595
| Nissan.gr

Nissan Z, μισός αιώνας πισωκίνητου εθισμού

|Nissan.gr

Nissan Z, μισός αιώνας πισωκίνητου εθισμού

Η ιστορία των Nissan Z ξεκίνησε όταν ένας διορατικός άνθρωπος είδε την ανάγκη της μεταμόρφωσης της μικρής, μέχρι τότε, Nissan. Ήταν ο σοφός πίσω απ΄το αυτοκίνητο. Υπάρχει συχνά ένας τέτοιος. Τον έλεγαν Yutaka Katayama. Ή «Mr K», όπως συνήθιζαν να τον αποκαλούν. Ήταν ο πρώτος πρόεδρος της Nissan στις ΗΠΑ. Εγκατέλειψε το μάταιο τούτο κόσμο το 2015, πλήρης ημερών, σε ηλικία 105 ετών.

Η κληρονομιά του Katayama ήταν καθοριστική. Αυτός συνέλαβε την ιδέα της μεταμόρφωσης της Nissan. Μέχρι τότε ήταν μια εταιρεία μικρής κλίμακας, με φτηνά, μαζικά αυτοκίνητα. Η ιδέα ενός όμορφου, γρήγορου αλλά και προσιτού κουπέ ήταν δική του. Και των Nissan Z, επίσης.

Υπήρχε πολύ εύφορο έδαφος στην αμερικανική αγορά για μια τέτοια περίπτωση αυτοκινήτου. Και παρά το σέξι σχεδιασμό, το συνολικό κόστος δεν ήταν απαγορευτικό καθώς τα Z θα χρησιμοποιούσαν εξαρτήματα από άλλα, φτηνότερα Nissan.

Ο πρώτος πρόεδρος της Nissan στις ΗΠΑ Yutaka Katayama

Κάπως έτσι, ο ‘’Mr K’’ θεωρείται ο πνευματικός πατέρας των Datsun/Nissan Z. Και χτύπησε διάνα. Έγινε ένα από τα πιο επιτυχημένα σπορ αυτοκίνητα. Το Nissan S30 ήταν το πρώτο του δημιούργημα. Στην Ιαπωνία κυκλοφόρησε ως Nissan Fairlady Z και στις άλλες αγορές ως Datsun 240Z.

Το τρικ επιτυχίας της Nissan βρισκόταν στο ήδη ευρύ δίκτυό της στην αμερικανική αγορά. Έτσι, μπορούσε να παρέχει εύκολη αγορά και απροβλημάτιστη συντήρηση, ειδικά σε σχέση με άλλους κατασκευαστές όπως οι Jaguar, BMW, Alfa Romeo κλπ. Όλοι στόχευαν στο ανάλογο κοινό. Το Nissan Z τους έδειξε το δρόμο. Και με μια τιμή που κοίταζε στα μάτια το σχετικά γερασμένο βρετανικό MGB-GT έκανε το μέσο Αμερικανό να το θέλει στο γκαράζ του.

Μ’ αυτά και μ’ αυτά, σε λίγες ημέρες, στις 8 Δεκεμβρίου, η Nissan ετοιμάζει το δικό της εορτασμό για τα 50 χρόνια στην πίστα Fuji Speedway. Θα είναι εκεί και οι πέντε γενιές του θρυλικού κωδικού, οι πιστοί και όλη η σημειολογία ενός ωραίου, πισωκίνητου κουπέ που αγαπήσαμε.

Δέκα χρόνια πριν με το Nissan 370Z

Έχω ακόμη νωπή τη γεύση απότην εμπειρία της πιο πρόσφατης μετενσάρκωσης, του Nissan 370Z. Κάποτε, στην ευρωπαϊκή παρουσίαση, με τα ωραία, έρημα στρογγυλά πλατειάκια που έδιναν την ευκαιρία σε μερικούς ανήσυχους έλληνες δημοσιογράφους να δοκιμάσουν την πισωκίνητη γλύκα.

Θυμάμαι το ωραίον του μαζεμένου του πράγματος. To 370Ζ δεν είχε υποκύψει στο γιγαντισμό. Ήταν κόμπακτ, το «φορούσες». Όπως ακόμη έχω την αίσθηση απ΄το βαρβάτο, heavy duty επιλογέα – ακόμα και τα αγωνιστικά ντριφτάδικα δεν χρειαζόταν να αναβαθμίσουν σε κάτι ανθεκτικότερο.

Όπως και την πρώτη εφαρμογή του SynchroRev Match που πάταγε τη γκαζιά την ώρα που κατέβαζες σχέση. Σύμφωνοι, η δύναμη δεν ήταν εθιστική – ποτέ δεν ήταν με τα Ζ. Κάποιοι 332 ίπποι και με τη ροπή να βγαίνει ψηλά, στις 5200 rpm. Αν εξαντλούσες, όμως, το στροφόμετρο μέχρι τις 7500 rpm, μάζευες χιλόμετρα.

Το μοντέλο Ζ31 της Νissan

Βοηθούσε, επίσης, η καλή αεροδυναμική της εποχής με ένα συντελεστή της τάξης του 0.29 με το Sport πακέτο. Το 370Z ήταν γεροδεμένο, με 30% επιπλέον ακαμψία στην τότε εκδοχή του, αντρικό και με βαριά χειριστήρια.

Έχουν περάσει κιόλας δέκα χρόνια από τη δοκιμή της τελευταίας εκδοχής του Nissan Z. Είναι πολλά. Και με ένα GT-R που, όπως το ξέρουμε τουλάχιστον, να μην προβλέπει αντικαταστάτη. Το κοινό περιμένει το διάδοχο της μεγάλης ιδέας του Katayama. Και θέλουμε να τη ζήσουμε ξανά.

Προς το παρόν, πάντως, υπάρχει το βίντεο που ανέβασε το επίσημο κανάλι της εταιρείας.

Happy birthday, Nissan Z.


  • Ο Γιάννης Κωνσταντόπουλος «οδηγεί» το 4Drivers και ταυτόχρονα εκδίδει το Best of Cars