537
Υπάλληλος μερικής απασχόλησης σε πιτσαρία σκάλισε τη μύτη του και έτριψε το δάχτυλό του στην ακατέργαστη ζύμη | Shutterstock/alexkich

Ιαπωνία: «Τρομοκράτες μερικής απασχόλησης» υπονομεύουν επιχειρήσεις

Protagon Team Protagon Team 1 Μαρτίου 2024, 09:20
Υπάλληλος μερικής απασχόλησης σε πιτσαρία σκάλισε τη μύτη του και έτριψε το δάχτυλό του στην ακατέργαστη ζύμη
|Shutterstock/alexkich

Ιαπωνία: «Τρομοκράτες μερικής απασχόλησης» υπονομεύουν επιχειρήσεις

Protagon Team Protagon Team 1 Μαρτίου 2024, 09:20

«Τρομοκρατία μερικής απασχόλησης». Αυτός είναι ο όρος που χρησιμοποιούν τα ιαπωνικά ΜΜΕ για να χαρακτηρίσουν τη συμπεριφορά εργαζομένων μερικής απασχόλησης –κυρίως καταστημάτων εστίασης– που υπονομεύουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες των εργοδοτών τους, δημοσιεύοντας βίντεο με τις δολιοφθορές τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Γνωστό ως baito tero (συνδυασμός του arubaito –ιαπωνική απόδοση της γερμανικής λέξης για την «εργασία»– και μιας συντόμευσης της αγγλικής λέξης για την τρομοκρατία), το φαινόμενο διαφέρει από την «τρομοκρατία των σούσι», που έγινε πρωτοσέλιδη πέρυσι μετά από γενικευμένες φάρσες στον τομέα της υγιεινής τροφίμων σε οικονομικά εστιατόρια – για τις οποίες υπεύθυνοι ήταν πελάτες των εστιατορίων και όχι υπάλληλοί τους.

Παρότι ο όρος «τρομοκρατία μερικής απασχόλησης» μπήκε στο λεξικό του ιαπωνικού Τύπου πριν από μια δεκαετία, μια σειρά πρόσφατων επεισοδίων έχει προκαλέσει άλλον έναν νέο γύρο αποδοκιμαστικών ρεπορτάζ στα εγχώρια μέσα ενημέρωσης, σύμφωνα με δημοσίευμα του βρετανικού Guardian.

Το πιο εξωφρενικό περιστατικό αυτής της νέας τάσης ήταν ένα βίντεο που ανάρτησε στο X/Twitter ένας υπάλληλος της αλυσίδας ιταλικής κουζίνας Domino’s Pizza, με τον ίδιο να σκαλίζει τη μύτη του και στη συνέχεια να τρίβει το δάκτυλό του σε ωμή ζύμη πίτσας. Λίγο νωρίτερα, ένα άλλο βίντεο έδειχνε εργαζόμενο μερικής απασχόλησης σε ιαπωνικό εστιατόριο να ρίχνει σαντιγί στο στόμα ενός συναδέλφου του, πριν την τοποθετήσει στα επιδόρπια των πελατών.

Σε μια χώρα που υπερηφανεύεται για τα υψηλότερα στάνταρ υγιεινής της –με τους καταναλωτές να μην απαιτούν τίποτα λιγότερο από την τελειότητα στην παρασκευή των τροφίμων–, η Domino’s Pizza της Ιαπωνίας κινήθηκε ταχύτατα για να καθησυχάσει το κοινό ότι η ζύμη πίτσας του εστιατορίου, συμπεριλαμβανομένης της μερίδας με το επιπλέον «συστατικό», είχε απορριφθεί συλλήβδην.

«Θα θέλαμε να εκφράσουμε τη βαθύτατη συγγνώμη μας στους πελάτες μας για την όποια δυσφορία και ταλαιπωρία προκλήθηκε» προσέθεσε η Domino’s σε ανακοίνωσή της. «Από εδώ και στο εξής, ολόκληρη η εταιρεία θα κάνει ό,τι περνά από το χέρι της για να αποτρέψει μια επανάληψη του φαινομένου και να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη σας».

Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς κάποιο μέτρο που θα μπορούσε να αποτρέψει τους –απελπισμένους για διαδικτυακή δυσφήμιση– χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά οι επιχειρήσεις αντεπιτίθενται για να προστατεύσουν τη φήμη τους και, κυρίως, την κακή δημοσιότητα, που θα οδηγούσε σε περιορισμό των κερδών τους.

Μια ασφαλιστική εταιρεία άρχισε να πουλάει «ασφάλιση εξόδων υπόληψης» πριν από τέσσερα χρόνια, σύμφωνα με την καθημερινή ιαπωνική εφημερίδα Mainichi Shimbun. Το σύστημα αναλαμβάνει κινδύνους που σχετίζονται με αναρτήσεις στο διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένης της «τρομοκρατίας μερικής απασχόλησης» και των μολυσμένων τροφίμων και ποτών.

Το συμβόλαιο καλύπτει δαπάνες που προκύπτουν μετά από ένα περιστατικό, συμπεριλαμβανομένων νομικών συμβουλών και αφαίρεσης διαδικτυακού περιεχομένου. Η ασφαλιστική εταιρεία ανέφερε ότι ο αριθμός των συνδρομητών του συγκεκριμένου ασφαλιστικού προγράμματος τον περασμένο Δεκέμβριο αυξήθηκε κατά 20% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Μια άλλη ασφαλιστική εταιρεία έχει δει τον αριθμό των αντισυμβαλλομένων της να αυξάνεται κάθε χρόνο από τότε που άρχισε να προσφέρει μια αντίστοιχη υπηρεσία το 2020, με περίπου 20.000 συμβόλαια στα τέλη του περασμένου έτους. Παράλληλα, μέτρα κατά των υπαιτίων και των παρακινητών τους έχουν αρχίσει να λαμβάνονται από τις ιαπωνικές αρχές.

Ορισμένες εταιρείες έχουν κάνει μηνύσεις για αποζημίωση, ενώ άλλες στρέφονται στις αστυνομικές αρχές, με αποτέλεσμα να συλλαμβάνονται αρκετοί υπάλληλοι ως ύποπτοι για βίαιη παρεμπόδιση υπηρεσιών επιχειρήσεων. Οσοι από τους κατηγορούμενους καταδικαστούν, αντιμετωπίζουν ποινή φυλάκισης έως και τριών ετών συν μέγιστο πρόστιμο ύψους 500.000 γιεν (3.000 ευρώ).

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...