938
Η Γκρέτα Γκέργουιγκ σε εκδήλωση για τους υποψήφιους των φετινών βραβείων Οσκαρ, στο Λος Αντζελες | REUTERS/Mario Anzuoni

Η Γκρέτα (Γκέργουικ) που πάει για Οσκαρ

Protagon Team Protagon Team 1 Μαρτίου 2018, 10:30
Η Γκρέτα Γκέργουιγκ σε εκδήλωση για τους υποψήφιους των φετινών βραβείων Οσκαρ, στο Λος Αντζελες
|REUTERS/Mario Anzuoni

Η Γκρέτα (Γκέργουικ) που πάει για Οσκαρ

Protagon Team Protagon Team 1 Μαρτίου 2018, 10:30

Μόλις έμαθε ότι η πρώτη σκηνοθετική απόπειρά της, το «Lady Bird», είναι υποψήφια για πέντε βραβεία Όσκαρ, η Γκρέτα Γκέργουιγκ άρχισε να κλαίει και να γελά μαζί. Γιατί εάν ο Ντάμιεν Χάζελ κέρδισε πέρυσι το Όσκαρ Σκηνοθεσίας, για το «La La Land», στην ηλικία των 32, μόλις, ετών, η Γκρέτα Γκέργουιγκ, στην ηλικία των 34 ετών, «κινδυνεύει» να γίνει η δεύτερη, μόλις, γυναίκα σκηνοθέτης στην ιστορία των βαρύτιμων (και υπερτιμημένων) βραβείων που θα κερδίσει το Όσκαρ Σκηνοθεσίας, μετά την Κάθριν Μπιγκελόου και το «Heart Locker» του 2010.

Στο σετ του «Lady Bird»
Στο σετ του «Lady Bird»

Αλλά η ταινία της Γκέργουιγκ είναι υποψήφια και για το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Και λαμβάνοντας υπόψη ότι σε 89 χρόνια, από το μακρινό 1929, χρονιά που θεσπίστηκαν τα βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, οι γυναίκες που έχουν διεκδικήσει το Όσκαρ Σκηνοθεσίας υπήρξαν μόλις πέντε, τότε θα μπορούσε ήδη να γίνει λόγος για μια τεράστια επιτυχία. «Είμαι περήφανη για όλους τους ανθρώπους που έλαβαν μέρος. Όταν κέρδισε η Κάθριν, σκέφτηκα πως η πορεία για εμάς τις γυναίκες θα ήταν ανοδική, αλλά επρόκειτο για μια αφελή ελπίδα. Πρακτικά, τώρα έχω την εντύπωση ότι ζω κάτι το εξωπραγματικό», δήλωσε η ίδια, μιλώντας τηλεφωνικώς στην ιταλική La Repubblica.

womendir1
Από αριστερά: H Κάθριν Μπιγκελόου κέρδισε το Οσκαρ Σκηνοθεσίας για το «Heart Locker», η Σοφία Κόπολα ήταν υποψήφια για το «Χαμένοι στη Μετάφραση» αλλά έφυγε με το Οσκαρ Σεναρίου, η Τζέιν Κάμπιον για το «Μαθήματα Πιάνου» αλλά κέρδισε τελικά και αυτή το Οσκαρ Σεναρίου και, τέλος, η Λίνα Βερτμίλερ, η πρώτη γυναίκα που ήταν υποψήφια για Οσκαρ Σκηνοθεσίας, το 1977

H Γκρέτα είναι κόρη μιας νοσοκόμας και ενός οικονομικού συμβούλου, σπούδασε Φιλοσοφία και Λογοτεχνία, λατρεύει τον Τσέχοφ και τον Τένεσι Ουίλιαμς και ανακάλυψε τον κινηματογράφο όταν το σετ μιας ταινίας με τον Τζον Τραβόλτα έφτασε στην πόλη της, το Σακραμέντο. Μαγεύτηκε επίσης κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων του Spider-Man τα οποία παρακολούθησε από απόσταση, όντας μια έφηβη γεμάτη όνειρα. Παρότι από το 2006 έως σήμερα έχει παίξει σε πλήθος ταινιών, η ίδια θεωρεί τον εαυτό της μια συγγραφέα που υποδύεται, «αλλά μου αρέσει να σκηνοθετώ, είναι κάτι που ωρίμασε μέσα μου εδώ και πολύ καιρό, αγαπώ τον Φελίνι και τον Τριφό», αποκάλυψε.

