865
«Απόβαση» στη Δήλο θα κάνουν τον Μάιο τα ανθρωπόμορφα αγάλματα του Αντονι Γκόρμλι, σαν αυτά της φωτογραφίας, από έκθεσή του στο φρούριο Μπελβεντέρε της Φλωρεντίας, το 2015 | Courtesy Galleria Continua and White Cube/ © the artist/Pietro Savorelli

«Απόβαση» στη Δήλο θα κάνουν 29 σιδερένια ανθρωπόμορφα αγάλματα το καλοκαίρι

Protagon Team Protagon Team 9 Ιανουαρίου 2019, 16:56
«Απόβαση» στη Δήλο θα κάνουν τον Μάιο τα ανθρωπόμορφα αγάλματα του Αντονι Γκόρμλι, σαν αυτά της φωτογραφίας, από έκθεσή του στο φρούριο Μπελβεντέρε της Φλωρεντίας, το 2015
|Courtesy Galleria Continua and White Cube/ © the artist/Pietro Savorelli

«Απόβαση» στη Δήλο θα κάνουν 29 σιδερένια ανθρωπόμορφα αγάλματα το καλοκαίρι

Protagon Team Protagon Team 9 Ιανουαρίου 2019, 16:56

Ανθρωπόμορφα αγάλματα από χυτό σίδηρο θα γεμίσουν, τον Μάιο, τη θάλασσα, το μουσείο και τον αρχαιολογικό χώρο της Δήλου, στην πρώτη συνύπαρξη σύγχρονης και αρχαιοελληνικής τέχνης στο νησί.

Οπως αναφέρουν οι διοργανωτές της έκθεσης «Sight», οι 29 γλυπτές ανθρώπινες μορφές του βρετανού Αντονι Γκόρμλι (ανάμεσά τους και τέσσερα νέα έργα, που του ανατέθηκαν ειδικά για την έκθεση) φιλοδοξούν να «αποκαταστήσουν» την ανθρώπινη παρουσία και να δημιουργήσουν «ένα φυσικό μονοπάτι που οδηγεί πίσω στη μυθολογία και την ανθρώπινη δραστηριότητα του παρελθόντος της Δήλου».

Ο Γκόρμλι είναι γνωστός για τις ανθρώπινες μορφές του από χυτό σίδηρο, που τοποθετούνται σε εξωτερικούς χώρους. Τα 29 καλλιτεχνικά έργα αναπαριστούν ανθρώπινες φιγούρες σε φυσική κλίμακα σε όρθια, καθιστή ή ξαπλωτή θέση και θα τοποθετηθούν σε διαφορετικές θέσεις στον αρχαιολογικό χώρο της Δήλου, από τη βραχώδη ακτή που πρωτοαντικρίζει ο επισκέπτης φτάνοντας στο νησί, μέχρι το εσωτερικό του μουσείου.

Ο επισκέπτης θα καλείται να τα ανακαλύψει σε όλη την έκταση του αρχαιολογικού χώρου με τη βοήθεια έντυπου υλικού. Δύο γλυπτά θα στέκονται στα ρηχά της θάλασσας, άλλα δύο στο Αρχαιολογικό Μουσείο, κάποια στον λόφο του Κύνθου, στην Αγορά των Κομπεταλιαστών, στην είσοδο του Σταδίου, στη Σκηνή του Θεάτρου και σε άλλα μνημεία, με τη μεγαλύτερη πυκνότητά τους να παρατηρείται στα δωμάτια της Συνοικίας του Θεάτρου.

Η μεταφορά και τοποθέτησή τους θα ξεκινήσει τον Φεβρουάριο και θα ολοκληρωθεί τον Μάιο. Οι αρμόδιες διευθύνσεις του υπουργείου Πολιτισμού δεν είχαν καμία αντίρρηση ως προς την υλοποίηση της εγκατάστασης, δεδομένου της καλλιτεχνικής σπουδαιότητας και της πολύ καλής οργάνωσης της όλης παρέμβασης, η οποία χαρακτηρίστηκε ως μια «πολύ ενδιαφέρουσα συνύπαρξη αρχαιολογικού χώρου με εικαστικά έργα».

Οι γλυπτές ανθρώπινες μορφές θα στηθούν στη Δήλο, από τις 18 Μαϊου έως τις 31 Οκτωβρίου.  Η έκθεση, που εγκρίθηκε ομόφωνα, την Τρίτη, από τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), αποτελεί μια σύμπραξη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων (ΕΦΑ) και του Πολιτιστικού και Αναπτυξιακού Οργανισμού ΝΕΟΝ. Η επιμέλεια είναι της Ελίνας Κουντούρη, Διευθύντριας του ΝΕΟΝ και της Ιβόνα Μπλάζγουικ, διευθύντριας της Whitechapel Gallery του Λονδίνου.

