1260
Ο Πάνος Λουκάκος και σύσσωμο το ΔΣ του ΕΚΚ παραιτήθηκε. Αιτία; Η διαχείριση των κονδυλίων | CreativeProtagon

Κέντρο Κινηματογράφου: Η διελκυστίνδα μιας ομαδικής παραίτησης

Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης 24 Σεπτεμβρίου 2020, 20:42
Ο Πάνος Λουκάκος και σύσσωμο το ΔΣ του ΕΚΚ παραιτήθηκε. Αιτία; Η διαχείριση των κονδυλίων
|CreativeProtagon

Κέντρο Κινηματογράφου: Η διελκυστίνδα μιας ομαδικής παραίτησης

Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης 24 Σεπτεμβρίου 2020, 20:42

Την Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου ή, το αργότερο, τη Δευτέρα 28, θα ανακοινώσει το υπουργείο Πολιτισμού το νέο επταμελές διοικητικό συμβούλιο στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

Υστερα από την ηχηρή παραίτηση σύσσωμου του ΔΣ, που είχε διοριστεί στις 17 Οκτωβρίου του 2019. Δηλαδή: ο πρόεδρος Πάνος Λουκάκος (πρώην βουλευτής Επικρατείας της Ν.Δ. και αντιδήμαρχος Αθηναίων για τον Πολιτισμό) και τα μέλη Κώστας Φέρρης, Χριστίνα Μανωλοπούλου, Μιρέλλα Παπαοικονόμου, Χρυσάνθη Σωτηροπούλου, Νίκος Μεγγρέλης και Κωνσταντής Φραγκόπουλος.

«Οι συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί περί το Ειδικό Πρόγραμμα του ΥΠΠΟΑ για την Ενίσχυση της Κινηματογραφικής Κοινότητας καθιστούν αδύνατη την περαιτέρω λειτουργία του ΔΣ», ήταν η κομβική φράση στην ανακοίνωση του παραιτηθέντος ΔΣ.

Μια ομαδική παραίτηση που έφτασε στο υπουργείο Πολιτισμού στις 21.38 το βράδυ της 21ης Σεπτεμβρίου και έγινε, πάραυτα, δεκτή από την υπουργό Λίνα Μενδώνη.

Δεν μπορεί, πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις υπάρχει πλούσιο παρασκήνιο. Με φόντο και άξονα ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης του κλάδου των κινηματογραφιστών, στο οποίο, κατά πληροφορίες, η κυρία Μενδώνη θα επιμείνει. Αφού βεβαίως το συζητήσει με το νέο ΔΣ στο Κέντρο Κινηματογράφου. Καθώς κύριο μέλημα είναι η ενίσχυση του κλάδου, που έχει επίσης πληγεί από την πανδημία.

Κατ’ αρχάς μιλάμε για ένα πρόγραμμα, σε τρεις άξονες (ενίσχυση κινηματογραφιστών, ταινιών μικρού μήκους και animation) και συνολικό ύψος 2.800.000 ευρώ.

Και στη συνέχεια μιλάμε για μια διελκυστίνδα, με απόψεις και αιτιάσεις, ένθεν και ένθεν, από τις οποίες ο καθένας μπορεί να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα για αυτό το παρασκήνιο.

Το ΔΣ υπονοεί στην ανακοίνωση παραίτησης ότι αν έμενε και έκανε όσα του ζητούσε το ΥΠΠΟ, μπορεί να βρισκόταν σε «άλλες» νομικές ατραπούς. Καθώς τους απέτρεπε και εγγράφως ο νομικός τους σύμβουλος, ως έκνομα και πιθανόν κολάσιμα.

«Ο Νομικός Σύμβουλος του ΕΚΚ, με γνωμοδότησή του στις 21 Ιουλίου 2020, κατέστησε σαφές και προειδοποίησε τα μέλη του ΔΣ ότι στο Ειδικό Πρόγραμμα και την εξαγγελθείσα από το ΥΠΠΟΑ νέα δεύτερη φάση του ενυπάρχουν εξώφθαλμα μη νόμιμες διαδικασίες και κατάφωρες και κραυγαλέες παραβιάσεις της αρχής της ίσης μεταχείρισης και του υγιούς ανταγωνισμού», όπως το θέτουν.

«Η άρνησή μας να εγκρίνουμε την εκταμίευση από το ΕΚΚ έστω και ενός ευρώ από την παρασχεθείσα χρηματοδότηση του ΥΠΠΟΑ», λένε, ήταν για «να μη δημιουργηθούν προβλήματα περί των οποίων θα αποφανθούν τελικά τα δικαστήρια». Μιλώντας και για πιθανό «κατασταλτικό έλεγχο των χρηματοδοτήσεων από το Ελεγκτικό Συνέδριο».

Από την πλευρά του υπουργείου, πηγές υποστήριζαν ότι «το ειδικό πρόγραμμα είχε ορισμένες προδιαγραφές, οι οποίες δεν τηρήθηκαν σε έναν βαθμό. Το υπουργείο ενημερώθηκε εκ των υστέρων για τις επιτροπές αξιολόγησης, που στην πραγματικότητα ήταν ένα άτομο».

