Ο αλγόριθμος «κατέρριψε» ήδη τους πιλότους
Ο αλγόριθμος «κατέρριψε» ήδη τους πιλότους
Στον αέρα πάνω από την πόλη Πσκοφ της βορειοδυτικής Ρωσίας, τέσσερα μαχητικά αεροσκάφη παίρνουν θέσεις για αερομαχία. Τα δύο αεροσκάφη της κόκκινης ομάδας, που πιλοτάρονται –μέσω προσομοιωτών– από επαγγελματίες πιλότους μαχητικών, στρίβουν απότομα και πραγματοποιούν έναν επιδέξιο ελιγμό σε μια προσπάθεια να ξεφύγουν από τα δύο μαχητικά της μπλε ομάδας που τα καταδιώκουν.
Το ένα από τα κόκκινα καταφέρνει να αποφύγει έναν πύραυλο αέρος – αέρος και να εξαπολύσει αντεπίθεση. Ομως ύστερα από πέντε λεπτά, ο πιλότος του βλέπει την οθόνη του προσομοιωτή του να γεμίζει φλόγες, καθώς το αεροσκάφος του έχει μόλις πληγεί, ενώ αμέσως μετά πλήττεται και το δεύτερο αεροσκάφος της κόκκινης ομάδας.
Οσο για τον νικητή της αερομαχίας, είναι ένας αλγόριθμος Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) ο οποίος απέκτησε τη συσσωρευμένη εμπειρία επαγγελματιών πιλότων μαχητικών αεροσκαφών μέσα σε μόλις λίγες ώρες, σύμφωνα με τους προγραμματιστές του.
Τώρα η Helsing, μια γερμανοβρετανική νεοφυής επιχείρηση που χαρακτηρίζεται ευρέως ως η μεγάλη ελπίδα της ευρωπαϊκής αμυντικής τεχνολογίας, ενσωματώνει αυτόν τον εξαιρετικά ικανό στις αερομαχίες αλγόριθμο σε αυτό που ελπίζει πως σχετικά σύντομα θα είναι το πρώτο μη επανδρωμένο μαχητικό αεροσκάφος ΤΝ στον Δυτικό κόσμο.
«Είδαμε τα αποτελέσματα: τροφοδοτώντας αυτό το πράγμα με δεδομένα [πτήσεων] για ένα Σαββατοκύριακο, μπορείτε να δημιουργήσετε έναν πιλότο με εμπειρία μιας ζωής ή και περισσότερο. Πρόκειται για πραγματική επανάσταση», είπε στους λονδρέζικους Times o Τόμας Εντερς, πρώην επικεφαλής της Airbus και νυν μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Helsing.
Το μη επανδρωμένο αεροσκάφος CA-1 Europa, ένα πρωτότυπο μοντέλο που αποκαλύφθηκε την περασμένη Πέμπτη στη Βαυαρία, έχει σχεδιαστεί με τρόπο ώστε να είναι αρκετά φθηνό για να επιτίθεται σε εχθρικούς στόχους σε σμήνη έως και εκατό αεροσκαφών χωρίς να τίθενται σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές.
Οπως εξηγείται στο βρετανικό δημοσίευμα, η ιδέα είναι να συνδυαστεί η αναλωσιμότητα των σημερινών drones με την ταχύτητα και την ευελιξία των αποκαλούμενων «loyal wingmen», ημιαυτόνομων μη επανδρωμένων αεροσκαφών ΤΝ που στο μέλλον πρόκειται να συνοδεύουν επικουρικά μαχητικά αεροσκάφη νέας γενιάς, όπως το F-47 της Boeing και το Tempest, τα οποία αναπτύσσουν από κοινού Βρετανία, Ιταλία και Ιαπωνία.
«Πρόκειται για την κορυφαία συμμετοχή της Ευρώπης σε έναν τεχνολογικό αγώνα δρόμου», σχολιάζουν οι Times, σημειώνοντας πως η Κίνα έχει ήδη αρχίσει να αναπτύσσει παρόμοια οπλικά συστήματα, ενώ οι δοκιμαστικές πτήσεις του πρώτου αμερικανικού αεροσκάφους τύπου «loyal wingman» (η επίσημη ονομασία του είναι «συνεργατικό αεροσκάφος μάχης») μπορεί να ξεκινήσουν ακόμη και τον επόμενο μήνα.
