Οσκαρ Σκηνοθεσίας –όπως και αυτό του Σεναρίου– για την αντισυμβατική κωμωδία που δημιιούργησαν.

Οι «δυο Ντάνιελ» ευχαρίστησαν τις μητέρες τους και τους συντελεστές της ταινίας παραλαμβάνοντας το βραβείο τους. Οι υπόλοιποι διεκδικητές ήταν οι Στίβεν Σπίλμπεργκ («The Fabelmans»), Τοντ Φιλντ («Tar»), Μάρτιν Μακντόνα («Τα πνεύματα του Ινισέριν») και Ρούμπεν Έστλουντ («Το τρίγωνο της θλίψης»).

Στα βραβεία των ερμηνειών, τα εφετινά Οσκαρ ήταν αυτά της μεγάλης επιστροφής –ή και της εκδίκησης αδικημένων ή εξαφανισμένων ηθοποιών.

Η Μισέλ Γιό, από τη Μαλαισία, τιμήθηκε με το Oσκαρ α’ γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της στο φιλμ «Τα πάντα όλα» και έγινε η πρώτη ηθοποιός από την Ασία που εξασφαλίζει το βραβείο αυτό στα 95 χρόνια του θεσμού.

«Για όλα τα μικρά αγόρια και τα μικρά κορίτσια που μοιάζουν σαν εμένα και μας βλέπουν απόψε, αυτός είναι φάρος ελπίδας και πιθανοτήτων. Είναι απόδειξη πως μπορείς να κάνεις μεγάλα όνειρα και πως τα όνειρα μπορεί να γίνουν πραγματικότητα», είπε η Γιό παραλαμβάνοντας το βραβείο. «Και, κυρίες, μην αφήσετε κανέναν να σας πει ποτέ πως έχετε αφήσει πίσω τα καλύτερά σας χρόνια», πρόσθεσε με νόημα, η 60χρονη ηθοποιός, η οποία στη δεκαετία του 1990 ήταν αστέρι ταινιών δράσεων παραγωγής Χονγκ Κονγκ και έφτασε μέχρι να πρωταγωνιστήσει στο πλευρό του Πιρς Μπρόσναν στο τζεϊμσποντικό «Tomorrow Never Dies» (1997).

Η Μισέλ Γιό με το Όσκαρ α’ γυναικείου ρόλου (Reuters)

Οι άλλες διεκδικήτριες του βραβείου ήταν οι Κέιτ Μπλάνσετ («Tar»), Ανα ντε Αρμας («Blonde»), Αντρια Ράιζμπορο («Leslie») και Μισέλ Γουίλιαμς («The Fabelmans»).

Δεκαετίες αφότου μεσουρανούσε στο Χόλιγουντ, η 64χρονη αμερικανίδα ηθοποιός Τζέιμι Λι Κέρτις έλαβε βραβείο Οσκαρ β’ γυναικείου ρόλου για την ενσάρκωση στυφής εφοριακού στο «Everything Everywhere All at Once».

H Τζέιμι Λι Κέρτις με τη Μισέλ Γιό, διασκεδάζουν μετά τη βράβευσή τους με Οσκαρ για τις ερμηνείες τους στο «Τα πάντα όλα» (Reuters)

Η ελεύθερη ερμηνεία της Ντέιρντρε, μοναχικής και ψυχαναγκαστικής υπαλλήλου του IRS, που μεταμορφώνεται σε παθιασμένη ερωμένη σε εναλλακτικό σύμπαν όπου οι άνθρωποι έχουν… χοτ-ντογκ για δάχτυλα, της χάρισε το αγαλματίδιο. Κέρδισε τις ανταγωνίστριές της: Aντζελα Μπάσετ («Black Panther: Wakanda Forever»), Κέρι Κόντον («Τα πνεύματα του Ινισέριν») Χονγκ Τσάου («Η φάλαινα») και Στέφανι Χσου («Τα πάντα όλα»)

Ο Κε Χούι Κουάν, αμερικανός ηθοποιός με καταγωγή από το Βιετνάμ, έλαβε βραβείο Οσκαρ β’ ανδρικού ρόλου για την ενσάρκωση του λιγάκι αδέξιου συζύγου με απρόσμενες δυνατότητες στην αντισυμβατική κωμωδία «Τα πάντα όλα».