Οι ίδιες πηγές μιλούν για «γλαφυρή» αλληλογραφία του ΔΣ με το υπουργείο, που «αν ζορίσουν πολύ τα πράγματα, θα δοθεί στη δημοσιότητα». Από τα μέσα ενημέρωσης υποστηρίζουν ότι πρωτοέμαθε και η ηγεσία του υπουργείου τα περί παραίτησης του ΔΣ, προτού να φτάσει επισήμως.

Ενα εντυπωσιακό για τα ελληνικά χρονικά στοιχείο είναι ότι το παραιτηθέν ΔΣ του ΕΚΚ είχε ομοφωνία σε όλες τις αποφάσεις του, κάτι που επισημαίνει ο διεθνώς βραβευμένος σκηνοθέτης του «Ρεμπέτικου», Κώστας Φέρρης (μέλος).

«Σέβομαι την απόφαση των μελών του ΔΣ και ευχαριστώ για τη συμβολή τους ως σήμερα», δήλωσε η υπουργός Λίνα Μενδώνη. «Θα προχωρήσουν αμέσως όλες οι απαραίτητες νομοθετικές και άλλες ενέργειες που θα θωρακίσουν το EKK, ώστε να λειτουργεί αποτελεσματικά και αδιάκοπα, χωρίς καθυστερήσεις, εντάσεις και αγκυλώσεις».

Ζήτησε δε συμπαράσταση από την κινηματογραφική κοινότητα, προσθέτοντας: «Σε συνεργασία με το νέο Διοικητικό Συμβούλιο, το οποίο θα οριστεί, θα διασφαλίσουμε το Ειδικό Πρόγραμμα, προκειμένου τα 2.800.000 ευρώ με τα οποία έχει χρηματοδοτηθεί να φτάσουν το συντομότερο στην κινηματογραφική κοινότητα, μεριμνώντας παράλληλα για την τήρηση των συμβάσεων που έχει ήδη υπογράψει το απελθόν ΔΣ».

«Στη διάρκεια του εγκλεισμού, σκέφτηκα και πρότεινα στον πρόεδρο, Πάνο Λουκάκο, καθώς διαφαινόταν η πιθανότητα να περισσέψουν λόγω εγκλεισμού χρήματα στο Κέντρο Κινηματογράφου, να τα δίναμε στους κινηματογραφιστές, ως βοήθημα», μου λέει ο Κώστας Φέρρης.

«Ο πρόεδρος κάλεσε τον νομικό σύμβουλο και εκείνος του είπε πως αυτό δεν γίνεται. Και ο πρόεδρος κατέφυγε στην υπουργό για λύση. Σε τρεις ημέρες το υπουργείο αποφάσισε να θεσπίσει ένα ολόκληρο πρόγραμμα 2.800.000 ευρώ, με βάση τη δική μας ιδέα.

»Το ΕΚΚ θα αναλάμβανε την εκτέλεση της ενίσχυσης των κινηματογραφιστών. Με ένα κονδύλι, στην πρώτη φάση, 250.000 ευρώ. Για τους 100 πρώτους». Κατά πληροφορίες από το υπουργείο, στην πρώτη φάση ήταν 50.

«Αρχισαν οι τηλεδιασκέψεις. Από την αρχή, είπα: «Παιδιά, δεν θέλω κάθε φορά να γίνομαι Κασσάνδρα. Αυτό το πρόγραμμα θα μας τινάξει στον αέρα. Να αφήσουμε την ευθύνη στο υπουργείο. Αρχίσαμε να οργανώνουμε επιτροπές, με προτάσεις για αντιπροσώπους από τα κινηματογραφικά σωματεία. Μόλις τις υποβάλλουμε, μας λέει το υπουργείο είναι παράνομες οι επιτροπές. Μα, οι επιτροπές που διένειμαν τόσα χρόνια, δέκα χρόνια, ήταν παράνομες; Ναι, ήταν, μας είπαν.

»Ζητήσαμε ένα Προεδρικό Διάταγμα που να ορίζει τις επιτροπές, σύννομα. Μπήκε μπροστά, εντάχθηκε στο νομοσχέδιο «Ακροπόλ», αλλά προτού δημοσιευθεί στο ΦΕΚ, όλα σταμάτησαν. Και, ξαφνικά, μας ζήτησαν να δώσουμε όσες αξιολογήσεις είχαμε κάνει μέχρι τότε στο υπουργείο, διότι, όπως μας είπαν, ξεπεράστηκε η προθεσμία».

Τελικά, υποστηρίζει ο Κώστας Φέρρης, «είδαμε κάποιες αξιολογήσεις που έκαναν άτομα στο υπουργείο. Οπου, για παράδειγμα, ο σκηνοθέτης Θόδωρος Μαραγκός, με τόσο πρότερο έργο, είχε αξιολογηθεί με 4 στα 10. Ενώ κάποιοι άλλοι, με μηδαμινό ή δίχως έργο, με 10 στα 10. Χρειάστηκε να αναβαθμίσουμε όσες προλάβαμε από τις 1.200 προτάσεις μέσα σε οκτώ μόλις ώρες. Και να στείλουμε τον κατάλογο στο ΥΠΠΟΑ».

