508
Στα... γιορτινά η Γουόλ Στριτ την Παρασκευή το πρωί με το λογότυπο της Uber να φαίνεται παντού | Reuters

Χλιαρή η υποδοχή της Uber στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης

Protagon Team Protagon Team 10 Μαΐου 2019, 22:27
Στα... γιορτινά η Γουόλ Στριτ την Παρασκευή το πρωί με το λογότυπο της Uber να φαίνεται παντού
|Reuters

Χλιαρή η υποδοχή της Uber στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης

Protagon Team Protagon Team 10 Μαΐου 2019, 22:27

Το ντεμπούτο της στη Γουόλ Στριτ έκανε την Παρασκευή η Uber, η startup που ξεκίνησε το 2010 να κυκλοφορεί στους δρόμους του Σαν Φρανσίσκο, δίνοντας την δυνατότητα στους χρήστες να κάνουν «οτοστόπ» μέσω Διαδικτύου και να μετακινούνται με χαμηλότερο κόμιστρο.

Η δημόσια εγγραφή της εταιρείας, η οποία απασχολεί εδώ και ημέρες τα διεθνή ΜΜΕ, πραγματοποιήθηκε σε πανηγυρικό κλίμα, με την αποτίμηση ωστόσο να είναι λιγότερο γενναιόδωρη από τις φιλοδοξίες των αναλυτών, καθώς η μετοχή της Uber άνοιξε τελικά στα 42 δολάρια.

Η Uber με τη συνδρομή των μεγαλύτερων επενδυτικών τραπεζών – Morgan Stanley, Goldman Sachs and BofA Merrill Lynch – άντλησε 8,1 δισ. δολάρια στην αρχική δημόσια προσφορά της μετά την τιμολόγηση των μετοχών κοντά στο κατώτατο επίπεδο των 44- 50 δολ. Συγκεκριμένα η εταιρεία πούλησε 180 εκατ. μετοχές για 45 δολ. την καθεμία και αποτιμήθηκε στα 82.4 δισ. δολάρια.

Το ποσό αυτό είναι αρκετά χαμηλότερο από τα 90 δισ. δολάρια που προέβλεπαν οι αναλυτές, γεγονός που σύμφωνα με τους New York Times, θα πρέπει να προκαλεί ανησυχίες σε κάποιες ζημιογόνες startups της Σίλικον Βάλεϊ που θέλουν να μπουν στο Χρηματιστήριο.

Πάντως, ακόμα και στο χαμηλότερο επίπεδο των τιμών, η εισαγωγή της Uber τοποθετείται μεταξύ των 10 μεγαλύτερων αμερικανικών δημόσιων προσφορών όλων των εποχών.

Να σημειωθεί ότι το 2018, τα ετήσια έσοδα της Uber έφθασαν τα 11,3 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξημένα κατά 43% από το 2017, ενώ οι προσαρμοσμένες ζημίες έφτασαν τα 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια, μειωμένες εν συγκρίσει με τα 2,6 δισεκατομμύρια δολάρια του 2017.

Ωστόσο στην δεκαετή πορεία της η εταιρεία δεν έχει γυρίσει ποτέ σε θετικό πρόσημο καταγράφοντας κέρδη.

Όσον αφορά την μετοχική σύνθεση της να υπενθυμίσουμε ότι οι ιδρυτές της Uber, Travis Kalanick και Garrett Camp, έχουν πάψει από καιρό να είναι οι βασικοί μέτοχοι, με τις μετοχές τους να αποτιμώνται στα 8 δισ. δολάρια.

Επιπλέον, το 5,2% της εταιρείας ανήκει στην Alphabet, την μητρική της Google, το 5,3% ελέγχεται από sovereign fund της Σαουδικής Αραβίας, ενώ μεγαλύτερος μέτοχος της είναι η ιαπωνική SoftBank Group Corp με 16,2% και η Benchmark Capital Partners με 11%.

Τι είναι η Uber

Η Uber ιδρύθηκε το 2009 στις ΗΠΑ και άρχισε να λειτουργεί στο Σαν Φρανσίσκο το 2010 αρχικά, στον τομέα των ιδιωτικών μετακινήσεων και στην συνέχεια στον κλάδο των «διαμοιρασμένων διαδρομών» μεταξύ χρηστών.

Το μοντέλο της Uber επιτρέπει σε ιδιώτες κατόχους οχημάτων μέσα από την υπηρεσία UberX να μετατραπούν σε οδηγούς προς ενοικίαση, μοιράζοντας το αυτοκίνητό τους με τους χρήστες της εφαρμογής και κερδίζοντας χρήματα από τις διαδρομές αυτές -κάτι σαν Airbnb… με ρόδες.

Όλα αυτά χωρίς η εταιρεία ή οι συνεργαζόμενοι οδηγοί να υπόκεινται στις ρυθμίσεις, στις υποχρεώσεις και στο κόστος που υπόκεινται οι ιδιοκτήτες/οδηγοί ταξί ή ιδιοκτήτες/οδηγοί επαγγελματικών οχημάτων.

Προκειμένου να ανταποκριθεί και να «ξεπεράσει» αυτά τα προβλήματα, η Uber σταδιακά δημιούργησε νέες υπηρεσίες, σε συνεργασία με επαγγελματίες οδηγούς, όπως το UberTaxi.

Φυσικά, η εισβολή της Uber σε Αμερική και Ευρώπη δεν ήταν αναίμακτη, καθώς σε όποια πόλη πηγαίνει προκαλεί «θύελλα» διαμαρτυριών από τους οδηγούς ταξί . Οι νομοθέτες σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες και αμερικανικές πολιτείες επιχειρούν να την βγάλουν εκτός νόμου, κατηγορώντας την για παράνομη λειτουργία υπηρεσιών ταξί, αθέμιτο ανταγωνισμό και ζητήματα ασφαλείας από τους μη αδειοδοτημένους οδηγούς.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...