485
Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στα εγκαίνια της Έκθεσης «Ο Μπάϊρον και η Ελλάδα» στο Βυρώνειο κτίριο Μεσολογγίου | ΥΠΠΟ

Μενδώνη: Το 2024 αφιερώνεται στον Λόρδο Βύρωνα

Protagon Team Protagon Team 20 Απριλίου 2024, 13:49
Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στα εγκαίνια της Έκθεσης «Ο Μπάϊρον και η Ελλάδα» στο Βυρώνειο κτίριο Μεσολογγίου
|ΥΠΠΟ

Μενδώνη: Το 2024 αφιερώνεται στον Λόρδο Βύρωνα

Protagon Team Protagon Team 20 Απριλίου 2024, 13:49

Το 2024 θα είναι Αφιερωματικό Έτος στον Λόρδο Βύρωνα, όπως εξήγγειλε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, από το Μεσολόγγι όπου βρέθηκε για τις εκδηλώσεις που διοργανώνονται με αφορμή τη συμπλήρωση 200 ετών από τον θάνατο του Λόρδου Βυρωνα,

Η κυρία Μενδώνη εγκαινίασε την έκθεση «Ο Μπάιρον και η Ελλάδα», την οποία συνδιοργάνωσαν η Βυρωνική Εταιρεία Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου και το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, στο Βυρώνειο Κτήριο. Στον χαιρετισμό της, η υπουργός μίλησε για το επετειακό αφιέρωμα, το οποίο συμβάλλει στην επανεκτίμηση του βίου και της παρουσίας του Λόρδου Βύρωνα, του επιφανέστερου των Φιλελλήνων, με την εμπλοκή του στα ελληνικά πολιτικά πράγματα της εποχής, αλλά και για τον θάνατό του ως καταλύτη της έξαρσης του φιλελληνικού κινήματος στην Ευρώπη.

«Αλλοι Φιλέλληνες είχαν, ίσως, ουσιαστικότερη συμβολή στην ευόδωση του Αγώνα. Ο Βύρωνας, όμως, με τον θάνατό του, αναγνωρίζεται ως το σύμβολο του Φιλελληνισμού. Η κάθοδος του Μπάιρον στην Ελλάδα και ο θάνατός του στο Μεσολόγγι, έδωσαν τεράστια δημοσιότητα στην εξέγερση των Ελλήνων και κινητοποίησαν τη φωτισμένη Ευρώπη, ενώ ο δεσμός και η συνεργασία του με τον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο επηρέασαν αποφασιστικά τις πολιτικές ισορροπίες, ακριβώς τη στιγμή που αυτές διαμορφώνονται εντός του επαναστατημένου έθνους που προσπαθούσε να συγκροτηθεί σε κράτος. Το πέρασμα του Βύρωνα από την Ελλάδα και το τέλος του εδώ», συνέχισε η Λίνα Μενδώνη, «τείνουν, πολύ φυσιολογικά, να επισκιάσουν ένα άλλο σημαντικότατο κομμάτι της αγάπης του για την Ελλάδα και της διαχρονικής κληρονομιάς του στους Έλληνες. Την εξαρχής εκδηλωθείσα αντίδρασή του στη βίαιη απόσπαση και αρπαγή των Γλυπτών του Παρθενώνα, από τον Έλγιν. Όταν ακόμη το θέμα ήταν ελάχιστα γνωστό και λίγες ήταν οι φωνές ενάντια στη λεηλασία της Ακρόπολης, ο Μπάιρον συνθέτει το ποίημα ‘Η κατάρα της Αθηνάς’, στο οποίο η Παλλάδα εμφανίζεται στον ίδιο, στην άνοδό του στην Ακρόπολη, για να καταγγείλει τον Έλγιν και την αποτρόπαιη πράξη του λέγοντάς του: Απ’ του Τούρκου τη μανία γλίτωσα και του Βανδάλου/ μα η χώρα σου έναν κλέφτη μου ‘χει στείλει πιο μεγάλο./Κοίτα, άδειος ο ναός μου, κατοικία ρημαγμένη/ και στοχάσου τι μιζέρια είναι γύρω απλωμένη. Θα μπορούσε κανείς άλλος», υπογράμμισε η υπουργός, «να συνηγορήσει με καλύτερο τρόπο υπέρ της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα, όταν αυτοί οι στίχοι, διακόσια και περισσότερα χρόνια τώρα, παραμένουν ισχυροί ζωντανοί, επίκαιροι;», είπε η κυρία Μενδώνη.

Το κρεβάτι εκστρατείας του Λόρδου Βύρωνα, από την έκθεση «Ο Μπάϊρον και η Ελλάδα» στο Βυρώνειο κτίριο Μεσολογγίου. ΥΠΠΟ

Με αφορμή τα εγκαίνια της έκθεσης, η υπουργός ανακοίνωσε ότι το 2024 θα είναι Έτος για τον Λόρδο Βύρωνα, «ως ελάχιστος φόρος τιμής σε αυτόν τον μεγάλο Φιλέλληνα, με ανέσπερη την ακτινοβολία του έργου και της δράσης του υπέρ του έθνους των Ελλήνων. Μιας διαχρονικής φωνής δικαιοσύνης, τότε για την ανεξαρτησία μας, σήμερα για το δίκαιο αίτημα της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα».

Η υπουργός Πολιτισμού, παρέστη επίσης στη δοξολογία στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό του Αγίου Σπυρίδωνος και κατέθεσε, παρουσία των τοπικών αρχών, στεφάνι στο μνημείο του Λόρδου Βύρωνα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...