872
Μια παγκόσμια πλατφόρμα θα μπορούσε να ενημερώνει κάθε χρήστη με μηνύματα που θα τον αφορούν προσωπικά τόσο για το τι πρέπει να κάνει για την προστασία του από τον κορονοϊό όσο και το πώς θα μπορούσε να βοηθήσει τους συγγενείς, τους φίλους του αλλά και την τοπική του κοινότητα. | REUTERS/Massimo Pinca

Η μεγάλη ευκαιρία της Σίλικον Βάλεϊ να προσφέρει στην ανθρωπότητα

Protagon Team Protagon Team 29 Μαρτίου 2020, 01:00
Μια παγκόσμια πλατφόρμα θα μπορούσε να ενημερώνει κάθε χρήστη με μηνύματα που θα τον αφορούν προσωπικά τόσο για το τι πρέπει να κάνει για την προστασία του από τον κορονοϊό όσο και το πώς θα μπορούσε να βοηθήσει τους συγγενείς, τους φίλους του αλλά και την τοπική του κοινότητα.
|REUTERS/Massimo Pinca

Η μεγάλη ευκαιρία της Σίλικον Βάλεϊ να προσφέρει στην ανθρωπότητα

Protagon Team Protagon Team 29 Μαρτίου 2020, 01:00

H χρήση των σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων και ειδικότερα η μετατροπή των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης σε ένα ενιαίο παγκόσμιο δίκτυο αλληλεπίδρασης δισεκατομμυρίων ανθρώπων με την ιατρική κοινότητα, τις πολιτικές ηγεσίες αλλά και μεταξύ τους για την αντιμετώπιση της πανδημίας είναι μια νέα ενδιαφέρουσα πρόταση που πέφτει το τραπέζι. Η ιδέα προέρχεται από τον Τρίσταν Χάρις ο οποίος, αφού εργάστηκε ως σύμβουλος για θέματα ηθικής στην Google αποχώρησε και ίδρυσε το Κέντρο Ανθρωπιστικής Τεχνολογίας, μια μη κερδοσκοπική οργάνωση για την ηθική χρήση των καθημερινής χρήσης τεχνολογικών προϊόντων και υπηρεσιών.

Ο Χάρις αναλύει στο περιοδικό Wired (με συνδρομή), το σκεπτικό του σύμφωνα με το οποίο πρέπει οι κυρίαρχες αυτή την στιγμή πλατφόρμες και υπηρεσίες του Internet (Facebook, Instagram, TikTok, SnapChat, YouTube,  Zoom κ.α) να λειτουργήσουν με τρόπο τέτοιο ώστε να εμποδιστεί η περαιτέρω εξάπλωση της πανδημίας και να ξεκινήσει η μείωση του αριθμού των κρουσμάτων. Όπως υποστηρίζει, μέχρι να ανακαλυφθεί ένα εμβόλιο ο μόνος τρόπος να αντιμετωπίσει η ανθρωπότητα τον ιό είναι η δημιουργία αυτής της παγκόσμιας πλατφόρμας όπου οι εταιρείες θα ενώσουν τις τεχνολογίες και τις εφαρμογές τους για την παροχή μιας σειράς από υπηρεσίες που θα στοχεύουν στον περιορισμό της πανδημίας.

Έχει αποδειχθεί ότι σε χώρες του αναπτυσσόμενου κόσμου όπου οι κρατικές υποδομές είναι περιορισμένες και αδύναμες είναι οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης αυτές που προσφέρουν ενημέρωση και βοήθεια στους κατοίκους. Ειδικά σε αυτές τις χώρες η παρουσία μιας παγκόσμιας πλατφόρμας μπορεί να αποδειχθεί σωτήρια περιορίζοντας σημαντικά τις επιπτώσεις της παρουσίας του κορονοϊού εκεί.

Αναγκαίο κακό;

Η δημιουργία μιας τέτοιας πλατφόρμας όπου οι χρήστες θα προσφέρουν οικειοθελώς μια σειρά από προσωπικά δεδομένα και αυτά θα είναι στην διάθεση ιδιωτικών εταιρειών που δεν έχουν και την καλύτερη φήμη για την προστασία τους (π.χ Facebook) προκαλεί σίγουρα δεύτερες σκέψεις και ανησυχία. Ο Χάρις συμφωνεί ότι οι ανησυχίες αυτές είναι βάσιμες αλλά επιμένει ότι βρισκόμαστε σε συνθήκες πολέμου και προέχει η προσπάθεια αντιμετώπισης της πανδημίας. Προτείνει στις κυρίαρχες πλατφόρμες και τους γίγαντες του Διαδικτύου όπως η Google να αναδιατάξουν τις δυνάμεις τους όπως το κάνουν άλλοι κλάδοι (αυτοκινητοβιομηχανίες, εταιρείες κινητής τηλεφωνίας κ.α) που μετατρέπουν τα εργοστάσια τους σε γραμμές παραγωγής ιατρικού εξοπλισμού.