Το επείγον της κατάστασης κατέστη σαφές από τις ρωσικές εισβολές στον εναέριο χώρο της Πολωνίας, της Ρουμανίας, της Εσθονίας και της Δανίας τις προηγούμενες τρεις εβδομάδες. Επιπλέον, οι Ευρωπαίοι είναι, εκ των πραγμάτων, ολοένα πιο επιφυλακτικοί με τον Τραμπ και την εξάρτησή τους από τις ΗΠΑ για εξοπλισμό.
«Η ωραία διεθνής τάξη που βασίζεται σε κανόνες, την οποία αγαπάμε τόσο πολύ εμείς οι Γερμανοί, έχει σε μεγάλο βαθμό καταστραφεί», ανέφερε στη βρετανική εφημερίδα ο Τόμας Εντερς. «Οποιες πιρουέτες και αν κάνει ο πρόεδρος [Τραμπ] αυτές τις μέρες, εάν προσέξουμε, αυτό που λέει είναι: “Βγάλτε τα πέρα μόνοι σας”. Αποστασιοποιείται από την Ευρώπη. Στην παρούσα κατάσταση αυτό είναι κάτι παραπάνω από επικίνδυνο. Θα μπορούσε να ανοίξει σημαντικά την όρεξη του Πούτιν.
»Αυτή τη στιγμή διεξάγουμε περιστασιακά μια δειλή συζήτηση στη χώρα μας: “Θεέ μου, τώρα πρέπει να επανεξοπλίσουμε πολύ γρήγορα τις ένοπλες δυνάμεις μας – θα πρέπει να αγοράσουμε αμερικανικό εξοπλισμό πάση θυσία, επειδή δεν μπορούμε να αγοράσουμε κανένα από τα δικά μας προϊόντα”. Τίποτα δεν θα μπορούσε να είναι πιο λάθος», επισήμανε o γερμανός πρώην CEO της Airbus, ο οποίος είναι επίσης πρόεδρος του Γερμανικού Συμβουλίου Εξωτερικών Σχέσεων, μιας από τις πιο σημαντικές δεξαμενές σκέψης της Γερμανίας με εστίαση στην εξωτερική πολιτική.
Το πρωτότυπο μοντέλο του CA-1 Europa, τα αποκαλυπτήρια του οποίου έγιναν την Πέμπτη σε εργοστάσιο της γερμανικής αεροναυπηγικής εταιρείας Grob, αναπτύχθηκε σε περίπου 14 εβδομάδες. Εχει μήκος 11 μέτρα, άνοιγμα φτερών 10 μέτρα και ζυγίζει περίπου τέσσερις τόνους. Πιλοτήριο δεν υπάρχει, ενώ θα μπορεί να φέρει μια ποικιλία συστημάτων για αποστολές αναγνώρισης, ηλεκτρονικό πόλεμο και επιχειρήσεις κρούσης. Οσο για κόστος του, ο Τόρστεν Ρέιλ, συνδιευθύνων σύμβουλος της Helsing, έκανε λόγο για «κλάσμα» των 70-100 εκατομμυρίων που κοστίζει ένα σύγχρονο μαχητικό αεροσκάφος.
Ο Γκούντμπερτ Σερφ, συνιδρυτής της Helsing, δήλωσε ότι το αεροσκάφος αναπτύχθηκε με το σκεπτικό ότι το ΝΑΤΟ δεν θα μπορούσε να εμπλακεί σε έναν πόλεμο φθοράς παρόμοιο με τον πόλεμο στην Ουκρανία και πως η Βορειοατλαντική Συμμαχία θα έπρεπε να καθορίσει την έκβαση οποιασδήποτε σύγκρουσης εντός δύο εβδομάδων μέσω της αριθμητικής και της τεχνολογικής υπεροχής.
«Η ισχύς μας έγκειται στην ασυμμετρία», πρόσθεσε. «Περισσότερα από τα ίδια παλιά [οπλικά συστήματα] δεν είναι αρκετά… Ενα σμήνος [μαχητικών ΤΝ] μπορεί να σαρώσει τον εχθρό χάρη στην καθαρή αριθμητική κυριαρχία και τους πολύπλοκους, συντονισμένους ελιγμούς», εξήγησε
Η πρώτη πτήση του πρώτου ευρωπαϊκού μη επανδρωμένου μαχητικού αεροσκάφους ΤΝ δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί πριν από το 2027. Ωστόσο η γερμανική εταιρεία εκτιμά πως οι αεροπορικές δυνάμεις θα αρχίσουν να χρησιμοποιούν τα εν λόγω μη επανδρωμένα και εξαιρετικά προηγμένα οπλικά συστήματα μέσα στην επόμενη πενταετία.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