Η πλευρά του υπουργείου μιλάει για «διάσταση και ασυνεννοησία του ΔΣ και των διευθυντών του ΕΚ, που εκείνο διόρισε». Και πως δεν μπορεί το ΔΣ «να αλλάζει τη βαθμολόγηση».

Σύμφωνα με τον Κώστα Φέρρη, κάπου εκεί, χρονικά, ξεκίνησαν οι «εξαλλοσύνες» από συνδικαλιστικά μετερίζια, που ζητούσαν να κηρυχθεί έκπτωτο το πρόγραμμα ενίσχυσης των κινηματογραφιστών, μέσω ΕΚΚ, και να παραιτηθεί το διοικητικό συμβούλιο.

Η επιστολή του παραιτηθέντος ΔΣ μιλάει για «διαρκείς συκοφαντικές και προσβλητικές επιθέσεις, που έχουμε δεχθεί από συνδικαλιστικούς φορείς κινηματογραφιστών, αλλά και φυσικά πρόσωπα του χώρου, τις προσφυγές τους σε εθνικές και διεθνείς αρχές, τις δηλώσεις τους περί ομαδικών προσφυγών στη Δικαιοσύνη, τις αθλιότητες που αναρτούν στο Διαδίκτυο, σχετικά υποβολιμαία δημοσιεύματα σε ιστοσελίδες και εφημερίδες κ.λπ.».

Σύμφωνα με την ίδια επιστολή, το ΕΚΚ «δεν μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά και επιτυχώς, ιδίως μάλιστα ευρισκόμενο αντιμέτωπο με ένα πρόγραμμα 1.400 αιτήσεων, που εντός μηνός έπρεπε να διεκπεραιωθεί, όταν ετησίως διαχειρίζεται με δυσκολία 300 περίπου προτάσεις και αυτές με καθυστερήσεις».

«Μας ζητήθηκε να εκταμιεύσουμε εδώ και τώρα τα χρήματα σε εκείνους που έχουν επιλεγεί. Μα δεν μπορούμε, τους απαντήσαμε. Ο νομικός σύμβουλος μας λέει πως είναι παράνομο». Αυτό στις 10 Σεπτεμβρίου, κατά το υπουργείο Πολιτισμού.

Την ώρα, που σύμφωνα με πληροφορίες από το ΥΠΠΟΑ, είχε ζητηθεί «η γνώμη 3-4 δικηγόρων / νομικών, οι οποίοι συμφωνούσαν ότι μπορούν να προχωρήσουν».

Κατά την αφήγηση του Κώστα Φέρρη, έγινε σύντομα νέα προκήρυξη για άλλους 100, επιπρόσθετους. Για άλλους 50, κατά το ΥΠΠΟΑ. «Οι 119 που είχαν επιλεγεί στην πρώτη φάση ξεσηκώθηκαν, υποστηρίζοντας ότι μέχρι τώρα η αναλογία θα ήταν 1 στους 2 και τώρα πάει 1 στους 4. Είναι απαράδεκτο να αφήνουν τον κινηματογραφικό κλάδο να μετατρέπεται σε ταινία του Ταραντίνο».

«Κάποιοι άρχισαν να διαρρέουν προς το υπουργείο ότι “το ΔΣ μαγειρεύει τα αποτελέσματα”. Η υπουργός ζήτησε συνάντηση, παρουσία διευθυντών άσχετων. Τόσοι σύμβουλοι, ο καθένας με άλλα συμφέροντα», υποστηρίζει ο Κώστας Φέρρης.

Και το υπουργείο; «Ενώ ήδη είχαν έρθει σε ρήξη με τον κινηματογραφικό χώρο, κακοφάνηκε στο ΔΣ ότι ζητήθηκε σύσκεψη μαζί με τους διευθυντές, που είχαν διορίσει».

«Είναι γραμμένο στα πρακτικά, ότι κάποια κυρία δήλωσε: θα μου επιτρέψετε να φύγω, επειδή δεν θέλω να συμμετάσχω στο μαγείρεμα που κάνετε», αντιτείνει ο Κώστας Φέρρης.

Το ΥΠΠΟΑ θέλησε να επισπεύσει τις διαδικασίες ώστε να στηριχθεί, όπως το θέτει, σύντομα ο κινηματογραφικός χώρος. «Τελικά, από το υπουργείο ζητήθηκε πάλι να εκταμιεύσουμε, αν και ο νομικός σύμβουλος επέμενε (σ.σ. Στις 21 Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με την αλληλογραφία του υπουργείου) ότι είναι παράνομο», καταλήγει ο Κώστας Φέρρης. «Ετσι ήταν μονόδρομος πλέον η παραίτηση όλων μας. Και έγινε δεκτή μέσα σε δέκα λεπτά».