401
Κοντά στη γη, το νηπιαγωγείο μοιάζει πολυμορφικό και προσαρμόζεται στις ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας | Ποτηρόπουλος Δ+Λ, φωτό Μπάμπης Λουϊζίδης

Αρχιτεκτονικό βραβείο για το νηπιαγωγείο της γερμανικής σχολής Αθηνών

Protagon Team Protagon Team 15 Απριλίου 2016, 08:45
Κοντά στη γη, το νηπιαγωγείο μοιάζει πολυμορφικό και προσαρμόζεται στις ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας
|Ποτηρόπουλος Δ+Λ, φωτό Μπάμπης Λουϊζίδης

Αρχιτεκτονικό βραβείο για το νηπιαγωγείο της γερμανικής σχολής Αθηνών

Protagon Team Protagon Team 15 Απριλίου 2016, 08:45

Με την αγορά ακινήτων σε βαθιά κρίση, τη ζήτηση για δημιουργία νέων έργων εξαιρετικά πιεσμένη και τις ευκαιρίες για εξέλιξη της ελληνικής αρχιτεκτονικής να περιορίζονται ασφυκτικά, αναρωτιέται κανείς πόσες ευκαιρίες έχουν οι έλληνες αρχιτέκτονες να ξεχωρίσουν; Να δημιουργήσουν τάσεις, ρεύματα, σχολές, ενεργό διάλογο για τη σύνθεση; Κι όμως απ΄ότι φαίνεται αυτό δεν είναι αδύνατο. Το δείχνει η περίπτωση του νηπιαγωγείου της γερμανικής σχολής Αθηνών που ξεχώρισε και πήρε το σημαντικό βραβείο Architizer. Πρόκειται για  έργο του γραφείου «Ποτηρόπουλος Δ+Λ Αρχιτέκτονες».

in__2532_56fa467fe0787

Σύμφωνα με την κεντρική αρχιτεκτονική σύλληψη, το κτίριο έπρεπε πέραν από την ξεκάθαρη λειτουργία του να αποτελεί και έναν συντελεστή των δράσεων του μικρού μαθητή. Προσέγγιση, η οποία βασίζεται στη θέση ότι ο αρχιτεκτονικός χώρος δεν είναι αδρανής, δεν μπορεί απλώς κανείς να μετρήσει γεωμετρικά για να τον κατανοήσει. Αντίθετα, συναποτελεί ένα εσωτερικό, σύμφυτο και μετασχηματιζόμενο κομμάτι της ανθρώπινης καθημερινής ζωής, στενά συνδεδεμένο με τις κοινωνικές και ατομικές «τελετουργίες» και δραστηριότητες.

Σύμφωνα πάντα με τους μελετητές, υπό αυτή την οπτική γωνία, η επινόηση «χειρονομιών» που θα δώσουν νέο εκτόπισμα στην εκπαιδευτική προσπάθεια κινητοποιώντας τα νοητικά και συναισθηματικά αντανακλαστικά του παιδιού, περιγράφει τον εννοιολογικό άξονα της ιδέας του νηπιαγωγείου.

in__2532_56fa46807bcb1

Μια σειρά διαδοχικών κλειστών και ημιυπαίθριων χώρων, διαφορετικών σχημάτων και διαστάσεων, δίνει την εντύπωση ότι το κτίριο «συμπιέζεται» και «αποσυμπιέζεται», σαν ένας ζωντανός οργανισμός που κινείται. Κάθε τάξη μπορεί να ανα-διαρρυθμιστεί εύκολα, ανάλογα με την ομαδική ή ατομική ποιότητα των δραστηριοτήτων, ώστε να κατοχυρώνεται η ενεργοποίηση και των τριών κύριων πόλων της εκπαιδευτικής διαδικασίας: του ατόμου, της μικρής ομάδας και της τάξης ως σύνολο.

in__2532_56fa4682795af

Ο σχεδιασμός του νηπιαγωγείου ενσωματώνει αναφορές στη φύση, όπως είναι το ξύλο και το πράσινο χρώμα που κυριαρχούν εσωτερικά και εξωτερικά του κτηρίου. Η συγκεκριμένη χρωματική επιλογή δεν είναι τυχαία, μελέτες σχετικές με την χρωματοθεραπεία έχουν δείξει ότι το πράσινο ενθαρρύνει την εκδήλωση των συναισθημάτων και ηρεμεί. Η διαμόρφωση της υπαίθριας περιοχής ανταποκρίνεται στην διάκριση των ρόλων των διαφορετικών δράσεων που εκτυλίσσονται εδώ: διάλειμμα, γυμναστική, οργανωμένο παιχνίδι κ.ο.κ.

in__2532_56fa46812170d

Με σκοπό να ενισχυθεί η ενασχόληση των παιδιών με τη γη, κάθε τάξη διαθέτει το δικό της περιβόλι που το καλλιεργούν οι ίδιοι οι μικροί μαθητές. Γενικά επιδιώχθηκε η δημιουργία ενός πυκνόφυτου κήπου, που αναφύεται σαν νησίδα πρασίνου μέσα στην πόλη.

in__2532_56fa4683735fd

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...