1172
| Instagram/CreativeProtagon

Πόσα βιβλία χωρούν κάτω από την Ακρόπολη;

Ελευθερία Κόλλια Ελευθερία Κόλλια 24 Απριλίου 2018, 10:53

Πόσα βιβλία χωρούν κάτω από την Ακρόπολη;

Ελευθερία Κόλλια Ελευθερία Κόλλια 24 Απριλίου 2018, 10:53

Την ώρα που ο συρμός του μετρό ορμούσε στη στάση «Ακρόπολη», η λεπτεπίλεπτη γυναίκα, με τα μακριά μαλλιά, βγαλμένη θαρρείς από τον κόσμο της Τζέιν Όστεν, έκλεισε το βιβλίο – Φίλιπ Ροθ ήταν – το τακτοποίησε στην καστόρινη τσάντα της και τράβηξε για τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Διόλου περίεργο · μια βιβλιοφάγος κατευθυνόταν στο παγκόσμιο επίκεντρο του βιβλίου (χωρίς υπερβολές), εκεί όπου έπαιρνε και επισήμως σάρκα και οστά η ανάδειξη -από την Unesco- της Αθήνας σε «Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου 2018».

Στο Μουσείο της Ακρόπολης, το απόγευμα της Δευτέρας, η τελετή των εγκαινίων με τους επισήμους, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλου και του δημάρχου Αθηναίων Γιώργου Καμίνη. Και απ’ έξω, στον πεζόδρομο, γιορτή. Με τη Φιλαρμονική του δήμου Αθηναίων – στα κόκκινα – να παιανίζει με τούμπες, τρομπέτες και φλογέρες το «Σάμπα Καράμπα» και τέσσερις ξυλοπόδαρους να ακολουθούν σε όλο του το μήκος.

ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝΑΘΗΝΑ 2018 - ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝΑΘΗΝΑ 2018 - ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ

DA180423_1110aDA180423_1117aDA180423_1135a

«Θα πάρετε ένα;». Η φιγούρα του νεαρού με τα κατσαρά θεόρατα μαλλιά (πόσα μαλλιά!) που μοίραζε τα τεύχη του προγράμματος εκδηλώσεων του δήμου για όλο τον Απρίλιο του 2018, ήταν βγαλμένη κατευθείαν από τη σχολή Χόγκουαρτς, εκεί όπου ο Χάρι Πότερ μάθαινε ξόρκια και μαγικά. Η Τζόαν Ρόουλινγκ θα τον είχε λατρέψει.

Πρέπει να ήταν έξω από το Μερόπειο, εκεί, στον ιερό ναό της Αγίας Σοφίας Ακροπόλεως, όπου μια ενζενί έφτιαχνε σχήματα με πολύχρωμες φούσκες, απ’ αυτές που λατρεύουν τα παιδιά · και μια άλλη, καλλιτέχνης του χούλαχουπ έκανε επίδειξη στροβιλίζοντας αρμονικά φωτεινά στεφάνια γύρω από το σώμα της. Δίπλα τους, τα κόλπα δυο ζογκλέρ έκαναν τον κόσμο να χαζεύει, με κορίνες και δαχτυλίδια που έκοβαν φούρλες στον αέρα.

«H Αθήνα δικαιούται ιστορικά αυτή τη μεγάλη τιμή, την οποία θα δικαιώσουν οι προσπάθειες του δήμου, γιατί η Αθήνα είναι πόλη του βιβλίου, έχει δομή, υποδομή κι ανθρώπους, ξέρει να συνεργάζεται, ώστε να φανεί ποια είναι η αξία του βιβλίου σήμερα», έλεγε την ίδια ώρα μέσα στο κτίριο του Μουσείου ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.

tSvT5YNu
Ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος στην εκδήλωση για την Αθήνα – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου

Ο Γιώργος Καμίνης επέλεξε να δώσει τον τόνο με το μότο «Η Αθήνα γιορτάζει, η πόλη διαβάζει!». «Σκοπός της «Αθήνα 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου» είναι να εμπνεύσει, να δώσει κίνητρα για ανάγνωση και να αφήσει πολιτιστικά αποτυπώματα. Σε αυτή τη γιορτή είστε όλοι και όλες συνδιοργανωτές, μέτοχοι και καλεσμένοι», είπε χαρακτηριστικά.

Πρέπει να ‘χε τελειώσει το cocktail party στο Μουσείο, όταν στον πεζόδρομο πρόβαλε ο Σταύρος Θεοδωράκης που επέλεξε να φύγει περπατώντας. Αν δεν πήγαινε ρεμβάζοντας, μπορεί και να συναντούσε τον Γιάννη Μπέζο με τη Ναταλία Τσαλίκη, που προπορεύονταν, ανύποπτοι για τα καλλιτεχνικά δρώμενα που θα συναντούσαν («Α! Ωραία!», αναφώνησε ο ηθοποιός όταν μια περαστική φρόντισε να τον ενημερώσει), αλλά και τον ζωγράφο Κώστα Τσόκλη που απολάμβανε τη βόλτα του, συντροφιά με ένα μικρό αγόρι.