«Η μητέρα μου είναι 84 ετών. Βλέπει (την τελετή) στο σπίτι. Μαμά, κέρδισα Οσκαρ!», είπε δακρυσμένος ο ηθοποιός που έκανε ντεμπούτο στα 12 του, στην ταινία «Ο Ιντιάνα Τζόουνς και ο ναός του χαμένου θησαυρού» (1984), για να ακολουθήσουν τα «Goonies» (1985) και έπειτα η… σιωπή.

Τέσσερις δεκαετίες μετά το δεύτερο «Ιντιάνα Τζόουνς» ο Κε Χούι Κουάν παίρνει Οσκαρ και μια γλυκιά εκδίκηση (Reuters)

Ο Κε Χούι Κουάν πήρε μια θριαμβευτική εκδίκηση από μια βιομηχανία που τον είχε ξεχάσει — αν δεν τον είχε παραμερίσει. Ως αυτό το φιλμ, είχε ούτε λίγο ούτε πολύ εγκαταλείψει το επάγγελμα, ελλείψει ρόλων στο Χόλιγουντ για ασιάτες άνδρες ηθοποιούς. Εβγαζε τα προς το ζην κάνοντας άλλες δουλειές. Το βράδυ της Κυριακής (ξημερώματα Δευτέρας, ώρα Ελλάδος), αναφώνησε: «Οι Goonies δεν λένε ποτέ “πέθανες”»…

Μια μεγάλη επιστροφή ήταν και αυτή του καναδοαμερικανού ηθοποιού Μπρένταν Φρέιζερ, 54 ετών, ο οποίος τιμήθηκε με το Οσκαρ α’ ανδρικού ρόλου για την ενσάρκωση του Τσάρλι, του παχύσαρκου, απομονωμένου καθηγητή αγγλικών στο εξαιρετικό φιλμ «Η φάλαινα».

Ο Μπρένταν Φρέιζερ με το χρυσό αγαλματίδιο για τη συγκλονιστική ερμηνεία του στη «Φάλαινα» (Reuters)

Ο πάλαι ποτέ σταρ φιλμ δράσης τα χρόνια του 1990, γνωστός ιδίως για τη σειρά ταινιών «Η μούμια», που βίωσε πολλά προβλήματα υγείας, απώλειες, ενώ κατηγορήθηκε για σεξουαλική επίθεση, κατάφερε θεαματική επιστροφή, αποσπώντας ένα από τα πιο περίβλεπτα βραβεία της Ακαδημίας. Οι άλλοι υποψήφιοι ήταν οι Όστιν Μπάτλερ («Elvis»), Κόλιν Φάρελ («Τα πνεύματα του Ινισέριν»), Πολ Μέσκαλ («Aftersun»), και Μπιλ Νάι («Αισθάνομαι ζωντανός»).

Τέσσερα Οσκαρ μέτρησε το «Ουδέν νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο», η εξαιρετική μεταφορά στη μεγάλη οθόνη στα γερμανικά του αντιπολεμικού μυθιστορήματος του Εριχ Μαρία Ρεμάρκ. Η συγκλονιστική αναπαράσταση της φρίκης του A’ Παγκοσμίου Πολέμου, έλαβε μεταξύ άλλων το βραβείο Καλύτερης Ξένης Ταινίας.

Παραγωγή του Netflix, η ταινία μεγάλου μήκους είναι η τρίτη μεταφορά του αριστουργήματος της παγκόσμιας λογοτεχνίας στη μεγάλη οθόνη, όμως η πρώτη στη γλώσσα του Γκέτε, αυτή στην οποία το έγραψε ο δημιουργός του. Διαγωνιζόταν με τις ταινίες «Αργεντινή 1985», «Close», «EO» και «The Quiet Girl».

Το «Ουδέν νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο» τιμήθηκε επίσης με Όσκαρ Καλύτερης Μουσικής, Διεύθυνσης Παραγωγής και Διεύθυνσης Φωτογραφίας.