Η Γκέργουικ μαζί με τη Σίρσα Ρόνα, την πρωταγωνίστρια της ταινίας της
Η Γκέργουικ (δεξιά), με τη Σίρσα Ρόνα, την πρωταγωνίστρια της ταινίας της
Δίνοντας οδηγίες στον ανερχόμενο Τιμοτέ Σαλαμέ
Δίνοντας οδηγίες στον ανερχόμενο Τιμοτέ Σαλαμέ

Η Γκέργουιγκ έγινε γνωστή στο ευρύτερο κοινό πριν από δύο χρόνια στην Berlinale, στο πλευρό της Τζούλιαν Μουρ, συμπρωταγωνίστριάς της στην ταινία «Maggie’s Plan» της Ρεμπέκα Μίλερ. Τώρα, όμως, ενδέχεται να κερδίσει ένα από τα σημαντικότερα κινηματογραφικά βραβεία στον κόσμο. Πώς; Παρουσιάζοντας το όνειρο της Καλιφόρνιας, το όνειρο της ζωής στην περίφημη Δυτική Ακτή από την ανάποδη: περιγράφοντας πώς η «Lady Bird» (τη οποία υποδύεται εξαιρετικά η Σίρσα Ρόναν) βιώνει τη νεανική ακμή, τους πρώτους έρωτες, την καθημερινότητα στην τελευταία τάξη ενός Καθολικού λυκείου και την επιθυμία της να σπουδάσει σε ένα από τα πανεπιστήμια της περίφημης Ivy League, την δύσκολη οικογενειακή ζωή με έναν καταθλιπτικό πατέρα και μια σκληρή μητέρα.

MV5BMjI3NzI0ODI5MF5BMl5BanBnXkFtZTgwNjMzMjc2ODE@._V1_SX1500_CR0,0,1500,999_AL_
Με τη συμπρωταγωνίστριά της Τζούλιαν Μουρ, στην ταινία «Maggie’s Plan»

«Αν το καλοσκεφτείτε , δεν υπάρχουν πολλές ταινίες για τη σχέση μητέρας – κόρης», επισημαίνει η Γκρέτα, εξηγώντας πως η Κριστίν – «Lady Bird» είναι «ένα ελεύθερο πνεύμα». Γνωρίζοντας, ωστόσο, ότι και οι δύο μεγάλωσαν στην ίδια πόλη, το Σακραμέντο, η Γκρέτα δεν μπορεί να μην παραδεχτεί ότι «πολλά από αυτά που διηγούμαι είναι προσωπικά αλλά η ταινία δεν είναι αυτοβιογραφική. Και εγώ ονειρευόμουν να πάω σε μια μεγάλη πόλη, στη Νέα Υόρκη, στο Λονδίνο. Όπως λέει η Μαντόνα, μου αρέσει να βρίσκομαι εκεί που συμβαίνουν τα πράγματα. Η πρωταγωνίστριά μου, κάποια στιγμή, αφηγείται, λέγοντας ψέμματα, ότι βρίσκεται στο Σαν Φρανσίσκο. Ταυτόχρονα αγαπούσα το Σακραμέντο ή, καλύτερα, κατάφερα να το πυρπολήσω αφότου έφυγα. Στην αρχή της ταινίας χρησιμοποίησα μια φράση της Τζόαν Ντίντιον: εάν σκέφτεστε πως η Καλιφόρνια είναι συνώνυμο του ηδονισμού, δεν έχετε πάει ποτέ στο Σακραμέντο. Η Τζόαν είναι συμπολίτισσα μου και είναι και η “επίσημη” ποιήτριά μου, τα γραπτά της αποτέλεσαν για εμένα έναν πνευματικό σεισμό. Η Τζόαν λέει πως κάθε συγγραφέας γεννιέται με το προαίσθημα μιας απώλειας. Μαζί της είναι σαν να γεννήθηκα στο Δουβλίνο και σαν να είχα διαβάσει ξαφνικά όλον τον Τζόις. Η γραφή της, τόσο ξεκάθαρη και ωραία, μιλάει για τον δικό μου κόσμο».

MV5BYzVhY2I2MjYtMjhjMi00ZWVlLThjNzUtZDg1ZWY5ODFjOWVhXkEyXkFqcGdeQXVyNDU3MjgwMDQ@._V1_
Το «Lady Bird» είναι μια ιστορία ενηλικίωσης, εστιάζοντας στη δύσκολη σχέση μητέρας – κόρης

Σημειώνεται ότι τα γεγονότα της ταινίας διαδραματίζονται το 2002 γιατί η Γκρέτα αναζητούσε, όπως λέει, τον κόσμο αμέσως μετά την 11η Σεπτεμβρίου και τους Δίδυμους Πύργους. «Πιστεύω ότι τότε ξεκίνησε μια νέα εποχή την οποία τώρα κατανοούμε. Αλλά ο κύριος λόγος είναι ότι σήμερα οι έφηβοι ζουν κλεισμένοι στις ηλεκτρονικές συσκευές, και η κοινωνική τους ζωή παρουσιάζεται στο Snapchat,στο Instagram και στο WhatsApp, υπάρχουν κώδικες που δεν καταλαβαίνω» ομολογεί. Καταλήγοντας, η Γκέργουιγκ, υπενθυμίζει ότι είναι στενή φίλη της Νάταλι Πόρτμαν, δηλώνοντας, ωστόσο: «είναι αδύνατο να περπατάς μαζί της, μας σταματάνε συνέχεια».

Σύντομα, όμως, ενδέχεται να τις σταματούν αμφότερες.

Στην ταινία που ξεχώρισε, το «Frances Ha», το σενάριο της οποίας είχε γράψει μαζί με τον σκηνοθέτη Νόα Μπάουμπαχ
Στην ταινία που ξεχώρισε, το «Frances Ha», το σενάριο της οποίας είχε γράψει μαζί με τον σκηνοθέτη Νόα Μπάουμπαχ