Θα πρέπει οι τεχνολογικές εταιρείες να αξιοποιήσουν όλο το προσωπικό τους σε ασχολίες που θα σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών που θα αφορούν την πανδημία. Δεν χρειάζεται να απασχολείται αυτή την στιγμή το προσωπικό αυτών των εταιρειών για την ανάπτυξη νέων στρατηγικών μάρκετινγκ ή για την δημιουργία νέων emoji. Πρέπει οι άνθρωποι αυτοί να ενταχθούν σε ένα σύστημα παροχής βοήθειας και σωστής ενημέρωσης των πολιτών για την πανδημία.

Τα μηνύματα

Οι πλατφόρμες έχουν στην διάθεση τους ηλικιακά και δημογραφικά δεδομένα των χρηστών τους και άρα μπορούν να στέλνουν προσωποποιημένα μηνύματα σε κάθε ένα εξ αυτών με οδηγίες και συμβουλές για το τι πρέπει να κάνουν βάση της ηλικίας και της περιοχής που διαμένουν. Οι πλατφόρμες γνωρίζουν επίσης αν κάποιος χρήστης ανήκει σε κάποια ομάδα που αντιδρά στα μέτρα προστασίας που έχει λάβει η χώρα του ή αν βρίσκεται σε μαζικές συναθροίσεις.

Γυναίκα στην Ιταλία χρησιμοποιεί το κινητό της. H συνεργασία και κοινή δράση όλων των social media και μεγάλων εταιρειών του Internet μπορεί να βοηθήσει πάρα πολύ στην αντιμετώπιση της πανδημίας

Ο Χάρις προτείνει στις πλατφόρμες να δημιουργήσουν ένα σύστημα που να στέλνει μηνύματα σε αυτά τα άτομα. Μηνύματα τα οποία να τους εξηγούν ότι αυτό που κάνουν είναι λάθος και να τους προτρέπει να προστατευτούν οι ίδιοι και να προστατέψουν και τους άλλους όπως τους ηλικιωμένους συγγενείς τους. Υπάρχουν ηλικιωμένοι που εξακολουθούν να είναι δύσπιστοι για τους κινδύνους που διατρέχουν. Θα πρέπει οι πλατφόρμες να τους στέλνουν μηνύματα ενημερώνοντας τους για άτομα που γνωρίζουν και είναι ανάλογης ηλικίας με εκείνους οι οποίοι έχουν μολυνθεί από τον κορονοϊό.

Οι πλατφόρμες μπορούν επίσης να στέλνουν στους χρήστες μηνύματα στα οποία να προωθείται η φιλανθρωπική δράση. Να αποστέλλονται για παράδειγμα, μηνύματα σε κάποιον χρήστη που να τον ενημερώνουν ότι κάποιοι από τους φίλους και γνωστούς του έκαναν μια δωρεά ή συμμετείχαν σε κάποια φιλανθρωπική δράση.

Μια ακόμη πρόταση είναι η μετατροπή της μηχανής που έχει αναπτύξει το Facebook για την επεξεργασία διαφόρων δεδομένων των χρηστών για την ανάπτυξη νέων στρατηγικών διαφήμισης σε μια μηχανή βοήθειας, σε μια «Help Engine». Η μηχανή αυτή, αντί να συλλέγει δεδομένα για να παράγει διαφημιστικό περιεχόμενο, θα συλλέγει δεδομένα που θα σχετίζονται με τις ανάγκες που υπάρχουν αυτή την στιγμή λόγω της πανδημίας σε τοπικό επίπεδο και θα οργανώνει σχετικές δράσεις. Για παράδειγμα, θα μπορεί μέσω του Help Engine να γίνεται γνωστό ότι σε μια γειτονιά υπάρχει κάπου άμεση ανάγκη για μάσκα ή γάντια και όποιος μένει στην περιοχή και του περισσεύει τέτοιο υλικό να πηγαίνει να το δώσει. Η όλη ιδέα μιας παγκόσμιας πλατφόρμας για την αντιμετώπιση της πανδημίας ακούγεται ελκυστική αλλά απαιτεί την αγαστή συνεργασία εταιρειών που ανταγωνίζονται σφοδρά μεταξύ τους και αυτό προφανώς δεν είναι κάτι απλό και εύκολο.

H Google είχε αναπτύξει το 2008 Google Flu Trends μια υπηρεσία καταγραφής και ανάλυσης δεδομένων για την γρίπη σε 20 χώρες η οποία αποδείχθηκε ότι δεν παρείχε αξιόπιστα αποτελέσματα που θα βοηθούσαν τις υγειονομικές υπηρεσίες στην αντιμετώπιση έξαρσης των κρουσμάτων και έτσι η υπηρεσία διακόπηκε το 2015. Μια τέτοια υπηρεσία που να υποστηρίζεται από όλες τις εταιρείες και τα social media ίσως να λειτουργήσει ευεργετικά για την πανδημία του κορονοϊού.