626
| CreativeProtagon

Χορτοφάγοι από τον Αρη, κρεατοφάγοι από την Αφροδίτη

|CreativeProtagon

Χορτοφάγοι από τον Αρη, κρεατοφάγοι από την Αφροδίτη

Ενας εκπρόσωπος του λούμπεν λαϊκού προσγειώνεται στο φεγγάρι για να γιορτάσει την κρεατοφαγία της Κυριακής του Πάσχα. Δηλώνει εξόριστος από τους οπαδούς του βιγκανισμού, όπως και η στρατιά από ψήστες που εμφανίζεται πίσω του. «Η τσίκνα είναι ντεμοντέ», «είμαστε φύλακες και άγγελοι του εθίμου και θα πνίξουμε τον Γαλαξία στο ντουμάνι» λένε οι στίχοι.

Δεν θα περιγράψω όλη τη διαφήμιση της γνωστής αλυσίδας παιχνιδιών, άλλωστε όποιος έχει τηλεόραση δεν θα γλιτώσει από αυτήν, θα τη δει αργά ή γρήγορα. Ούτε θα σταθώ στο γεγονός ότι για ακόμα μια φορά η συγκεκριμένη εταιρεία πετυχαίνει να τη συζητάμε για μια πασχαλιάτικη διαφήμισή της. Είναι σαν να το έχουν βάλει σκοπό να φτιάχνουν κάθε Πάσχα την πιο κιτς διαφήμιση της σεζόν. Και το καταφέρνουν.

Η αλήθεια, όμως, βρίσκεται πέρα από την αισθητική μιας διαφήμισης. Βρίσκεται στο γεγονός ότι εδώ και κάποια χρόνια η κρεατοφαγία και ο βιγκανισμός μπαίνουν στην αρένα σαν αντίπαλοι που ο ένας πρέπει να εξουδετερώσει τον άλλο. Το βλέπουμε να συμβαίνει καθημερινά και να κορυφώνεται σε συγκεκριμένες περιστάσεις. Για εμάς, η Τσικνοπέμπτη και το Πάσχα είναι τα απόλυτα πεδία μάχης ενός πολέμου που μαίνεται επάνω από τις διατροφικές μας επιλογές.

Το σενάριο της διαφήμισης που βλέπουμε στις οθόνες μας δεν απέχει πολύ από εκείνο που αυτή η κόντρα έχει δημιουργήσει στη συνείδηση του κοινού. Είναι δύο στρατόπεδα που το ένα εχθρεύεται το άλλο, αρνείται να το κατανοήσει και με κάθε ευκαιρία τού επιτίθεται. Βίγκαν ακτιβιστές μιλάνε για «γιορτές θανάτου» και διαδηλώνουν μπροστά σε κρεοπωλεία, ορκισμένοι κρεατοφάγοι ανταποδίδουν με σειρές σούβλες αρνιά και κοκορέτσια και θεωρούν τη χορτοφαγία παραξενιά.

Οι καταναλωτικές συνήθειες του Δυτικού κόσμου είναι προφανώς ένα αγκάθι για τον πλανήτη. Το να μειώσει ο παγκόσμιος πληθυσμός την κατανάλωση κρέατος γίνεται ένα μεγάλο στοίχημα. Το οποίο δεν εμπεριέχει μόνο ηθικές έννοιες και έγνοιες για τη ζωή των ζωντανών πλασμάτων, που αλέθονται μαζικά στην κρεατομηχανή της διατροφικής μας αλυσίδας. Εμπεριέχει μια ευρύτερη έγνοια που πρέπει να αποκτήσει ο σύγχρονος πολίτης για το μέλλον του στη Γη. Θα καταφέρει να συντονίσει τις διατροφικές επιλογές του με το συμφέρον του οικοσυστήματος; Για όσους αντιλαμβάνονται το ζήτημα, το τι θα βάλεις στο πιάτο γίνεται θέμα συνείδησης. Αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις κινδυνεύει να πάρει ακραίες εκδοχές.

Φυσικά και το φαινόμενο «κρεατοφάγοι VS χορτοφάγοι» έχει γίνει αντικείμενο συζήτησης και προβληματισμού. Μιλώντας στον «Insider», ο καθηγητής Μάθιου Ρούμπι από το Πανεπιστήμιο Trobe, ο οποίος ειδικεύεται στην ψυχολογία των διατροφικών επιλογών, ανέφερε ότι υπάρχει μεγάλο κοινό που είναι αποφασισμένο να πάρει τα πράγματα πολύ προσωπικά ως προς τη διατροφή. Και επιμένει εμμονικά στη δική του θέση, ως τη μόνη ορθή.

Στη διαμάχη αυτή το Διαδίκτυο λειτουργεί σαν βιτριόλι. Μια απλή ερώτηση για το αν πρέπει να τρώμε κρέας μπορεί να πυροδοτήσει από κάτω αντιπαραθέσεις γεμάτες ειρωνείες και προσβολές. Και οι δύο πλευρές παραδίδονται χωρίς πολλή προσπάθεια στην υπερβολή και καταλήγουν να τσακώνονται σαν τα κοκόρια.  Πριν λίγα χρόνια στη Φλόριντα των ΗΠΑ δυο αδέλφια μαχαιρώθηκαν επάνω σε καυγά για το αν είναι καλύτερο για την ανθρωπότητα να πίνουμε γάλα αμυγδάλου ή πλήρες γάλα.

Σε αυτή την αρένα όπου το ακραίο και το μίσος επικρατεί, χάνεται η ουσία. Και μένουν τα δύο στρατόπεδα να τσακώνονται στριφογυρίζοντας γύρω από ανόητα δίπολα και σλόγκαν: «Ο κρεατοφάγος είναι τέρας, ο χορτοφάγος άγγελος». «Το κρέας κάνει καλό, ο βιγκανισμός αρρωσταίνει». «Το κρέας σκοτώνει, ο βιγκανισμός σώζει». «Κρεατοφάγοι ατσίδες, βίγκαν κατσαρίδες».

Σαφώς και είναι καλό να μειώσουμε το κρέας, και κυρίως να καταλάβουμε με τι προϋποθέσεις φτάνει στο τραπέζι μας. Σε τόση αφθονία, μάλιστα, που μπορούμε στις γιορτές μας να πνίγουμε τον Γαλαξία σε ντουμάνι τσίκνας. Κανείς, ωστόσο, δεν θα το κάνει υπό το καθεστώς μιας άσκοπης κόντρας, που το μόνο που καταφέρνει είναι να ανεβάζει το αίμα στο κεφάλι της κάθε πλευράς που αντιμάχεται την άλλη, αλλά και όλων εμάς που είμαστε στη μέση και τους ακούμε να φωνασκούν αλαφιασμένοι.

ΥΓ: Τσακωθείτε λίγο ακόμα για τη διαφήμιση τώρα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...