Ο προϊστάμενος της ΕΦΑ Κυκλάδων, Δημήτρης Αθανασούλης, δήλωσε ότι η πρόταση στο ΝΕΟΝ για τη διεξαγωγή έκθεσης σύγχρονης τέχνης στη Δήλο έγινε από την ΕΦΑ Κυκλάδων, σε αντίθεση με ό,τι είθισται, δηλαδή ο πολιτιστικός οργανισμός να προτείνει μια εικαστική παρέμβαση. Κι αυτό γιατί «η Δήλος είναι μια ειδική περίπτωση αρχαιολογικού χώρου. Είναι ένα νησί με μοναδικό περιβάλλον, αρχαίο και φυσικό, και πάντα μας προβλημάτιζε η δυνατότητα να έχουμε μια σύγχρονη καλλιτεχνική εγκατάσταση. Μετά από αρκετή περίσκεψη είπαμε ότι αξίζει να δοκιμάσουμε μια παρέμβαση που να είναι αντάξια του χώρου. Ετσι, αντίθετα με τις άλλες περιπτώσεις, δεν ήρθε το ΝΕΟΝ σε εμάς, αλλά εμείς πήγαμε στο ΝΕΟΝ. Οι εκπρόσωποί του το βρήκαν μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πρόκληση και ζήτησαν να σκεφτούν πώς θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ο χώρος ώστε να γίνει ένα σύγχρονο εικαστικό γεγονός, το οποίο δεν θα είναι εις βάρος της υπεραξίας του χώρου. Δηλαδή ο τόπος δεν θα χρησιμοποιείται σαν ένα πλαίσιο το οποίο θα προσδίδει υπεραξία στον καλλιτέχνη, αλλά αντίθετα θα ήταν κάτι που θα προσέδιδε στον χώρο μια άλλη διάσταση. Μετά από πολλή σκέψη, κατατέθηκε η πρόταση να γίνει έκθεση του Αντονι Γκόρμλι για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ο οποίος είναι ένας από τους κορυφαίους καλλιτέχνες παγκοσμίως».

Ο κ. Αθανασούλης τόνισε επίσης ότι μπορεί η Δήλος να είναι διεθνώς αναγνωρισμένη, αλλά η επισκεψιμότητά της είναι μειωμένη. «Φέτος έκανε αρνητικό ρεκόρ όλων των χρόνων, είχε μόνο 180.000 επισκέπτες. Το πρόβλημα της πρόσβασης και του κόστους του εισιτηρίου είναι προφανές, αλλά δεν δικαιολογείται να υπάρχει τόσο χαμηλή επισκεψιμότητα. Η προβολή της Δήλου είναι αναγκαία και κυρίως με ένα τέτοιο ποιοτικό γεγονός το οποίο απευθύνεται και σε ένα ποιοτικό κοινό, που θα δώσει μια καλώς εννοούμενη διαφήμιση στη Δήλο». Ο ίδιος μίλησε και για τον απόλυτο επαγγελματισμό του καλλιτέχνη, ο οποίος μελέτησε και σχεδίασε την παραμικρή λεπτομέρεια ώστε να μην προκληθεί καμία βλάβη στον αρχαιολογικό χώρο, καθώς και για το δέος που είχε όταν παραβρέθηκε στον χώρο. Κάτι που έγινε αισθητό και μέσα από το ολιγόλεπτο βίντεο του Γκόρμλι που προβλήθηκε στη συνεδρίαση, μέσω του οποίου απευθύνθηκε στα μέλη του ΚΑΣ. Οσο για το σκεπτικό της παρουσίασης των 29 αγαλμάτων στη Δήλο, αυτός είναι διπλός: Να δηλώσει την ανθρώπινη παρουσία που σήμερα δεν υπάρχει στο νησί και ταυτόχρονα να τονίσει μια άλλη απουσία, των αγαλμάτων, που στην αρχαιότητα ήταν πολλά.

Μεγάλη ατομική έκθεση του Αντονι Γκόρμλι θα πραγματοποιηθεί στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου τον Σεπτέμβριο

Ο Αντονι Γκόρμλι είναι ένας πολυβραβευμένος κι ευρέως αναγνωρισμένος καλλιτέχνης για τα γλυπτά, τις εγκαταστάσεις και τα δημόσια έργα του, που εξερευνούν τη σχέση μεταξύ του ανθρώπινου σώματος και του χώρου. Εργα του έχουν παρουσιαστεί σε πολλές εκθέσεις στη Βρετανία και το εξωτερικό, ενώ γλυπτά του κοσμούν δημόσιους χώρους στην Αγγλία κι αλλού, με γνωστότερο τον «Αγγελο του Βορρά» στη βρετανική πόλη Gateshead. Μεγάλη ατομική έκθεσή του αναμένεται να πραγματοποιηθεί στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου τον Σεπτέμβριο του 2019. Εκτός από σπουδές καλών τεχνών (έχει κάνει μεταπτυχιακό στη γλυπτική στο UCL), έχει σπουδάσει αρχαιολογία και ιστορία της τέχνης στο Κέιμπριτζ.

Η συνεργασία του ΝΕΟΝ και της ΕΦΑ συνεχίζεται εφέτος, μετά την έκθεση σύγχρονης τέχνης Constellations in the dirt | Αστερισμοί στο χώμα που πραγματοποιήθηκε το περασμένο καλοκαίρι στο Κουφονήσι, η οποία προλόγισε τη δημιουργία της Αρχαιολογικής Συλλογής Κουφονησίου από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων.