625
Το Μουσείο Περθ ανοίγει ξανά στις 30 Μαρτίου 2024, ύστερα από μια ανακαίνιση που κόστισε 27 εκατ. λίρες | Perth Museum

Σκωτία: Χιλιάδες χρόνια Ιστορίας ζωντανεύουν με Τεχνητή Νοημοσύνη

Protagon Team Protagon Team 31 Μαρτίου 2024, 17:05
Το Μουσείο Περθ ανοίγει ξανά στις 30 Μαρτίου 2024, ύστερα από μια ανακαίνιση που κόστισε 27 εκατ. λίρες
|Perth Museum

Σκωτία: Χιλιάδες χρόνια Ιστορίας ζωντανεύουν με Τεχνητή Νοημοσύνη

Protagon Team Protagon Team 31 Μαρτίου 2024, 17:05

Από τις 30 Μαρτίου οι επισκέπτες του Μουσείου Περθ στη Σκωτία θα έχουν την ευκαιρία να συναντήσουν εκεί τους προγόνους τους. Θα βρεθούν πρόσωπο με πρόσωπο με άνδρες και γυναίκες που έζησαν από την Εποχή του Χαλκού έως τον 16ο αιώνα.

Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Αμπερντίν κατάφεραν να ανακατασκευάσουν ψηφιακά τα πρόσωπα τεσσάρων ατόμων, δύο ανδρών και δύο γυναικών, ως αντιπροσωπευτικά δείγματα των ανθρώπων που ζούσαν στη Σκωτία χιλιάδες χρόνια πριν.

Το Μουσείο του Περθ ανοίγει ξανά ύστερα από μια μεγάλη ανακαίνιση που κόστισε 27 εκατ. λίρες και δημιουργεί μια μόνιμη έκθεση με τίτλο «Ιστορίες για Πρόσωπα» και με επίκεντρο τα τέσσερα αυτά πρόσωπα, που είναι βασισμένα σε πραγματικούς ανθρώπους που έζησαν κάποτε στην περιοχή.

Οπως γράφει το περιοδικό Smithsonian (έκδοση του ομώνυμου ιδρύματος), οι επιστήμονες ανέλυσαν ανθρώπινα υπολείμματα από τη συλλογή του μουσείου. Στη συνέχεια εφάρμοσαν ραδιοχρονολόγηση με άνθρακα, έκαναν αναλύσεις DNA, αξονικές τομογραφίες σε micro κλίμακα, οδοντιατρικές εξετάσεις, για να μάθουν περισσότερα για τη ζωή και τον θάνατο κάθε ατόμου.

Με τις μεθόδους αυτές, γράφει το περιοδικό, κατάφεραν να συλλέξουν πληροφορίες όπως το φύλο, η ηλικία και η κατάσταση της υγείας των τεσσάρων ατόμων. Δεν είχαν ολόκληρα κρανία, παρά μόνο θραύσματα κρανίων. Τα έστειλαν μαζί με όλα τα δεδομένα στον δρ Κρίστοφερ Ριν, διακεκριμένο ανθρωπολόγο με εξειδίκευση στην ιατροδικαστική και την κρανιοπροσωπική ανακατασκευή, ο οποίος ανασυνέθεσε τα τέσσερα πρόσωπα από την αρχή, συνδυάζοντας «κλασικές» και υπερσύγχρονες τεχνολογίες.

«Είναι όλα ψηφιακά και ταυτόχρονα όλα φτιαγμένα με το χέρι. Τα πρόσωπα είναι σμιλεμένα σε κερί, σαρώθηκαν με τρισδιάστατη τεχνολογία και τελειοποιήθηκαν ψηφιακά. Είναι δηλαδή ένας συνδυασμός παραδοσιακής και ψηφιακής γλυπτικής» δήλωσε ο Ριν σε τοπικό τηλεοπτικό σταθμό, με αφορμή το επικείμενο άνοιγμα της έκθεσης στο Μουσείο Περθ.

Η πρόκληση ήταν η κάθε ανακατασκευασμένη φιγούρα να είναι ρεαλιστική αλλά όχι τόσο ώστε να τρομάζει τους επισκέπτες του μουσείου και να μη μοιάζει με καρτούν.

Οπως γράφει το Smithsonian Magazine, τα ανακατασκευασμένα πρόσωπα –που χάρη στην Τεχνητή Νοημοσύνη μπορούν να κινούν τα κεφάλια τους, να ανοιγοκλείνουν τα μάτια τους και να κοιτάζουν τριγύρω– είναι σαν «άβαταρ από το παρελθόν, που θα ξεναγούν τους επισκέπτες του μουσείου στη ζωή τους».

Μία από τις τέσσερις ανακατασκευές απεικονίζει μια γυναίκα που έζησε στην Εποχή του Χαλκού, πριν από περίπου 4.000 χρόνια, και υπέφερε από προβλήματα στη μέση. Είχε ύψος 1,52 εκ. και ήταν μεταξύ 30 και 40 ετών. Οταν ανακαλύφθηκε το σώμα της, το 1962, τα οστά στην κάτω αριστερή πλευρά του προσώπου της ήταν κομμένα, κάτι που υποδηλώνει ίσως έναν τραυματισμό που συνέβαλε στον θάνατό της.

Εχει ακόμη ανακατασκευαστεί το πρόσωπο ενός άνδρα που υπολογίζεται ότι έζησε στην Εποχή του Σιδήρου, πριν από περίπου 1.500 χρόνια, και ασχολείτο με σκληρές αγροτικές εργασίες. Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν δείχνουν ότι ζούσε σε άλλη περιοχή και μετακόμισε στη Σκωτία αργότερα στη ζωή του, ενώ πιθανότατα πέθανε σε ηλικία περίπου 40 ετών.

Η τρίτη ανακατασκευή αφορά έναν άνδρα που έζησε τον 13ο ή 14ο αιώνα και πιθανότατα πέθανε μεταξύ 18 και 25 ετών. Οι ερευνητές υποπτεύονται ότι δολοφονήθηκε.

«Είχε ένα αμβλύ τραύμα στο στήθος που δεν ξέρουμε ακριβώς πώς προκλήθηκε. Θα μπορούσε να τον έχει πατήσει ένα άλογο ή να έχει χτυπηθεί από μαχαίρι. Ο,τι και αν συνέβη, ο τρόπος που βρέθηκε θαμμένος –ρίχτηκε σε έναν πρόχειρο λάκκο– δείχνει πρόθεση να κρυφτεί το πτώμα», λέει στο περιοδικό ο Μάρκ Οξενμαν, βιοαρχαιολόγος στο Πανεπιστήμιο του Αμπερντίν.

Η τέταρτη και τελευταία ανακατασκευή απεικονίζει μια μοναχή του 16ου αιώνα που πιθανότατα είχε πρόβλημα στο πόδι και χρειαζόταν να περπατάει με μπαστούνι.

Μετά τη ριζική του ανακαίνιση, το νέο Μουσείο του Περθ φιλοδοξεί να γίνει το επίκεντρο της πολιτιστικής ιστορίας της Σκωτίας. Εκτός από τις «Ιστορίες για Πρόσωπα» θα φιλοξενεί και άλλες σημαντικές εκθέσεις. Ανάμεσα στο εκθέματα είναι και η Πέτρα του Πεπρωμένου, πανάρχαιο σύμβολο της μοναρχίας που έχει χρησιμοποιηθεί στις στέψεις πολλών βασιλέων ανά τους αιώνες, όπως και στη στέψη του σημερινού βασιλιά Καρόλου.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...