Το Οσκαρ ντοκιμαντέρ έλαβε το «Ναβάλνι», για την δηλητηρίαση του ρώσου αντιπολιτευόμενου και τη φυλάκισή του μετά την επιστροφή του το 2021. Μαζί με τον σκηνοθέτη Ντάνιελ Ρόχερ το παρέλαβε η σύζυγός του Γιούλια Ναβάλναγια, ευχόμενη ο Αλεξέι Ναβάλνι και η χώρα της να ανακτήσουν την «ελευθερία».

Η βραδιά δεν είχε κανένα απρόοπτο όπως το περσινό χαστούκι του Γουίλ Σμιθ στον κωμικό Κρις Ροκ, αν και έκανε αρκετά αστεία για αυτό το επεισόδιο ο παρουσιαστής της τελετής Τζίμι Κίμελ: «Αν κανείς σε αυτή την αίθουσα διαπράξει κάποια βιαιότητα», είπε σαρκαστικά ο αστέρας της νυχτερινής τηλεοπτικής ζώνης στις ΗΠΑ, «θα λάβει βραβείο α’ ανδρικού ρόλου και θα του επιτραπεί να εκφωνήσει ομιλία 19 λεπτών».

Η Ακαδημία επικρίθηκε επειδή επέτρεψε πέρυσι στον Σμιθ να λάβει το βραβείο του και να απευθυνθεί στο κοινό. Προτού να του απαγορεύσει την παρουσία στις τελετές απονομής των βραβείων για δέκα χρόνια.

Οπως σημείωσε και ο Κίμελ ήταν η πρώτη φορά μετά από τα χρόνια της πανδημίας της Covid-19, που τα Οσκαρ απονέμονται σε μια κανονική χρονιά, με τον κόσμο να είναι ελεύθερος να πάει στους κινηματογράφους να δει τις ταινίες –οι εισπράξεις στα ταμεία σχεδόν διπλασιάστηκαν το 2022 σε σύγκριση με το 2021– και το εντυπωσιακό ήταν πως μόνο στις κατηγορίες των ηθοποιών μετρήθηκαν 16 που ήταν για πρώτη φορά υποψήφιοι –μια ένδειξη της προσπάθειας που κάνει η βιομηχανία του θεάματος να επανεφεύρει τον εαυτό της ύστερα από μια τέτοια κρίση.

Τα βραβεια των 95ων Οσκαρ

Όσκαρ καλύτερης ταινίας: «Τα πάντα όλα»

Όσκαρ σκηνοθεσίας: Ντάνιελ Κουάν, Ντάνιελ Σάινερτ («Τα πάντα όλα»)

Όσκαρ Α΄ γυναικείου ρόλου: Μισέλ Γιο («Τα πάντα όλα»)

Όσκαρ Α΄ ανδρικού ρόλου: Μπρένταν Φρέιζερ («Η φάλαινα»)

Όσκαρ Β΄ γυναικείου ρόλου: Τζέιμι Λι Κέρτις («Τα πάντα όλα»)

Όσκαρ Β΄ ανδρικού ρόλου: Κε Χούι Κουάν («Τα πάντα όλα»)

Όσκαρ ξένης ταινίας: «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο» (Γερμανία)

Όσκαρ καλύτερης ταινίας animation: «Πινόκιο του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο»

Όσκαρ ντοκιμαντέρ: «Ναβάλνι»

Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου: «Τα πάντα όλα»

Όσκαρ καλύτερου προσαρμοσμένου σεναρίου: «Women Talking» (Σάρα Πόλι)

Όσκαρ καλύτερης μουσικής: «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο»

Όσκαρ καλύτερης φωτογραφίας: «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο»

Όσκαρ οπτικών εφέ: «Avatar: The Way of Water»

Όσκαρ ήχου: «Top Gun: Maverick»

Όσκαρ καλύτερου μοντάζ: «Τα πάντα όλα»

Όσκαρ σχεδιασμού παραγωγής: «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο»

Όσκαρ καλύτερων κοστουμιών: «Black Panther: Wakanda Forever»

Όσκαρ καλύτερου μακιγιάζ: «Η φάλαινα»

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...