Στην ποδιά της Ακρόπολης, στο ύψος του Ωδείου Ηρώδου του Αττικού, ο κόσμος είχε στηθεί από νωρίς περιμένοντας τους jazz και swing ρυθμούς των Athens Lindy Hop. Μια αφράτη νεαρή τουρίστρια είχε καθίσει στο πεζούλι, αφήνοντας ορφανά τα πέδιλα της, με τα γυμνά της δάχτυλα να χορεύουν ήδη, μακριά από το έδαφος. Με τόση παιδική ανεμελιά και γελαστή ματιά, η Άλκη Ζέη δεν θα αρνιόταν να την κάνει ηρωϊδα της.

Την ώρα που εκεί οι μουσικοί σιγά – σιγά έπαιρναν τις θέσεις τους, έξω από το Μουσείο της Ακρόπολης η μουσική ένταση περίσσευε. Οι Batuka, με τα περίεργα κρουστά τους, είχαν αναλάβει να μετατρέψουν τον αθηναϊκό πεζόδρομο σε Σαμποδρόμιο, και την Αθήνα σε βραζιλιάνικο Ρίο. Μαζί τους μια ξυλοπόδαρη στα πορτοκαλί, από το Athens Circus Festival, κατάφερνε να χορεύει, υπακούοντας στους ξεσηκωτικούς ήχους. Λίγα μέτρα πιο κάτω, ένας συνάδελφος της με κορώνα, ίδιος ο Βασιλιάς Ληρ, μιλούσε στο κινητό.

Ο Σαίξπηρ ούτε μπορούσε να φανταστεί τη σκηνή · παρότι μέγας. Ούτε και ο Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Παρεμπιπτόντως, και οι δυο τους, σε μια σπάνια μαύρη συγκυρία για την παγκόσμια λογοτεχνία, έφυγαν από τη ζωή στις 23 Απριλίου του 1616, γεγονός που ώθησε την Unesco να καθιερώσει προς τιμήν τους τη συγκεκριμένη ημέρα ως Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου.

Στην τελετή έναρξης, τη Βουλή εκπροσώπησε ο βουλευτής Νίκος Φίλης, την κυβέρνηση η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, ενώ παρέστησαν η πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και επικεφαλής του Κινήματος Αλλαγής Φώφη Γεννηματά, ο επικεφαλής του Ποταμιού Σταύρος Θεοδωράκης, ο πρόεδρος της Δημοκρατικής Αριστεράς Θανάσης Θεοχαρόπουλος. Τον Πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας εκπροσώπησε η βουλευτής και τομεάρχης Παιδείας του κόμματος, Νίκη Κεραμέως.

D75_5295

Με σύνθημα «Η Αθήνα γιορτάζει, η πόλη διαβάζει» η πρωτεύουσα για έναν χρόνο, με περισσότερες από 250 εκδηλώσεις, θα κινείται στους ρυθμούς της αγάπης για το βιβλίο.  Μέγας δωρητής είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Χρυσοί δωρητές το Ίδρυμα Ι. Λάτση και η εταιρεία Core Α.Ε. Θεσμικοί δωρητές το Ίδρυμα Ωνάση, το Ίδρυμα ΚΙΚΠΕ (Κοινωφελές Ίδρυμα Κοινωνικού και Πολιτιστικού Έργου), το Ίδρυμα Α. Κ. Λασκαρίδη και ο ΟΣΔΕΛ (Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων Λόγου). Πολύτιμοι υποστηρικτές επίσης είναι η Aegean Airlines, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και η ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες).

Η Αθήνα κέρδισε τον τίτλο και για ένα χρόνο θα γιορτάζει διαβάζοντας, με περισσότερες από 250 εκδηλώσεις εμπνευσμένες από τον μαγικό κόσμο του βιβλίου.

«Το ερώτημα δεν είναι γιατί επελέγη η Αθήνα, αλλά γιατί δεν επελέγη νωρίτερα» είχε επισημάνει με αβρότητα από το βήμα της εκδήλωσης ο συντονιστής της UNESCO για τα θέματα βιβλίου Ίαν Ντένισον, σημειώνοντας ότι η υποψηφιότητα της Αθήνας προκρίθηκε για την ποιότητα της πρότασης, την πρόσβαση κάθε ομάδας πληθυσμού στο βιβλίο, καθώς και την ένταξη των μεταναστών και των προσφύγων στο πρόγραμμα.

Την ώρα της δύσης, λίγο προτού ανοίξουν οι πύλες του Ωδείου Ηρώδου Αττικού για την προγραμματισμένη εκδήλωση με άξονα το βιβλίο και την ποίηση, με ελεύθερη συμμετοχή του κοινού, ένας γάτος στήθηκε στα σκαλιά ενός νεοκλασικού, ποζάροντας για μια κινέζα με φωτογραφική μηχανή. Ωραίος γάτος, «αρρενωπός», χαδιάρης, και με τα όλα του. «Η ιστορία του Μιξ, του Μαξ και του Μεξ» θα είχε σαφώς ελληνική εκδοχή αν τον είχε δει εγκαίρως ο Λουίς Σεπούλδεβα.

 

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...